חכימא דיהודאי
משתמש ותיק
יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
זה לא גזילה לאור היום?
לענ"ד צריך לנסח את השלא הקצת אחרת:חכימא דיהודאי אמר:יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
אני רק מחדד את דבריך, אתה בעצם אומר שהדבר אסור באיסור מוחלט, רק מי שאנוס לא צריך מחמת זה להתפטר מראשות העיר, אבל ודאי שאסור לגרום לנתינת קנסות או הגברת השימוש בהם גם כשהדבר נצרך לתועלת העיר.בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
לא בדיוק אלא רק מה שלא התורה מצוה לעשות ולא טובי העיר מחליטים אלא טלאי ע"ג טלאי חוק עותומני על גבי חוק טורקי שהפך לחוק אצל תינוקות שנשבו (התיאור מהרב הרצוג הרב הראשי הראשון במדינת ישראל)חכימא דיהודאי אמר:אני רק מחדד את דבריך, אתה בעצם אומר שהדבר אסור באיסור מוחלט, רק מי שאנוס לא צריך מחמת זה להתפטר מראשות העיר, אבל ודאי שאסור לגרום לנתינת קנסות או הגברת השימוש בהם גם כשהדבר נצרך לתועלת העיר.בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
התורה לא מצווה בשום מקום לעירייה לחלק קנסות, לנידון של טובי העיר כבודו לא נכנס, ודוקא הנושא של טלאי ע"ג טלאי של חוקיהם לדבריכם מרן הגריש"א זיע"א למד שכיון שאין באפשרותנו לשנותו הרי"ז אונס [אגב, מכאן צריכה לצאת שאלה חדשה מה דינם של חברי כנסת לעניין לחוקק חוקים שכוללים קנסות כלשהם], א"כ מה שנשאר הוא הנושא של טובי העיר שזו בדיוק היתה השאלה [אף שבתשובתכם כתוב שזה 'עוד עניין'] כמו שהעיר ר' @גבריאל פולארד .בן של רב אמר:לא בדיוק אלא רק מה שלא התורה מצוה לעשות ולא טובי העיר מחליטים אלא טלאי ע"ג טלאי חוק עותומני על גבי חוק טורקי שהפך לחוק אצל תינוקות שנשבו (התיאור מהרב הרצוג הרב הראשי הראשון במדינת ישראל)חכימא דיהודאי אמר:אני רק מחדד את דבריך, אתה בעצם אומר שהדבר אסור באיסור מוחלט, רק מי שאנוס לא צריך מחמת זה להתפטר מראשות העיר, אבל ודאי שאסור לגרום לנתינת קנסות או הגברת השימוש בהם גם כשהדבר נצרך לתועלת העיר.בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
מה זה טובי העיר זה עוד נושא
מת"ח הנמנים על שומעי לקחו של רבינו מרן פוסק הדור הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש שמעתי שלאחר שבנו נהי׳ ר"ע הורה שאסור לגנוב מעירי׳.בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
כיון שהציבור מינו אותו, יש לו דין "שבעה טובי העיר" שבכוחם לגזור תקנות [כמובן כל עוד שאינו סותר לדיני התורה]חכימא דיהודאי אמר:יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
הסיפור נשמע קצת מוזר, שהרב אלישיב נצרך לעשות סדר לר' נסים, למי שמכיר את היחסים בין השנים [אף שהיתה ביניהם הערכה הדדית גדולה, מ"מ היו ביניהם גם מחלוקות רבות, חלקם חריפות]בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
מקור???נחפשה דרכינו אמר:כיון שהציבור מינו אותו, יש לו דין "שבעה טובי העיר" שבכוחם לגזור תקנות [כמובן כל עוד שאינו סותר לדיני התורה]חכימא דיהודאי אמר:יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
זה מוזר רק למי שמעולם לא היה בסוד הענינים של אלפי שיתופי פעולה בלי גוזמא!נחפשה דרכינו אמר:הסיפור נשמע קצת מוזר, שהרב אלישיב נצרך לעשות סדר לר' נסים, למי שמכיר את היחסים בין השנים [אף שהיתה ביניהם הערכה הדדית גדולה, מ"מ היו ביניהם גם מחלוקות רבות, חלקם חריפות]בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
היא גופא כדאמרן שרק לאחר שהוסדר שם הענינים באופן שמוטלה יודע איך לשאול (כי חו"מ היה תמיד המומחיות שלו והיה ראש חבורה בכולל חזו"א)חלק א׳ ממעל אמר:מת"ח הנמנים על שומעי לקחו של רבינו מרן פוסק הדור הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש שמעתי שלאחר שבנו נהי׳ ר"ע הורה שאסור לגנוב מעירי׳.בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
וכנראה או שאז ראה מקרוב איך עירי׳ מתנהלת ולכך נתן לה דין ז׳ טובי העיר או שס"ל שועדה קרואה אין הם זטה"ע ורק אדם המקובל על תושבי העיר יש לו דין זה, ונ"מ אם יהי׳ ועדה קרואה או שישתלט אדם על ראשות העיר בניגוד לדעת תושבי העיר.
מה לא מובן?שמעיה אמר:רק אני לא מבין מה שייך כאן גזל?
אתה רוצה להתגורר בעיר שאיש הישר בעיניו יעשה?חכימא דיהודאי אמר:מה לא מובן?שמעיה אמר:רק אני לא מבין מה שייך כאן גזל?
כשאדם נוטל בכח ממון שלא מגיע לו ע"פ דין תורתנו הקדושה הוא גזלן.
זה לא משנה מה אני הייתי רוצה, אם זה גזל זה אסור, ותאמין לי שלא אכפת לי חנויות אחרי 11 בלילה בבני ברק [העירייה מחלקת על זה דוחות כספיים רציניים] ועוד כל מיני דברים כאלה שלוקחים כסף רק כי כך החליטה העירייה.שמעיה אמר:אתה רוצה להתגורר בעיר שאיש הישר בעיניו יעשה?חכימא דיהודאי אמר:מה לא מובן?שמעיה אמר:רק אני לא מבין מה שייך כאן גזל?
כשאדם נוטל בכח ממון שלא מגיע לו ע"פ דין תורתנו הקדושה הוא גזלן.
תאר לעצמך שמדינת ישראל נותנת אוטונומיה לעיירה קטנה בפאתי ב''ב. איך בדיוק תרצה שהעיר תתנהל?
חבל שצריך להסביר דברים פשוטים.חכימא דיהודאי אמר:זה לא משנה מה אני הייתי רוצה, אם זה גזל זה אסור, ותאמין לי שלא אכפת לי חנויות אחרי 11 בלילה בבני ברק [העירייה מחלקת על זה דוחות כספיים רציניים] ועוד כל מיני דברים כאלה שלוקחים כסף רק כי כך החליטה העירייה.
חוץ מזה אפשר לנהל עיר על פי דיני התורה, במסכת בבא קמא אין חיוב ממון למי שכורה גם עשר בורות ברחוב אם אף אחד לא ניזוק, זה נראה לי קצת יותר מפריע ממי שחנה בכחול לבן.
הגרי"ש אלישיב זצ"ל סבר שבדברים שאינם נוגדים לדיני התורה יש אף לממשלה דין שבעה טובי העיר. וכן שמעתי בשם מרן האור לציון זצ"ל.חכימא דיהודאי אמר:מקור???נחפשה דרכינו אמר:כיון שהציבור מינו אותו, יש לו דין "שבעה טובי העיר" שבכוחם לגזור תקנות [כמובן כל עוד שאינו סותר לדיני התורה]חכימא דיהודאי אמר:יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
ברור שאין זה יצרים אפלים ומכוערים [כמו במחוזות אחרים ל"ע], אבל לא מסתדר לי שהגריש"א נצרך לעשות סדר להגרנ"ק בענין הלכתי. ברור שהיו אלפי שיתופי פעולה, אבל בדברים ששייכים לציבור, ולא בענינים פרטיים של ר' נסים. גם אני הנני בן משפחה של אחד מתלמידיו המקורבים של השנים, ומבחינתי הדיון כן מתחיל. ולמעשה אין כ"כ נפק"מ.בן של רב אמר:זה מוזר רק למי שמעולם לא היה בסוד הענינים של אלפי שיתופי פעולה בלי גוזמא!נחפשה דרכינו אמר:הסיפור נשמע קצת מוזר, שהרב אלישיב נצרך לעשות סדר לר' נסים, למי שמכיר את היחסים בין השנים [אף שהיתה ביניהם הערכה הדדית גדולה, מ"מ היו ביניהם גם מחלוקות רבות, חלקם חריפות]בן של רב אמר:כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
וב"ה שאני בן משפחה של אחד מהם והדיון מבחינתי אפילו לא מתחיל!
אגב: מחלוקות בהלכה הם - ממש לא! - היצרים האפלים והמכוערים שמדמיינים בשיעור א' בישיבה...
אולי תשאל אותו אם באמת היה כל מה שכתבו כאן על הרב אלישיב זצ"ל ורבי נסים שיבלחט"א.ברל אמר:לי סיפר באופן אישי מוטלה קרליץ שהוא חתם על צווים שנותנים קנסות למיטב הבנתי על כל דבר שיש בו סיכון וכדו' מרבית הקנסות למעט חנייה בכחול לבן שלא שולמה הם כאלה
"אומרים שהוא מתיר" ??? אם לא שמעת את זה ממקור מוסמך לא הייתי שואל את זה.אח שלך אמר:אולי תשאל אותו אם באמת היה כל מה שכתבו כאן על הרב אלישיב זצ"ל ורבי נסים שיבלחט"א.ברל אמר:לי סיפר באופן אישי מוטלה קרליץ שהוא חתם על צווים שנותנים קנסות למיטב הבנתי על כל דבר שיש בו סיכון וכדו' מרבית הקנסות למעט חנייה בכחול לבן שלא שולמה הם כאלה
[כי ראיתי בספר השקדן שהביאו רשימה של פסקים שמכולם עולה פחות או יותר שהרב אלישיב סובר שיש דינא דמלכותא ברוב הדברים.
אבל רבי נסים שיבלחט"א כנראה חולק שאין זה דינא דמלכותא אלא רק דינא דגזלנותא.
כי אומרים שהוא מתיר להעלים מידע על הכנסות בארנונה ואם זה נכון מה שאומרים אז הוא אמר בלשון זו: "לא לקחת ולא לתת].
מה זאת אומרת גזילה? לא הבנתי אם יש חוקים ואחד עובר על החוק מגיע לו קנס לטובת הסדר בעיר. [אחרת כל העיר תמלא פשעים]יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?