האם מותר לעירייה לתת קנס?

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
לענ"ד צריך לנסח את השלא הקצת אחרת:
האם יש לעיריה דין כעין דין ז' טובי העיר?
הרי ברור שזו כל השאלה, אז למה בשאלה כבר לכתוב את התשובה?
 

בן של רב

משתמש ותיק
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
אני רק מחדד את דבריך, אתה בעצם אומר שהדבר אסור באיסור מוחלט, רק מי שאנוס לא צריך מחמת זה להתפטר מראשות העיר, אבל ודאי שאסור לגרום לנתינת קנסות או הגברת השימוש בהם גם כשהדבר נצרך לתועלת העיר.
 

בן של רב

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
אני רק מחדד את דבריך, אתה בעצם אומר שהדבר אסור באיסור מוחלט, רק מי שאנוס לא צריך מחמת זה להתפטר מראשות העיר, אבל ודאי שאסור לגרום לנתינת קנסות או הגברת השימוש בהם גם כשהדבר נצרך לתועלת העיר.
לא בדיוק אלא רק מה שלא התורה מצוה לעשות ולא טובי העיר מחליטים אלא טלאי ע"ג טלאי חוק עותומני על גבי חוק טורקי שהפך לחוק אצל תינוקות שנשבו (התיאור מהרב הרצוג הרב הראשי הראשון במדינת ישראל)

מה זה טובי העיר זה עוד נושא
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן של רב אמר:
חכימא דיהודאי אמר:
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
אני רק מחדד את דבריך, אתה בעצם אומר שהדבר אסור באיסור מוחלט, רק מי שאנוס לא צריך מחמת זה להתפטר מראשות העיר, אבל ודאי שאסור לגרום לנתינת קנסות או הגברת השימוש בהם גם כשהדבר נצרך לתועלת העיר.
לא בדיוק אלא רק מה שלא התורה מצוה לעשות ולא טובי העיר מחליטים אלא טלאי ע"ג טלאי חוק עותומני על גבי חוק טורקי שהפך לחוק אצל תינוקות שנשבו (התיאור מהרב הרצוג הרב הראשי הראשון במדינת ישראל)
מה זה טובי העיר זה עוד נושא
התורה לא מצווה בשום מקום לעירייה לחלק קנסות, לנידון של טובי העיר כבודו לא נכנס, ודוקא הנושא של טלאי ע"ג טלאי של חוקיהם לדבריכם מרן הגריש"א זיע"א למד שכיון שאין באפשרותנו לשנותו הרי"ז אונס [אגב, מכאן צריכה לצאת שאלה חדשה מה דינם של חברי כנסת לעניין לחוקק חוקים שכוללים קנסות כלשהם], א"כ מה שנשאר הוא הנושא של טובי העיר שזו בדיוק היתה השאלה [אף שבתשובתכם כתוב שזה 'עוד עניין'] כמו שהעיר ר' @גבריאל פולארד .
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
מת"ח הנמנים על שומעי לקחו של רבינו מרן פוסק הדור הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש שמעתי שלאחר שבנו נהי׳ ר"ע הורה שאסור לגנוב מעירי׳.
וכנראה או שאז ראה מקרוב איך עירי׳ מתנהלת ולכך נתן לה דין ז׳ טובי העיר או שס"ל שועדה קרואה אין הם זטה"ע ורק אדם המקובל על תושבי העיר יש לו דין זה, ונ"מ אם יהי׳ ועדה קרואה או שישתלט אדם על ראשות העיר בניגוד לדעת תושבי העיר.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
כיון שהציבור מינו אותו, יש לו דין "שבעה טובי העיר" שבכוחם לגזור תקנות [כמובן כל עוד שאינו סותר לדיני התורה]
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
הסיפור נשמע קצת מוזר, שהרב אלישיב נצרך לעשות סדר לר' נסים, למי שמכיר את היחסים בין השנים [אף שהיתה ביניהם הערכה הדדית גדולה, מ"מ היו ביניהם גם מחלוקות רבות, חלקם חריפות]
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נחפשה דרכינו אמר:
חכימא דיהודאי אמר:
יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
כיון שהציבור מינו אותו, יש לו דין "שבעה טובי העיר" שבכוחם לגזור תקנות [כמובן כל עוד שאינו סותר לדיני התורה]
מקור???
 

בן של רב

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
הסיפור נשמע קצת מוזר, שהרב אלישיב נצרך לעשות סדר לר' נסים, למי שמכיר את היחסים בין השנים [אף שהיתה ביניהם הערכה הדדית גדולה, מ"מ היו ביניהם גם מחלוקות רבות, חלקם חריפות]
זה מוזר רק למי שמעולם לא היה בסוד הענינים של אלפי שיתופי פעולה בלי גוזמא!
וב"ה שאני בן משפחה של אחד מהם והדיון מבחינתי אפילו לא מתחיל!

אגב: מחלוקות בהלכה הם - ממש לא! - היצרים האפלים והמכוערים שמדמיינים בשיעור א' בישיבה...
 

בן של רב

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
מת"ח הנמנים על שומעי לקחו של רבינו מרן פוסק הדור הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש שמעתי שלאחר שבנו נהי׳ ר"ע הורה שאסור לגנוב מעירי׳.
וכנראה או שאז ראה מקרוב איך עירי׳ מתנהלת ולכך נתן לה דין ז׳ טובי העיר או שס"ל שועדה קרואה אין הם זטה"ע ורק אדם המקובל על תושבי העיר יש לו דין זה, ונ"מ אם יהי׳ ועדה קרואה או שישתלט אדם על ראשות העיר בניגוד לדעת תושבי העיר.
היא גופא כדאמרן שרק לאחר שהוסדר שם הענינים באופן שמוטלה יודע איך לשאול (כי חו"מ היה תמיד המומחיות שלו והיה ראש חבורה בכולל חזו"א)
וכל הקונץ בחו"מ הוא מה הדין במקום שעוברים על הדין...
כי כל דין תורה הוא לפלס דרך מול מי שדוחף לעוות משפט באונס או ברצון.
ממילא חל ז' טובי העיר כשמתנהלים כדין במה שאפשר בתוך התסבוכת של הערכאות "אויבינו פלילים"
ומכאן תצא הקריאה לכל האחרים ללכת בדרכיו ולשאול הרבה יותר מהנהוג!
כי הכל תלוי בשואלים והרב אינו יכול להיות גננת - כפי שאינו בא ושומר על כל אחד בביתו שלא יחטא...
 

שמעיה

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
שמעיה אמר:
רק אני לא מבין מה שייך כאן גזל?
מה לא מובן?
כשאדם נוטל בכח ממון שלא מגיע לו ע"פ דין תורתנו הקדושה הוא גזלן.
אתה רוצה להתגורר בעיר שאיש הישר בעיניו יעשה?
תאר לעצמך שמדינת ישראל נותנת אוטונומיה לעיירה קטנה בפאתי ב''ב. איך בדיוק תרצה שהעיר תתנהל?
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעיה אמר:
חכימא דיהודאי אמר:
שמעיה אמר:
רק אני לא מבין מה שייך כאן גזל?
מה לא מובן?
כשאדם נוטל בכח ממון שלא מגיע לו ע"פ דין תורתנו הקדושה הוא גזלן.
אתה רוצה להתגורר בעיר שאיש הישר בעיניו יעשה?
תאר לעצמך שמדינת ישראל נותנת אוטונומיה לעיירה קטנה בפאתי ב''ב. איך בדיוק תרצה שהעיר תתנהל?
זה לא משנה מה אני הייתי רוצה, אם זה גזל זה אסור, ותאמין לי שלא אכפת לי חנויות אחרי 11 בלילה בבני ברק [העירייה מחלקת על זה דוחות כספיים רציניים] ועוד כל מיני דברים כאלה שלוקחים כסף רק כי כך החליטה העירייה.
חוץ מזה אפשר לנהל עיר על פי דיני התורה, במסכת בבא קמא אין חיוב ממון למי שכורה גם עשר בורות ברחוב אם אף אחד לא ניזוק, זה נראה לי קצת יותר מפריע ממי שחנה בכחול לבן.
 

שמעיה

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
זה לא משנה מה אני הייתי רוצה, אם זה גזל זה אסור, ותאמין לי שלא אכפת לי חנויות אחרי 11 בלילה בבני ברק [העירייה מחלקת על זה דוחות כספיים רציניים] ועוד כל מיני דברים כאלה שלוקחים כסף רק כי כך החליטה העירייה.
חוץ מזה אפשר לנהל עיר על פי דיני התורה, במסכת בבא קמא אין חיוב ממון למי שכורה גם עשר בורות ברחוב אם אף אחד לא ניזוק, זה נראה לי קצת יותר מפריע ממי שחנה בכחול לבן.
חבל שצריך להסביר דברים פשוטים.
אני בא לומר שאם אתה היית רוצה זה לא גזל וזה לא אסור. מה שלא אכפת לך באופן פרטי, זה ממש לא משנה. הכל תלוי לפי שיקול דעת המנהיגים שנבחרו על ידי כלל הצבור שסמכותם דומה למוסד 'ז' טובי העיר' ההסטורי שנבחר בעיקר על פי מעמד כלכלי. כן אכפת לך שהעיר לא תתנהל, ולכן אתה ''מסכים'' להיקנס על מה שנחקק בתקנות העיר, כדי ששכנך לא יעשה מה שמפריע לך.
יש איסור דאורייתא על פי מסכת בבא קמא לכרות בור גם אם עדיין אחד לא ניזוק. ואם אתה רוצה דווקא מלקות או כל עיצום אחר - נסה להבחר לראשות העיר ולנהלה על פי תורה. מותר בהחלט למועצת העיר שסמכותם מוקנית להם מכוח הציבור, לקבוע עונש כספי ולא גופני.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
חכימא דיהודאי אמר:
יש היתר הלכתי לאדם חרדי שעומד בראשות עירייה לחלק קנסות?
זה לא גזילה לאור היום?
כיון שהציבור מינו אותו, יש לו דין "שבעה טובי העיר" שבכוחם לגזור תקנות [כמובן כל עוד שאינו סותר לדיני התורה]
מקור???
הגרי"ש אלישיב זצ"ל סבר שבדברים שאינם נוגדים לדיני התורה יש אף לממשלה דין שבעה טובי העיר. וכן שמעתי בשם מרן האור לציון זצ"ל.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
בן של רב אמר:
כשמוטלה קרליץ נתבקש ע"י הגראי"ל להיות ראש עיריית ב"ב ולשקם אותה מהגרעונות והשביתות וכל החילול השם שהיה אז (הריח עודנו באפי... )
היה אביו רבי ניסים (לרפו"ש) בלחץ אטומי אולי זהו איסור של מוסר וגזלן וערכאות וכו' (עד כאן מידע מתוך המשפחה ומכאן ואילך שמועות מהרחוב) ואומרים שהרב אלישיב התערב לעשות סדר בכל הענין ההלכתי ואמרו שבסיס ההיתר היה שהוא אנוס ולא יכול לשנות את החוק ולא להפריע לפקחים וכדו' ומעצמו אינו עושה כלום.
הסיפור נשמע קצת מוזר, שהרב אלישיב נצרך לעשות סדר לר' נסים, למי שמכיר את היחסים בין השנים [אף שהיתה ביניהם הערכה הדדית גדולה, מ"מ היו ביניהם גם מחלוקות רבות, חלקם חריפות]
זה מוזר רק למי שמעולם לא היה בסוד הענינים של אלפי שיתופי פעולה בלי גוזמא!
וב"ה שאני בן משפחה של אחד מהם והדיון מבחינתי אפילו לא מתחיל!

אגב: מחלוקות בהלכה הם - ממש לא! - היצרים האפלים והמכוערים שמדמיינים בשיעור א' בישיבה...
ברור שאין זה יצרים אפלים ומכוערים [כמו במחוזות אחרים ל"ע], אבל לא מסתדר לי שהגריש"א נצרך לעשות סדר להגרנ"ק בענין הלכתי. ברור שהיו אלפי שיתופי פעולה, אבל בדברים ששייכים לציבור, ולא בענינים פרטיים של ר' נסים. גם אני הנני בן משפחה של אחד מתלמידיו המקורבים של השנים, ומבחינתי הדיון כן מתחיל. ולמעשה אין כ"כ נפק"מ.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
נ"ל שהגר"י זילברשטין כותב באחד מספריו שיש להם דין של ז' טובי העיר 
 
 

ברל

משתמש ותיק
לי סיפר באופן אישי מוטלה קרליץ שהוא חתם על צווים שנותנים קנסות למיטב הבנתי על כל דבר שיש בו סיכון וכדו' מרבית הקנסות למעט חנייה בכחול לבן שלא שולמה הם כאלה 
 

אח שלך

משתמש ותיק
ברל אמר:
לי סיפר באופן אישי מוטלה קרליץ שהוא חתם על צווים שנותנים קנסות למיטב הבנתי על כל דבר שיש בו סיכון וכדו' מרבית הקנסות למעט חנייה בכחול לבן שלא שולמה הם כאלה 
אולי תשאל אותו אם באמת היה כל מה שכתבו כאן על הרב אלישיב זצ"ל ורבי נסים שיבלחט"א.

[כי ראיתי בספר השקדן שהביאו רשימה של פסקים שמכולם עולה פחות או יותר שהרב אלישיב סובר שיש דינא דמלכותא ברוב הדברים.
אבל רבי נסים שיבלחט"א כנראה חולק שאין זה דינא דמלכותא אלא רק דינא דגזלנותא.
כי אומרים שהוא מתיר להעלים מידע על הכנסות בארנונה ואם זה נכון מה שאומרים אז הוא אמר בלשון זו: "לא לקחת ולא לתת].
 

ברל

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
ברל אמר:
לי סיפר באופן אישי מוטלה קרליץ שהוא חתם על צווים שנותנים קנסות למיטב הבנתי על כל דבר שיש בו סיכון וכדו' מרבית הקנסות למעט חנייה בכחול לבן שלא שולמה הם כאלה 
אולי תשאל אותו אם באמת היה כל מה שכתבו כאן על הרב אלישיב זצ"ל ורבי נסים שיבלחט"א.

[כי ראיתי בספר השקדן שהביאו רשימה של פסקים שמכולם עולה פחות או יותר שהרב אלישיב סובר שיש דינא דמלכותא ברוב הדברים.
אבל רבי נסים שיבלחט"א כנראה חולק שאין זה דינא דמלכותא אלא רק דינא דגזלנותא.
כי אומרים שהוא מתיר להעלים מידע על הכנסות בארנונה ואם זה נכון מה שאומרים אז הוא אמר בלשון זו: "לא לקחת ולא לתת].
"אומרים שהוא מתיר" ??? אם לא שמעת את זה ממקור מוסמך לא הייתי שואל את זה.
לגבי לשאול אותה בהזדמנות שאפגוש אותו
 
 

ברכה והצלחה

משתמש רגיל
לפני כמה שנים השתתפתי ביום עיון של בי"ד הישר והטוב בעניין תמ"א 38 הרב סילמן דיבר ובתוך הדברים סיפר שהיה לו דיון עם מוטלה קרליץ אם הוא נקרא מטובי העיר או לא הם הלכו לר' ניסים והתווכחו בפניו בלימוד בנושא זה ר' ניסים נתן להם להתווכח עד שר' ניסים פנה לעבר מוטלה ואמר לו אין לך דין של ז טובי העיר (כמדומה שהקדים תפסיק לחלום אין לך וכ')
 

אח שלך

משתמש ותיק
מה לדעתו כן צריך בשביל להיות טובי העיר?
הרי לא יעלה על הדעת שהתורה לא רוצה שום ניהול שפוי לעיר.

הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה כו', וכן כל הענין של דינא דמלכותא ועוד - מבוסס על ההגיון שהעולם חייב סדר ובשביל סדר צריך סמכויות לסדרן.

וכי בזמנינו היהודים הכשרים לא נצטוו כמו בני נח על הדינים ועל הסדר הציבורי ההגיוני והמועיל לפחות כמו מלך גוי?
סו"ס אנו חיים במצב ביש של חוק ישראלי המצפצף על התורה ולא נותן למנות דיינים כראוי, אז צריך להיות איזשהו סדר בינתיים עד שניגאל ממנו, וזה יהיה טובי העיר כמו ריש גלותא.
 

בשלמא

משתמש ותיק
לתשומת לב כל מי שעדיין לא סידר את הארנונה לשנת תשפ"ג בעריית ב"ב
העירייה שלחה דואר רשום
אנשים יעמדו שעות בתור בסניפי הדואר, לקבל אולי איזה מתנת בין הזמנים, ויגלו במפח נפש שקיבלו התראה בחתימת ידם.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
ורשאים להסיע על קיצתם (פ"ק דב"ב). והגם שאם ישנו אדם גדול לאו כל כמינהו, אבל כאן ברוב המקרים מדובר בחוק ישן, שנעשה עוד בטרם היותו אדם גדול.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
וכהמשך לנידון אם יש "דינא דמלכותא" בעיירות ובמדינה.
מדוע השמיטו בסידורים את התפילה לשלום המלכות, כמו שאמרו "הוי מתפלל בשלומה של מלכות". צא ולמד מה קורה כשאין מספיק אכיפה בהפגנות השמאל נגד הרפורמה.
האם ממשלת ישראל גרועה ממלכותו של הצאר ניקולאי השני ואחרים?
 
חלק עליון תַחתִית