לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

שאלה בהלכות ריבית


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 674
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי מלמד להועיל » 11 דצמבר 2019, 20:29

אם לוויתי משכן פרי, למשל מלפפון, ולמחרת אני מחזיר לו מלפפון יותר גדול קצת, זה בעיה של ריבית?


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי בר נש » 11 דצמבר 2019, 20:39

בלי האחריות הנדרשת נראה לי שזה ריבית לא קצוצה ואסור מדרבנן
זכור לי שמותר אצל תלמידי חכמים כשזה תוספת קטנה כמו במקרה שלך כי הם לא מחשיבים את התוספת


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 328
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 350 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי חזק וברוך » 11 דצמבר 2019, 20:41

רמ"א יו"ד קסב ס"א
יש מי שאומר דמותר ללוות ככר לחם בככר לחם, כמטבע של כסף, דמאחר דדבר מועט הוא לא קפדי בני אדם להדדי בזה. (הטור והרבה פוסקים ועב"י). וכן נוהגין להקל.


יהודה בן יעקב
הודעות: 144
הצטרף: 22 אוגוסט 2016, 00:54
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי יהודה בן יעקב » 11 דצמבר 2019, 20:44

מותר.
שכנים לא קפדי אהדדי, גם לענין גודל המוצר, כמבו' ברשב"א שבת קמח, א.
ראה ספר רבית הלכה למעשה פרק ה סעיף טו.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1380
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי HaimL » 13 דצמבר 2019, 14:58

כן, אבל מה שלא קפדי אהדדי ומוחלים את העודף הוא איסור ריבית, שהרי כל ריבית מחילה היא, כדברי הרמב"ם בהלכות לווה ומלווה פ"ד.

אלא יש לומר שהלווה ככר בככר הוא משום שהוא שם דבר, שזה לווה ככר והחזיר ככר. והנפקא מינה יכולה להיות בשני דברים.
1. אם לווה דבר שדרכו להימכר במשקל, שאז צריך להחזיר במידה שמדד לו המלווה בדיוק, אבל למי שאומר שמחילה מועילה בריבית, אין צריך.
2. בשני בצורת, שכן מקפידים (כדמשמע קצת בגמרא גיטין דף ל"ה, במעשה האלמנה שנהנתה עיסה בשיעור דינרו של העני), אז עדיין אם לווה ככר בככר יהיה מותר, ולאומרים שמחילה מועילה בריבית, אז יהיה אסור (שאין מוחלים בשני בצורת).


איש ירושלם
הודעות: 116
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי איש ירושלם » 03 פברואר 2020, 01:19

לגבי ביצה שכידוע יש הגדרות ברורות של גודל נראה לומר דהוי רבית


מישהוא
הודעות: 47
הצטרף: 20 ינואר 2020, 22:19
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי מישהוא » 03 פברואר 2020, 09:11

HaimL כתב:
13 דצמבר 2019, 14:58
כן, אבל מה שלא קפדי אהדדי ומוחלים את העודף הוא איסור ריבית, שהרי כל ריבית מחילה היא, כדברי הרמב"ם בהלכות לווה ומלווה פ"ד.
 הנושא שלא קפדי לא קשור למחילה אלא שמתחילה לא חשיב תשלום על ההלוואה ולכך מותר בת"ח ובשכנים בדבר מועט


מישהוא
הודעות: 47
הצטרף: 20 ינואר 2020, 22:19
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בהלכות ריבית

שליחה על ידי מישהוא » 03 פברואר 2020, 20:06

וחשיב כמתנה עיין שו"ע יו"ד סי' ק"ס

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים