כשרות מו"צ עיוור צבעים

במבי

משתמש ותיק
מה דין כשרות מו"צ עיוור צבעים, שמסוגל לזהות את דין הכתם, על אף לקותו, האם זוהי בעיה?
בהתחשב בעובדה שמובא במכלול ש10% מהגברים סובלים מצורה כלשהיא של ליקוי בתפיסת הצבעים, מסתבר ששאלה זו אקטואלית למדי.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
ודאי שזו בעיה, וכמדומני שכבר עורר הג"ר דוד מורגנשטרן [רב שכונת רמת שלמה] שיש לברר על המו"צ אם רואה צבעים בשלמות, ושיש מו"צים שמורים ולא מודעים לזה
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
לכאורה פשוט שעיוור צבעים אינו יכול להורות על מראות. אבל יש טוענים שלפי מה שאנחנו נוהגים לפסול כל מה שנוטה לאדום, אפילו עיוור צבעים יכול לעשות את זה. לי לא נראה דבריו, אבל אני צריך להודות שלא קראתי כל המאמר בענין זה. כעת נעלם ממני מקורו. אם אזכור בל"נ אשתדל להעלותו.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בכתמים (לא בבדיקה פנימית שדינה כראיה ממש) כמדומני שיש חילוק בין אם מורה להיתר או לאיסור.

כי בכתמים יש ג' כללים להתיר. והם לא נוגעים כלל לגוון הכתם המובא. כך שלמרות הבעיה של המו"ץ יש ביכולתו להתיר מטעמים אחרים

א. כתמים קטנים פחות מגריס.
ב. אם הם על דבר שלא מקבל טומאה.
ג. אם שיש במה לתלות.

לכן פשוט וברור שאם הרב המו"ץ מודע לבעיה הרפואית שיש לו בראיה. ובכל זאת מורה להיתר. הדבר מותר.

לגבי הוראה לאיסור צריך לברר היטב. וכמדומה שאינו ראוי להורות. כי עד כמה שידוע לי אין שום אפשרות לאסור אם לא יודעים להבחין היטב שהגוון נוטה לאדום או לשחור. ובלי לדעת מה הגוון אי אפשר לאסור.

בבדיקה פנימית או מוך דחוק וכד' נראה שאין ביכולתו להורות כלל.

למותר לציין שהנכתב לא להלכה ולא למעשה
 

יהודי

משתמש ותיק
לא הבנתי, אם כוונתכם לגבי כתמים בלבד מה זה משנה אם הוא יודע מה הבעיה הרפואית שלו.
המשפט השני שכתבתם לא הבנתיו כלל, מה הכוונה 'אין שום אפשרות לאסור'?
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא הבנתי, אם כוונתכם לגבי כתמים בלבד מה זה משנה אם הוא יודע מה הבעיה הרפואית שלו.
המשפט השני שכתבתם לא הבנתיו כלל, מה הכוונה 'אין שום אפשרות לאסור'?

א. אם הוא לא מודע לבעיה הוא עלול להתיר גם כתם גדול על דבר המקבל טומאה כשאין במה לתלות. והוא יתיר כי יטעה בגוון. כשלמעשה זה אסור.

ב. רק כתם שנוטה לאדום או לשחור אסור. ויש מסורות שונות לגבי גוונים מסופקים כיצד להורות בהם. אך עיוור צבעים שלא יכול להבדיל בגוונים הללו. יכול רק להורות להחמיר מספק. אך לעולם לא לאסור בוודאות. כי אין לו ידיעה וודאית על הגוון. ובלי ידיעה זו אי אפשר לאסור מעיקר הדין. רק כחומרא.

ג. ערכתי מעט את מה שכתבתי לעיל. ממליץ שתעיין שוב.
 

שומע ומשמיע

משתמש רשום
מישהו יכול להסביר לי איך עיוור צבעים נהיה מו"ץ ???

מי הרבה' שהכשיר אותו לכך ?????????

האם לא צריך לעבור תקופה של "שימוש חכמים" לפני שמוריםהלכה למעשה ?????????


כי אם אכן יש כאלה עוורי צבעים שהוכשרו ע"י רבותיהם להורות הלכה למעשה בענין מראות דמים, זה תמיהה עצומה על כל ענין ההוראה במראות דמים ... משהו כאן נשמע לא הגיוני ....
 

שניאור

משתמש ותיק
שומע ומשמיע אמר:
מישהו יכול להסביר לי איך עיוור צבעים נהיה מו"ץ ???

מי הרבה' שהכשיר אותו לכך ?????????

האם לא צריך לעבור תקופה של "שימוש חכמים" לפני שמוריםהלכה למעשה ?????????


כי אם אכן יש כאלה עוורי צבעים שהוכשרו ע"י רבותיהם להורות הלכה למעשה בענין מראות דמים, זה תמיהה עצומה על כל ענין ההוראה במראות דמים ... משהו כאן נשמע לא הגיוני ....
זה סיפור באמת מוזר ולא נשמע אמיתי בכלל, אני בעצמי מכיר כמה תלמידי חכמים גדולים שכבר נבחנו כל ההלכות שצריך למורה לדעת [יו"ד ח"א וח"ב הל' שבת ופסח וכו'], והם לא נהיו מוצי"ם בגלל שהם עוורי צבעים.
 
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
מי הכשיר?
ערביך ערבא צריך...
המציאות היא שרבנים מסויימים שקיבלו היתר הוראה בתחום כלשהו מתחילים להורות בכל תחום,
ומכאן עד להכשיר תלמידים בכל תחום - הדרך קצרה.
ביודעי קאמינא
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
אני מבין שכבודו ב"ה לא מאזין לרדיו זמן רב...
ישאל נא את הסובבים על תוכניות רדיו של שאלות בהלכה - 'מומחה' להלכות שבת משיב בכל התורה כולה!
באוזני שמעתיו מבלבל את המוח בדיני טומאת כהנים בבתי חולים.
כל 'מומחה' לענין מקוואות נהיה דיין ורשכבה"ג.
עכ"פ לענין מראות - ידוע לי על ת"ח מירושלים שמקים קול זעקה שנים רבות על הנושא,
ואף זימן לד"ת בעדה"ח מכשיר מוצי"ם מסויים (כן, יש תואר כזה בימינו...)
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
בציבור הדל"י היה רעש גדול בנושא הזה, בקשר לרב ש.א.
חלק מהטענות היו על הוראה בדיני מראות למרות היותו בעל קושי בזיהוי צבעים
 

בר מצוה

משתמש רגיל
במבי אמר:
מה דין כשרות מו"צ עיוור צבעים, שמסוגל לזהות את דין הכתם, על אף לקותו, האם זוהי בעיה?
בהתחשב בעובדה שמובא במכלול ש10% מהגברים סובלים מצורה כלשהיא של ליקוי בתפיסת הצבעים, מסתבר ששאלה זו אקטואלית למדי.
אם המציאות היתה שכ10% מהגברים אינם יכולים לראות מראות, היתה בכך תמיהה עצומה איך לא הוזכר הדבר בפוסקים במהלך הדורות?
עיוורון צבעים אינה בעיה רפואית חדשה שנולדה בעשרים שנה האחרונות.
גם אם בעבר לא ידעו להגדיר את הבעיה איך כל הפוסקים לא שמו לב שיש הרבה אנשים שאינם מסוגלים לראות כתמים??
התשובה המתבקשת היא שכ10% סובלים מצורה כלשהיא של ליקוי. אבל לא כל עיוות בראיית הצבעים גורם שהאדם אינו יכול לראות כתמים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
במבי אמר:
מה דין כשרות מו"צ עיוור צבעים, שמסוגל לזהות את דין הכתם, על אף לקותו, האם זוהי בעיה?
בהתחשב בעובדה שמובא במכלול ש10% מהגברים סובלים מצורה כלשהיא של ליקוי בתפיסת הצבעים, מסתבר ששאלה זו אקטואלית למדי.
די לנו שמוצי"ם בעלי ראיה 66, הוכח לגביהם לא פעם שנכשלו להתיר מראות מקוצר הבחנתם, וכעת באת להוסיף לנו את לקויי הראייה [צבעים]
בחוברת שנתפרסמה [גם הועלתה בפורום ע"י אב בינה] לפני שנים כמה ת"ח שחקרו את הענין, הגיעו לידי מסקנה זו, בגיבוי שמות ממצאים וחקירות שחור על גבי לבן..
 

ברל

משתמש ותיק
צריך לזכור שה 10% זה לא עיוורן צבעים מוחלט לדוגמא יש לי אח של מבדיל בין ורוד לאפור יש כאלה שלא יבדילו בין כתום לכחול וכדו'
בנידון דידן סבי היה עיוור צבעים (אגב זה גנטי דרך האמא) וכמדומני שזה היה הרב ברנדסופר ששאל אותו למה אתה לא עושה מבחן לכל המורי הוראה (אגב מבחן פשוט מאוד יש טסטים של תמונה שרק עיון צבעים רואה) ובאחד הפעמים שראה תלמיד שהכשיל בא לסבי ואמר לו שמהיום יעביר את כל תלמידיו. לא יודע מה היה למעשה
 

סופר המלך

משתמש ותיק
לפי הרשום בזכרוני כ-8% מהגברים (אצל הנשים רק חצי אחוז) לוקים בעיוורון צבעים חלקי, דהיינו שעלולים להתקשות להבחין בין צבעים דומים, כגון אדום וחום.
מי שמורה ע"פ סתימת השו"ע ומתיר רק לבן וירוק (בין ירוק ככרתי, ובין ירוק כזהב - צהוב), מובטח לו שלא יבוא לידי מכשול, גם אם הוא מאותו מיעוט.
 

יהודי

משתמש ותיק
כבר בעבר לא הבנתי מה הנידון כאן בדיוק. ישנם צבעים אסורים (או שנגדיר שהם דם, כל אחד לפי הגדרותיו), ויש כאלו שאין להם אפשרות טכנית להבחין בהם. איזה צד יש שבכוחם להורות, להתיר או לאסור.
כפשוטו עיוור צבעים שמורה במראות הוא רשע מרושע ובעל גאוה כפשוטו ממש, ופשוט שאין שום מצוה לכבדו.
 

שומע ומשמיע

משתמש רשום
יש לי חבר יר"ש שמאוד הטריד אותו כל הנושא הנ"ל, איך יתכן להוציא לעז על יהודי ת"ח גדול מורה הוראות לרבים, ורבים רבים נוהרים אחריו [היה לפני הרבה שנים], ושמע ממו"ץ חשוב שאותו מורה הוראות מתיר דם ווסת ממש !!! אותו אברך נחרד ... והחליט לעשות מעשה ... ביקש מב"ב להביא לו עד עם קצת דם ווסת ודאי [בזמן ראיה] והלך לאותו חכם לשאול, והוא נחרד לתשובתו של אותו אחד שנחשב מגדולי המוצי"ם והמבינים - הוא התיר לו !!!

המעשה הנ"ל שמעתי מאותו אברך בעצמי ...

הדברים הנ"ל התפרסמו כבר ברבים, וישנם המון שממשיכים לרוץ אחריו בעיוורון מוחלט ... והוא רחום יכפר עוון ....
 

בר מצוה

משתמש רגיל
מסיח לפי תומו אמר:
יש מאמר מקיף ומעניין של הרב מרדכי הלפרין. מאמר חובה.
כאן טוען הרב הנזכר שלפי בדיקתם המבחנים המודפסים (מבחן אישיהארה) אינם נותנים אינדיקציה טובה.
 

בר מצוה

משתמש רגיל
גמח אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
יש מאמר מקיף ומעניין של הרב מרדכי הלפרין. מאמר חובה.

מצורף.
תודה על הגמ"ח
מומלץ לקרוא מתוך חוש ביקורת. יש כמה וכמה דברים בלתי קבילים בעיני.
למשל הרעיון שהאמוראים שלא ראו דמים היו עיוורי צבעים... נו באמת...
 
חלק עליון תַחתִית