בשבת כה: מובא שר"י ב"א רוחץ פניו ידיו ורגליו לכבוד שבת, ורש"י לא מבאר.
ובדף קמז. לענין ניגוב פניו ידיו ורגליו, כותב רש"י אורחא דמלתא נקט, והוא הדין לכל גופם.
וא"כ האם אפשר לדייק שבדף כה: לא בעי כל גופו?
שמעתי לאחרונה שרבי שמואל בן רבי גדליה נדל מתקלח בתשעת הימים בערב שבת כרגיל.
ונימוקו עמו שכל מה שאמרו "פניו ידיו ורגליו" - כי בעצם זוהי רגילות הרחיצה המקובלת בימיהם לפי סגנון מבנה משק המים דאז.
וכאילו אמרו חז"ל שבערב שבת ירחץ כרגיל.
בהקשר לזה, מעודי תמהתי מדוע ביו"ט שחל בערב שבת לא מקפידים לרחוץ פניו ידיו ורגליו לפחות בחמין משום כבוד השבת הנכנסת? דדוחק לומר שכיוון שאנו ממשיכים מיו"ט אין בזה משום כבוד השבת, בוודאי לא במקומותינו החמים. ושמעתי שהגר"פ שרייבר היה מקפיד בזה. אשמח לידיעות בעניין.יישר כח!!