קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי במבי » 01 אפריל 2019, 23:02

ר' חיים זייצ'יק זצ"ל מביא במאמר מוסרי מאד מעניין, שפרוסה שנותרה משבת לעומת פת שלימה משל עכשיו, בציעת הפרוסה קודמת (ומביא זאת בשם מחזור ויטרי)

(בספר "ואני תפילה" ח"א עמוד תצ"ה)


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי במבי » 02 אוקטובר 2019, 15:48

פעם ראיתי זאת גם בשם אחד האדמורים בספר בישישים חכמה של הרב ווינטראב.


כרם
הודעות: 529
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי כרם » 02 אוקטובר 2019, 17:31

בשו"ע או"ח סי' קס"ח ס"א:
היו לפניו חתיכות של פת ופת שלם ... אם השלם משעורים והחתיכות מחטים אפילו היא קטנה מניח הפרוסה תחת השלמה ובוצע משתיהן יחד.
ובמשנה ברורה ס"ק ג':
וכתב המ"א, דמכל מקום אם היה השלמה מפת של שיפון [הוא שאנו קורין דגן ורוב הלחמים שלנו ממנו הוא] והפרוסה של חיטין ... יבצע על הפרוסה לבד דשיפון קיל אף משעורים משום דאין נזכרת בקרא בהדיא.

למדנו מכאן:
רוב הלחמים של דגן שלהם היו משיפון.
חלות של שבת היו של חטים.
ועל כן פרוסת חלה שנשארה משבת קודמת לפת שלימה של עכשיו.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי במבי » 02 אוקטובר 2019, 19:14

כרם כתב:
02 אוקטובר 2019, 17:31
בשו"ע או"ח סי' קס"ח ס"א:
היו לפניו חתיכות של פת ופת שלם ... אם השלם משעורים והחתיכות מחטים אפילו היא קטנה מניח הפרוסה תחת השלמה ובוצע משתיהן יחד.
ובמשנה ברורה ס"ק ג':
וכתב המ"א, דמכל מקום אם היה השלמה מפת של שיפון [הוא שאנו קורין דגן ורוב הלחמים שלנו ממנו הוא] והפרוסה של חיטין ... יבצע על הפרוסה לבד דשיפון קיל אף משעורים משום דאין נזכרת בקרא בהדיא.

למדנו מכאן:
רוב הלחמים של דגן שלהם היו משיפון.
חלות של שבת היו של חטים.
ועל כן פרוסת חלה שנשארה משבת קודמת לפת שלימה של עכשיו.

דרך ליטאית מעניינת לצאת מהפלונטער כי מכל המקומות (הבודדים יש לציין) שהביאו זאת משמע שזאת כתוצאה ממעלת וקדושת השבת


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי במבי » 21 יוני 2020, 01:55

ה"בישישים חכמה" כותב:

הרה"ק בעל "חידושי הרי"ם מגור זצ"ל היתה חביבה עליו פרוסה דשבת משלמה דחול, ואמר דלהלכה ברכת המוציא על פרוסה של שבת קודמת לשלמה של חול (עיין בשפתי צדיק וירא אות י"ד)


ואולי יש להביא ראיה לדברי הרבנים דלעיל מהתוס' בברכות דפת צנומה בקערה מברך עליה המוציא לחם מן הארץ שכותב דמיירי דיש גם שלמה בסמוך ור' חייא בר אשי סבר דהצנומה הוי כמו שלמה מאחר שהיא חביבה, וא"כ חביבות פרוסה משבת לא פחות מחביבות הצנומה, שגם היא קודמת לשלמה מחמת חביבותה (ברכות לט.)


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי במבי » 01 נובמבר 2020, 08:16

ואולי יש לדמות לנידון דירושלמי ברכות מה עדיף פת נקיה טמאה או קיבר טהורה (דף מה:)


ערבה
הודעות: 122
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי ערבה » 01 נובמבר 2020, 10:09

יש בזמננו מקום לדון גם משום 'בל תשחית' ?


דרומאי
הודעות: 2770
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 503 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי דרומאי » 01 נובמבר 2020, 10:29

ערבה כתב:
01 נובמבר 2020, 10:09
יש בזמננו מקום לדון גם משום 'בל תשחית' ?
בל תשחית לא נוגע לקדימה בברכות, יכול לברך על השלמה ולאכול גם את הפרוסה.
 


ערבה
הודעות: 122
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי ערבה » 01 נובמבר 2020, 10:36

אם בכל אופן נרצה לדון נמצא מקרה שאינו יכול לאכול את שניהם.


דרומאי
הודעות: 2770
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 503 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי דרומאי » 01 נובמבר 2020, 10:37

ערבה כתב:
01 נובמבר 2020, 10:36
אם בכל אופן נרצה לדון נמצא מקרה שאינו יכול לאכול את שניהם.
אם דעתו לאכול רק אחד מהם אין זה נוגע לקדימה בברכות. כל דין קדימה בברכות הוא דוקא כשדעתו לאכול שניהם.
 


ערבה
הודעות: 122
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי ערבה » 01 נובמבר 2020, 10:43

דרומאי כתב:
01 נובמבר 2020, 10:37
ערבה כתב:
01 נובמבר 2020, 10:36
אם בכל אופן נרצה לדון נמצא מקרה שאינו יכול לאכול את שניהם.
אם דעתו לאכול רק אחד מהם אין זה נוגע לקדימה בברכות. כל דין קדימה בברכות הוא דוקא כשדעתו לאכול שניהם.

משנ"ב קס"ח ס"'ק ה'
'אם ברצונו שווה הוא לאכול מזה או מזה ושניהם מונחים לפניו אף שאינו רוצה לאכול משניהם יחד מצוה מן המובחר לבצוע על המוקדם בפסוק ושארי מעלות'


דרומאי
הודעות: 2770
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 503 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי דרומאי » 01 נובמבר 2020, 10:46

ערבה כתב:
01 נובמבר 2020, 10:43
דרומאי כתב:
01 נובמבר 2020, 10:37
ערבה כתב:
01 נובמבר 2020, 10:36
אם בכל אופן נרצה לדון נמצא מקרה שאינו יכול לאכול את שניהם.
אם דעתו לאכול רק אחד מהם אין זה נוגע לקדימה בברכות. כל דין קדימה בברכות הוא דוקא כשדעתו לאכול שניהם.
משנ"ב קס"ח ס"'ק ה'
'אם ברצונו שווה הוא לאכול מזה או מזה ושניהם מונחים לפניו אף שאינו רוצה לאכול משניהם יחד מצוה מן המובחר לבצוע על המוקדם בפסוק ושארי מעלות'
נכון, אך אם לדבריך יש בל תשחית במה שאינו אוכל הפרוסה לא שייך לדון שיאכל את השלמה מצד קדימה בברכות, שכל שברצונו לאכול רק את הפרוסה אין כאן כלל ענין קדימה.
 


ערבה
הודעות: 122
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימת פרוסה שנותרה משבת על לחם שלם.

שליחה על ידי ערבה » 01 נובמבר 2020, 10:57

דרומאי כתב:
01 נובמבר 2020, 10:46
ערבה כתב:
01 נובמבר 2020, 10:43
דרומאי כתב:
01 נובמבר 2020, 10:37

אם דעתו לאכול רק אחד מהם אין זה נוגע לקדימה בברכות. כל דין קדימה בברכות הוא דוקא כשדעתו לאכול שניהם.
משנ"ב קס"ח ס"'ק ה'
'אם ברצונו שווה הוא לאכול מזה או מזה ושניהם מונחים לפניו אף שאינו רוצה לאכול משניהם יחד מצוה מן המובחר לבצוע על המוקדם בפסוק ושארי מעלות'
נכון, אך אם לדבריך יש בל תשחית במה שאינו אוכל הפרוסה לא שייך לדון שיאכל את השלמה מצד קדימה בברכות, שכל שברצונו לאכול רק את הפרוסה אין כאן כלל ענין קדימה.

אכן אין זה נוגע לדין קדימה, והשאלה היא: האם נכון לקיים את העניין של ברכה על לחם שלם במקום שיהיה 'בל תשחית' על הלחם שאינו שלם.  
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”