אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 237 פעמים
קיבל תודה: 435 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 21 אפריל 2019, 14:32

מרגלא בפומיה דאינשי שאסור לדבר באמצע עשיית הציצית. בש"ע ומ"ב לא מצאתי כך. ואני מחפש מנין השתרש דין זה.

כמו כן אשמח לשמוע אם יש מישהו שנוהג כיום בפועל לקשור את החוליות בציצית בסדר של ז' ט' י"א י"ג. כמנהג הפשוט שהובא בש"ע. (כך אני נוהג מטעם אשר עימי. ושאלתי אם יש לי חברים בזה)


חיים יפים
הודעות: 21
הצטרף: 20 יולי 2016, 03:15
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי חיים יפים » 23 אפריל 2019, 05:08

מסברא זה לא מובן שאי אפשר לדבר תוך כדי, הרי זה לא ברכה שאסור להפסיק בה. וגם הרי שאם בין הברכה לאכילה מותר להפסיק לצורך מסוים כפי שכתוב בהלכה, ממילא כל שכן לפה שוודאי שמותר להפסיק.

לגבי מנהג הקשירות: אנו נוהגים לעשות 7 8 11 13


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3658
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 773 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי יהודי » 23 אפריל 2019, 11:09

כפשוטו הטעם שלא מדברים הוא מפני שיש לעשות לשם ציצית, ואם ידבר וימשיך לקשור יש לחוש שכבר לא יעלה לו הכוונה שכיון קודם, דהיינו אין איסור לדבר אלא עצה טובה שלא יסתבך עם הכוונה לשם מצוה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3658
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 773 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי יהודי » 23 אפריל 2019, 11:26

לגבי מנין הכריכות פשוט שאף אחד לא עושה כמו שכתבתם, יען כל האחרונים נקטו בזה לא כהשו"ע, וכתב הברכי יוסף שכן (שלא כשו"ע) נוהגים רוב העולם וכן נוהגים המדקדקים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 237 פעמים
קיבל תודה: 435 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 אפריל 2019, 14:08

יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:26
לגבי מנין הכריכות פשוט שאף אחד לא עושה כמו שכתבתם, יען כל האחרונים נקטו בזה לא כהשו"ע, וכתב הברכי יוסף שכן (שלא כשו"ע) נוהגים רוב העולם וכן נוהגים המדקדקים.
בספרים דווקא מצאתי מנהג כזה גם בפוסקי זמננו. ראה אור לציון. שאלתי היא על המנהג בפועל


דרייפוס
הודעות: 20
הצטרף: 15 ינואר 2020, 14:14
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי דרייפוס » 26 פברואר 2020, 14:39

מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 אפריל 2019, 14:32
כמו כן אשמח לשמוע אם יש מישהו שנוהג כיום בפועל לקשור את החוליות בציצית בסדר של ז' ט' י"א י"ג. כמנהג הפשוט שהובא בש"ע. (כך אני נוהג מטעם אשר עימי. ושאלתי אם יש לי חברים בזה)
לכאו' מקור המנהג הוא כרמז לדינא דגמרא "לא יפחות מז' ולא יוסיף על י"ג". דין זה נאמר על מניין החוליות הכולל
בציצית הנקשרת עם תכלת.
וכשעושים יג חוליות יוצא לט כריכות שהרי כל חוליא היא בת ג' כריכות. ונאמרו במניין זה כוונות ע"פ הפסוק בישעיה 'טל אורות טלך'.
ואחר זמן כשנגנז התכלת הכריעו לשמר את המניין הנזכר של סך הכריכות
והוא על ידי שיכרכו לט חוליות בלבן.
וכיון שעושים ה' קשרים (וגם זה יש לו שורש בשינוי הקשירה מתכלת ולבן ללבן בלבד)
אמרו שיעשה בראשון ז כריכות ובאחרון יג כריכות כנגד ה"לא יפחות מז ולא יוסיך על יג'
וביניהם, בקשרים האמצעיים, עושים ח ויא ובלבד שבסך הכל יצא ל"ט.


קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 268
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 27 פברואר 2020, 01:17

דרייפוס כתב:
26 פברואר 2020, 14:39
מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 אפריל 2019, 14:32
כמו כן אשמח לשמוע אם יש מישהו שנוהג כיום בפועל לקשור את החוליות בציצית בסדר של ז' ט' י"א י"ג. כמנהג הפשוט שהובא בש"ע. (כך אני נוהג מטעם אשר עימי. ושאלתי אם יש לי חברים בזה)
לכאו' מקור המנהג הוא כרמז לדינא דגמרא "לא יפחות מז' ולא יוסיף על י"ג". דין זה נאמר על מניין החוליות הכולל
בציצית הנקשרת עם תכלת.
וכשעושים יג חוליות יוצא לט כריכות שהרי כל חוליא היא בת ג' כריכות. ונאמרו במניין זה כוונות ע"פ הפסוק בישעיה 'טל אורות טלך'.
ואחר זמן כשנגנז התכלת הכריעו לשמר את המניין הנזכר של סך הכריכות
והוא על ידי שיכרכו לט חוליות בלבן.
וכיון שעושים ה' קשרים (וגם זה יש לו שורש בשינוי הקשירה מתכלת ולבן ללבן בלבד)
אמרו שיעשה בראשון ז כריכות ובאחרון יג כריכות כנגד ה"לא יפחות מז ולא יוסיך על יג'
וביניהם, בקשרים האמצעיים, עושים ח ויא ובלבד שבסך הכל יצא ל"ט.
בהקשר זה ראיתי מובא פעם בשם הגר"א כדלהלן. (אינני זוכר את מקור הדברים).

ל"ט מלאכות שבת נלמדות מל"ט מלאכות שבמשכן, שנסמכו בתורה.

והביאור, כי הנה הרי אמרו שיודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ, והסיבה שהוצרך לזה בשביל עשיית המשכן היא, כי המשכן הוא כידוע עולם קטן, ולכן כדי לעשותו צריך לדעת צירופי אותיות שנבראו בהם שמים וארץ. ונמצא, מאחר שאנו רואים שבל"ט מלאכות נעשה המשכן, א"כ במאמר ד' שברא העולם (שמקביל למשכן) יצר הקב"ה מערכת של יצירה של ל"ט מלאכות שבהם נברא העולם, ולכן באותם ל"ט מלאכות הוקם המשכן. וכיון שבשביעי שבת ד' ממלאכות היצירה שבהם ברא העולם לכן אנו שובתים מל"ט מלאכות שבהם נעשה המשכן שהן אותן ל"ט מלאכות יצירה שבהם נברא העולם.

ביוצרות של פ' שקלים בפיוט אז ראית וספרת והכנת וחקרת וכו', יש שם ל"ט מילים בנוסח זה, והן כנגד ל"ט מלאכות שבהם נברא העולם.

[גם בענין שם ד', יה"ו במילוי הוא ל"ט, וכן כוז"ו בגימ' ל"ט, ועוד הרבה].

וגם החלוקה של ז' ח' י"א י"ג שמצאנו בכריכות הציצית שהם ביחד ל"ט, הן כנגד ל"ט מלאכות שבת, ששניהם –ציצית וגם שבת- שקולים כנגד כל המצוות. והנה גם בשבת מצאנו בל"ט המלאכות שלה חלוקה זו של ז' ח' י"א י"ג. שהרי במשנה בכלל גדול כך היא החלוקה: הזורע והחורש וכו' עד והאופה, זו קבוצה אחת של י"א מלאכות שנמשכות מהזריעה. הגוזז את הצמר המלבנו וכו' עד הקורע, זו קבוצה שניה של י"ג מלאכות שנמשכות מגזיזת הצמר. הצד צבי השוחטו וכו' עד והמחתכו, זו קבוצה שלישית של ז' מלאכות שנמשכות מהצד צבי. ושאר המלאכות שבסוף המשנה הן ח'.

והביאו עוד מגמ' שבת ע"ד ע"ב: "אמר רבא: האי מאן דעבד חביתא - חייב משום שבע חטאות, תנורא - חייב משום שמונה חטאות. אמר אביי: האי מאן דעבד חלתא - חייב אחת עשרה חטאות, ואי חייטיה לפומיה - חייב שלש עשרה חטאות". הנה יש כאן חלוקה זו ממש לפי הסדר של כריכות הציצית, ז' ח' י"א י"ג. ומצאנו לפעמים שרמוזים סודות בגמרא, וזו אחת מהדוגמאות.


איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי איש קטן » 27 פברואר 2020, 05:54

אני אישית למדתי מסבי ז'ל לעשות י -ה-ו-ה
וככה הייתי עושה
שמעתי בשם האר'י שבטלית קטן יעשו כך והבגדול טל
זה נכון ?


אבר כיונה
משתמש ותיק
הודעות: 627
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי אבר כיונה » 27 פברואר 2020, 15:50

איש קטן כתב:
27 פברואר 2020, 05:54
אני אישית למדתי מסבי ז"ל לעשות י-ה-ו-ה
וככה הייתי עושה.
שמעתי בשם האר"י שבטלית קטן יעשו כך ובגדול ט"ל.
זה נכון ?
המנהג לעשות הוי"ה זה של ר' שלמה מולכו, והמנהג לחלק בין ט"ג לט"ק מובא בספר כסא אליהו (לר' אליהו ישראל וז"ל "וראיתי דיש נוהגים... וכן אני נוהג") והביאו בכה"ח פלאג'י, אך באר"י מובא לעשות ט"ל ואין חילוק בין ט"ג לט"ק

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 377
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 פברואר 2020, 17:34

אבר כיונה כתב:
27 פברואר 2020, 15:50
אך באר"י מובא לעשות ט"ל ואין חילוק בין ט"ג לט"ק
ולכן נוהגים הספרדים דלא כהשו"ע, דבענייני קבלה נוסחי תפילה וכדו' נהגו בד"כ כמו האר"י.


יעקב1
משתמש ותיק
הודעות: 226
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי יעקב1 » 27 פברואר 2020, 18:11

יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:09
כפשוטו הטעם שלא מדברים הוא מפני שיש לעשות לשם ציצית, ואם ידבר וימשיך לקשור יש לחוש שכבר לא יעלה לו הכוונה שכיון קודם, דהיינו אין איסור לדבר אלא עצה טובה שלא יסתבך עם הכוונה לשם מצוה.
באפיית מצות גם צריך לשתוק?


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 519 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

שליחה על ידי חזק וברוך » 27 פברואר 2020, 18:16

יעקב1 כתב:
27 פברואר 2020, 18:11
יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:09
כפשוטו הטעם שלא מדברים הוא מפני שיש לעשות לשם ציצית, ואם ידבר וימשיך לקשור יש לחוש שכבר לא יעלה לו הכוונה שכיון קודם, דהיינו אין איסור לדבר אלא עצה טובה שלא יסתבך עם הכוונה לשם מצוה.
באפיית מצות גם צריך לשתוק?
אולי בציצית שותקים מטעם טכני גרידא, שלא להתבלבל במנין הקשירות.
אמנם האמת אומר שאנכי לא שמעתי ממנהג זה, ואינני נמנע מדיבור.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין חכמה, זאת נחמתי | 3 אורחים