דף 1 מתוך 1

אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 21 אפריל 2019, 14:32
על ידי מכל מלמדי השכלתי
מרגלא בפומיה דאינשי שאסור לדבר באמצע עשיית הציצית. בש"ע ומ"ב לא מצאתי כך. ואני מחפש מנין השתרש דין זה.

כמו כן אשמח לשמוע אם יש מישהו שנוהג כיום בפועל לקשור את החוליות בציצית בסדר של ז' ט' י"א י"ג. כמנהג הפשוט שהובא בש"ע. (כך אני נוהג מטעם אשר עימי. ושאלתי אם יש לי חברים בזה)

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 23 אפריל 2019, 05:08
על ידי חיים יפים
מסברא זה לא מובן שאי אפשר לדבר תוך כדי, הרי זה לא ברכה שאסור להפסיק בה. וגם הרי שאם בין הברכה לאכילה מותר להפסיק לצורך מסוים כפי שכתוב בהלכה, ממילא כל שכן לפה שוודאי שמותר להפסיק.

לגבי מנהג הקשירות: אנו נוהגים לעשות 7 8 11 13

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 23 אפריל 2019, 11:09
על ידי יהודי
כפשוטו הטעם שלא מדברים הוא מפני שיש לעשות לשם ציצית, ואם ידבר וימשיך לקשור יש לחוש שכבר לא יעלה לו הכוונה שכיון קודם, דהיינו אין איסור לדבר אלא עצה טובה שלא יסתבך עם הכוונה לשם מצוה.

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 23 אפריל 2019, 11:26
על ידי יהודי
לגבי מנין הכריכות פשוט שאף אחד לא עושה כמו שכתבתם, יען כל האחרונים נקטו בזה לא כהשו"ע, וכתב הברכי יוסף שכן (שלא כשו"ע) נוהגים רוב העולם וכן נוהגים המדקדקים.

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 23 אפריל 2019, 14:08
על ידי מכל מלמדי השכלתי
יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:26
לגבי מנין הכריכות פשוט שאף אחד לא עושה כמו שכתבתם, יען כל האחרונים נקטו בזה לא כהשו"ע, וכתב הברכי יוסף שכן (שלא כשו"ע) נוהגים רוב העולם וכן נוהגים המדקדקים.
בספרים דווקא מצאתי מנהג כזה גם בפוסקי זמננו. ראה אור לציון. שאלתי היא על המנהג בפועל

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 26 פברואר 2020, 14:39
על ידי דרייפוס
מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 אפריל 2019, 14:32
כמו כן אשמח לשמוע אם יש מישהו שנוהג כיום בפועל לקשור את החוליות בציצית בסדר של ז' ט' י"א י"ג. כמנהג הפשוט שהובא בש"ע. (כך אני נוהג מטעם אשר עימי. ושאלתי אם יש לי חברים בזה)
לכאו' מקור המנהג הוא כרמז לדינא דגמרא "לא יפחות מז' ולא יוסיף על י"ג". דין זה נאמר על מניין החוליות הכולל
בציצית הנקשרת עם תכלת.
וכשעושים יג חוליות יוצא לט כריכות שהרי כל חוליא היא בת ג' כריכות. ונאמרו במניין זה כוונות ע"פ הפסוק בישעיה 'טל אורות טלך'.
ואחר זמן כשנגנז התכלת הכריעו לשמר את המניין הנזכר של סך הכריכות
והוא על ידי שיכרכו לט חוליות בלבן.
וכיון שעושים ה' קשרים (וגם זה יש לו שורש בשינוי הקשירה מתכלת ולבן ללבן בלבד)
אמרו שיעשה בראשון ז כריכות ובאחרון יג כריכות כנגד ה"לא יפחות מז ולא יוסיך על יג'
וביניהם, בקשרים האמצעיים, עושים ח ויא ובלבד שבסך הכל יצא ל"ט.

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 27 פברואר 2020, 01:17
על ידי קדמא ואזלא
דרייפוס כתב:
26 פברואר 2020, 14:39
מכל מלמדי השכלתי כתב:
21 אפריל 2019, 14:32
כמו כן אשמח לשמוע אם יש מישהו שנוהג כיום בפועל לקשור את החוליות בציצית בסדר של ז' ט' י"א י"ג. כמנהג הפשוט שהובא בש"ע. (כך אני נוהג מטעם אשר עימי. ושאלתי אם יש לי חברים בזה)
לכאו' מקור המנהג הוא כרמז לדינא דגמרא "לא יפחות מז' ולא יוסיף על י"ג". דין זה נאמר על מניין החוליות הכולל
בציצית הנקשרת עם תכלת.
וכשעושים יג חוליות יוצא לט כריכות שהרי כל חוליא היא בת ג' כריכות. ונאמרו במניין זה כוונות ע"פ הפסוק בישעיה 'טל אורות טלך'.
ואחר זמן כשנגנז התכלת הכריעו לשמר את המניין הנזכר של סך הכריכות
והוא על ידי שיכרכו לט חוליות בלבן.
וכיון שעושים ה' קשרים (וגם זה יש לו שורש בשינוי הקשירה מתכלת ולבן ללבן בלבד)
אמרו שיעשה בראשון ז כריכות ובאחרון יג כריכות כנגד ה"לא יפחות מז ולא יוסיך על יג'
וביניהם, בקשרים האמצעיים, עושים ח ויא ובלבד שבסך הכל יצא ל"ט.
בהקשר זה ראיתי מובא פעם בשם הגר"א כדלהלן. (אינני זוכר את מקור הדברים).

ל"ט מלאכות שבת נלמדות מל"ט מלאכות שבמשכן, שנסמכו בתורה.

והביאור, כי הנה הרי אמרו שיודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ, והסיבה שהוצרך לזה בשביל עשיית המשכן היא, כי המשכן הוא כידוע עולם קטן, ולכן כדי לעשותו צריך לדעת צירופי אותיות שנבראו בהם שמים וארץ. ונמצא, מאחר שאנו רואים שבל"ט מלאכות נעשה המשכן, א"כ במאמר ד' שברא העולם (שמקביל למשכן) יצר הקב"ה מערכת של יצירה של ל"ט מלאכות שבהם נברא העולם, ולכן באותם ל"ט מלאכות הוקם המשכן. וכיון שבשביעי שבת ד' ממלאכות היצירה שבהם ברא העולם לכן אנו שובתים מל"ט מלאכות שבהם נעשה המשכן שהן אותן ל"ט מלאכות יצירה שבהם נברא העולם.

ביוצרות של פ' שקלים בפיוט אז ראית וספרת והכנת וחקרת וכו', יש שם ל"ט מילים בנוסח זה, והן כנגד ל"ט מלאכות שבהם נברא העולם.

[גם בענין שם ד', יה"ו במילוי הוא ל"ט, וכן כוז"ו בגימ' ל"ט, ועוד הרבה].

וגם החלוקה של ז' ח' י"א י"ג שמצאנו בכריכות הציצית שהם ביחד ל"ט, הן כנגד ל"ט מלאכות שבת, ששניהם –ציצית וגם שבת- שקולים כנגד כל המצוות. והנה גם בשבת מצאנו בל"ט המלאכות שלה חלוקה זו של ז' ח' י"א י"ג. שהרי במשנה בכלל גדול כך היא החלוקה: הזורע והחורש וכו' עד והאופה, זו קבוצה אחת של י"א מלאכות שנמשכות מהזריעה. הגוזז את הצמר המלבנו וכו' עד הקורע, זו קבוצה שניה של י"ג מלאכות שנמשכות מגזיזת הצמר. הצד צבי השוחטו וכו' עד והמחתכו, זו קבוצה שלישית של ז' מלאכות שנמשכות מהצד צבי. ושאר המלאכות שבסוף המשנה הן ח'.

והביאו עוד מגמ' שבת ע"ד ע"ב: "אמר רבא: האי מאן דעבד חביתא - חייב משום שבע חטאות, תנורא - חייב משום שמונה חטאות. אמר אביי: האי מאן דעבד חלתא - חייב אחת עשרה חטאות, ואי חייטיה לפומיה - חייב שלש עשרה חטאות". הנה יש כאן חלוקה זו ממש לפי הסדר של כריכות הציצית, ז' ח' י"א י"ג. ומצאנו לפעמים שרמוזים סודות בגמרא, וזו אחת מהדוגמאות.

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 27 פברואר 2020, 05:54
על ידי איש קטן
אני אישית למדתי מסבי ז'ל לעשות י -ה-ו-ה
וככה הייתי עושה
שמעתי בשם האר'י שבטלית קטן יעשו כך והבגדול טל
זה נכון ?

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 27 פברואר 2020, 15:50
על ידי אבר כיונה
איש קטן כתב:
27 פברואר 2020, 05:54
אני אישית למדתי מסבי ז"ל לעשות י-ה-ו-ה
וככה הייתי עושה.
שמעתי בשם האר"י שבטלית קטן יעשו כך ובגדול ט"ל.
זה נכון ?
המנהג לעשות הוי"ה זה של ר' שלמה מולכו, והמנהג לחלק בין ט"ג לט"ק מובא בספר כסא אליהו (לר' אליהו ישראל וז"ל "וראיתי דיש נוהגים... וכן אני נוהג") והביאו בכה"ח פלאג'י, אך באר"י מובא לעשות ט"ל ואין חילוק בין ט"ג לט"ק

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 27 פברואר 2020, 17:34
על ידי מכון קול יוסף
אבר כיונה כתב:
27 פברואר 2020, 15:50
אך באר"י מובא לעשות ט"ל ואין חילוק בין ט"ג לט"ק
ולכן נוהגים הספרדים דלא כהשו"ע, דבענייני קבלה נוסחי תפילה וכדו' נהגו בד"כ כמו האר"י.

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 27 פברואר 2020, 18:11
על ידי יעקב1
יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:09
כפשוטו הטעם שלא מדברים הוא מפני שיש לעשות לשם ציצית, ואם ידבר וימשיך לקשור יש לחוש שכבר לא יעלה לו הכוונה שכיון קודם, דהיינו אין איסור לדבר אלא עצה טובה שלא יסתבך עם הכוונה לשם מצוה.
באפיית מצות גם צריך לשתוק?

Re: אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות

נשלח: 27 פברואר 2020, 18:16
על ידי חזק וברוך
יעקב1 כתב:
27 פברואר 2020, 18:11
יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:09
כפשוטו הטעם שלא מדברים הוא מפני שיש לעשות לשם ציצית, ואם ידבר וימשיך לקשור יש לחוש שכבר לא יעלה לו הכוונה שכיון קודם, דהיינו אין איסור לדבר אלא עצה טובה שלא יסתבך עם הכוונה לשם מצוה.
באפיית מצות גם צריך לשתוק?
אולי בציצית שותקים מטעם טכני גרידא, שלא להתבלבל במנין הקשירות.
אמנם האמת אומר שאנכי לא שמעתי ממנהג זה, ואינני נמנע מדיבור.