כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי רחמים » 27 אפריל 2019, 23:07

הדליק את המיחם על מצב רתיחה ושכח לכבות לפני כניסת יום טוב, האם מותר לכבות ביום טוב?
לכאורא מותר שהרי זה כיבוי לצורך אוכל נפש שאחרת כל המים יתאדו.
מה דעתכם?


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 867
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי נדיב לב » 27 אפריל 2019, 23:10

בעצם הפעולה שלו איננו מכשיר את המים ולא גורם שלא יתאדו שהרי יכול לשפוך את המים שהורתחו וכל מעשיו בכיבי נועדו בכדי להציל את המיחם ולזה אין שום היתר


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 846
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 150 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי יאיר » 27 אפריל 2019, 23:11

יכול להוסיף מים, לקחת משכן

גם לא בטוח שכל המים יתאדו

לכאורה השאלה שייכת רק במקרה מאוד נדיר ולא שכיח שתנאים אלו לא מתקיימים


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 846
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 150 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי יאיר » 27 אפריל 2019, 23:13

נדיב לב כתב:
27 אפריל 2019, 23:10
בעצם הפעולה שלו איננו מכשיר את המים ולא גורם שלא יתאדו שהרי יכול לשפוך את המים שהורתחו וכל מעשיו בכדי נועדו בכדי להציל את המיחם ולזה אין שום היתר
נ"ל יותר בכדי להציל את חשבון הבנק...

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי רחמים » 28 אפריל 2019, 16:37

נדיב לב כתב:
27 אפריל 2019, 23:10
בעצם הפעולה שלו איננו מכשיר את המים ולא גורם שלא יתאדו שהרי יכול לשפוך את המים שהורתחו וכל מעשיו בכיבי נועדו בכדי להציל את המיחם ולזה אין שום היתר
אם ישפוך את המים לכלי אחר הם יתקררו, לכן רוצה לכבות את לחצן הרתיחה ולהשאיר את המיחם על מצב שבת ששומר על חום של יד סולדת שאפשר לעשות תה וקפה כמו שצריך.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי רחמים » 28 אפריל 2019, 16:38

יאיר כתב:
27 אפריל 2019, 23:11
יכול להוסיף מים, לקחת משכן

גם לא בטוח שכל המים יתאדו

לכאורה השאלה שייכת רק במקרה מאוד נדיר ולא שכיח שתנאים אלו לא מתקיימים
להוסיף מים זה בישול שלא לצורך.
כשמיחם רותח במשך כמה שעות כל המים שלו מתאדים, זה בדוק.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 271
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי דורדיא » 28 אפריל 2019, 16:39

יאיר כתב:
27 אפריל 2019, 23:13
נדיב לב כתב:
27 אפריל 2019, 23:10
בעצם הפעולה שלו איננו מכשיר את המים ולא גורם שלא יתאדו שהרי יכול לשפוך את המים שהורתחו וכל מעשיו בכדי נועדו בכדי להציל את המיחם ולזה אין שום היתר
נ"ל יותר בכדי להציל את חשבון הבנק...
רוב המיחמים לא נהרסים כשאין מים במיחם,
יש פקק ביטחון (לפחות אצלי..) ויש לי דגם סטנדרט


סתם איש
הודעות: 69
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי סתם איש » 28 אפריל 2019, 18:50

למיטב זכרוני מבואר בהלכה שאם רואה שכיון האש שתחת תבשילו גדולה והמאכל עלול להקדיח שכיון שיכול להדליק אש אחרת לכך אסור לו להקטין את האש שתחת תבשילו, אבל באין לו אפשרות אחרת מותר לו להקטין את האש.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי רחמים » 28 אפריל 2019, 18:56

סתם איש כתב:
28 אפריל 2019, 18:50
למיטב זכרוני מבואר בהלכה שאם רואה שכיון האש שתחת תבשילו גדולה והמאכל עלול להקדיח שכיון שיכול להדליק אש אחרת לכך אסור לו להקטין את האש שתחת תבשילו, אבל באין לו אפשרות אחרת מותר לו להקטין את האש.
בסברא נראה שלהדליק גז חדש לעומת להקטין גז קיים - עדיף להקטין. מה הסברא להגיד אחרת?


סתם איש
הודעות: 69
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי סתם איש » 28 אפריל 2019, 18:59

שלהדליק נחשב יותר שימוש בהדלקה משא"כ בהקטנה. ושוב כתבתי דבר זה רק מהזכרון


סתם איש
הודעות: 69
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי סתם איש » 29 אפריל 2019, 17:16

שוב התעוררתי שהנידון עקר, שהרי להדליק מיחם לא מתירים וע"כ משום שבונה אסור ביו"ט, וא"כ אף לכבות אסור שסותר נמי לא הותר. אא"כ נימא שכל מה שלא מתירים להדליק הוא משום נולד ולא משום בונה [או שלא חוששים לחזו"א או שבונה כי האי מותר שאינו עשוי לימים רבים ואכ"מ] וא"כ לכבות אין בזה איסור.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 406
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי רחמים » 08 מאי 2019, 13:52

סתם איש כתב:
29 אפריל 2019, 17:16
שוב התעוררתי שהנידון עקר, שהרי להדליק מיחם לא מתירים וע"כ משום שבונה אסור ביו"ט, וא"כ אף לכבות אסור שסותר נמי לא הותר. אא"כ נימא שכל מה שלא מתירים להדליק הוא משום נולד ולא משום בונה [או שלא חוששים לחזו"א או שבונה כי האי מותר שאינו עשוי לימים רבים ואכ"מ] וא"כ לכבות אין בזה איסור.
להדליק אסור משום הבערה לא משום בונה, מעיקר הדין לא חוששים לבונה בחשמל רק כחומרא.


סתם איש
הודעות: 69
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי סתם איש » 16 מאי 2019, 08:31

רחמים כתב:
08 מאי 2019, 13:52
סתם איש כתב:
29 אפריל 2019, 17:16
שוב התעוררתי שהנידון עקר, שהרי להדליק מיחם לא מתירים וע"כ משום שבונה אסור ביו"ט, וא"כ אף לכבות אסור שסותר נמי לא הותר. אא"כ נימא שכל מה שלא מתירים להדליק הוא משום נולד ולא משום בונה [או שלא חוששים לחזו"א או שבונה כי האי מותר שאינו עשוי לימים רבים ואכ"מ] וא"כ לכבות אין בזה איסור.
להדליק אסור משום הבערה לא משום בונה, מעיקר הדין לא חוששים לבונה בחשמל רק כחומרא.
אם משום מבעיר היה מותר ביו"ט.
וההחלטה שלך שזה רק חומרא יש לה מקור? אתה מכיר פסק של הגרש"ז למשל שדן לצרפו לקולא?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1071
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 304 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 מאי 2019, 18:34

סתם איש כתב:
16 מאי 2019, 08:31
רחמים כתב:
08 מאי 2019, 13:52
סתם איש כתב:
29 אפריל 2019, 17:16
שוב התעוררתי שהנידון עקר, שהרי להדליק מיחם לא מתירים וע"כ משום שבונה אסור ביו"ט, וא"כ אף לכבות אסור שסותר נמי לא הותר. אא"כ נימא שכל מה שלא מתירים להדליק הוא משום נולד ולא משום בונה [או שלא חוששים לחזו"א או שבונה כי האי מותר שאינו עשוי לימים רבים ואכ"מ] וא"כ לכבות אין בזה איסור.

להדליק אסור משום הבערה לא משום בונה, מעיקר הדין לא חוששים לבונה בחשמל רק כחומרא.

אם משום מבעיר היה מותר ביו"ט.
וההחלטה שלך שזה רק חומרא יש לה מקור? אתה מכיר פסק של הגרש"ז למשל שדן לצרפו לקולא?
יעויין במנחת שלמה ח"א סי' י' שכל ההיתר של שימוש במקרר בנוי על ההנחה שהפעלת חשמל היא מדרבנן, ומוסיף שם קטע שאפילו להחזו"א נראה שבזה אין בונה ע"ש. ברור מדבריו שלעיקר הדין נקט שאין בזה משום בונה. 

ואעתיק קטע מקובץ אסיא (נז-מח עמ' 52) שכתב הרב ד"ר מרדכי הלפרין: 

בחורף תשמ"ב צעדתי ברחובות שערי חסד בירושלים לצידו של הגרשז"א. על הפרק עמדה שאלה הנוגעת לצוות הרפואי ביחידה לטיפול נמרץ בבתי החולים. מה עדיף, שימוש במחשבון בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה, או כתיבה ביד? תשובתו היתה חד משמעית: 'שימוש במחשבון'. פסיקה זו התבססה, בין היתר, על שיטתו שאין איסור בונה בהפעלת מעגל חשמלי בשבת, "שכן כל גדולי תורה שלפני החזו"א לא הזכירו כלל החשש של בונה ולכן יש להחשיב פתיחת מעגל חשמלי (שאינו כולל גוף חימום) לפעולה שאין בה איסור תורה". עכ"ל. מאחר ולפסיקה זו יש משמעות לא רק לגבי חולים שיש בהם סכנה אלא גם לגבי חולים שאין בהם סכנה, הוספתי ושאלתי: כרופא, אם אטפל בחולים בבית חולים בבני ברק, כיצד יהא עלי לנהוג בשאלה זו שם, במקומו של החזון אי"ש? הגרשז"א חייך את חיוכו המיוחד וענה לי במילים הללו: 'כשמדובר בבית חולים, גם בבני ברק אין הלכה כדעת החזון איש. אולם בבית (פרטי) גם בירושלים אנו מחמירין לכתחילה. מה שאין כן לגבי חולים, גם שאין בהם סכנה, צריך לנהוג על פי הדין'.


אגב, גם המנחת יצחק מתיר אמירה לנכרי להדליק מזגן בהתבסס על ההנחה שההפעלה היא איסור דרבנן (אף במקומות אחרים חושש להחזו"א), וכנראה משום שאמירה לנכרי גופא היא איסור דרבנן ובזה מקילים לא לחשוש להחזו"א, וכן האג"מ מתיר שימוש במכשיר שמיעה משום שהוא רק דרבנן אף שבמקו"א חושש לבונה או מכה בפטיש, ומבואר דנקטו שמעיקר הדין הוא דרבנן ורק יש לחוש לכתחילה לאיסור דאורייתא.


סתם איש
הודעות: 69
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי סתם איש » 22 מאי 2019, 16:15

מבקש אמת כתב:
16 מאי 2019, 18:34
סתם איש כתב:
16 מאי 2019, 08:31
רחמים כתב:
08 מאי 2019, 13:52
 
יוכן האג"מ מתיר שימוש במכשיר שמיעה משום שהוא רק דרבנן אף שבמקו"א חושש לבונה או מכה בפטיש, 
האג"מ מתיר להפעילו? למיטב זכרוני הוא מדבר על להשתמש בו שהוא מופעל שאין זה אלא הגברת זרם, ואף בזה כתב שכיון שאין כאן צד איסור ברור לא נוכל לאסור [אע"פ שהגברת זרם במיקרפון כתב בצורה מוחלטת שזה דאו']
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 514
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי מאן דהו » 22 מאי 2019, 16:18

מבקש אמת כתב:
16 מאי 2019, 18:34
סתם איש כתב:
16 מאי 2019, 08:31
רחמים כתב:
08 מאי 2019, 13:52


להדליק אסור משום הבערה לא משום בונה, מעיקר הדין לא חוששים לבונה בחשמל רק כחומרא.

אם משום מבעיר היה מותר ביו"ט.
וההחלטה שלך שזה רק חומרא יש לה מקור? אתה מכיר פסק של הגרש"ז למשל שדן לצרפו לקולא?
יעויין במנחת שלמה ח"א סי' י' שכל ההיתר של שימוש במקרר בנוי על ההנחה שהפעלת חשמל היא מדרבנן, ומוסיף שם קטע שאפילו להחזו"א נראה שבזה אין בונה ע"ש. ברור מדבריו שלעיקר הדין נקט שאין בזה משום בונה. 

ואעתיק קטע מקובץ אסיא (נז-מח עמ' 52) שכתב הרב ד"ר מרדכי הלפרין: 

בחורף תשמ"ב צעדתי ברחובות שערי חסד בירושלים לצידו של הגרשז"א. על הפרק עמדה שאלה הנוגעת לצוות הרפואי ביחידה לטיפול נמרץ בבתי החולים. מה עדיף, שימוש במחשבון בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה, או כתיבה ביד? תשובתו היתה חד משמעית: 'שימוש במחשבון'. פסיקה זו התבססה, בין היתר, על שיטתו שאין איסור בונה בהפעלת מעגל חשמלי בשבת, "שכן כל גדולי תורה שלפני החזו"א לא הזכירו כלל החשש של בונה ולכן יש להחשיב פתיחת מעגל חשמלי (שאינו כולל גוף חימום) לפעולה שאין בה איסור תורה". עכ"ל. מאחר ולפסיקה זו יש משמעות לא רק לגבי חולים שיש בהם סכנה אלא גם לגבי חולים שאין בהם סכנה, הוספתי ושאלתי: כרופא, אם אטפל בחולים בבית חולים בבני ברק, כיצד יהא עלי לנהוג בשאלה זו שם, במקומו של החזון אי"ש? הגרשז"א חייך את חיוכו המיוחד וענה לי במילים הללו: 'כשמדובר בבית חולים, גם בבני ברק אין הלכה כדעת החזון איש. אולם בבית (פרטי) גם בירושלים אנו מחמירין לכתחילה. מה שאין כן לגבי חולים, גם שאין בהם סכנה, צריך לנהוג על פי הדין'.


אגב, גם המנחת יצחק מתיר אמירה לנכרי להדליק מזגן בהתבסס על ההנחה שההפעלה היא איסור דרבנן (אף במקומות אחרים חושש להחזו"א), וכנראה משום שאמירה לנכרי גופא היא איסור דרבנן ובזה מקילים לא לחשוש להחזו"א, וכן האג"מ מתיר שימוש במכשיר שמיעה משום שהוא רק דרבנן אף שבמקו"א חושש לבונה או מכה בפטיש, ומבואר דנקטו שמעיקר הדין הוא דרבנן ורק יש לחוש לכתחילה לאיסור דאורייתא.
?
לא מאמין. תראה בבקשה מקור מפורש. שהפעלת מזגן למנחת יצחק היא דרבנן!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1071
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 304 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כיבוי מיחם חשמלי ביום טוב

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 מאי 2019, 23:46

מאן דהו כתב:
22 מאי 2019, 16:18
מבקש אמת כתב:
16 מאי 2019, 18:34
סתם איש כתב:
16 מאי 2019, 08:31


אם משום מבעיר היה מותר ביו"ט.
וההחלטה שלך שזה רק חומרא יש לה מקור? אתה מכיר פסק של הגרש"ז למשל שדן לצרפו לקולא?
יעויין במנחת שלמה ח"א סי' י' שכל ההיתר של שימוש במקרר בנוי על ההנחה שהפעלת חשמל היא מדרבנן, ומוסיף שם קטע שאפילו להחזו"א נראה שבזה אין בונה ע"ש. ברור מדבריו שלעיקר הדין נקט שאין בזה משום בונה. 

ואעתיק קטע מקובץ אסיא (נז-מח עמ' 52) שכתב הרב ד"ר מרדכי הלפרין: 

בחורף תשמ"ב צעדתי ברחובות שערי חסד בירושלים לצידו של הגרשז"א. על הפרק עמדה שאלה הנוגעת לצוות הרפואי ביחידה לטיפול נמרץ בבתי החולים. מה עדיף, שימוש במחשבון בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה, או כתיבה ביד? תשובתו היתה חד משמעית: 'שימוש במחשבון'. פסיקה זו התבססה, בין היתר, על שיטתו שאין איסור בונה בהפעלת מעגל חשמלי בשבת, "שכן כל גדולי תורה שלפני החזו"א לא הזכירו כלל החשש של בונה ולכן יש להחשיב פתיחת מעגל חשמלי (שאינו כולל גוף חימום) לפעולה שאין בה איסור תורה". עכ"ל. מאחר ולפסיקה זו יש משמעות לא רק לגבי חולים שיש בהם סכנה אלא גם לגבי חולים שאין בהם סכנה, הוספתי ושאלתי: כרופא, אם אטפל בחולים בבית חולים בבני ברק, כיצד יהא עלי לנהוג בשאלה זו שם, במקומו של החזון אי"ש? הגרשז"א חייך את חיוכו המיוחד וענה לי במילים הללו: 'כשמדובר בבית חולים, גם בבני ברק אין הלכה כדעת החזון איש. אולם בבית (פרטי) גם בירושלים אנו מחמירין לכתחילה. מה שאין כן לגבי חולים, גם שאין בהם סכנה, צריך לנהוג על פי הדין'.


אגב, גם המנחת יצחק מתיר אמירה לנכרי להדליק מזגן בהתבסס על ההנחה שההפעלה היא איסור דרבנן (אף במקומות אחרים חושש להחזו"א), וכנראה משום שאמירה לנכרי גופא היא איסור דרבנן ובזה מקילים לא לחשוש להחזו"א, וכן האג"מ מתיר שימוש במכשיר שמיעה משום שהוא רק דרבנן אף שבמקו"א חושש לבונה או מכה בפטיש, ומבואר דנקטו שמעיקר הדין הוא דרבנן ורק יש לחוש לכתחילה לאיסור דאורייתא.
?
לא מאמין. תראה בבקשה מקור מפורש. שהפעלת מזגן למנחת יצחק היא דרבנן!

שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' כ"ג:

אמנם נראה, דבנד"ד א"צ לכל זה, דלפי המבואר בדברי המג"א הנ"ל, היכא דהוי רק שבות דשבות יש להתיר משום צער, ובנד"ד הולדת כח הזרם, בלא הבערה כלל, נראה דל"ה רק איסור דרבנן, וכמו שכתבתי בזה במק"א בספריי... ואם כן באמירה לעכו"ם הוי שבות דשבות, ובמקום צער גדול כחום היום מאד, יש להקל לפתוח המאורר ע"י עכו"ם כנלענ"ד

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח