לקראת יום הזיכרון - האם מותר לעמוד בצפירה


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לקראת יום הזיכרון - האם מותר לעמוד בצפירה

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 02 מאי 2019, 13:59

יעבץ כתב:
02 מאי 2019, 11:52
המימד הנוסף של הענין כתב:
02 מאי 2019, 04:07
אולי לאור החידושים הנאים והמשובחים נברר גם מה זה בכלל זכרון וכבוד והתייחדות עם המתים.

מה באמת זה עוזר להם?
"ונתתי להם בביתי ובחומותי יד ושם טוב מבנים ומבנות, שם עולם אתן לו אשר לא יכרת".
לאדם יש שאיפה חזקה מאד להנציח את שמו בעולם שלא ימחה זכרו.
זה מצד יקרא דשכבי, ויש גםם עניין יקרא דחיי אצל משפחות הנופלים (שייך כמובן יותר בד' אייר) שזוכרים את קרבנם וכאבם. וגם לאלו שחיים עדיין ונמצאים במצב שיתכן וידרשו למסור נפשם, שרואים את הערך שהחברה נותנת לזה, ושיכירו בגבורת נפשם.
יפה מאוד.
אבל יש כאן נקודה שלא נלכדה - "בביתי ובחומותי" מה הקשר?
ומה זה בכלל שם/שמות?
אם זה כבוד אז שוב תמוה למה כבוד כאן מועיל למת שם?
הרי כבר נגמר הזמן שלאונסו נאלץ להסתובב כאן בפרוזדור בדרך ללמעלה?


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 987
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 376 פעמים
קיבל תודה: 362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לקראת יום הזיכרון - האם מותר לעמוד בצפירה

שליחה על ידי יעבץ » 02 מאי 2019, 16:37

המימד הנוסף של הענין כתב:
02 מאי 2019, 13:59
יעבץ כתב:
02 מאי 2019, 11:52
המימד הנוסף של הענין כתב:
02 מאי 2019, 04:07
אולי לאור החידושים הנאים והמשובחים נברר גם מה זה בכלל זכרון וכבוד והתייחדות עם המתים.

מה באמת זה עוזר להם?
"ונתתי להם בביתי ובחומותי יד ושם טוב מבנים ומבנות, שם עולם אתן לו אשר לא יכרת".
לאדם יש שאיפה חזקה מאד להנציח את שמו בעולם שלא ימחה זכרו.
זה מצד יקרא דשכבי, ויש גםם עניין יקרא דחיי אצל משפחות הנופלים (שייך כמובן יותר בד' אייר) שזוכרים את קרבנם וכאבם. וגם לאלו שחיים עדיין ונמצאים במצב שיתכן וידרשו למסור נפשם, שרואים את הערך שהחברה נותנת לזה, ושיכירו בגבורת נפשם.
יפה מאוד.
אבל יש כאן נקודה שלא נלכדה - "בביתי ובחומותי" מה הקשר?
ומה זה בכלל שם/שמות?
אם זה כבוד אז שוב תמוה למה כבוד כאן מועיל למת שם?
הרי כבר נגמר הזמן שלאונסו נאלץ להסתובב כאן בפרוזדור בדרך ללמעלה?
רד"ק שם:
בביתי ובחומותי - כי שם ימצאו החכמים תמיד, ויזכרו מעשי החסידים שהם בזמנם וש[בזמנים] שעברו:
יד ושם - שאמשיך שמו לדורות הבאים... בהיות האדם טוב לפני האלוקים האל נותן בלבות בני אדם להזכירו לטוב כל הימים כמו שישמעו מעשיו בן מפי אב, וזה קצת גמולו הטוב אחרי מותו מלבד הגמול הגדול השמור לנשמתו:

השאלה מה אכפת לאדם מזכרו בעולם לאחר המוות היא שאלה מעניינת. בקצרה ניתן לומר שלאדם יש רצון חזק לנצחיות, ומלבד נצחיות הנשמה בצרור החיים, האדם רוצה לחיות לנצח גם בעולם הזה, ומכיוון שזה א"א, ע"י שנזכר שמו יש חלק ממנו שנשאר נצחי גם בזה העולם. ודוק ברד"ק שלנצחיות שם קרא הגמול הגדול, ולנצחיות כאן קרא מקצת הגמול.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 860
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לקראת יום הזיכרון - האם מותר לעמוד בצפירה

שליחה על ידי בן של רב » 02 מאי 2019, 16:40

אם המטרה והתכלית היא כאן בעולם התחייה - לק"מ.
כי כל משהו ממנו זה אחיזה בעולם שהולך לא להיאבד אלא להפוך לנצח כאן.

ואכן אם האדם לא חטא = היה חי לעולם כאן, כי זה התכלית לחבר שמים וארץ
וכל זכר מהאדם הוא נחמה פורתא בינתיים.

נ. ב. ראה מה שהאריכו בזה באשכול "היכן נמצא העולם הבא".


אלי מאירי
הודעות: 49
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לקראת יום הזיכרון - האם מותר לעמוד בצפירה

שליחה על ידי אלי מאירי » 02 מאי 2019, 19:30

לכאו' ע"פ פשט, ובלא דברי קבלה, כמעט כל עניני הלויה, הספד, וניחום, שייכים רק לענין כבוד המת.
והריהו הוא כמאן דליתא הכא, אלא ודאי איתא ואיתא.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 514
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לקראת יום הזיכרון - האם מותר לעמוד בצפירה

שליחה על ידי מאן דהו » 02 מאי 2019, 23:26

יעבץ כתב:
02 מאי 2019, 00:28
מאן דהו כתב:
01 מאי 2019, 23:17
יעבץ כתב:
01 מאי 2019, 21:38
מנהג העמידה לזכר מת הוא מנהג הגיוני ומכובד מאוד, אין לי מושג למה פשוט לחברים שעם ישראל לא היה מחדש מנהג זה מעצמו (מכיון שהנושא מוצג כתרבות מול תרבות ממילא נוצרת התחושה שמול הקדיש והמשניות שלנו החילוניות מעמידה טקסים חילופיים, אבל עצם המושג כשלעצמו אין בו סתירה לשום רעיון יהודי. אפשר גם להועיל לנשמות המתים וגם לכבד את זכרם, והדממת מהלך החיים בפרהסיא הוא כבוד גדול, והחולק על כך אינו מן הישוב). אכן כפי שנכתב פה אחת מישיבות מועצגד"ת בעבר נפתחה בעמידה לזכר החברים שנסתלקו מאז הישיבה האחרונה.
אם יש משהו יותר בעייתי, הוא הצפירה המלווה את הדומיה, שהיא למעשה גלגול של פעמוני הכנסיה שנהגו לצלצל בהם לאות אבל, והצפירה היא תחליף מודרני. ובזה אכן יש ריח של ע"ז, אבל לא פשוט כלל שמום כך תיאסר העמידה בצפירה.

עיקר החינוך שלא לעמוד הוא שאין אנו מקבלים תכתיבים ומנהגים ע"י חופשיים בדעותיהם, ואין הם פרנסי הציבור אצלינו וקובעי הדיעה והנוהג, ולכן כמובן שהדיון אינו להנהיג דקה דומיה בתתי"ם, אלא למי שנמצא בפרהסיא הציבורית שאין לו להיות מההולכים בין העומדים, ואין בזה סרך חשש ע"ז. וכן מקובל להורות למעשה.
יהודי לא מקפיא את הרגע אלא יוצק תוכן לתוכו
אצל העולם החופשי העסוק בתאוותיו להפסיק דקה אחת ולייחד מחשבה לזכר מישהו יש בזה מן הכבוד אולם יהודי שיש לו כל כך הרבה תוכן לייחד לזכר הנפטרים תהילים למשל אין לך טפשות להעדיף דקת דומיה על פני דקת תהילה..
גם בספר יש רווחים בין האותיות והמילים ויש לזה משמעות. להמנעות מפעולה יש משמעות ותוכן רב, ואין זה 'הקפאת הרגע'. כמובן שיש גם הרבה מה לעשות לטובת הנשמה, אבל כבוד לאו מילתא זוטרתא הוא ואחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך.
אני מבין מאד מהיכן מגיע כיוון החשיבה שאתה מציג, וכפי שכתבתי לעיל שמרגע שהדבר מוצג כעומד מול המסורת שלנו, מיד הלב מסתער וממאן להתחבר לזה.
אין לי בעיה עם מי שלא מתחבר אישית, אבל א"א לומר שזה מעשה חסר טעם, ובוודאי שלא לדונו כחוק לעכו"ם.
אני קצת מתפלא
כתבתי שיש מקום למנהג זה לאומות העולם בשונה מיהודי שיש לו מה להציע במקום דקת דומיה
ולא כתבתי זאת משום שמוצג כעומד מול המסורת כפי שאבחנת את דברי אלא משום המסורת כלומר התוכן הרב שיש ליהודי למכור באותה דקה חבל שיעדיף לציין זאת על ידי שתיקה ולא בתוכן יהודי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 2 אורחים