חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 785
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי רוצה לדעת » 30 אפריל 2019, 11:47

אגב דברי הרב "בן של רב" שליט"א על הסוטר לילד...
נזכרתי בלשון התורת חיים בב"ק דף צ' ע"א שכ': והשתא ניחא הא דאיתא בפר' ד' מיתות א"ר חנינא הסוטר לועו של חבירו כאלו סוטר לועו של שכינה שנא' מוקש אדם ילע קדש. הרי שהחמירו חכמים בבשת יותר מבמכה שלא אמרו שהמרים יד ומכה את חבירו דהוי כאלו מרים ידו בשכינה, והטעם נראה לפי שהמתכוין להכות חבירו מכת פצע הצער ההוא מגיע לגופו אבל כל הנך דמתניתין שמתכוין לביישו הרי הצער ההוא מגיע לנשמתו של אדם הנאצלת מן השכינה לכך הסוטר לועו של ישראל ומביישו הוי כמבייש פני השכינה דבבשת וקללה וזלזול נשמתו של אדם מרגשת בהן ולא הגוף לפי שהוא כבודו של אדם ובאה מלמעלה ממקום כבוד ותכלית הכבוד כמ"ש כבוד חכמים ינחלו לכך היא מרגשת צער הבשת שהוא היפך הכבוד, עכ"ל.

כמדו' שיש לנו ללמוד מכאן שאף אם צריך להכות הילד לפעמים, מ"מ לא להכותו על "פניו" [סטירת לחי בלע"ז...] כי הסטירה על הפנים הוא מבייש מאוד, וכמבייש פני שכינה, ואין שום היתר לבייש הילד, וגם שהביוש לא יחנך אותו כלל, רק ירחיק אותו יותר.

אשמח בחוו"ד הרבנים.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי יהושע » 01 מאי 2019, 20:51

רוצה לדעת כתב:
30 אפריל 2019, 11:47
אגב דברי הרב "בן של רב" שליט"א על הסוטר לילד...
נזכרתי בלשון התורת חיים בב"ק דף צ' ע"א שכ': והשתא ניחא הא דאיתא בפר' ד' מיתות א"ר חנינא הסוטר לועו של חבירו כאלו סוטר לועו של שכינה שנא' מוקש אדם ילע קדש. הרי שהחמירו חכמים בבשת יותר מבמכה שלא אמרו שהמרים יד ומכה את חבירו דהוי כאלו מרים ידו בשכינה, והטעם נראה לפי שהמתכוין להכות חבירו מכת פצע הצער ההוא מגיע לגופו אבל כל הנך דמתניתין שמתכוין לביישו הרי הצער ההוא מגיע לנשמתו של אדם הנאצלת מן השכינה לכך הסוטר לועו של ישראל ומביישו הוי כמבייש פני השכינה דבבשת וקללה וזלזול נשמתו של אדם מרגשת בהן ולא הגוף לפי שהוא כבודו של אדם ובאה מלמעלה ממקום כבוד ותכלית הכבוד כמ"ש כבוד חכמים ינחלו לכך היא מרגשת צער הבשת שהוא היפך הכבוד, עכ"ל.

כמדו' שיש לנו ללמוד מכאן שאף אם צריך להכות הילד לפעמים, מ"מ לא להכותו על "פניו" [סטירת לחי בלע"ז...] כי הסטירה על הפנים הוא מבייש מאוד, וכמבייש פני שכינה, ואין שום היתר לבייש הילד, וגם שהביוש לא יחנך אותו כלל, רק ירחיק אותו יותר.

אשמח בחוו"ד הרבנים.
דבריך נראים מסברא, אבל מה נעשה שכבר דורי דורות שלא נהגו כך, גם החזו"א והחפץ חיים לא נהגו כך.

רק מה שכן, בימינו בתשעים ותשע אחוז מהמקרים שמרביצים לילד זה או יצא שכרו בהפסדו וההפסד במצטבר הוא מאוד מאוד חמור, או שבהתבוננות אפשר למצוא פתרון יותר טוב, ורוב המומחים סבורים שאין להכות ילדים בזמנינו בדרך כלל.

אגב בפלא יועץ כתב שלאו דוקא בפנים הוי כסוטר לשכינה, רק הוא הדין במקומות אחרים, רק דיברו בהווה.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 785
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי רוצה לדעת » 01 מאי 2019, 22:01

יהושע כתב:
01 מאי 2019, 20:51
רוצה לדעת כתב:
30 אפריל 2019, 11:47
אגב דברי הרב "בן של רב" שליט"א על הסוטר לילד...
נזכרתי בלשון התורת חיים בב"ק דף צ' ע"א שכ': והשתא ניחא הא דאיתא בפר' ד' מיתות א"ר חנינא הסוטר לועו של חבירו כאלו סוטר לועו של שכינה שנא' מוקש אדם ילע קדש. הרי שהחמירו חכמים בבשת יותר מבמכה שלא אמרו שהמרים יד ומכה את חבירו דהוי כאלו מרים ידו בשכינה, והטעם נראה לפי שהמתכוין להכות חבירו מכת פצע הצער ההוא מגיע לגופו אבל כל הנך דמתניתין שמתכוין לביישו הרי הצער ההוא מגיע לנשמתו של אדם הנאצלת מן השכינה לכך הסוטר לועו של ישראל ומביישו הוי כמבייש פני השכינה דבבשת וקללה וזלזול נשמתו של אדם מרגשת בהן ולא הגוף לפי שהוא כבודו של אדם ובאה מלמעלה ממקום כבוד ותכלית הכבוד כמ"ש כבוד חכמים ינחלו לכך היא מרגשת צער הבשת שהוא היפך הכבוד, עכ"ל.

כמדו' שיש לנו ללמוד מכאן שאף אם צריך להכות הילד לפעמים, מ"מ לא להכותו על "פניו" [סטירת לחי בלע"ז...] כי הסטירה על הפנים הוא מבייש מאוד, וכמבייש פני שכינה, ואין שום היתר לבייש הילד, וגם שהביוש לא יחנך אותו כלל, רק ירחיק אותו יותר.

אשמח בחוו"ד הרבנים.
דבריך נראים מסברא, אבל מה נעשה שכבר דורי דורות שלא נהגו כך, גם החזו"א והחפץ חיים לא נהגו כך.

רק מה שכן, בימינו בתשעים ותשע אחוז מהמקרים שמרביצים לילד זה או יצא שכרו בהפסדו וההפסד במצטבר הוא מאוד מאוד חמור, או שבהתבוננות אפשר למצוא פתרון יותר טוב, ורוב המומחים סבורים שאין להכות ילדים בזמנינו בדרך כלל.

אגב בפלא יועץ כתב שלאו דוקא בפנים הוי כסוטר לשכינה, רק הוא הדין במקומות אחרים, רק דיברו בהווה.
לא דברתי שלא להכות כלל, את זה אני משאיר ל"מומחים"
דברתי רק שראוי לא להכות על "הפנים"
אפשר ליתן מכה על היד של הילד
וכתבתי כי המכה על הפנים "מביישת" ואילו מכה על היד אינה מביישת,


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 860
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי בן של רב » 01 מאי 2019, 22:26

כל הזכויות שמורות להגאון הצדיק רבי אורי וייסבלום שליט"א מנהל רוחני בישיבת נחלת הלויים ותלמידו המובהק של הגר"ש וולבה.
כך סיפר לי בנו שחטף ממנו מכות בילדותו כמנהגן של ישראל - שמעולם לא הכהו בפנים אלא מאחוריו.
וטעמו: היתכן להכות בפנים, הרי זהו צלם אלוקים!


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 785
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי רוצה לדעת » 01 מאי 2019, 23:13

בן של רב כתב:
01 מאי 2019, 22:26
כל הזכויות שמורות להגאון הצדיק רבי אורי וייסבלום שליט"א מנהל רוחני בישיבת נחלת הלויים ותלמידו המובהק של הגר"ש וולבה.
כך סיפר לי בנו שחטף ממנו מכות בילדותו כמנהגן של ישראל - שמעולם לא הכהו בפנים אלא מאחוריו.
וטעמו: היתכן להכות בפנים, הרי זהו צלם אלוקים!
"בן של רב" היקר!
שמחתני עד למאוד,
שזכיתי לכוין לדעת גדולים,
הצעתי זה פעם קמי כמה חברים ולא כ"כ "כבדו" את דברי..


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 514
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי מאן דהו » 01 מאי 2019, 23:45

רוצה לדעת כתב:
30 אפריל 2019, 11:47
אגב דברי הרב "בן של רב" שליט"א על הסוטר לילד...
נזכרתי בלשון התורת חיים בב"ק דף צ' ע"א שכ': והשתא ניחא הא דאיתא בפר' ד' מיתות א"ר חנינא הסוטר לועו של חבירו כאלו סוטר לועו של שכינה שנא' מוקש אדם ילע קדש. הרי שהחמירו חכמים בבשת יותר מבמכה שלא אמרו שהמרים יד ומכה את חבירו דהוי כאלו מרים ידו בשכינה, והטעם נראה לפי שהמתכוין להכות חבירו מכת פצע הצער ההוא מגיע לגופו אבל כל הנך דמתניתין שמתכוין לביישו הרי הצער ההוא מגיע לנשמתו של אדם הנאצלת מן השכינה לכך הסוטר לועו של ישראל ומביישו הוי כמבייש פני השכינה דבבשת וקללה וזלזול נשמתו של אדם מרגשת בהן ולא הגוף לפי שהוא כבודו של אדם ובאה מלמעלה ממקום כבוד ותכלית הכבוד כמ"ש כבוד חכמים ינחלו לכך היא מרגשת צער הבשת שהוא היפך הכבוד, עכ"ל.

כמדו' שיש לנו ללמוד מכאן שאף אם צריך להכות הילד לפעמים, מ"מ לא להכותו על "פניו" [סטירת לחי בלע"ז...] כי הסטירה על הפנים הוא מבייש מאוד, וכמבייש פני שכינה, ואין שום היתר לבייש הילד, וגם שהביוש לא יחנך אותו כלל, רק ירחיק אותו יותר.

אשמח בחוו"ד הרבנים.
יסלח לי אם אני טועה אבל האם יש בושת לקטן זכור לי שהגמרא דנה בזה


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 957
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי יהושע » 02 מאי 2019, 00:05

בן של רב כתב:
01 מאי 2019, 22:26
כל הזכויות שמורות להגאון הצדיק רבי אורי וייסבלום שליט"א מנהל רוחני בישיבת נחלת הלויים ותלמידו המובהק של הגר"ש וולבה.
כך סיפר לי בנו שחטף ממנו מכות בילדותו כמנהגן של ישראל - שמעולם לא הכהו בפנים אלא מאחוריו.
וטעמו: היתכן להכות בפנים, הרי זהו צלם אלוקים!
אני שואל שוב, כל אבותינו ורבותינו לא ידעו מזה? היתכן לעשותם כולם כטועים בדבר חמור?


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חומר ההכאה בסוטר לועו של חבירו.

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 02 מאי 2019, 00:24

יהושע כתב:
02 מאי 2019, 00:05
בן של רב כתב:
01 מאי 2019, 22:26
כל הזכויות שמורות להגאון הצדיק רבי אורי וייסבלום שליט"א מנהל רוחני בישיבת נחלת הלויים ותלמידו המובהק של הגר"ש וולבה.
כך סיפר לי בנו שחטף ממנו מכות בילדותו כמנהגן של ישראל - שמעולם לא הכהו בפנים אלא מאחוריו.
וטעמו: היתכן להכות בפנים, הרי זהו צלם אלוקים!
אני שואל שוב, כל אבותינו ורבותינו לא ידעו מזה? היתכן לעשותם כולם כטועים בדבר חמור?
בל נגזים.
חמורה ההכאה ככלל, ואעפ"כ היא הותרה לצורך חינוך בלא חילוקי מקום.

זה הרגש שהוא בעצם דקות ועדינות שעליה כתב המס"י בפרק החסידות שמי שאוהב את המלך כי הוא בן ולא רק עבד - מוסיף מדעתו דברים שהוא לא ציווה.

לכן תמיד יהיו חידושים שמי שהגיע לדרגת בן חושב שזה פשוט
ומי שהוא רק עבד חושב שזה פנטזיות ומלגלג.
ובמקרה הטוב הוא מברר רק אם צריך להיות מזה נערווין או שאין על מה לדבר...
רוצה דוגמא מה זה בן ?
למשל הרב @רוצה לדעת...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח