למנוע מישהו מלקנות במקום יקר


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 445
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 225 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למנוע מישהו מלקנות במקום יקר

שליחה על ידי מלמד להועיל » 08 מאי 2019, 20:33

נסעתי היום באוטובוס והיושב לידי דיבר בטלפון, הוא התקשר לאברך שמשכיר מחשב, ושאל כמה עולה ליום, והוא אמר לו חמישים שקל,
אחרי שהוא גמר את השיחה אמרתי לו שאני מכיר מישהו שמשכיר ב20 שקל ליום, והוא מאד שמח וסגר איתו על המקום

אחרי זה היו לי נקיפות מצפון, שאולי לא הייתי צריך להתערב ולדאוג למשוחח בטלפון, כי אני מפסיד את הפרנסה של האברך הראשון שהוא דיבר איתו, ואולי זה דומה לעני המהפך בחררה, שהוא כמעט זכה בחמישים שקל..

בטוח שאין בעיה במה שעשיתי?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 820
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנוע מישהו מלקנות במקום יקר

שליחה על ידי יוספזון » 09 מאי 2019, 00:25

מלמד להועיל כתב:
08 מאי 2019, 20:33
נסעתי היום באוטובוס והיושב לידי דיבר בטלפון, הוא התקשר לאברך שמשכיר מחשב, ושאל כמה עולה ליום, והוא אמר לו חמישים שקל,
אחרי שהוא גמר את השיחה אמרתי לו שאני מכיר מישהו שמשכיר ב20 שקל ליום, והוא מאד שמח וסגר איתו על המקום

אחרי זה היו לי נקיפות מצפון, שאולי לא הייתי צריך להתערב ולדאוג למשוחח בטלפון, כי אני מפסיד את הפרנסה של האברך הראשון שהוא דיבר איתו, ואולי זה דומה לעני המהפך בחררה, שהוא כמעט זכה בחמישים שקל..

בטוח שאין בעיה במה שעשיתי?
מאי ראית דדמו (כספו) של המשכיר סמוק טפי. אולי כספו של השכור סמוק טפי?
ומה זה קשור לעני המהפך, שם הסיפור שהעני מהפך ואתה לוקח זאת ממנו. בהשוואה לסיפור שלך, זה כמו שאותו אברך היה רוצה לשכור מחשב ואתה מקדים אותו.


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 133
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנוע מישהו מלקנות במקום יקר

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 09 מאי 2019, 00:28

הנושא הזה יש לו עוד הרבה פנים

כבר שאלו הרבה אם אלו שעושים מכירת משנת יוסף האם הם אנשי חסד או אנשי גזל שחומסים את בעלי העסק, והם מפריעים את השוק

יתכן וכי כך הוא ישובו של עולם, ואם השני לא ביקש מחיר מוגזם אלא מחיר מקובל אינני בטוח שככה צריך לעשות


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 133
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנוע מישהו מלקנות במקום יקר

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 09 מאי 2019, 00:37

בכל אופן שאלת רב בוודאי רצוי לעשות


נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למנוע מישהו מלקנות במקום יקר

שליחה על ידי נושא למחשבה » 09 מאי 2019, 16:52

רק אבוא ואצטרף אל יתר הכותבים כמעורר בלבד, וברור שיש לשאול מורה הוראה מוסמך:
א. עיין היטב בדברי החפץ חיים (הל' רכילות כלל ט' סעי' י') וז"ל, "אם הוא רואה שאחד רוצה להכנס לחנות לקנות סחורה אצל אחד, והוא מתבונן בטבע האיש ההוא כי הוא איש תם (היינו שאיננו חריף כ"כ להבין ערמומיות בני אדם), והוא מכיר את טבע בעל החנות ההיא, שכל תשוקתו וחפצו הוא להשיג איש כזה לרמותו, אם בסחורה או במדות ובמשקולות או במקח. צריך לספר לו את ענין החנות ההיא ולהזהירו שלא יכנס בה, אפילו אם כבר פסק עם בעל החנות ההיא שיקנה אצלו. וכ"ש אם הוא רואה בפירוש שאחד רוצה לרמות לחבירו בסחורה (היינו שמפתהו כי היא מין סחורה פלונית שמפורסמת בעולם למין חשוב, והו איודע שהוא שקר), או במדות ובמשקלות, או בשיווי המקח, בודאי צריך לומר לו, כדי שלא יבוא לזה. אך מאוד צריך ליזהר שלא יחסרו בזה הפרטים הנזכרים לעיל בסעי' ב'", עכ"ל. והנה בנ"ד לא מדובר ברמאי שמשכיר ב50 ש"ח אלא כך מתנהל השוק, כל אחד קובע לעצמו את מחירי ההשכרה שלו. ונמצא שיש כאן נידון בגדרי רכילות. אמנם יש מקום לדון שנשתנו המציאויות, ובזמן הח"ח כנראה שהדבר היה מגרעת להקרא מוכר יקרן. אך להשכיר מחשב ביותר כסף, אינו נשמע כדבר גרוע, וכל אחד לפי אמת הבנין שלו. ויל"ע.
ב. אמנם כפי שנקטת השואל, הרי שיש מקום לחוש בזה משום עני המהפך או ליתר דיוק לחשש גזילה דפסקת לחיותא, ראה בשו"ת חתם סופר (חו"מ סי' ע"ט) שדן ממש על נדון שאלתך, ושם הוא דן מצד סוגית הגמ' ב"ב (כא:) ד"מרחיקים מצודת הדג מן הדג כמלא ריצת הדג". והגמ' מבארת את טעם, ד"שאני דגים, דיהבי סייארא". ומאריך שם החת"ס להביא בזה את פירושי הראשונים בביאור הך סוגיא. וז"ל, "התנאי הראשון דיהבי סייארי, יש בזה ג' שיטות. רש"י פי', נותנים עין בהבטם להיות נוהגים לרוץ למקום שרואים שם מזונות, הלכך כיון שהכיר בחורו, ונתן שם מזונות, בטוח הוא שילכדנו, דהו"ל כמאן דמטא לידי', ונמצא חברו מזיקו. אבל הכא מי שבא אצלי יבא, ומי שבא אצלך יבוא. כוונתו מבואר, דלא מיירי שפירש זה מצודה לצוד דגים, אלא דג ידוע גדול שיתן זה עיניו בו ללוכדו ע"י שנתן מזונו לתוך החור שרגיל הדגים לבוא שם, ואז ילכדנו ע"י המצאה או חכה, וכשהם פורשים מצודה לוכדים הדג ההוא שהי' הוא בטוח שיבוא לידו, וכיון שהי' מובטח שיבוא לו, והרי זה לוכדו, אסור. וה"ה אם כבר היו הקונים בחנותו, וגמר הפיסוק, ולא חסר כלום, באופן שהי' בטוח שיקחו ממנו, ובא זה ומוליכם לחוץ, הו"ל גזל. אבל לקבוע לו חנות בצידו, אפי' לא יבוא עי"ז שום אדם לחנותו של זה, הלא לא הי' בטוח שיבוא שום אדם אצלו, אין כאן גזל אע"ג דאי לא הי' קובע חנותו בצידו, עכ"פ הי' בחק האפשרי שיבואו אצלו, ועכשיו ממש נמנע. מ"מ אין בו גזל, כיון שלא הי' בטוח", ע"כ.
אכן יש מקום לדון גם ביסוד זה, שהרי ככלות הכל נראה שדגים שאינם בלי בחירה, הרי שמוגדרים יותר בתוך בעלותו של בעל המצודה, מאשר לקוחות שעומדות בחנות לקנות. אך מצינו בפוסקים שדנו והשווה את דין מערופיא לדגים, ובפרט שבנ"ד מדובר שכבר עמד לטלפן למשכיר הראשון, הרי שנראה שלא היה זה מן הנכון.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 10 אורחים