הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"


פותח הנושא
תיובתא
הודעות: 879
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי תיובתא » 21 מאי 2019, 08:45

אדם דילג בשחרית קרבנות מחוסר זמן, והנה כשסיים ישתבח ראה שיש עוד זמן עד שהש"ץ יגיע לשם, האם יכול לומר קרבנות בזמן הנותר?
(מבואר בשו"ע שלדבר מצווה נהגו להתיר, ולכאורה כאן לא גרע מדבר מצווה, אלא שמצד שני המשנ"ב נשאר בצ"ע גבי אמירת שיר המעלות ממעמקים בעשי"ת)
 


יצחק
הודעות: 1284
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 438 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי יצחק » 21 מאי 2019, 09:04

מסתבר שכל מה ששייך לסדר התפילה אפשר וצריך לומר בין ישתבח ליוצר
הרי בר"מ משמע שפסוקי דזמרה זה בכלל לא חיוב גמור ועוד משמע שתפילת הציבור מתחילה ביוצר אור (לכן אומרים ברכו) א"כ בעצם צריך לומר פסוקי דזמרה בבית ואח"כ מתאספים בבית הכנסת להתחיל ברכות ק"ש בציבור, וכי אסור לי לומר קרבנות בדרך?! אם זה עסק ששייך לתפילה מסתבר שמותר.


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי מאן דהו » 21 מאי 2019, 13:46

מדוע אם כך נשאר המשנה ברורה בצריך עיון בקריאת שיר המעלות בעשרת ימי תשובה?
ומה פשר דברי השו"ע שלדבר מצוה דוקא התירו?


חניכי הישיבות
הודעות: 338
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 26 אפריל 2020, 01:59

לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.


HaimL
הודעות: 3892
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 561 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי HaimL » 26 אפריל 2020, 02:19

תיובתא כתב:
21 מאי 2019, 08:45
אדם דילג בשחרית קרבנות מחוסר זמן, והנה כשסיים ישתבח ראה שיש עוד זמן עד שהש"ץ יגיע לשם, האם יכול לומר קרבנות בזמן הנותר?
(מבואר בשו"ע שלדבר מצווה נהגו להתיר, ולכאורה כאן לא גרע מדבר מצווה, אלא שמצד שני המשנ"ב נשאר בצ"ע גבי אמירת שיר המעלות ממעמקים בעשי"ת)
נראה לי שהמשנה ברורה נשאר בזה בצ"ע, שהרי שיה"מ ממעמקים הוא תהלים ק"ל, ואם כן, מן הראוי היה לומר  אותו לפני ישתבח שהלא הוא נכלל בשירי זמרה, ואם לא חשוב לומר אותו לפני ישתבח, א"כ לא חשוב מצווה כלל ועיקר שיאמר אותו בין ישתבח ליוצר אבל שאר דבר שבקדושה או מצווה מותר גמור
 


אחד הבנים
הודעות: 472
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי אחד הבנים » 26 אפריל 2020, 02:20

חניכי הישיבות כתב:
26 אפריל 2020, 01:59
לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.


חושבני אחרת. בין ברוך שאמר לישתבח אסור אפילו לדבר מצווה כ"כ הרמ"א סי' נ"א ס"ד. וכ' שם המשנ"ב סקי"א "אבל בין ישתבח ליוצר לדבר מצווה יבואר ס"ס נ"ד דיש מתירין". ז"א שיותר חמור קודם ישתבח מלאחריו.
 


חניכי הישיבות
הודעות: 338
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 26 אפריל 2020, 02:22

אחד הבנים כתב:
26 אפריל 2020, 02:20
חניכי הישיבות כתב:
26 אפריל 2020, 01:59
לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.


חושבני אחרת. בין ברוך שאמר לישתבח אסור אפילו לדבר מצווה כ"כ הרמ"א סי' נ"א ס"ד. וכ' שם המשנ"ב סקי"א "אבל בין ישתבח ליוצר לדבר מצווה יבואר ס"ס נ"ד דיש מתירין". ז"א שיותר חמור קודם ישתבח מלאחריו.

אבל אי"ז מיישב על שאלתי אמאי בשיר המעלות הסתפק המ"ב ובריך שמיה ברור שאומרים?
וצ"ע
 


אחד הבנים
הודעות: 472
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי אחד הבנים » 26 אפריל 2020, 02:26

חניכי הישיבות כתב:
26 אפריל 2020, 02:22
אחד הבנים כתב:
26 אפריל 2020, 02:20
חניכי הישיבות כתב:
26 אפריל 2020, 01:59
לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.


חושבני אחרת. בין ברוך שאמר לישתבח אסור אפילו לדבר מצווה כ"כ הרמ"א סי' נ"א ס"ד. וכ' שם המשנ"ב סקי"א "אבל בין ישתבח ליוצר לדבר מצווה יבואר ס"ס נ"ד דיש מתירין". ז"א שיותר חמור קודם ישתבח מלאחריו.
אבל אי"ז מיישב על שאלתי אמאי בשיר המעלות הסתפק המ"ב ובריך שמיה ברור שאומרים?
וצ"ע

אה"נ לא על הקו' הזו באתי, רק רציתי לציין שיותר חמור קודם ישתבח.
לגוף השאלה אה"נ המשנ"ב של שיה"מ ק', אבל רק תציין לי איפה המשנ"ב של בריך שמיה? 
הקו' היא מ"ש מדבר מצוה שכתוב שמותר.
וחשבתי, הרי השו"ע כותב דיש מי שאומר שמותר "לצרכי ציבור, או לפסוק צדקה", והרמ"א מוסיף, לברך חולה או לקבול שיעשו לו דין. וכ"ז צורך מצווה.
וא"כ טולי דווקא כה"ג שהם צרכי מצווה אבל לא כל תפילה, שאפשר לומר אח"כ.


בן ראם
הודעות: 438
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 199 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי בן ראם » 26 אפריל 2020, 02:28

אוסיף על השואל הפותח, ומה בדבר שניים מקרא ואחד תרגום? האם גם הוי בכלל דבר מצווה? ייש"כ לעונים


אחד הבנים
הודעות: 472
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי אחד הבנים » 26 אפריל 2020, 02:30

בן ראם כתב:
26 אפריל 2020, 02:28
אוסיף על השואל הפותח, ומה בדבר שניים מקרא ואחד תרגום? האם גם הוי בכלל דבר מצווה? ייש"כ לעונים
גרמת לי לחדד את דבריי בהודעה הקודמת, יש "דבר מצווה" ויש "צרכי מצווה". הותר דברים הנצרכים למצווה כמו מי שברך לחולה שצריך עכשיו או לפסוק צדקה. אבל דבר מצווה לא הותר.
  


חניכי הישיבות
הודעות: 338
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 26 אפריל 2020, 02:45

אחד הבנים כתב:
26 אפריל 2020, 02:26
אבל רק תציין לי איפה המשנ"ב של בריך שמיה?
לא מוצא כרגע
יש לי טבלה מורחבת ושם זה כתוב בלי מקור
אכתוב פה כשיהיה לי מקור בעזה"י


דרומאי
הודעות: 2503
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 436 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 12:18

חניכי הישיבות כתב:
26 אפריל 2020, 01:59
לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.

הנדון לגבי שיר המעלות הוא האם נכון הדבר לקבוע אמירת תהלים בין ישתבח ליוצר. ומה שלדבר מצוה מותר להפסיק אין זה אלא מצוה המזדמנת כגון ברוך הוא וברוך שמו ושאר עניות שאינן דבר שבקדושה, אבל לקבוע לכתחילה תהלים בין ישתבח ליוצר זה לא שמענו. ולענין קרבנות וכדו' צ''ע אם יש להתיר דשמא אין זה חשיב צורך מצוה כיון דכמו''כ יכול לאמרן אחר התפילה. אבל אם הציבור אומרים סליחות וכדו' פשוט שמותר לומר עמהם, וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל שאמר הסליחות של בה"ב עפ הציבור בין ישתבח ליוצר, וכמו''כ אמר את כל הפסוקים של הוצאת ס''ת, וחזר לתפילתו רק לאחר קריאת התורה.


חניכי הישיבות
הודעות: 338
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 05 מאי 2020, 14:54

דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 12:18
וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל
אפשר לדעת מיהו הגדול הזה מסקרן מאד?


דרומאי
הודעות: 2503
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 436 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 18:29

חניכי הישיבות כתב:
05 מאי 2020, 14:54
דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 12:18
וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל
אפשר לדעת מיהו הגדול הזה מסקרן מאד?

ר' הלל זקס ז"ל


חניכי הישיבות
הודעות: 338
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת קרבנות בין "ישתבח" ל"ברכו"

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 05 מאי 2020, 21:59

דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 18:29
חניכי הישיבות כתב:
05 מאי 2020, 14:54
דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 12:18
וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל
אפשר לדעת מיהו הגדול הזה מסקרן מאד?

ר' הלל זקס ז"ל

מענין חידוש עצום אחפש לזה בל"נ אולי יש מקור קדום יותר 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים