נראה לי שהמשנה ברורה נשאר בזה בצ"ע, שהרי שיה"מ ממעמקים הוא תהלים ק"ל, ואם כן, מן הראוי היה לומר אותו לפני ישתבח שהלא הוא נכלל בשירי זמרה, ואם לא חשוב לומר אותו לפני ישתבח, א"כ לא חשוב מצווה כלל ועיקר שיאמר אותו בין ישתבח ליוצר אבל שאר דבר שבקדושה או מצווה מותר גמורתיובתא אמר:אדם דילג בשחרית קרבנות מחוסר זמן, והנה כשסיים ישתבח ראה שיש עוד זמן עד שהש"ץ יגיע לשם, האם יכול לומר קרבנות בזמן הנותר?
(מבואר בשו"ע שלדבר מצווה נהגו להתיר, ולכאורה כאן לא גרע מדבר מצווה, אלא שמצד שני המשנ"ב נשאר בצ"ע גבי אמירת שיר המעלות ממעמקים בעשי"ת)
חניכי הישיבות אמר:לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.
אבל אי"ז מיישב על שאלתי אמאי בשיר המעלות הסתפק המ"ב ובריך שמיה ברור שאומרים?אחד הבנים אמר:חניכי הישיבות אמר:לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.
חושבני אחרת. בין ברוך שאמר לישתבח אסור אפילו לדבר מצווה כ"כ הרמ"א סי' נ"א ס"ד. וכ' שם המשנ"ב סקי"א "אבל בין ישתבח ליוצר לדבר מצווה יבואר ס"ס נ"ד דיש מתירין". ז"א שיותר חמור קודם ישתבח מלאחריו.
אה"נ לא על הקו' הזו באתי, רק רציתי לציין שיותר חמור קודם ישתבח.חניכי הישיבות אמר:אבל אי"ז מיישב על שאלתי אמאי בשיר המעלות הסתפק המ"ב ובריך שמיה ברור שאומרים?אחד הבנים אמר:חניכי הישיבות אמר:לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.
חושבני אחרת. בין ברוך שאמר לישתבח אסור אפילו לדבר מצווה כ"כ הרמ"א סי' נ"א ס"ד. וכ' שם המשנ"ב סקי"א "אבל בין ישתבח ליוצר לדבר מצווה יבואר ס"ס נ"ד דיש מתירין". ז"א שיותר חמור קודם ישתבח מלאחריו.
וצ"ע
גרמת לי לחדד את דבריי בהודעה הקודמת, יש "דבר מצווה" ויש "צרכי מצווה". הותר דברים הנצרכים למצווה כמו מי שברך לחולה שצריך עכשיו או לפסוק צדקה. אבל דבר מצווה לא הותר.בן ראם אמר:אוסיף על השואל הפותח, ומה בדבר שניים מקרא ואחד תרגום? האם גם הוי בכלל דבר מצווה? ייש"כ לעונים
לא מוצא כרגעאחד הבנים אמר:אבל רק תציין לי איפה המשנ"ב של בריך שמיה?
חניכי הישיבות אמר:לכא' לפני ישתבח רשאי יותר ומיישב בזה שהמ"ב מסתפק על שיר המעלות כיון שזה אחרי ישתבח
אבל אחרי יש לדון דמצד שני נפסק במ"ב שרשאי לאמר שם בריך שמיה ומ"ש משיר המעלות שמסתפק .וצ"ע.
אפשר לדעת מיהו הגדול הזה מסקרן מאד?דרומאי אמר:וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל
חניכי הישיבות אמר:אפשר לדעת מיהו הגדול הזה מסקרן מאד?דרומאי אמר:וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל
דרומאי אמר:חניכי הישיבות אמר:אפשר לדעת מיהו הגדול הזה מסקרן מאד?דרומאי אמר:וכן ראיתי לגדול אחד זצ''ל
ר' הלל זקס ז"ל