אשכנזי בחתונה של ספרדי בימים אלו

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יש לי מכר/חבר/שכן/תלמיד/וכדו' ספרדי שקבע זמן לחתונה בימים אלו - ימי הספירה לאחר ל"ד בעומר
ונפשי בשאלתי האם מותר לבן אשכנז שנוהג איסור בימים אלו לנישואין, לבוא ולהשתתף בחתונה?
ואם מותר, האם רק בסעודה או גם שמא בריקודים?
ואם גם בריקודים, האם מותר לו גם לרקוד עמם, או רק לעמוד מצד החתן?
או אולי יש לו איסור להשתתף ולא לרקוד משום "לא תתגודדו" - אל תעשו אגודות אגודות?
יש כאן גם צד הלכתי וגם צד שאולי ההוא יפגע באם לא אבוא/ארקוד
מחכה לתשובותיכם המחכימות
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
זה שמחת חתן וכלה ומותר, כמו שמותר לרקוד בחתונת אשכנזי במוצאי ל"ג בעומר כשהחופה היתה בל"ג בעומר לפני השקיעה
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
המנהג לא לישא אחר ל"ג נובע או ממנהג ירושלים או מדברי הט"ז שכ' לנהוג קצת אבילות בגלל גזרות תתנ"ו
קשה להאמין שיהיה מי שיחמיר בזה עד כדי כך שלא להשתתף בחתונות של אחרים
אבל כמובן שאני לא מורה הוראה
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
הגרי"י בלויא זצ"ל הורה לאשכנזי להשתתף בחופה ולא מעבר לזה בחתונה ספרדית לפני חג השבועות.
 

יהודי

משתמש ותיק
יש תשובה של הגר"מ פיינשטין להתיר זאת, איני זוכר היכן, אני רק זוכר שכשהייתי בחור והתחתן בחור אחד בתקופה זו - לבד מהנוסח הקבוע על ההזמנה (לאחי ורעי וכו') הוא כתב את דברי האג"מ. כמו"כ זכור לי שהגר"מ ברנדסופר החמיר בזה. אבל אינני בטוח.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מהאתר הנפלא דין

http://din.org.il/2014/04/07/השתתפות-בחתונה-הנערכת-בימי-ספירת-העומ

ו' ניסן ה'תשע"ד
יש לי חבר טוב שמתחתן ב ח’ באייר ה 8 במאי, שזה יוצא בספירת העומר, האם מותר לי ולבת זוגתי ללכת לחתונה?

תשובה:

שלום רב,

כפי שגם אתה מציין, החתונה הזו נערכת ממש בימי העומר, בימים שלדעת כל המנהגים אסור להתחתן בימים אלו. יחד עם זה נראה שאין לכם איסור להשתתף בחתונה זו. וראה במקורות.

מקורות:

עי’ בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”א סי’ קנט) שביאר כי האיסור להתחתן בימי ספירת העומר הוא על החתן והכלה, ולא על שאר המשתתפים, ולכן הנוהגים אבלות בימים מסויימים מותר להם להשתתף בחתונה שהחתן והכלה אינם נוהגים אבלות, לדוגמא, מיום ל”ד בעומר שהספרדים נוהגים להתחתן בימים אלו, מותר לאשכנזים שאינם נוהגים להתחתן להשתתף בחתונתם.

עוד הוסיף שם באגר”מ (ד”ה והנה החת”ס) “ומשמע שאף בעבר ונשא (=באיסור) שרשאים הקרואים לשמח עמו דהא איתא בש”ע סעי’ א’ שאם קפץ וכנס שאין עונשין אותו ואם יהיה אסור לילך אל הסעודות ולשמחו אין לך עונש גדול מזה”. אולם בספר הליכות שלמה פסירת העומר (פי”א אות יט) גם כתב שמותר לאשכנזים להשתתף בחתונתם של ספרדים לאחר ל”ד בעומר, אולם בהערה 70 הובא בשם הגרש”ז אוירבך שאם בחור היה מתחתן בזמן האסור, ובדאי הוא לא היה מניח לחברים להשתתף בשמחתו. אבל לא ברור שזה מעיקר הדין, ואפשר שהנאמר הוא רק כדי לחדד את ההבדל בין נישואין באיסור לבין נישואין בזמן שלחתן והכלה מותר.

ויש לעיין האם יהיה מותר לשמוע מוזיקה, שהרי נוהגים שלא לשמוע מוזיקה בספירת העומר, אמנם בהשתתפות אשכנזי בחתונת ספרדי לאחר ל”ד לא הוזכר שיש בעיה עם המוזיקה, אבל אולי בכל זאת יש חילוק, בין זה לבין השתתפות בחתונה הנערכת באיסור במהלך ימי ספירת העומר.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
מענטשאלע אמר:
הגרי"י בלויא זצ"ל הורה לאשכנזי להשתתף בחופה ולא מעבר לזה בחתונה ספרדית לפני חג השבועות.
תוכל להביא מקור להוראה זו?
תודה
 
 
חלק עליון תַחתִית