המעיין היטב באיסור לא תעשון כן לה' אלוקיכם (ראה יב)
יראה נכונה שפשטיה דקרא הוא לא לעבוד את ה' בכל מקום כי אם אל המקום אשר יבחר וכו' וכו'.
וע"ש היטב שהתורה מאריכה מאוד לאפוקי ממחשבה שאפשר לעבדו במקום נוסף מלבד ביהמ"ק .
והנה באמת כל תפילה היא לכיוון הבית, וכמבואר בגמ' ובשו"ע.
וכדברי שלמה המלך בחנוכת ביהמ"ק שתמיד יתפללו דרך שם.
וכן בדניאל וכוין פתיחן ליה בעליתיה נגד ירושלים (ו יא)
אך הנה פשוט שאם אפילו תפילה דרבנן צריכה להיות לכיוון י-ם,
ק"ו תפילה בעת צרה שהיא דאורייתא!
[וכמו שדניאל התפלל את מה שבליבו, ופשיטא שלא התפלל בגלות בית ראשון דוקא את הנוסח שתיקנו אנשי כנה"ג אחרי בניית בית שני...]
וא"כ כל בקשה וכל תהלים צריך להיות לכיוון י-ם!
וצ"ע שמעולם לא שמענו כן, ולמשל בקברים שמתפללים תהלים לכיוון הקבר.
* השתחויה ותפילה הם כמו 'סט'...
ומסתמא אבן משכית היא גם מאותו סוג איסור דלא תעשון כן.
כי אין מקום לשום פולחן מלבד "עבדהו במקדשו"
(מכילתא דרשב"י כג כה. שם מוזכר גם בפירוש שזה על תפילה שאין עבודה אלא שם).
וכמו שלא יעלה על לב להתיר השתחויה על אבן משכית כשזה לא שמונה עשרה
כך לכאורה גם לא שייך להתיר תפילה לכיוון אחר כשזה לא שמונה עשרה,
ודי במה שהותר להתפלל בחוץ
(בשונה משחוטי חוץ שאסור גם אם שוחט לכיוון הבית... )
נ. ב.
גם בכותל מצוי שמתפללים לכיוון האבנים במקום לכיוון קוה"ק.
ושמעתי שהיו שאמרו שהשכינה נמצאת שם ולא בכיפת הסלע.
ולכאורה זו טעות שהיא מכשול דאורייתא כנ"ל וצ"ע .
ומה באמת?
זה בכלל לא כותל של ביהמ"ק אלא רק של הר הבית, וכידוע.
יראה נכונה שפשטיה דקרא הוא לא לעבוד את ה' בכל מקום כי אם אל המקום אשר יבחר וכו' וכו'.
וע"ש היטב שהתורה מאריכה מאוד לאפוקי ממחשבה שאפשר לעבדו במקום נוסף מלבד ביהמ"ק .
והנה באמת כל תפילה היא לכיוון הבית, וכמבואר בגמ' ובשו"ע.
וכדברי שלמה המלך בחנוכת ביהמ"ק שתמיד יתפללו דרך שם.
וכן בדניאל וכוין פתיחן ליה בעליתיה נגד ירושלים (ו יא)
אך הנה פשוט שאם אפילו תפילה דרבנן צריכה להיות לכיוון י-ם,
ק"ו תפילה בעת צרה שהיא דאורייתא!
[וכמו שדניאל התפלל את מה שבליבו, ופשיטא שלא התפלל בגלות בית ראשון דוקא את הנוסח שתיקנו אנשי כנה"ג אחרי בניית בית שני...]
וא"כ כל בקשה וכל תהלים צריך להיות לכיוון י-ם!
וצ"ע שמעולם לא שמענו כן, ולמשל בקברים שמתפללים תהלים לכיוון הקבר.
* השתחויה ותפילה הם כמו 'סט'...
ומסתמא אבן משכית היא גם מאותו סוג איסור דלא תעשון כן.
כי אין מקום לשום פולחן מלבד "עבדהו במקדשו"
(מכילתא דרשב"י כג כה. שם מוזכר גם בפירוש שזה על תפילה שאין עבודה אלא שם).
וכמו שלא יעלה על לב להתיר השתחויה על אבן משכית כשזה לא שמונה עשרה
כך לכאורה גם לא שייך להתיר תפילה לכיוון אחר כשזה לא שמונה עשרה,
ודי במה שהותר להתפלל בחוץ
(בשונה משחוטי חוץ שאסור גם אם שוחט לכיוון הבית... )
נ. ב.
גם בכותל מצוי שמתפללים לכיוון האבנים במקום לכיוון קוה"ק.
ושמעתי שהיו שאמרו שהשכינה נמצאת שם ולא בכיפת הסלע.
ולכאורה זו טעות שהיא מכשול דאורייתא כנ"ל וצ"ע .
ומה באמת?
זה בכלל לא כותל של ביהמ"ק אלא רק של הר הבית, וכידוע.