חדש! רעיון מהפכני כיצד לזכות לכתוב לעצמך ספר תורה ב- 5000 ₪ ובלי לשלם כלום על לימודי המקצוע.

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
הגיע לידי קונטרס של ת"ח יצירתי שעשה זאת.
והוא מדריך מנסיונו כיצד זה אפשרי (החלק הפרקטי בסוף הקונטרס) . 
וביררתי עליו שהוא אכן יודע היטב מה שהוא אומר. 

כל הערה ענינית תתקבל בברכה.
  הצג קובץ מצורף ועתה כתבו.pdf

נ. ב. זה מאיר באור חדש איך התורה שאומרת שכל אחד יכתוב לעצמו - אומרת גם "לא רחוקה היא לא בשמים היא ולא מעבר לים". 
 

סופר המלך

משתמש ותיק
ייעוץ תורני אמר:
הגיע לידי קונטרס של ת"ח יצירתי שעשה זאת.
והוא מדריך מנסיונו כיצד זה אפשרי (החלק הפרקטי בסוף הקונטרס) . 
וביררתי עליו שהוא אכן יודע היטב מה שהוא אומר. 

כל הערה ענינית תתקבל בברכה.
 ועתה כתבו.pdf

נ. ב. זה מאיר באור חדש איך התורה שאומרת שכל אחד יכתוב לעצמו - אומרת גם "לא רחוקה היא לא בשמים היא ולא מעבר לים". 

הייתי מאד סקרן לראות צילום מתוך הספר תורה המדובר.
 

גמח

משתמש ותיק
אינני מבין את דבריו שהכתב לא מעכב וכן הדיו והקולמוס וכו' וכו'. וכי מצוה זו לא צריך לעשותה לכתחילה כשאר מצוות.

יש דברים רבים שאינם מעכבים לדינא אך אינם לכתחילה.

אינני סופר ואיני יודע לכתוב. (שלא יאמרו נגיעה יש כאן).
 

שמעיה

משתמש ותיק
טענתך לא מובנת.
אני יכול להבין שאתה אומר לי: אל תכתוב תפילין כאלו על מנת שלא יעבור עליך יום בלא תפילין מהודרות לכתחילה.
אך לעניין כתיבת ספר תורה, אתה בעצם אומר: אל תכתוב ספר כזה, ו(לעת עתה) אל תכתוב כלל. כי מצוה זו צריך לעשותה לכתחילה כשאר מצוות?
 

גמח

משתמש ותיק
לא הבנתי את דבריך. לגבי הדיו והקולמוס זוהי שאלה של נוחות לעומת כשרות, וודאי שעדיפה הכשרות שבכך זה לכתחילה.
לגבי צורת הכתב הוא כותב שם שאימון של שבועיים מספיק. אז זו שאלה של זמן, כדי לכתוב כתב שהוא לכתחילה (אולי לא הכי יפה) צריך אימון של עוד חודש/חודשיים/חצי שנה.
לגבי העלות, העלות זהה, כך שלקצר את התהליך כדי שיהיה מהר יותר וקצר יותר על חשבון לכתחילה (אין כוונתי למהודר) אינני חושב שזה נכון.
 

בן של רב

משתמש ותיק
הוא מדבר על כתיבה כשרה וכמש"כ הנוב"י ששום דבר לא מעכב אא"כ הוזכר בגמרא.
ע"ש.
 

יעבץ

משתמש ותיק
אכן ת"ח גדול ויצירתי במיוחד.
ועיקר חידושו שאינו נרתע לחדש כפי הבנתו וחלקו בתורה ולא מביט על המוסכמות.
וכמדומה שעיקר החידוש בחוברת שלא קראתיה כולה, שאשכנזים שיכתבו בכתב ספרדי (וגם זה לאו בדווקא, אלא כעין הכתב המרובע הרגיל), ואכן ידוע שס"ת ספרדי עולה הרבה פחות וכתיבתו קלה יותר.
ולענ"ד ספר שקוראים בו בציבור יש לנו להקפיד על מסורת אבותינו נ"ע בכתיבתם, אבל ספר שכותבו לעצמו צדקו דבריו שבכל אופן שכשר וקל יותר לכתוב כשר הדבר לפני המלך וטוב בעיניו.
 

גמח

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
אכן ת"ח גדול ויצירתי במיוחד.
ועיקר חידושו שאינו נרתע לחדש כפי הבנתו וחלקו בתורה ולא מביט על המוסכמות.
וכמדומה שעיקר החידוש בחוברת שלא קראתיה כולה, שאשכנזים שיכתבו בכתב ספרדי (וגם זה לאו בדווקא, אלא כעין הכתב המרובע הרגיל), ואכן ידוע שס"ת ספרדי עולה הרבה פחות וכתיבתו קלה יותר.
ולענ"ד ספר שקוראים בו בציבור יש לנו להקפיד על מסורת אבותינו נ"ע בכתיבתם, אבל ספר שכותבו לעצמו צדקו דבריו שבכל אופן שכשר וקל יותר לכתוב כשר הדבר לפני המלך וטוב בעיניו.
פעמים רבות דברים אלו הביאו חורבן. (חלילה אין כוונתי לרב המחבר שאינני מכירו).
ע"ז כתבתי לעיל שהדבר נובע מחוסר רצון להשקיע זמן ומאמץ.
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעבץ אמר:
אכן ת"ח גדול ויצירתי במיוחד.
ועיקר חידושו שאינו נרתע לחדש כפי הבנתו וחלקו בתורה ולא מביט על המוסכמות.
וכמדומה שעיקר החידוש בחוברת שלא קראתיה כולה, שאשכנזים שיכתבו בכתב ספרדי (וגם זה לאו בדווקא, אלא כעין הכתב המרובע הרגיל), ואכן ידוע שס"ת ספרדי עולה הרבה פחות וכתיבתו קלה יותר.
ולענ"ד ספר שקוראים בו בציבור יש לנו להקפיד על מסורת אבותינו נ"ע בכתיבתם, אבל ספר שכותבו לעצמו צדקו דבריו שבכל אופן שכשר וקל יותר לכתוב כשר הדבר לפני המלך וטוב בעיניו.


לכאורה במבט לטווח ארוך - זו הדרך היחידה לקיום מצוה זו ע"י הציבור. 
[וגם את כל החומרות שהוא מוריד כעת - בשלב ב' זה דוקא יקדם] 

כי היום המצוה לא מתקיימת לצערינו אלא ע"י עשירים או גדולי ישראל ועוד צדיקים בודדים שמתאמצים מאוד מאוד. 

ואילו בדרך זו מתחילה יקיימו חלק מהציבור את עיקר הדין.
ובשלב ב' כל אותם רבים וטובים שכעת לא מקיימים כלל (ולא חושבים ברצינות לקיים) - יושפעו ויקיימו גם הם את המצוה וגם יוסיפו את כל החומרות שנוספו במשך הדורות ע"פ קבלה. 

ולכן כל התנגדות לזה בלי להביא פתרון אחר - היא כמו לגזור על המצוה להשאר עזובה מרוב העם לתמיד. 
 
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
פותח הנושא
כל בר דעת אמור לשאול את עצמו איך זה שפעם כולם יכלו לקיים והיום זה מופקע?
אלא ע"כ שה' לא תובע מאיתנו את כל ההידורים שנהגו ע"פ סוד.
וא"כ אם יש טעם להעיר זה רק לגבי עיקר הדין עצמו, ולא על מה שלא מוזכר בגמ'.
 

הכהן

משתמש ותיק
ייעוץ תורני אמר:
כל בר דעת אמור לשאול את עצמו איך זה שפעם כולם יכלו לקיים והיום זה מופקע?
מי גילה רז זה?
עי' חולין ט א
ואמר רב יהודה אמר רב תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים כתב שחיטה ומילה
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
גמח אמר:
לא הבנתי את דבריך. לגבי הדיו והקולמוס זוהי שאלה של נוחות לעומת כשרות, וודאי שעדיפה הכשרות שבכך זה לכתחילה.
לגבי צורת הכתב הוא כותב שם שאימון של שבועיים מספיק. אז זו שאלה של זמן, כדי לכתוב כתב שהוא לכתחילה (אולי לא הכי יפה) צריך אימון של עוד חודש/חודשיים/חצי שנה.
לגבי העלות, העלות זהה, כך שלקצר את התהליך כדי שיהיה מהר יותר וקצר יותר על חשבון לכתחילה (אין כוונתי למהודר) אינני חושב שזה נכון.

אין לי מושג בעלויות. אך חבר שמתכנן לכתוב בעצמו על ידי לימוד אצל סופר סת''ם, אמר לי שהעלויות אמורות להסתכם ב30,000 ש''ח. 
הנוחות היא מרכיב עיקרי בשאלת הכתיבה בכלל. כי המציאות מוכיחה שאנשים לא מתאמצים מדי וסומכים על שיטות כהרא''ש וכדו', ואם יש אפשרות נוחה יותר שעל ידיה אנשים יקיימו את המצווה, לעומת אפשרות מהודרת יותר שמחמתה אנשים לא יקיימו את המצווה - ההכרעה ברורה לדעתי.
גם זמן הוא מרכיב מאוד מאוד חשוב, שאנשים נמנעים מחמתה לכתוב.
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
אני כותב את העלויות בערך ומהזכרון.

קלף גדול = 60 ₪ לעמוד.
כפול 248 עמודים = 15.000 ₪

הדיו ושאר ההוצאות זה גרושים, וההגהה אולי כלולה במחיר הנ"ל.

א"כ כנראה הקונץ כאן - הוא הרעיון לצמצם בגודל הקלף (בשתי שליש).
וכך מגיעים ל-5.000 ₪ בלי ההוצאות של התזמורת והסעודה...
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
ייעוץ תורני אמר:
כל בר דעת אמור לשאול את עצמו איך זה שפעם כולם יכלו לקיים והיום זה מופקע?
מי גילה רז זה?
עי' חולין ט א
ואמר רב יהודה אמר רב תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים כתב שחיטה ומילה
אוקיי. 
אז לפי דברי המחבר הנ"ל - יקח שבועיים ללמוד,
וגם לפי הכתיבה המפוארת שלומדים היום - יקח מקסימום חודשיים. 

ועדיין למה היום זה נראה מופקע - בעוד שפעם כל אחד כתב לעצמו?

 
 

מחשבות

משתמש ותיק
יש הרבה מאוד דברים שמעכבים שזה פשוט שטויות
כל מי שעסק פעם בסת"ם יודע שיש עשרות פרטים קטנים שמעכבים
ומי שלא יאמן ידיו ודאי שיצא לו אותיות פסולות ואף בשם ה'
רק לדוגמא מי שלא מומחה לא ימלט שיצא ויכתוב י ארוכה מעט או קוץ י' בחשש ח'
לא ימלט שאותיות ככ' וס' יקבלו ריבוע בטעות וא' שידבק ראשה לכתב והוא פסול כמפורש בשו"ע
וכל זה עוד לא נורא שהרי אפשר לתקן.
אבל סביר להניח שיפסול בשמות שאינם נמחקים.
 

שמעיה

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
יש הרבה מאוד דברים שמעכבים שזה פשוט שטויות
כל מי שעסק פעם בסת"ם יודע שיש עשרות פרטים קטנים שמעכבים
ומי שלא יאמן ידיו ודאי שיצא לו אותיות פסולות ואף בשם ה'
רק לדוגמא מי שלא מומחה לא ימלט שיצא ויכתוב י ארוכה מעט או קוץ י' בחשש ח'
לא ימלט שאותיות ככ' וס' יקבלו ריבוע בטעות וא' שידבק ראשה לכתב והוא פסול כמפורש בשו"ע
וכל זה עוד לא נורא שהרי אפשר לתקן.
אבל סביר להניח שיפסול בשמות שאינם נמחקים.

לא חושב, אני כותב כתב מרובע יפה מאוד ואף פעם לא קורה לי כדבר הזה.
אף פעם לא נסיתי בדיו וקלף, אך אני מתאר שאחר אימון מועט אוכל להתמודד גם עם זה.
 

מחשבות

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
לא חושב, אני כותב כתב מרובע יפה מאוד ואף פעם לא קורה לי כדבר הזה.
אף פעם לא נסיתי בדיו וקלף, אך אני מתאר שאחר אימון מועט אוכל להתמודד גם עם זה.
אז כדאי שתנסה ואז נדבר
כתיבה בדיו שונה מאוד מכתיבה בעט / טוש
 
 

אאא

משתמש ותיק
עד כמה שהבנתי מהקובץ, יש לו שני רעיונות מרכזיים:
א. לכתוב ס"ת בגובה של כ-30 ס"מ או פחות, שזה מוזיל מאוד את עלות הקלף.
ב. לכתוב אותיות מרובעות, בדומה לכתב וועליש.

על זה יש לומר שהרעיון לכתוב ס"ת קטן, הוא רעיון נכון מאוד. ועל ידי זה אפשר יהיה אכן להגיע שהמחיר יהיה רק 5000 ש"ח.
אך לגבי צורת האותיות, הרי גם הוא מודה שצריך אימונים רבים כדי להצליח לכתוב בצורה שהוא רוצה, אז אם כך אפשר להתאמן קצת יותר ולכתוב צורת אותיות נכונה.
גם אם לא יכתוב אותיות מהודרות שנראים כאותיות דפוס, אבל לכה"פ זה יהיה בצורת האותיות הנכונה והמקובלת מדור דור.
וכידוע ש"כל המשנה ידו על התחתונה". ואין לשנות מההלכה הפסוקה כמקובל.


בנוסף יש לו רעיונות נוספים לגבי טיב הקלף והנוצה והדיו, שאלו הם נושאים הנוגעים לכל סופר סת"ם ולאו דווקא למי שמעוניין לכתוב כפי שהנ"ל הציע [ואין זה קשור להוזלת עלויות].
 

בן של רב

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
שמעיה אמר:
לא חושב, אני כותב כתב מרובע יפה מאוד ואף פעם לא קורה לי כדבר הזה.
אף פעם לא נסיתי בדיו וקלף, אך אני מתאר שאחר אימון מועט אוכל להתמודד גם עם זה.
אז כדאי שתנסה ואז נדבר
כתיבה בדיו שונה מאוד מכתיבה בעט / טוש
שניכם צודקים. 
ואחרי אימונים רק שמעיה צודק... 
אני בעל נסיון רב. 
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
אכן ת"ח גדול ויצירתי במיוחד.
ועיקר חידושו שאינו נרתע לחדש כפי הבנתו וחלקו בתורה ולא מביט על המוסכמות.
וכמדומה שעיקר החידוש בחוברת שלא קראתיה כולה, שאשכנזים שיכתבו בכתב ספרדי (וגם זה לאו בדווקא, אלא כעין הכתב המרובע הרגיל), ואכן ידוע שס"ת ספרדי עולה הרבה פחות וכתיבתו קלה יותר.
ולענ"ד ספר שקוראים בו בציבור יש לנו להקפיד על מסורת אבותינו נ"ע בכתיבתם, אבל ספר שכותבו לעצמו צדקו דבריו שבכל אופן שכשר וקל יותר לכתוב כשר הדבר לפני המלך וטוב בעיניו.
לפי החזון איש שכתב בית יוסף הוא ספר תורה פסול יש בזה חסרון גדול
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ייעוץ תורני אמר:
יעבץ אמר:
אכן ת"ח גדול ויצירתי במיוחד.
ועיקר חידושו שאינו נרתע לחדש כפי הבנתו וחלקו בתורה ולא מביט על המוסכמות.
וכמדומה שעיקר החידוש בחוברת שלא קראתיה כולה, שאשכנזים שיכתבו בכתב ספרדי (וגם זה לאו בדווקא, אלא כעין הכתב המרובע הרגיל), ואכן ידוע שס"ת ספרדי עולה הרבה פחות וכתיבתו קלה יותר.
ולענ"ד ספר שקוראים בו בציבור יש לנו להקפיד על מסורת אבותינו נ"ע בכתיבתם, אבל ספר שכותבו לעצמו צדקו דבריו שבכל אופן שכשר וקל יותר לכתוב כשר הדבר לפני המלך וטוב בעיניו.


לכאורה במבט לטווח ארוך - זו הדרך היחידה לקיום מצוה זו ע"י הציבור. 
[וגם את כל החומרות שהוא מוריד כעת - בשלב ב' זה דוקא יקדם] 

כי היום המצוה לא מתקיימת לצערינו אלא ע"י עשירים או גדולי ישראל ועוד צדיקים בודדים שמתאמצים מאוד מאוד. 

ואילו בדרך זו מתחילה יקיימו חלק מהציבור את עיקר הדין.
ובשלב ב' כל אותם רבים וטובים שכעת לא מקיימים כלל (ולא חושבים ברצינות לקיים) - יושפעו ויקיימו גם הם את המצוה וגם יוסיפו את כל החומרות שנוספו במשך הדורות ע"פ קבלה. 

ולכן כל התנגדות לזה בלי להביא פתרון אחר - היא כמו לגזור על המצוה להשאר עזובה מרוב העם לתמיד. 
 

לפי החזון של המחבר כל יהודי יכתוב ספר תורה לעצמו על פי כללים מיקלים. שאולי זה היה נכון מלבד החשש הגדול שכתיבה כזו תשתרש בציבור בעתיד והמסורת תשתנה
וכנראה זה מה שהפריע בין השאר ל@גמח ועוד כותבים
 

הכהן

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
לפי החזון איש שכתב בית יוסף הוא ספר תורה פסול יש בזה חסרון גדול
עירוב פרשיות יש כאן
א. החזו"א דיבר על כתב האר"י (צד"י הפוכה) ולא על כתב ב"י בו הוא השתמש.
ב. אין קשר להצעה המדוברת לכתוב בכתב ספרדי, כשאת הצד"י אפשר לכתוב ישר
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
צריך לזכור שכתב ועליש הוא בעייתי באמת. וכשר לבני אשכנז רק בדיעבד, אם בכלל (בחלק מהאותיות).
הן כתב בית יוסף והן כתב ועליש, זה תולדה של הכתב האשורי המקורי, ושניהם כבר לא מהודרים.
אם מדבר הכותב על כתב קל אולי כוונתו לכתב האשורי המקורי.. רק ללא אותם דברים שכיום בדור יתום לא נוכל להכשירם ללא מסורת, כגון שרגל הה"א מחוברת בחוט דק לחלקה העליון, או ללא תגין. ועוד.

בכל מקרה החידושים הללו לכתוב ס"ת באופן לא מקובל כיום - זרים ומוזרים. ואם כתיבת ס"ת לעצמו הוא למען יזכור התורה תמיד אצלו, מלבד שלהרא"ש יוצאים יד"ח בספרים שלנו, הרי המטרה היא באמת לשמור ולעשות. ואם החידושים האלו עלולים להוביל להתרופפות בשמירת מצוות במסורת ישראל סבא, א"ז חפץ השם.
 
תכלית. האם יש כאן מישהו שביצע את זה להלכה ולמעשה ויכול לשתף אותנו בתובנות האם זה עובד וכו'?
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
פותח הנושא
כעת שאלתי סופר מומחה ומבין ענין, וזו תשובתו.
לכתוב - כל אחד יודע.

לכתוב על קלף - כל אחד יכול עם קצת אימונים
(ולפעמים גם קצת משברים, העיקר שאח"כ ימשיך ובודאי יצליח) .

לכתוב בכתב קטן - כל סופר יודע, וכל אחד יגיע לזה בהמשך.

ללמוד להיות סופר(שכותב רק לעצמו) - כל אחד יכול לדעת תוך שבוע שבועיים אם הוא מסוגל.

(ומה שיש כאלו שמפסיקים זה לא בגלל כשרות הכתב - אלא בעיקר בגלל הקושי לטפס לרמה הגבוהה של "זה אלי ואנוהו" הנהוגה כיום בשוק,
ואדרבה רוב המזוזות הפסולות המסתובבות בשוק - זה רק מחמת אי עמידה בגדרי ההלכה, אבל הן בהחלט יפהפיות מעל ומעבר לקיום המצוה).

ולכן לדעתו הסיפור האמיתי של מי שמוותר על היופי - זה לדעת את ההלכות.

* לגבי כל הקולות שנתחדשו בקונטרס הוא אמר שאה"נ שהרבה ממה שאנו עושים זה רק ע"פ קבלה אבל הוא לא יכול לענות בלי לעיין בזה.
(אני אמור לשבת איתו על זה בהמשך)
 

מחשבות

משתמש ותיק
ייעוץ תורני אמר:
כעת שאלתי סופר מומחה ומבין ענין, וזו תשובתו.
לכתוב - כל אחד יודע.

לכתוב על קלף - כל אחד יכול עם קצת אימונים
(ולפעמים גם קצת משברים, העיקר שאח"כ ימשיך ובודאי יצליח) .

לכתוב בכתב קטן - כל סופר יודע, וכל אחד יגיע לזה בהמשך.

ללמוד להיות סופר(שכותב רק לעצמו) - כל אחד יכול לדעת תוך שבוע שבועיים אם הוא מסוגל.

(ומה שיש כאלו שמפסיקים זה לא בגלל כשרות הכתב - אלא בעיקר בגלל הקושי לטפס לרמה הגבוהה של "זה אלי ואנוהו" הנהוגה כיום בשוק,
ואדרבה רוב המזוזות הפסולות המסתובבות בשוק - זה רק מחמת אי עמידה בגדרי ההלכה, אבל הן בהחלט יפהפיות מעל ומעבר לקיום המצוה).

ולכן לדעתו הסיפור האמיתי של מי שמוותר על היופי - זה לדעת את ההלכות.

* לגבי כל הקולות שנתחדשו בקונטרס הוא אמר שאה"נ שהרבה ממה שאנו עושים זה רק ע"פ קבלה אבל הוא לא יכול לענות בלי לעיין בזה.
(אני אמור לשבת איתו על זה בהמשך)
כעת שאלתי סופר מומחה וזה תשובתו...
לא כל אחד יהיה סופר תוך שבועיים
וכמעט כל סופר שלא מתאים לזה יהיה לו הרבה פסולים או חששות פסול בכתב שלו.
 
 
חלק עליון תַחתִית