מלמד להועיל
משתמש ותיק
אמרו לי שכיום המנהג המקובל שעומדים חצי קידוש [עד הברכה], ואז יושבים
מעניין מה באמת הסטטיסטיקות כאן
מעניין מה באמת הסטטיסטיקות כאן
מלמד להועיל אמר:אמרו לי שכיום המנהג המקובל שעומדים חצי קידוש [עד הברכה], ואז יושבים
מעניין מה באמת הסטטיסטיקות כאן
גבריאל פולארד אמר:יש שמחלקים בזה בין שבת ליו"ט?
ברור, מי שעומד עד הברכות אינו עומד ב'חצי קידוש', אמירת ויכולו אינו מגוף הקידוש, הוא עומד משום ויכולו.מלמד להועיל אמר:גבריאל פולארד אמר:יש שמחלקים בזה בין שבת ליו"ט?
השווער שלי ככה נוהג, שבשבת עומד עד הברכות ואז יושב, אבל ביו"ט יושב כל הקידוש
yosf אמר:לברסלבר
כמה שזכור דעת מוהרנ"ת לעמוד כדעת מרן האר"י זלה"ה (בדר"כ גם רוב מנהגי ברסלב על פי האר"י)
ועי' ביה"ל שהסתפק האם מעכב אפי בדיעבד!מאן דהו אמר:אולם הרמ”א שם הביא את דברי הכלבו להלכה, וכן מנהג ליטא ואשכנז כמובא שם במשנה ברורה
זקן ויושב בישיבה אמר:למה אתה שואל רק על הלילה?
אצל החסידים עומדים גם ביום.
זאת נקודה מעניינת מאוד, הרי ברסלב כיום מוצגת כתנועה כלל יהודית שאיננה סותרת את היותך ליטאי/ספרדי/חסיד. לכאו' אם כך ודאי שאין טעם שיהיו מנהגים מיוחדים לברסלב, שהרי אינה קהילה חסידית כשאר החסידויות. מקווה שהבהרתי את עצמי.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:yosf אמר:לברסלבר
כמה שזכור דעת מוהרנ"ת לעמוד כדעת מרן האר"י זלה"ה (בדר"כ גם רוב מנהגי ברסלב על פי האר"י)
תודה. שמעתי פשוט כמה תשובות סותרות מכמה ששאלתי. היו מי שאמרו שברסלב לא מתערבת בנוסחים ומנהגים.
במבי אמר:זכור לי אולי בשם הלבוש שיש עניין להגיד ג' פעמים ויכולו, ושמעתי פעם בשם ר' משה פיינשטיין שאם בשלושתם זה דין של עדות אז צריך בהם עמידה.
אתה צודק הפעם. ובאמת אין הרבה מנהגים בברסלב הנוגעים לענייני הלכה, וגם אלה שיש, רובם אינם יחודיים אלא נוהגים בעוד חסידויות.יהודי אמר:זאת נקודה מעניינת מאוד, הרי ברסלב כיום מוצגת כתנועה כלל יהודית שאיננה סותרת את היותך ליטאי/ספרדי/חסיד. לכאו' אם כך ודאי שאין טעם שיהיו מנהגים מיוחדים לברסלב, שהרי אינה קהילה חסידית כשאר החסידויות. מקווה שהבהרתי את עצמי.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:yosf אמר:לברסלבר
כמה שזכור דעת מוהרנ"ת לעמוד כדעת מרן האר"י זלה"ה (בדר"כ גם רוב מנהגי ברסלב על פי האר"י)
תודה. שמעתי פשוט כמה תשובות סותרות מכמה ששאלתי. היו מי שאמרו שברסלב לא מתערבת בנוסחים ומנהגים.
אמנם מאוד יתכן שחסידי ברסלב השורשיים נהגו מנהגים היחודיים לקהילתם. מעניין.
רוצה להתעלות אמר:ואם אני נוהג א' ומתארח אצל אחר שנוהג ב', כמאן אעשה? מקורות!!
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:יש מקום אחד בלבד בתפילה שהוא נוסח ברסלב (דהיינו שרבינו אמר שכך צריך לומר): שאומרים מלך יחיד חי העולמים, ומשמיטים את המילה אל.
הביה"ל להדיא דן בשי' הגר"א רק אם יוצא בדיעבד אבל ודאי שלכתחי' דוו' בישיבה וע"כ קצת תמוה בעיני השמועה ממרן הגרי"זספר וסופר אמר:ושמעתי בצעירותי בשם הבקריסקר'ב, טעם בזה, אע"פ שהגר"א אומר שכדי להוציא אחרים צריך לשבת, אמנם כל זה בברכת הנהנין, אולם בקידוש הלילה ה'הגפן' הוא חלק מעצם הקידוש שהוא ברכת המצוות, ובברכת המצוות אף שמוציא אחרים הוא בעמידה, משא"כ ביום שהוא ברכת הנהנין גרידא, ולכן יושבים. אשמח מאוד אם מישהו יש לו ידיעה בענין.
ההברה הנקראת חסידית מקורה בגליציהברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אתה צודק הפעם. ובאמת אין הרבה מנהגים בברסלב הנוגעים לענייני הלכה, וגם אלה שיש, רובם אינם יחודיים אלא נוהגים בעוד חסידויות.יהודי אמר:זאת נקודה מעניינת מאוד, הרי ברסלב כיום מוצגת כתנועה כלל יהודית שאיננה סותרת את היותך ליטאי/ספרדי/חסיד. לכאו' אם כך ודאי שאין טעם שיהיו מנהגים מיוחדים לברסלב, שהרי אינה קהילה חסידית כשאר החסידויות. מקווה שהבהרתי את עצמי.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:תודה. שמעתי פשוט כמה תשובות סותרות מכמה ששאלתי. היו מי שאמרו שברסלב לא מתערבת בנוסחים ומנהגים.
אמנם מאוד יתכן שחסידי ברסלב השורשיים נהגו מנהגים היחודיים לקהילתם. מעניין.
אגב ציינתי פה בעבר שההברה המקורית של חסידי ברסלב שהיו באוקראינה היתה חסידית (בוריך), וכך התפללו רבינו ותלמידיו.
היום בברסלב מתפללים בהברה ליטאית, כידוע. שאלתי מישהו זקן איך זה קרה, והוא אמר לי שכיון שתחייתה של ברסלב בא"י היתה בעיקר ע"י ליטאים (חלק ירושלמיים וחלק מפוניבז') היה קשה לדרוש מרוב הציבור לשנות את הרגליו.
היום שמתקרבים המון גם מהחסידים - אז הם מתפללים בבוריך. (וכך גם התפללו הרב שיק ותלמידיו. וכך זה גם בקלויז החדש באומן של הרב קיוואק)
ורוב ברסלב בכלל מעדות המזרח והם בודאי לא שינו כלום ממנהגיהם. (חלק משנים את הלבוש, אבל לא את הנוסח והמנהגים)
יש מקום אחד בלבד בתפילה שהוא נוסח ברסלב (דהיינו שרבינו אמר שכך צריך לומר): שאומרים מלך יחיד חי העולמים, ומשמיטים את המילה קל.
מה שמכונה כיום "הברה חסידית" זה מה שהיה מקובל בפולין, גליציה, הונגריה, רומניה ואוקריינה - בין אצל החסידים ובין אצל המתנגדים (וכמובן כל אלו שבאמצע)איש הישראלי אמר:ההברה הנקראת חסידית מקורה בגליציה
לא נכוןאיש הישראלי אמר:ומה שמכונה כאן הברה ליטאית זה הברה פולנית
זה רק בנוגע לחולםאיש הישראלי אמר:ההברה הליטאית היא עיילום[עולם]
ואילו ההברה הפולנית היא עוילום
כן נכוןאבר כיונה אמר:לא נכון