אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:28

אשכול דקל תלוש עם תמרים מחוברים (כמו שמוכרים בסוף הקיץ  טריים בצבע חום בהיר) , אסור לפרק את התמרים מהאשכול (ולא דמי לאשכול ענבים דדרך אכילה בכך) משום מפרק. ולכאורה הוא הדין ביו"ט (דהתירו רק מלישה ואילך). 



(אשמח לשמוע הערות והארות) 


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים "פשוטים" שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:30

מי שמכניס בשבת נייר וכדומה בחור המנעול של השירותים משום צניעות,  לכאורה הווה כמוסיף על הבנין ומשווה גומות. (אולי אפילו בדאורייתא?)


(אשמח לשמוע הערות והארות) 


יהודי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 3272
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 468 פעמים
קיבל תודה: 662 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי יהודי » 11 ינואר 2020, 21:34

הוא ודאי לא דאו' ולא בטוח שאפילו נאסר. זו הוספה עראית ממש.


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:39

להחזיר מדף שנפל מארון גדול שמחזיק מ' סאה, לכאורה הווה בונה. (סימן שי"ד סעיף א' ברמ"א)



(אשמח לשמוע הערות והארות) 


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:40

יהודי כתב:
11 ינואר 2020, 21:34
הוא ודאי לא דאו' ולא בטוח שאפילו נאסר. זו הוספה עראית ממש.

למה הוספה עראית? לפעמים זה יכול להחזיק מעמד חודשים ואף שנים..

וגם אם זה ארעי, מה עם בנין עראי?


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:43

מי שמקפל דף בשבת ומתכוון לכך לסימן שבמוצאי שבת יגזור את הנייר בדיוק במקום הקיפול , לכאורה עבר על שירטוט שהיא אב מלאכה.

(אשמח לשמוע הערות והארות) 


נבשר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1521
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נבשר » 11 ינואר 2020, 21:46

בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:39
להחזיר מדף שנפל מארון גדול שמחזיק מ' סאה, לכאורה הווה בונה. (סימן שי"ד סעיף א' ברמ"א)



(אשמח לשמוע הערות והארות)
לכאו' בלא"ה אסור משום מוקצה מחמת ח"כ, שהארון הוא גדול ואין רגילות להזיזו ממקומו שלא לצורך, והמדף נמי אין רגילות להשתמש בו שלא לצורך, ואף אם בתור מדף יש בו רגילות להשתמש שלא לתשמישו, מ"מ הוקצה ביה"ש לחס"כ.


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:46

בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:39
להחזיר מדף שנפל מארון גדול שמחזיק מ' סאה, לכאורה הווה בונה. (סימן שי"ד סעיף א' ברמ"א)



(אשמח לשמוע הערות והארות) 



וה"ה להחזיר ביו"ט להחזיר חצובה של הכיריים לצורך בישול לאוכל נפש , אם הכיריים מחוברים לתנור שגדול מ' סאה, 

(אשמח לשמוע הערות והארות) 


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 11 ינואר 2020, 21:47

נבשר כתב:
11 ינואר 2020, 21:46
בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:39
להחזיר מדף שנפל מארון גדול שמחזיק מ' סאה, לכאורה הווה בונה. (סימן שי"ד סעיף א' ברמ"א)



(אשמח לשמוע הערות והארות)
לכאו' בלא"ה אסור משום מוקצה מחמת ח"כ, שהארון הוא גדול ואין רגילות להזיזו ממקומו שלא לצורך, והמדף נמי אין רגילות להשתמש בו שלא לצורך, ואף אם בתור מדף יש בו רגילות להשתמש שלא לתשמישו, מ"מ הוקצה ביה"ש לחס"כ.

נכון, אבל האם משום בונה יתחייב מדאורייתא?


תורה מה תהא עליה
מאמרים: 0
הודעות: 22
הצטרף: 09 ינואר 2020, 13:01
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי תורה מה תהא עליה » 13 ינואר 2020, 21:45

בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:28
אשכול דקל תלוש עם תמרים מחוברים (כמו שמוכרים בסוף הקיץ  טריים בצבע חום בהיר) , אסור לפרק את התמרים מהאשכול (ולא דמי לאשכול ענבים דדרך אכילה בכך) משום מפרק. ולכאורה הוא הדין ביו"ט (דהתירו רק מלישה ואילך). 



(אשמח לשמוע הערות והארות) 

אם אני לא טועה, שיטת הירושלמי כן אף בשום. פרק כלל גדול מט. "ההן דשחק תומא כד מפרך ברישייא משום דש...."
(שמא איירי במפרך כדי להניח. או דעדיין הוא חייב דזהו מלאכתו כמו בתמרים. איני בקיא בסוגיא)
אני מכיר ת"ח אחד שמקפיד לחתוך עם סכין את השיניים מהראש ולא לפרק ביד.
 


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 13 ינואר 2020, 23:08

ויש גם את דעת שו"ע הרב שמאד מחמיר במפרק קטניות.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1576
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 00:16

נבשר כתב:
11 ינואר 2020, 21:46
בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:39
להחזיר מדף שנפל מארון גדול שמחזיק מ' סאה, לכאורה הווה בונה. (סימן שי"ד סעיף א' ברמ"א)



(אשמח לשמוע הערות והארות)
לכאו' בלא"ה אסור משום מוקצה מחמת ח"כ, שהארון הוא גדול ואין רגילות להזיזו ממקומו שלא לצורך, והמדף נמי אין רגילות להשתמש בו שלא לצורך, ואף אם בתור מדף יש בו רגילות להשתמש שלא לתשמישו, מ"מ הוקצה ביה"ש לחס"כ.
השאלה אם אין רגילות להניעו אפילו בחול מחשש שיתקלקל או סתם מפני כובדו. עיין מ"ב סימן שח ס"ק ח
וגם אם נניח שהארון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס לא פשוט לאסור המדף כל שאינו רוצה להחזירו דהרי הוא כעין שברי כלי ולדעת רעק"א סימן שח ס"ק יט מותר כל שאינו רוצה להחזירו עיין שם היטב מה שכתב לענין מיגו דאיתקצאי
ובגוף השאלה מבלי לעיין נראה דכל שאינו מהדק המדף תלוי בנידון השו"ע סימן שיג סעיף ו בדבר שדרכו להיות רפוי. ובמאמר מרדכי שם


נבשר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1521
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נבשר » 14 ינואר 2020, 00:19

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:16
וגם אם נניח שהארון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס לא פשוט לאסור המדף כל שאינו רוצה להחזירו דהרי הוא כעין שברי כלי ולדעת רעק"א סימן שח ס"ק יט מותר כל שאינו רוצה להחזירו עיין שם היטב מה שכתב לענין מיגו דאיתקצאי
ועיין משנ"ב ס"ק לה' שהביא בשם המג"א ששברי כלי שהוקצה מחמת ח"כ אסור אף בשבת אע"ג שהשתא אינו מקצהו לחסרון כיס, מ"מ איכא מיגו דאיתקצאי.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1576
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 00:24

נבשר כתב:
14 ינואר 2020, 00:19
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:16
וגם אם נניח שהארון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס לא פשוט לאסור המדף כל שאינו רוצה להחזירו דהרי הוא כעין שברי כלי ולדעת רעק"א סימן שח ס"ק יט מותר כל שאינו רוצה להחזירו עיין שם היטב מה שכתב לענין מיגו דאיתקצאי
ועיין משנ"ב ס"ק לה' שהביא בשם המג"א ששברי כלי שהוקצה מחמת ח"כ אסור אף בשבת אע"ג שהשתא אינו מקצהו לחסרון כיס, מ"מ איכא מיגו דאיתקצאי.

 כנראה שעיין בסוגיה לפני זמן רב
רבי עקיבא איגר שציינתי בא על דברי המגן אברהם שהזכרת. ולכן כתבתי שאין זה פשוט לאסור לאור דברי רעק"א שחולק עליו. וראה עוד בחזון איש סימן סימן מג ס"ק כא בסופו ובספר תהלה לדוד שם ס"ק יב מה שהעיר על המגן אברהם. והדברים ידועים וארוכים


נבשר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1521
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נבשר » 14 ינואר 2020, 00:34

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:24
כנראה שעיין בסוגיה לפני זמן רב
רבי עקיבא איגר שציינתי בא על דברי המגן אברהם שהזכרת. ולכן כתבתי שאין זה פשוט לאסור לאור דברי רעק"א שחולק עליו. וראה עוד בחזון איש סימן סימן מג ס"ק כא בסופו ובספר תהלה לדוד שם ס"ק יב מה שהעיר על המגן אברהם. והדברים ידועים וארוכים
איפה הרעק"א שציינת אני לא מוצא.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1576
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 00:41

נבשר כתב:
14 ינואר 2020, 00:34
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:24
כנראה שעיין בסוגיה לפני זמן רב
רבי עקיבא איגר שציינתי בא על דברי המגן אברהם שהזכרת. ולכן כתבתי שאין זה פשוט לאסור לאור דברי רעק"א שחולק עליו. וראה עוד בחזון איש סימן סימן מג ס"ק כא בסופו ובספר תהלה לדוד שם ס"ק יב מה שהעיר על המגן אברהם. והדברים ידועים וארוכים
איפה הרעק"א שציינת אני לא מוצא.

בגליון רעק"א על המגן אברהם וז"ל לענ"ד אין ראי' דהכא דעדיין הפתח להחזיר לבית לתשמישו הראשון ואין שם כלי עליו וע' מג"א בסמוך ס"ק ל"ח אבל בכלי שמוקצה מחמת חסרון כיס שנשבר בשבת דעתה עומד למלאכה אחרת לא הוי מוקצה אלא לר"י מטעם מגו דאתקצאי ביה"ש אבל לר"ש שרי כמבואר ריש ביצה. וזהו דינא דלקמן רסי' תק"א עכ"ל.


נבשר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1521
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נבשר » 14 ינואר 2020, 00:51

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:41
בגליון רעק"א על המגן אברהם וז"ל לענ"ד אין ראי' דהכא דעדיין הפתח להחזיר לבית לתשמישו הראשון ואין שם כלי עליו וע' מג"א בסמוך ס"ק ל"ח אבל בכלי שמוקצה מחמת חסרון כיס שנשבר בשבת דעתה עומד למלאכה אחרת לא הוי מוקצה אלא לר"י מטעם מגו דאתקצאי ביה"ש אבל לר"ש שרי כמבואר ריש ביצה. וזהו דינא דלקמן רסי' תק"א עכ"ל.
לא הבנתי כוונתך, מפורש ברעק"א שאסור משום מיגו דאיתקצאי אע"ג שהשתא עומדים למלאכה אחרת, איכא דין מיגו דאיתקצאי ואסור לדעת ר' יהודה, וא"כ לא לפי ר"ש שכבר לא חשיב מוקצה מחמת ח"כ, רק משום מיגו דאיתקצאי, ווכנת המג"א לאסור אפי' לר"ש שהשתא חשיב מוקצה מחמת ח"כ, כמדומה.


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1576
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 00:52

תעיין טוב


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 924
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי הכהן » 14 ינואר 2020, 09:46

בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:28
אשכול דקל תלוש עם תמרים מחוברים (כמו שמוכרים בסוף הקיץ  טריים בצבע חום בהיר) , אסור לפרק את התמרים מהאשכול (ולא דמי לאשכול ענבים דדרך אכילה בכך) משום מפרק. ולכאורה הוא הדין ביו"ט (דהתירו רק מלישה ואילך). 



(אשמח לשמוע הערות והארות) 

יש לדון בעגבניות הנמכרות מחוברות אי דמיין לתמרים או לענבים


פותח הנושא
בעלבוס
מאמרים: 0
הודעות: 132
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 68 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול על דברים קלים ופשוטים שניתן להיכשל בהם בהלכות שבת (ויו"ט)

שליחה על ידי בעלבוס » 14 ינואר 2020, 17:21

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:16
נבשר כתב:
11 ינואר 2020, 21:46
בעלבוס כתב:
11 ינואר 2020, 21:39
להחזיר מדף שנפל מארון גדול שמחזיק מ' סאה, לכאורה הווה בונה. (סימן שי"ד סעיף א' ברמ"א)



(אשמח לשמוע הערות והארות)
לכאו' בלא"ה אסור משום מוקצה מחמת ח"כ, שהארון הוא גדול ואין רגילות להזיזו ממקומו שלא לצורך, והמדף נמי אין רגילות להשתמש בו שלא לצורך, ואף אם בתור מדף יש בו רגילות להשתמש שלא לתשמישו, מ"מ הוקצה ביה"ש לחס"כ.
השאלה אם אין רגילות להניעו אפילו בחול מחשש שיתקלקל או סתם מפני כובדו. עיין מ"ב סימן שח ס"ק ח
וגם אם נניח שהארון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס לא פשוט לאסור המדף כל שאינו רוצה להחזירו דהרי הוא כעין שברי כלי ולדעת רעק"א סימן שח ס"ק יט מותר כל שאינו רוצה להחזירו עיין שם היטב מה שכתב לענין מיגו דאיתקצאי
ובגוף השאלה מבלי לעיין נראה דכל שאינו מהדק המדף תלוי בנידון השו"ע סימן שיג סעיף ו בדבר שדרכו להיות רפוי. ובמאמר מרדכי שם

מדף של ארון שנמצא שם קבוע ועליו חפצים רבים קשה לומר דהווה רפוי.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 2 אורחים