דברי תורה עם תפילין

יושב אהל

משתמש רגיל
מאד מעניין,
אין שום איסור לדבר דברי תורה או ללמוד עם התפילין,
ולהרבה פוסקים אין איסור היסח הדעת בשעת הלימוד,

מה שכן יש פוסקים שהביאו כי בשעת הלימוד אין מצוה ללכת בתפילין, מאחר שכל התפילין הוא למען תהיה תורת ד' בפיך, הרי שבשעת הלימוד אשר זו היא המטרה אין כבר ענין להיות מלובש בתפילין, (כמדומני כי סברא זו כבר הובאה בתוס'),

איני יודע מי המליץ אותם על כך, אך כצד זכות אם זה נעשה בהכוונת גדולי תורה אפשר להמליץ כי אין כוונתם על עצם הלימוד אלא על דיבור עם חבר בדברי תורה שלא בשעת סדר הלימוד אלא כסתם שיחת חברים ועל אף שנושא השיחה הוא בדברי תורה אך המציאות היא שיכול להתגלגל בשלב מסויים לדיבורי חול
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
ויש לעי' אם הוה ליה כמתנה על מה שכתוב בתורה

ומעשה באחד ששאל את החזו"א אם לאחר התפילה מזדמן לו עשיית משא ומתן של מסחר כשהוא עם תפילין אם רשאי לעשות זאת. והשיבו שאפילו אם היה ללא תפילין מצווה לילך וללבוש התפילין ולעסוק במשא ומתן. וזה מבוסס על הדעה בפוסקים וכך מקובל בשם הגר"א [וכן ד' השאג"א] שהסח הדעת הוא רק שעוסק בדברי לצון ודברים בטלים
 

דורדיא

משתמש ותיק
נראה לי שלפני שהם אוסרים לחשוב בד"ת הם צריכים להוסיף שאסור להיכנס לחנויותיהם עם תפילין מחמת תמונות השחץ שם..
אבל זה כבר נושא אחר וחמור עד מאד.

ובאופן כללי אני סולד מפרסומות בסגנון כזה.
כמו של קפה עלית לדוג':
"א-ל-ו-ל!! תתעורר!! קפה טורקי!!
גועל נפש.

סליחה שחרגתי מהדיון.
 

תנא-קמא

משתמש ותיק
אולי "ובין דברי תורה" עולה רק על בשעת התפילה.

כשבחורים "מדברים בדברי תורה" עלול מאד שהשיחה תימשך למילי דעלמא ומשם הדרך קצר לדברים בטלים.

מו"ר שליט"א אומר לבחורים שלא ידברו עם התפילין אפי' בד"ת. ומייעץ שלא ללמוד בחברותא. מאידך גיסא מחייב הוא ללמוד עם התפילין בכל יום שיעור קבוע.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
מותר לחתום שלא לדבר דברי תורה עם תפילין?
האם באמת התפילין נועדו אך ורק לשעת התפילה?
‏‏לכידה.PNG

תיובתא דרבי הלפרין תיובתא..

לא מצאתי הגיון מלבד דברי @תנא-קמא ששיחה בדברי תורה סופה גוררת שיחה לדברים בטלים. וגם זה בהסתייגות
 

ayedavid

משתמש ותיק
"במסגרת הפעילות... לא ידבר בשעת התפילה (בין דברי חולין ובין דברי תורה) וכל עוד הינו עטור בתפילין"

וקשה למה לא שמו את הסוגריים בסוף, וי"ל שהסוגריים משום רבותא דדברי תורה, וקאי רק אשעת התפילה
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
ויש לעי' אם הוה ליה כמתנה על מה שכתוב בתורה

ומעשה באחד ששאל את החזו"א אם לאחר התפילה מזדמן לו עשיית משא ומתן של מסחר כשהוא עם תפילין אם רשאי לעשות זאת. והשיבו שאפילו אם היה ללא תפילין מצווה לילך וללבוש התפילין ולעסוק במשא ומתן. וזה מבוסס על הדעה בפוסקים וכך מקובל בשם הגר"א [וכן ד' השאג"א] שהסח הדעת הוא רק שעוסק בדברי לצון ודברים בטלים
ונודע מהגר"א שחיזק את הענין של מצוות תפילין כל היום וכפי שמבואר ממקורות מוסמכים שחפץ להנהיג תפילין כל היום בכלל ישראל. אמנם צריך עיון גדול במה שאנו לא נוהגים בזה אמנם יותר צריך עיון שרבותינו גדולי ישראל שמסרו נפשם על כל תג בהלכה ואף במה שלא הורגלו בהם אף על פי כן לא נהגו ללבוש תפילין כל היום 

וגדולה מזו מה שמשמע שתלמידו הגר"ח מוולאזין גם כן לא לבש תפילין כל היום כפי שנשמע מהסיפור של הגרח"ו ששאל את הגר"א בקשר ללבישת תפילין רבנו תם שמשמעות המעשה [שנדפס כמדומה בתוספת מעשה רב] שהגר"ח עצמו לא לבש כל היום. 

ועל כל פנים מסתבר שבישיבת וולאזין בהנהגת הגרח"ו לא נהגו ללבוש תפילין כל היום כי אם היו לובשים היה לזה הדים וכל זה צריך עיון גדול ופליאה היא בעיני 
 
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חכימא דיהודאי אמר:
מותר לחתום שלא לדבר דברי תורה עם תפילין?
האם באמת התפילין נועדו אך ורק לשעת התפילה?
‏‏לכידה.PNG

רק שלא ילכו לריק בגללי, המבצע הוא רק בין 2 ל-4 ורק על המסגרת ללא עדשות.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
איש ווילנא אמר:
ויש לעי' אם הוה ליה כמתנה על מה שכתוב בתורה

ומעשה באחד ששאל את החזו"א אם לאחר התפילה מזדמן לו עשיית משא ומתן של מסחר כשהוא עם תפילין אם רשאי לעשות זאת. והשיבו שאפילו אם היה ללא תפילין מצווה לילך וללבוש התפילין ולעסוק במשא ומתן. וזה מבוסס על הדעה בפוסקים וכך מקובל בשם הגר"א [וכן ד' השאג"א] שהסח הדעת הוא רק שעוסק בדברי לצון ודברים בטלים


ונודע מהגר"א שביקש להחיות את מצוות תפילין כל היום וכפי שמבואר ממקורות מוסמכים [ובאריכות על זה בכתר ראש טו] שחפץ להנהיג תפילין כל היום בכלל ישראל. אמנם צריך עיון גדול במה שאנו לא נוהגים בזה

אמנם יותר צריך עיון שרבותינו גדולי ישראל אנשי ההלכה שמסרו נפשם על כל תג בהלכה ואף במה שלא הורגלו בהם אף על פי כן לא נהגו ללבוש תפילין כל היום 

וגדולה מזו מה שמשמע שתלמידו הגר"ח מוולאזין גם כן לא לבש תפילין כל היום כפי שנשמע מהסיפור של הגרח"ו ששאל את הגר"א בקשר ללבישת תפילין רבנו תם שמשמעות המעשה [שנדפס כמדומה בתוספת מעשה רב] שהגר"ח עצמו לא לבש כל היום. והוא פלא גדול שהגר"ח עצמו בכתר ראש ושאילתות הובא אריכות דברים בשמו על גודל הענין גם בשעת משא ומתן עי' שם

ועל כל פנים מסתבר שבישיבת וולאזין בהנהגת הגרח"ו לא נהגו ללבוש תפילין כל היום כי אם היו לובשים היה לזה הדים

וכל זה צריך עיון גדול ופליאה היא בעיני 

ואשמח אם יהא למשהו דבר להאיר בו את עיני
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
נודע מהגר"א שביקש להחיות את מצוות תפילין כל היום וכפי שמבואר ממקורות מוסמכים [ובאריכות על זה בכתר ראש טו] שחפץ להנהיג תפילין כל היום בכלל ישראל. אמנם צריך עיון גדול במה שאנו לא נוהגים בזה

אמנם יותר צריך עיון שרבותינו גדולי ישראל אנשי ההלכה שמסרו נפשם על כל תג בהלכה ואף במה שלא הורגלו בהם אף על פי כן לא נהגו ללבוש תפילין כל היום 

וגדולה מזו מה שמשמע שתלמידו הגר"ח מוולאזין גם כן לא לבש תפילין כל היום כפי שנשמע מהסיפור של הגרח"ו ששאל את הגר"א בקשר ללבישת תפילין רבנו תם שמשמעות המעשה [שנדפס כמדומה בתוספת מעשה רב] שהגר"ח עצמו לא לבש כל היום. והוא פלא גדול שהגר"ח עצמו בכתר ראש ושאילתות הובא אריכות דברים בשמו על גודל הענין גם בשעת משא ומתן עי' שם

ועל כל פנים מסתבר שבישיבת וולאזין בהנהגת הגרח"ו לא נהגו ללבוש תפילין כל היום כי אם היו לובשים היה לזה הדים

וכל זה צריך עיון גדול ופליאה היא בעיני 

ואשמח אם יהא למשהו דבר להאיר בו את עיני


השאלה הגדולה היא עלינו וזה נפקא מינה למעשה לכל אחד איך אנו פוטרים עצמינו ממצוות תפילין כל היום
 

יהודה1

משתמש ותיק
מה שחשוב לדעת שלכו"ע אין איסור למי שהולך רגע בלא תפילין.
יש בירושלמי שמובא בחינוך על מצוות תפילין שמשמע שם שלא כולם נהגו ללכת עם תפילין רק הצדיקים הגדולים. אמנם הוא עצמו מחה שם באלה שהפרישו את העם ממצוות תפילין בטענה שצריך גוף נקי.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
מה שחשוב לדעת שלכו"ע אין איסור למי שהולך רגע בלא תפילין.
יש בירושלמי שמובא בחינוך על מצוות תפילין שמשמע שם שלא כולם נהגו ללכת עם תפילין רק הצדיקים הגדולים. אמנם הוא עצמו מחה שם באלה שהפרישו את העם ממצוות תפילין בטענה שצריך גוף נקי.

למה אתה אומר שכך הוא לכולי עלמא מנין לך. 
משמעות דברי הראשונים בשבת דף מט שחובה ללכת כל היום 
ואף דברי הריטב"א שם שלכאורה סובר בניגוד לדעת הראשונים שאין חובה לילך כל היום 
ניתנים להתפרש באופן אחר 
ומכל מקום דברי שאר הראשונים משמע לא כן 
ואמנם ברור שבשעה שאינו ראוי לתפילין מותר שלא ללבוש תפילין כגון בשעת נשיאת משא וכיוצא בזה [ועל דרך זה יש מקום לפרש דברי הריטב"א שם] והדבר דומה למצוות תלמוד תורה שהיא חובה כל היום ומכל מקום מותר לאדם לעשות עניניו 
ומכל מקום זאת מנין לך שכולי עלמא מודו בזה 
 

יהודה1

משתמש ותיק
אני לא חושש לשיטות שאולי קיימות בגניזה.
מכל מה שזכור לי עד היום אין מחלוקת שלא עוברים על איסור אלא רק שיש מצווה גם כל היום ומי שלא מניח כל היום הוא כמו מי שלא מחזיק את הלולב כל היום.
אמנם אם הזכרת את הגמרא בשבת שם משמע שזה אכן שלא כדין וגם בזמנם לא כולם נזהרו בתפילין כראוי.
עיין בתוס' שם.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
אני לא חושש לשיטות שאולי קיימות בגניזה.
מכל מה שזכור לי עד היום אין מחלוקת שלא עוברים על איסור אלא רק שיש מצווה גם כל היום ומי שלא מניח כל היום הוא כמו מי שלא מחזיק את הלולב כל היום.
אמנם אם הזכרת את הגמרא בשבת שם משמע שזה אכן שלא כדין וגם בזמנם לא כולם נזהרו בתפילין כראוי.
עיין בתוס' שם.
לא הבנתי כל הראשונים המפורסמים בשבת מט מבואר כך מדברייהם שמקשים איך מותר לבטל מצוות תפילין בשעת השמד עי' שם 

בקשר לטענה של גוף נקי זהו אכן טעם שנפסק בשולחן ערוך וודאי זהו טענה אלימה אבל לא כתוב שכולם לא יכולים להזהר אלא שיש רבים שאינם יכולים להזהר אבל תווכח בעצמך שרבים יכולים להזהר בזה ואני מדבר על תלמידי חכמים זהירים במצוות. [ובזמנינו קל יותר לשמור על גוף נקי לפי תנאי הזמן והחיים] 
 
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
בביאור הלכה ריש סימן לז.מביא את הפמ"ג 'מסתפק אם מדאורייתא חייבים להניח תפילין כל היום או שחיוב כל היום הוא מדרבנן ומשום גוף נקי בטל חיוב זה (ע"ש בביה"ל שמי שיודע שיכול להיזהר חייב)
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
יהודה1 אמר:
אני לא חושש לשיטות שאולי קיימות בגניזה.
מכל מה שזכור לי עד היום אין מחלוקת שלא עוברים על איסור אלא רק שיש מצווה גם כל היום ומי שלא מניח כל היום הוא כמו מי שלא מחזיק את הלולב כל היום.
אמנם אם הזכרת את הגמרא בשבת שם משמע שזה אכן שלא כדין וגם בזמנם לא כולם נזהרו בתפילין כראוי.
עיין בתוס' שם.
לא הבנתי כל הראשונים המפורסמים בשבת מט מבואר כך מדברייהם שמקשים איך מותר לבטל מצוות תפילין בשעת השמד עי' שם 

בקשר לטענה של גוף נקי זהו אכן טעם שנפסק בשולחן ערוך וודאי זהו טענה אלימה אבל לא כתוב שכולם לא יכולים להזהר אלא שיש רבים שאינם יכולים להזהר אבל תווכח בעצמך שרבים יכולים להזהר בזה ואני מדבר על תלמידי חכמים זהירים במצוות. [ובזמנינו קל יותר לשמור על גוף נקי לפי תנאי הזמן והחיים] 
ובקשר למה שדמית זאת למצוות לולב כל היום
כי שם הוא ענין של חביבות המצווה  
אבל כאן הוא מצווה גמורה שהרי מברכים על תפילין כל היום 
ובאמת לכאורה זו ראיה גדולה שיש חיוב כל היום 
כי הייכן מצינו שמברכים על מצווה שאין בה חיוב 
 
 

בנציון

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
מותר לחתום שלא לדבר דברי תורה עם תפילין?
האם באמת התפילין נועדו אך ורק לשעת התפילה?
‏‏לכידה.PNG
עליהם נאמרו דברי החינוך (מצוה תכא):
ומה שאמרו (שבת מט, א) שתפלין צריכין גוף נקי, ואמרו בגמרא מאי גוף נקי שיזהר שלא יפיח בהן, אבל אין הענין לומר, שצריכין גוף נקי מעברות או מטמאה, כי כל אדם ואפילו טמא ובעל עברות מחיב במצות תפלין, ובלבד שידע להזהר שלא יפיח בהן, ואולי מתוך התמדתו במצות תפלין שהן זכרון גדול לאדם במלאכת שמים ישוב מדרכו הרעה ויטהר מכל גלוליו. וחכמים זכרונם לברכה (סוכה מב, א) חיבונו במצות התפלין לחנך בה אפילו הנערים הקטנים כל זמן שהגיעו לכלל שידעו לשמר אותן. ומזה יש להבין שדעת רבותנו זכרונם לברכה להיות כל אדם מחזיק במצוה זו ורגיל בה כי היא עקר גדול ושמירה רבה מן העברות, וסלם חזק לעלות עמה להכנס בעבודת הבורא ברוך הוא, והמחמירים בקדשת המצוה ומניאים לב ההמון בדבריהם מהתעסק בה, אולי כונתם לטובה, אבל באמת יש בזה מניעה לבני אדם בכמה מצות והיא רעה רבה
ובספר כד הקמח ערך תפילין:
יש מתרשלין במצות תפילין שאינן זהירין בהנחתן מפני שחושבין שהתפילין צריכין קדושה וטהרה יותר מדאי ואין לאל ידם להתקדש ולהטהר כל כך שיהיו ראוים להניחם. והנה הם טועים במחשבה זו וחוטאים חטא גדול שלא בכונה אלא בתמימות לב.
ואמנם דברי החינוך והכד הקמח מדברים על מי שלא מניח כלל בגלל הסברות האלו, אבל גם מי שדואג שלא ידברו שום דבר עם התפלין ותיכף ומיד לאחר התפילה יזדרזו להוריד את התפילין גורם לאנשים להפסיד את המצווה.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
משהו יודע למעשה משהו מגדולי ישראל וגדולי הרבנים אייזה דעה בנושא לבישת תפילין כל היום
ואם יש אייזה פטור מזה

אם לא נצטרך לעבור כולנו לזלברמן
חחח
 

מממממ

משתמש ותיק
האמת היא שלבישת תפילין כל היום זה תלוי, האם זה צורת המצווה כל היום אבל עיקר המצווה פעם ביום שזה שיטת השולחן ערוך, ואילו דעת הגר"א שעיקר המצווה זה כל היום. וע' היטב
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מממממ אמר:
האמת היא שלבישת תפילין כל היום זה תלוי, האם זה צורת המצווה כל היום אבל עיקר המצווה פעם ביום שזה שיטת השולחן ערוך, ואילו דעת הגר"א שעיקר המצווה זה כל היום. וע' היטב

מאיפוא אתה לוקח שזו דעת השולחן ערוך 
 

מממממ

משתמש ותיק
מזה שהשולחן ערוך אומר שבזמן הזה לא לובשים תפילין כל היום, ואם זה עיקר הדין כל היום אז למה רק בשחרית?
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מממממ אמר:
מזה שהשולחן ערוך אומר שבזמן הזה לא לובשים תפילין כל היום, ואם זה עיקר הדין כל היום אז למה רק בשחרית?

הוא מתיר מצד מניעת גוף נקי 
 

מממממ

משתמש ותיק
הביאור הלכה ריש סימן לז כתב וז"ל "מצותן וכו' - עיין בפמ"ג שמסתפק אם מן התורה חייב כל היום או מן התורה די ברגע אחד שמניח ומדרבנן כל היום ובטלוה עכשיו שאין לנו גוף נקי ומסיק דעיקרן של דברים דאם לא הניח יום א' כלל לתפילין ביטל מ"ע ובהניח רגע עליו קיים המצוה אבל מצוה מן המובחר מן התורה להיותן עליו כל היום וכו'"
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
צויין לעיל דברי הביאור הלכה. וע"ש שמביא את דברי הישועות יעקב שפסק שמן התורה מצוותן כל היום.
ומוסיף שמוכח מהאליהו רבה דמי שיודע שיש לו גוף נקי אין לו לפטור את עצמו מצוות תפילין כל היום. ומבאר דבריו שהכוונה שיודע שיוכל להיזהר על כל פנים משחוק וקלות ראש התפילין.
ומביא גם את המעשה רב שמי שחושש ליוהרא ילך בשל יד בלבד ומ"מ טוב יותר לעשות של ראש קטן והרצועות גם יהיו מכוסות.
ומסיים בביאור הלכה שאשרי מי שמקיים כדינו וכמו שענה רבי אליעזר לשאלה במה האריך ימים וענה שלא הלך ד אמות בלא תורה ולא תפילין
 
חלק עליון תַחתִית