חכימא דיהודאי אמר:מותר לחתום שלא לדבר דברי תורה עם תפילין?
האם באמת התפילין נועדו אך ורק לשעת התפילה?
לכידה.PNG
תנא-קמא אמר:אולי "ובין דברי תורה" עולה רק על בשעת התפילה.
ונודע מהגר"א שחיזק את הענין של מצוות תפילין כל היום וכפי שמבואר ממקורות מוסמכים שחפץ להנהיג תפילין כל היום בכלל ישראל. אמנם צריך עיון גדול במה שאנו לא נוהגים בזה אמנם יותר צריך עיון שרבותינו גדולי ישראל שמסרו נפשם על כל תג בהלכה ואף במה שלא הורגלו בהם אף על פי כן לא נהגו ללבוש תפילין כל היוםאיש ווילנא אמר:ויש לעי' אם הוה ליה כמתנה על מה שכתוב בתורה
ומעשה באחד ששאל את החזו"א אם לאחר התפילה מזדמן לו עשיית משא ומתן של מסחר כשהוא עם תפילין אם רשאי לעשות זאת. והשיבו שאפילו אם היה ללא תפילין מצווה לילך וללבוש התפילין ולעסוק במשא ומתן. וזה מבוסס על הדעה בפוסקים וכך מקובל בשם הגר"א [וכן ד' השאג"א] שהסח הדעת הוא רק שעוסק בדברי לצון ודברים בטלים
חכימא דיהודאי אמר:מותר לחתום שלא לדבר דברי תורה עם תפילין?
האם באמת התפילין נועדו אך ורק לשעת התפילה?
לכידה.PNG
איש ווילנא אמר:איש ווילנא אמר:ויש לעי' אם הוה ליה כמתנה על מה שכתוב בתורה
ומעשה באחד ששאל את החזו"א אם לאחר התפילה מזדמן לו עשיית משא ומתן של מסחר כשהוא עם תפילין אם רשאי לעשות זאת. והשיבו שאפילו אם היה ללא תפילין מצווה לילך וללבוש התפילין ולעסוק במשא ומתן. וזה מבוסס על הדעה בפוסקים וכך מקובל בשם הגר"א [וכן ד' השאג"א] שהסח הדעת הוא רק שעוסק בדברי לצון ודברים בטלים
איש ווילנא אמר:נודע מהגר"א שביקש להחיות את מצוות תפילין כל היום וכפי שמבואר ממקורות מוסמכים [ובאריכות על זה בכתר ראש טו] שחפץ להנהיג תפילין כל היום בכלל ישראל. אמנם צריך עיון גדול במה שאנו לא נוהגים בזה
אמנם יותר צריך עיון שרבותינו גדולי ישראל אנשי ההלכה שמסרו נפשם על כל תג בהלכה ואף במה שלא הורגלו בהם אף על פי כן לא נהגו ללבוש תפילין כל היום
וגדולה מזו מה שמשמע שתלמידו הגר"ח מוולאזין גם כן לא לבש תפילין כל היום כפי שנשמע מהסיפור של הגרח"ו ששאל את הגר"א בקשר ללבישת תפילין רבנו תם שמשמעות המעשה [שנדפס כמדומה בתוספת מעשה רב] שהגר"ח עצמו לא לבש כל היום. והוא פלא גדול שהגר"ח עצמו בכתר ראש ושאילתות הובא אריכות דברים בשמו על גודל הענין גם בשעת משא ומתן עי' שם
ועל כל פנים מסתבר שבישיבת וולאזין בהנהגת הגרח"ו לא נהגו ללבוש תפילין כל היום כי אם היו לובשים היה לזה הדים
וכל זה צריך עיון גדול ופליאה היא בעיני
ואשמח אם יהא למשהו דבר להאיר בו את עיני
השאלה הגדולה היא עלינו וזה נפקא מינה למעשה לכל אחד איך אנו פוטרים עצמינו ממצוות תפילין כל היום
יהודה1 אמר:מה שחשוב לדעת שלכו"ע אין איסור למי שהולך רגע בלא תפילין.
יש בירושלמי שמובא בחינוך על מצוות תפילין שמשמע שם שלא כולם נהגו ללכת עם תפילין רק הצדיקים הגדולים. אמנם הוא עצמו מחה שם באלה שהפרישו את העם ממצוות תפילין בטענה שצריך גוף נקי.
תנא-קמא אמר:לזה התכוונתי:
תנא-קמא אמר:אולי "ובין דברי תורה" עולה רק על בשעת התפילה.
לא הבנתי כל הראשונים המפורסמים בשבת מט מבואר כך מדברייהם שמקשים איך מותר לבטל מצוות תפילין בשעת השמד עי' שםיהודה1 אמר:אני לא חושש לשיטות שאולי קיימות בגניזה.
מכל מה שזכור לי עד היום אין מחלוקת שלא עוברים על איסור אלא רק שיש מצווה גם כל היום ומי שלא מניח כל היום הוא כמו מי שלא מחזיק את הלולב כל היום.
אמנם אם הזכרת את הגמרא בשבת שם משמע שזה אכן שלא כדין וגם בזמנם לא כולם נזהרו בתפילין כראוי.
עיין בתוס' שם.
ובקשר למה שדמית זאת למצוות לולב כל היוםאיש ווילנא אמר:לא הבנתי כל הראשונים המפורסמים בשבת מט מבואר כך מדברייהם שמקשים איך מותר לבטל מצוות תפילין בשעת השמד עי' שםיהודה1 אמר:אני לא חושש לשיטות שאולי קיימות בגניזה.
מכל מה שזכור לי עד היום אין מחלוקת שלא עוברים על איסור אלא רק שיש מצווה גם כל היום ומי שלא מניח כל היום הוא כמו מי שלא מחזיק את הלולב כל היום.
אמנם אם הזכרת את הגמרא בשבת שם משמע שזה אכן שלא כדין וגם בזמנם לא כולם נזהרו בתפילין כראוי.
עיין בתוס' שם.
בקשר לטענה של גוף נקי זהו אכן טעם שנפסק בשולחן ערוך וודאי זהו טענה אלימה אבל לא כתוב שכולם לא יכולים להזהר אלא שיש רבים שאינם יכולים להזהר אבל תווכח בעצמך שרבים יכולים להזהר בזה ואני מדבר על תלמידי חכמים זהירים במצוות. [ובזמנינו קל יותר לשמור על גוף נקי לפי תנאי הזמן והחיים]
עליהם נאמרו דברי החינוך (מצוה תכא):חכימא דיהודאי אמר:מותר לחתום שלא לדבר דברי תורה עם תפילין?
האם באמת התפילין נועדו אך ורק לשעת התפילה?
לכידה.PNG
איש ווילנא אמר:משהו יודע למעשה משהו מגדולי ישראל וגדולי הרבנים אייזה דעה בנושא לבישת תפילין כל היום
ואם יש אייזה פטור מזה
אם לא נצטרך לעבור כולנו לזלברמן
חחח
מממממ אמר:האמת היא שלבישת תפילין כל היום זה תלוי, האם זה צורת המצווה כל היום אבל עיקר המצווה פעם ביום שזה שיטת השולחן ערוך, ואילו דעת הגר"א שעיקר המצווה זה כל היום. וע' היטב
מממממ אמר:מזה שהשולחן ערוך אומר שבזמן הזה לא לובשים תפילין כל היום, ואם זה עיקר הדין כל היום אז למה רק בשחרית?