נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 21 יוני 2019, 15:09

ידוע מה שהביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם שצריך ליטול ידים בבוקר בתוך ארבע אמות, והחמיר בזה מאד
שמעתי פעם שהיו מגדולי הדור שאמרו בזה כמה קולות, ושזה לא חיוב כ"כ מעיקר הדין,
וכמו"כ שמעתי פעם בשם הגר"ש אויערבך שקבלה בידו שבסיפור עם הגרף פוטוצקי אמר הגר"א שהרוח רעה הזו התבטלה
אשמח לכל מידע מבוסס בענין עם מקורות

ערכים:


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 691
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 160 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי איש ווילנא » 21 יוני 2019, 15:12

מלמד להועיל כתב:
21 יוני 2019, 15:09
ידוע מה שהביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם שצריך ליטול ידים בבוקר בתוך ארבע אמות, והחמיר בזה מאד
שמעתי פעם שהיו מגדולי הדור שאמרו בזה כמה קולות, ושזה לא חיוב כ"כ מעיקר הדין,
וכמו"כ שמעתי פעם בשם הגר"ש אויערבך שקבלה בידו שבסיפור עם הגרף פוטוצקי אמר הגר"א שהרוח רעה הזו התבטלה
אשמח לכל מידע מבוסס בענין עם מקורות

הסיפור עם הגרף פוטצקי שמעתי עליו אבל זה נשמע תמוה מאוד שדווקא בגלל הסיפור הזה התבטל הרוח רעה והרי היה הרבה סיפורים של מסירות נפש של אלפים ורבבות במהלך הדורות. וגם הסיפור עצמו סגנונו זר ואין לו מקבילות כיוצא בזה. 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1212
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 21 יוני 2019, 15:46

על השמועה מהגר"א יש כמדו׳ פרק בס׳ ׳הגאון׳


מלאכ
הודעות: 15
הצטרף: 29 אפריל 2019, 18:08
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מלאכ » 21 יוני 2019, 15:52

שמעתי מהגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל שאי אפשר לברך ליד מי נטילת ידים כיון שצריך להרחיק ד' אמות עוד שמעתי שיש בזה בעיה אם נוטלים אפי' בלי ברכה שזה בעיה אח"כ לברך בנטילה השניה מכיון שכבר נטל


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 691
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 160 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי איש ווילנא » 21 יוני 2019, 15:59

מלאכ כתב:
21 יוני 2019, 15:52
שמעתי מהגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל שאי אפשר לברך ליד מי נטילת ידים כיון שצריך להרחיק ד' אמות עוד שמעתי שיש בזה בעיה אם נוטלים אפי' בלי ברכה שזה בעיה אח"כ לברך בנטילה השניה מכיון שכבר נטל

בקשר לבעיה הראשונה לא הבנתי מה פתאום 
בקשר לבעיה השניה אכן זו שאלה רצינית כי לדעת הרשב"א הטעם שמברכים על נטילת ידים שחרית משום שבבוקר נעשה כבריה חדשה ואחר שכבר נטל פעם אחת אף אם גם נזדהמו ידיו הרי זה רחיצה של נקיון בעלמא ואין על זה נטילה מה שאין כן לדעת הרא"ש שנוטלים על כל הזדהמות של הידים [ולדידיה באופן שנזדהמו ידיו גם למנחה מברך] ואכן כבר נתחבט הביאור הלכה בסימן ד' הרבה בבעיה זו ובכל זאת עושה אייזה צירופים לברך בנטילה האחרונה 

אגב בקשר לנידון מה נחשב שהזדהמו ידיו אין זה פשוט כלל ויש להאריך בזה וזה גם עושה שאלה גדולה על הברכה 

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 21 יוני 2019, 16:04

באורחות רבינו הביא ששאל את הקה"י אודות השמועה בשם הגר"א שמיום מות הגרף פוטוצקי מרוב קידוש ד' בטלה/נחלשה רוח רעה שעל הידיים. והשיב הקה"י שיש הרבה שמועות בשם הגר"א וצריך לבדוק אם זה מוסמך.

ואכן אני בדקתי וזה מוסמך מאוד.

בהגהות "ביצחק יקרא" שכתב הגר"י נבנצל שליט"א על סדר המשנ"ב הביא בסי' א' בשם רבו המובהק הגרש"ז אויערבך ששמע כן מפיו של המקובל הירושלמי הג"ר דוד בהר"ן ששמע כן איש מפי איש עד הגר"א.
וביאר הגרש"ז שחלילה לבטל מחמת כך איזה דין מדינא דגמרא. שזה אין בידינו ח"ו. אלא רק שאין צריך להחמיר יותר מהמחוייב מדינא דגמרא. וכגון שא"צ ליטול דווקא בד"א של המיטה.

מעניין לציין שבאחד מגליונות מוסף ש"ק של יתד נאמן ראיינו את הגר"י נבנצל ואמר בראיון כנ"ל. והעיר ע"כ אחד מנכדי הגרש"ז שהוא יודע בבירור שלמרות זאת הגרש"ז החמיר ליטול רק בד"א של המיטה.


מלאכ
הודעות: 15
הצטרף: 29 אפריל 2019, 18:08
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מלאכ » 21 יוני 2019, 16:13

איש ווילנא כתב:
21 יוני 2019, 15:59
מלאכ כתב:
21 יוני 2019, 15:52
שמעתי מהגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל שאי אפשר לברך ליד מי נטילת ידים כיון שצריך להרחיק ד' אמות עוד שמעתי שיש בזה בעיה אם נוטלים אפי' בלי ברכה שזה בעיה אח"כ לברך בנטילה השניה מכיון שכבר נטל

בקשר לבעיה הראשונה לא הבנתי מה פתאום 
בקשר לבעיה השניה אכן זו שאלה רצינית כי לדעת הרשב"א הטעם שמברכים על נטילת ידים שחרית משום שבבוקר נעשה כבריה חדשה ואחר שכבר נטל פעם אחת אף אם גם נזדהמו ידיו הרי זה רחיצה של נקיון בעלמא ואין על זה נטילה מה שאין כן לדעת הרא"ש שנוטלים על כל הזדהמות של הידים [ולדידיה באופן שנזדהמו ידיו גם למנחה מברך] ואכן כבר נתחבט הביאור הלכה בסימן ד' הרבה בבעיה זו ובכל זאת עושה אייזה צירופים לברך בנטילה האחרונה 

אגב בקשר לנידון מה נחשב שהזדהמו ידיו אין זה פשוט כלל ויש להאריך בזה וזה גם עושה שאלה גדולה על הברכה 
יש בעיה מכיון שזה מים מזוהמים וצריך להרחיק כדי לברך


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1136
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי נבשר » 21 יוני 2019, 16:40

ראיתי מביאים בשם מהרש"ל (יש"ש חולין פ"ח לא') שכתב משום רוח רעה האידנא אין רוח רעה מצויה בינינו.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מאן דהו » 21 יוני 2019, 17:47

viewtopic.php?f=9&t=2305&start=90#p26014


סבא כתב:
27 מאי 2018, 00:12
הליטאים לא שמים נעגל וואסער ליד המיטה משום שבוולוז'ין ר' רפאל שפירא טען שהיום, אין כ"כ רוח הטומאה שולטת, ואף שהמשנ"ב לא קיבל זאת, יש הרבה דברים שעוברים במסורת מדור דור, ואנו נוהגים כמסורת ולא כהכרעת המשנ"ב.
ובזה שייך הפתגם האומר "אינני גר, ולא בעל תשובה" ...
גם ייתכן שמה שאמר החפץ חיים ש"כולא ביתא כד' אמות דמי" לא עולה דווקא על חדר אלא על כל הבית ממש, אם כי לא מסתבר כל כך.


אברך כתב:
27 מאי 2018, 21:50
לגבי נעגל וואסר:

אשי ישראל פרק ב סעיף ב סוף הערה יז
ושמעתי מהגרש"ז אויערבאך זצ"ל דאומרים בשם הגר"א דלאחר שריפת הגרף פוטוצקי נחלשה רוח הטומאה של שחרית, לענין הליכת ד' אמות בלא נטילה.

הליכות שלמה הלכות תפלה פרק כ' הערה 49
אמר רבנו [הגרש"ז אוירבך זצ"ל] ששמע מזקני ירושלים שקבלה בידם איש מפי איש עד הגר"ח מוואלאזין ששמע מרבנו הגר"א ז"ל שבשעה שנשרף גר הצדק הקדוש אברהם בן אברהם על קדושת השם ביום ב' של חג השבועות שנת תק"ט בקעה שלהבת אש ממערת המכפלה והסט"א איבדה מכוחה ובאותה שעה נחלשה טומאת ידים של שחרית.

ביצחק יקרא (להג"ר אבגדר נבנצל, הערות על המשנה ברורה) סי' א' סק"ב
אדמו"ר זללה"ה [הגרש"ז] שמע מהרב דוד בהר"ן זצ"ל שמסורת מהגר"א שמאז שנשרף על קידוש השם גר הצדק ר' אברהם בן אברהם הגרף פוטוצקי בטלה הרוח הרעה על הידים. ופרש אדמו"ר זללה"ה דהיינו רק לענין דברים שמקורם מהזהר ולא לגבי דברים הנמצאים בגמרא כגון דאין צריך להקפיד שלא ילך ד' אמות קדם הנטילה דמקורו מהזוהר ולא מדינא דגמרא.

שו"ת דברי חכמים עמ' כ' שאלה 6
בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א ובשם הגרח"פ שיינברג שליט"א שאם בני המשפחה או הנהלת הישיבה מקפידים שלא להניח כלי עם מים סמוך למטה אין צורך להחמיר בכך.

עוד שמעתי מחתנו של אחד מגדולי תלמידי החזו"א, שלא הקפיד על הליכת ד"א בלא נטילה. וסיים אותו ת"ח, שמסתמא חמיו נוהג כך ע"פ החזו"א.

הפקדתי שומרים כתב:
28 מאי 2018, 00:10
בשלושת הספרים שציינת אכן מוזכר להדיא, את סיבת הקולא בענין.
אמנם בשו"ת דברי חכמים הנ"ל על פניו, אפשר לתלות את סיבת הקולא במש"כ המ"ב סי' א' סק"ב בזה"ל -ומכ"ש שלא ילך ד"א בלי נטילת ידים.. י"א דלענין זה אמרינן כולא ביתא כד' אמות דמי אבל אין לסמוך ע"ז כ"א בשעת הדחק ע"כ. וא"כ י"ל דסמכו על המעשה הנ"ל אבל בהצטרפות הקולא של ד' אמות.

עיי"ע בשע"ת שם מביא בשם השבות יעקב ס' הנ"ל ומביא עוד שכתב שאין נזהרים מלילך ד"א בלי נט"י.
והרי השבות יעקב מעיד שלא היו נזהרים כבר בזמנו הווי אומר עשרות שנים קודם מעשה שאירע עם הגרף פוטוצקי. (השבות יעקב נפטר כשהגר"א היה בן י"ב שנים.) אם כך אפשר לפרש שכל ד' הגר"א באו אחר שכבר נהגו בין כה, מטעמים אחרים, וטעם הנז' אינו עיקר ההיתר.



חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1212
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 21 יוני 2019, 17:57

לגבי החזו"א כמדו׳ שיש בזה ויכוח בין הגר"י ברטלר להגר"ד פרנקל זללה"ה
ומה שהביאו על קערה ליד המיטה, במ"ב לא כ׳ לעשות את זה ועד ד"א מותר לכתחילה, רק האמת ששיגרא דלישנא במ"ב באיזה מקומות שמונח ליד המיטה ופשוט שמשום שכך נהגו (לא לקום בלי ליטול כמדו׳ שמקורו במנהג חסידי המובא באשל אברהם בשם ר׳ זושא מאנפולי)


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מאן דהו » 21 יוני 2019, 18:08

יש היתר שהביא השע"ת שכל הבית נחשב כד' אמות


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 390
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי שניאור » 23 יוני 2019, 19:52

איש ווילנא כתב:
21 יוני 2019, 15:59
בקשר לבעיה השניה אכן זו שאלה רצינית כי לדעת הרשב"א הטעם שמברכים על נטילת ידים שחרית משום שבבוקר נעשה כבריה חדשה ואחר שכבר נטל פעם אחת אף אם גם נזדהמו ידיו הרי זה רחיצה של נקיון בעלמא ואין על זה נטילה מה שאין כן לדעת הרא"ש שנוטלים על כל הזדהמות של הידים [ולדידיה באופן שנזדהמו ידיו גם למנחה מברך] ואכן כבר נתחבט הביאור הלכה בסימן ד' הרבה בבעיה זו ובכל זאת עושה אייזה צירופים לברך בנטילה האחרונה
הביה"ל לא טען שלדעת הרשב"א כבר אי אפשר לברך אלא טען שאין ראוי לעשות לכתחילה הפסק גדול, ואדרבה אם מסדרן ביחד עם כל ברכות השחר בביהכ"נ בוודאי יוצא להרשב"א עיי"ש בדבריו.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 יוני 2019, 22:53

חלק א׳ ממעל כתב:
21 יוני 2019, 17:57
לגבי החזו"א כמדו׳ שיש בזה ויכוח בין הגר"י ברטלר להגר"ד פרנקל זללה"ה

זכורני שבפניני הקה''י מביא שהחזו''א והקה''י בהחלט החמירו 
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 יוני 2019, 22:55

מלמד להועיל כתב:
21 יוני 2019, 15:09
ידוע מה שהביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם שצריך ליטול ידים בבוקר בתוך ארבע אמות, והחמיר בזה מאד
שמעתי פעם שהיו מגדולי הדור שאמרו בזה כמה קולות, ושזה לא חיוב כ"כ מעיקר הדין,
וכמו"כ שמעתי פעם בשם הגר"ש אויערבך שקבלה בידו שבסיפור עם הגרף פוטוצקי אמר הגר"א שהרוח רעה הזו התבטלה
אשמח לכל מידע מבוסס בענין עם מקור
אפשר רק לנחש אם במקום מהגר''א זה היה מצוטט מהמגיד מטשערנוביל לדוגמא...


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 יוני 2019, 22:56

מאן דהו כתב:
21 יוני 2019, 18:08
יש היתר שהביא השע"ת שכל הבית נחשב כד' אמות
בית הכוונה חדר, דומני שאין בזה חולק.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 יוני 2019, 23:07

אחר כל המובא לעיל ברצוני להעלות עוד נקודה.
גם לו נניח שהדבר עדין נתון בספק אם יש כאן מסורת ברורה וכו'. ולא נקבל את הדברים כמבוססים ומוחלטים.

כיצד יש לנהוג בספק כזה?
דהיינו דבר שהוא מותר אליבא דהפשט בדרך הפסיקה מסוגיות השס והראשונים עד מסקנת ההלכה בב"י כדרך ההוראה.

אלא שהפוסקים חששו למעשה להחמיר כדברי הקבלה בזה (שודאי יסודותם בהררי קודש. אך לא בכל מקום מנהיגים כך אצל כל כלל ישראל. וכאן כן הנהיגו.)

ואחרי כל זה נולד ספק (כנ"ל. אם נניח שאכתי מידי ספק לא נפק) אם יש מקום עדיין להחמיר כהקבלה או שגם לפי הקבלה כבר אין צורך בחומרא זו.

בקיצור: דבר שבהלכה מותר והמקובלים החמירו. והתקבלה החומרא. אך נולד ספק חדש על הצורך בה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מאן דהו » 23 יוני 2019, 23:08

מכל מלמדי השכלתי כתב:
23 יוני 2019, 23:07
אחר כל המובא לעיל ברצוני להעלות עוד נקודה.
גם לו נניח שהדבר עדין נתון בספק אם יש כאן מסורת ברורה וכו'. ולא נקבל את הדברים כמבוססים ומוחלטים.

כיצד יש לנהוג בספק כזה?
דהיינו דבר שהוא מותר אליבא דהפשט בדרך הפסיקה מסוגיות השס והראשונים עד מסקנת ההלכה בב"י כדרך ההוראה.

אלא שהפוסקים חששו למעשה להחמיר כדברי הקבלה בזה (שודאי יסודותם בהררי קודש. אך לא בכל מקום מנהיגים כך אצל כל כלל ישראל. וכאן כן הנהיגו.)

ואחרי כל זה נולד ספק (כנ"ל. אם נניח שאכתי מידי ספק לא נפק) אם יש מקום עדיין להחמיר כהקבלה או שגם לפי הקבלה כבר אין צורך בחומרא זו.

בקיצור: דבר שבהלכה מותר והמקובלים החמירו. והתקבלה החומרא. אך נולד ספק חדש על הצורך בה.
מה משנה ממה נתקבל. כעת הוא מנהג לכל דבר ובכדי לעוקרו צריך סמכות ברורה ובודאות

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 יוני 2019, 23:38

מאן דהו כתב:
23 יוני 2019, 23:08
מכל מלמדי השכלתי כתב:
23 יוני 2019, 23:07
אחר כל המובא לעיל ברצוני להעלות עוד נקודה.
גם לו נניח שהדבר עדין נתון בספק אם יש כאן מסורת ברורה וכו'. ולא נקבל את הדברים כמבוססים ומוחלטים.

כיצד יש לנהוג בספק כזה?
דהיינו דבר שהוא מותר אליבא דהפשט בדרך הפסיקה מסוגיות השס והראשונים עד מסקנת ההלכה בב"י כדרך ההוראה.

אלא שהפוסקים חששו למעשה להחמיר כדברי הקבלה בזה (שודאי יסודותם בהררי קודש. אך לא בכל מקום מנהיגים כך אצל כל כלל ישראל. וכאן כן הנהיגו.)

ואחרי כל זה נולד ספק (כנ"ל. אם נניח שאכתי מידי ספק לא נפק) אם יש מקום עדיין להחמיר כהקבלה או שגם לפי הקבלה כבר אין צורך בחומרא זו.

בקיצור: דבר שבהלכה מותר והמקובלים החמירו. והתקבלה החומרא. אך נולד ספק חדש על הצורך בה.
מה משנה ממה נתקבל. כעת הוא מנהג לכל דבר ובכדי לעוקרו צריך סמכות ברורה ובודאות
זכור לי שיש מ"ב מפורש להיפך.
לא ציינתי אליו כי אני עדין מחפש היכן הוא
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1572
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 498 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 יוני 2019, 00:03

נבשר כתב:
21 יוני 2019, 16:40
ראיתי מביאים בשם מהרש"ל (יש"ש חולין פ"ח לא') שכתב משום רוח רעה האידנא אין רוח רעה מצויה בינינו.



כבר כתבו כן התוס' ביומא עז,ב שבכלל אין נזהרים בשלא ליגע באוכלין וכדומה קודם נט"י אף שמוזכר בגמ' משום שאין רוח רעה שורה האידנא.

ובתוספת יום הכפורים שם כתב בדעת רש"י והרמב"ם דס"ל שיש מחלוקת ברייתות האם יש סכנה בנגיעה בעיניים וכדומה לפני נט"י שחרית, וקיי"ל שאין סכנה.





נ.ב לגבי עצם האיסור שלא לילך ד' אמות קודם נט"י שחרית, יש להעיר שבזוהר לא נמצא דבר זה אלא רק בגירסא אחת מכת"י.
וז"ל הא"א מבוטשאטש או"ח סי' ד: 
כתבתי במק"א אודות מה שכתבו האחרונים ז"ל בשם זוהר הק' רבים תמהו שלא נמצא כזה בספר הזוהר, ובברכי יוסף כתב שראה בספר הזהר כת"י שכ"כ, וכן בספר פרי עץ חיים שער הברכות פ"ה הביא כן בשם הזהר שההולך ד' אמות בלי נטילת ידים חייב מיתה ח"ו, שאין זה רק בסגנון עצה טובה קא משמע לן, שהרי אסור להוסיף איסור על איסורים שבתורה הק', רק בסגנון גדר וסייג שנמסר ביד חכמי עם בני ישראל בהדורות ובבחינת ושמרתם את משמרתי. וגם העובר על תקנת חז"ל אינו חייב מיתה לא בידי אדם ולא בדיני שמים, רק כשכוונתו להתנגד לרצון השי"ת שמסר לחכמים. וכמו שגילתה התורה הק' במשפט זקן ממרא, וכתוב שם אשר יעשה בזדון כו', ובנטילת ידים הנ"ל בהליכה כנ"ל אין תקנה מפורשת כלל, רק הוא בסגנון עצה טובה כנ"ל. 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מאן דהו » 24 יוני 2019, 00:12

הרמב"ם כלל לא הזכיר את החיוב ליטול ג' פעמים בבוקר ולא הזכיר את סכנת הרוח רעה השורה על הידיים בשינה ובלחם משנה פ"ג מהלכות שביתת העשור ה"ב כתב בשיטת הרמב"ם שאין רוח זו שורה כיום


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 410 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אוריאל » 24 יוני 2019, 00:51

מבקש אמת כתב:
24 יוני 2019, 00:03
נ.ב לגבי עצם האיסור שלא לילך ד' אמות קודם נט"י שחרית, יש להעיר שבזוהר לא נמצא דבר זה אלא רק בגירסא אחת מכת"י.
וז"ל הא"א מבוטשאטש או"ח סי' ד: 
כתבתי במק"א אודות מה שכתבו האחרונים ז"ל בשם זוהר הק' רבים תמהו שלא נמצא כזה בספר הזוהר, ובברכי יוסף כתב שראה בספר הזהר כת"י שכ"כ, וכן בספר פרי עץ חיים שער הברכות פ"ה הביא כן בשם הזהר שההולך ד' אמות בלי נטילת ידים חייב מיתה ח"ו, שאין זה רק בסגנון עצה טובה קא משמע לן, שהרי אסור להוסיף איסור על איסורים שבתורה הק', רק בסגנון גדר וסייג שנמסר ביד חכמי עם בני ישראל בהדורות ובבחינת ושמרתם את משמרתי. וגם העובר על תקנת חז"ל אינו חייב מיתה לא בידי אדם ולא בדיני שמים, רק כשכוונתו להתנגד לרצון השי"ת שמסר לחכמים. וכמו שגילתה התורה הק' במשפט זקן ממרא, וכתוב שם אשר יעשה בזדון כו', ובנטילת ידים הנ"ל בהליכה כנ"ל אין תקנה מפורשת כלל, רק הוא בסגנון עצה טובה כנ"ל.
ראה מה שהבאתי בזה כאן.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מאן דהו » 24 יוני 2019, 00:52

אוריאל כתב:
09 אפריל 2018, 11:05
@שאר לעמו באמת יש עמי כאן המקום להעיר ע"ד המשנ"ב הנ"ל, שמקורו מן המגן אברהם, שבשו"ת תשובה מאהבה [שהיה תלמידו המובהק של הנוב"י, והוא נחשב לכאו' כאחד הגדולים אשר בארץ שהיו מיודעי השקפתו המדוייקת של הנוב"י (בשונה מאחרים שהסבירו כוונותיו של הנוב"י, מבלי לזלזל בהם ח"ו, אך ללא היכרות עמו)]ושם בח"א סי' יד יש לו תשובה מרתקת ממש על הענין הזה של ההולך ד"א חייב מיתה, וכתב שם שאין ספק שהזוהר מיירי "במשנת חסידים", ו"הזריז בזה הרי הוא משובח", ולפי המג"א נעשו רוב ישראל חייבי מיתות שוגגין, יעו"ש בדבריו.

[וכתב שם עוד דלא על חנם כתב כן המג"א בשם התולעת יעקב ולא מהזוה"ק, כי הקב"ה סיבב שלא תצא תקלה תחת ידו של המג"א, כי אינו לפנינו בזוה"ק, וכבר העירו שאי"ז נמצא בזוה"ק שלפנינו, והחיד"א מעיד שראה כאן בזוה כת"י].

ושם בתשובה הנ"ל העיר שגם הב"י לא הזכיר את הזוהר הנ"ל [אעפ"י שהזכיר את הזה"ק בהרבה מקומות אחרים], ומבואר מדבריו שאם היה מזכיר היינו מקבלים, ולא היינו פוטרים זאת ב"משנת חסידים". ואכן מצאנו לב"י שהביא באו"ח הרבה מהזוה"ק, ולא בחלקים אחרים, ולכן סבורני שעיקר דעת רוב האחרונים הנ"ל שהזהר הוא משנת חסידים, ולכן הוא בהחלט מיועד לאנשי המעלה שהתעלו למדרגה זו, אך לעתים ידעו חכמי הדורות לקחת משם הוראות מסויימות לשאר ההמון, על פי הצורך והכשר השעה [ובעיקר בחלק או"ח].
viewtopic.php?f=24&t=2095&p=21569&hilit ... %94#p21569


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 24 יוני 2019, 13:14

מלמד להועיל כתב:
21 יוני 2019, 15:09
ידוע מה שהביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם שצריך ליטול ידים בבוקר בתוך ארבע אמות, והחמיר בזה מאד
שמעתי פעם שהיו מגדולי הדור שאמרו בזה כמה קולות, ושזה לא חיוב כ"כ מעיקר הדין,
וכמו"כ שמעתי פעם בשם הגר"ש אויערבך שקבלה בידו שבסיפור עם הגרף פוטוצקי אמר הגר"א שהרוח רעה הזו התבטלה
אשמח לכל מידע מבוסס בענין עם מקורות
אלו הספרים שרשום אצלי שדנו בשמועה זו:
שמירת הגוף והנפש, רבבות אפרים בשם ראי זלזניק, שו"ת ודרשת וחקרת, לבנימין אמר [גריגורס], שעונה לשואל אם אפשר לסמוך ע"ז( צע''ג אם אפשר לסמוך על שמועות... ), מאיר עוז על מ'' ב. ספר פניני קדש( הגר"א אמר, ויש סומכים ע"כ להלכה), שו"ת אבני דרך, אישי ישראל, משנה הלכות( שמועת שוא... )


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 24 יוני 2019, 13:16

מבקש אמת כתב:
24 יוני 2019, 00:03
נבשר כתב:
21 יוני 2019, 16:40
ראיתי מביאים בשם מהרש"ל (יש"ש חולין פ"ח לא') שכתב משום רוח רעה האידנא אין רוח רעה מצויה בינינו.



כבר כתבו כן התוס' ביומא עז,ב שבכלל אין נזהרים בשלא ליגע באוכלין וכדומה קודם נט"י אף שמוזכר בגמ' משום שאין רוח רעה שורה האידנא.

ובתוספת יום הכפורים שם כתב בדעת רש"י והרמב"ם דס"ל שיש מחלוקת ברייתות האם יש סכנה בנגיעה בעיניים וכדומה לפני נט"י שחרית, וקיי"ל שאין סכנה.





נ.ב לגבי עצם האיסור שלא לילך ד' אמות קודם נט"י שחרית, יש להעיר שבזוהר לא נמצא דבר זה אלא רק בגירסא אחת מכת"י.
וז"ל הא"א מבוטשאטש או"ח סי' ד: 
כתבתי במק"א אודות מה שכתבו האחרונים ז"ל בשם זוהר הק' רבים תמהו שלא נמצא כזה בספר הזוהר, ובברכי יוסף כתב שראה בספר הזהר כת"י שכ"כ, וכן בספר פרי עץ חיים שער הברכות פ"ה הביא כן בשם הזהר שההולך ד' אמות בלי נטילת ידים חייב מיתה ח"ו, שאין זה רק בסגנון עצה טובה קא משמע לן, שהרי אסור להוסיף איסור על איסורים שבתורה הק', רק בסגנון גדר וסייג שנמסר ביד חכמי עם בני ישראל בהדורות ובבחינת ושמרתם את משמרתי. וגם העובר על תקנת חז"ל אינו חייב מיתה לא בידי אדם ולא בדיני שמים, רק כשכוונתו להתנגד לרצון השי"ת שמסר לחכמים. וכמו שגילתה התורה הק' במשפט זקן ממרא, וכתוב שם אשר יעשה בזדון כו', ובנטילת ידים הנ"ל בהליכה כנ"ל אין תקנה מפורשת כלל, רק הוא בסגנון עצה טובה כנ"ל. 
מאימתי בודקין מן המזבח ולמעלה?
אם המ''ב פסק כן בשופי בסעיף הראשון של חיבורו, אנו דנים האם הרמב''ם והב''י פסקו כן? מתי המ''ב הוא לשכת הגזית ומתי אפשר להחליקו כך בקל?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 יוני 2019, 20:35

לא עברתי על האשכולות הסמוכים.
אמרו על החזו"א שהוא כתב על הגליון, והוא שהרג את הנפש ..


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 24 יוני 2019, 23:24

שאר לעמו כתב:
24 יוני 2019, 20:35
לא עברתי על האשכולות הסמוכים.
אמרו על החזו"א שהוא כתב על הגליון, והוא שהרג את הנפש ..
לא החזון איש כתב זאת.
רק כפי שמובא בספר מעשה איש (ח"ד עמ' קיד) בזה הלשון:
על מה שהביא הבאר היטב או"ח סימן א' סק"ב שההולך ד' אמות בלי נטילת ידים שחרית חייב מיתה, אמר רבינו [החזו"א] להגאון ר' שמריהו גריינימן זצ"ל שמישהו כתב בגליון הספר "והוא שהרג את הנפש" (מבנו הג"ר ברוך שליט"א).

והאמת שמוכח שלא החזו"א כתב זאת, כי כמה עשרות שנים לפני פטירת החזון איש כבר כתוב בספר 'שיח שרפי קודש' קאצק (אות לד) בזה הלשון:
סיפר הה"ק מסאכטשוב זי"ע שפ"א בא אברך אחד עשיר ולמדן גדול לפרשיסחא, והוא הגיה הזוהר שכתב ההולך ד' אמות בלא נטילת ידים חייב מיתה, והגי' "והוא שהרג את הנפש", שלא הי' נראה לו דברי חז"ל. ובעיני שאר בני אדם הי' נראה לאיש הגון, אך בעיני הה"ק מקאצק זצ"ל הוחלט לאפיקורס, ע"כ לקח עצמו הרבי מקאצק זי"ע לפתותו שיסע לביתו שלא לחסות אצל הה"ק הר"ר בונם זצללה"ה, למה לך רבי כזה שיש
לו כח למשוך אחריו המון אדם, אך אינו שוה כלום, ולמה לך לבלות זמן בחנם, ועוד דיבורים כאלה עד שפיתה אותו ליסע לביתו, ונעשה אח"כ אפיקורס גדול, והשתבח עצמו הה"ק הרבי מקאצק זצ"ל כל ימיו שהציל כל
התבריא מלהתחבר עם החבר הרע הזה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 יוני 2019, 10:18

גם אם הסיפור מדויק כך, או מעט שונה, החזו"א הסכים עם זה. הרי הוא לא פטפט סתם.
סיפורי חסידים מסוג שהזכרת הניסיון מורה כי אין בהם יותר משמץ של אימון.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1572
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 498 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 יוני 2019, 12:51

אמונת אומן כתב:
24 יוני 2019, 13:16
מבקש אמת כתב:
24 יוני 2019, 00:03
נבשר כתב:
21 יוני 2019, 16:40
ראיתי מביאים בשם מהרש"ל (יש"ש חולין פ"ח לא') שכתב משום רוח רעה האידנא אין רוח רעה מצויה בינינו.



כבר כתבו כן התוס' ביומא עז,ב שבכלל אין נזהרים בשלא ליגע באוכלין וכדומה קודם נט"י אף שמוזכר בגמ' משום שאין רוח רעה שורה האידנא.

ובתוספת יום הכפורים שם כתב בדעת רש"י והרמב"ם דס"ל שיש מחלוקת ברייתות האם יש סכנה בנגיעה בעיניים וכדומה לפני נט"י שחרית, וקיי"ל שאין סכנה.





נ.ב לגבי עצם האיסור שלא לילך ד' אמות קודם נט"י שחרית, יש להעיר שבזוהר לא נמצא דבר זה אלא רק בגירסא אחת מכת"י.
וז"ל הא"א מבוטשאטש או"ח סי' ד: 
כתבתי במק"א אודות מה שכתבו האחרונים ז"ל בשם זוהר הק' רבים תמהו שלא נמצא כזה בספר הזוהר, ובברכי יוסף כתב שראה בספר הזהר כת"י שכ"כ, וכן בספר פרי עץ חיים שער הברכות פ"ה הביא כן בשם הזהר שההולך ד' אמות בלי נטילת ידים חייב מיתה ח"ו, שאין זה רק בסגנון עצה טובה קא משמע לן, שהרי אסור להוסיף איסור על איסורים שבתורה הק', רק בסגנון גדר וסייג שנמסר ביד חכמי עם בני ישראל בהדורות ובבחינת ושמרתם את משמרתי. וגם העובר על תקנת חז"ל אינו חייב מיתה לא בידי אדם ולא בדיני שמים, רק כשכוונתו להתנגד לרצון השי"ת שמסר לחכמים. וכמו שגילתה התורה הק' במשפט זקן ממרא, וכתוב שם אשר יעשה בזדון כו', ובנטילת ידים הנ"ל בהליכה כנ"ל אין תקנה מפורשת כלל, רק הוא בסגנון עצה טובה כנ"ל. 
מאימתי בודקין מן המזבח ולמעלה?
אם המ''ב פסק כן בשופי בסעיף הראשון של חיבורו, אנו דנים האם הרמב''ם והב''י פסקו כן? מתי המ''ב הוא לשכת הגזית ומתי אפשר להחליקו כך בקל?
מי שאמר על המשנ"ב שהוא לשכת הגזית גם חלק עליו במאות ואולי אלפי מקומות,כך שכנראה ההגדרה "לשכת הגזית" היא מליצה בעלמא.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 25 יוני 2019, 14:48

שאר לעמו כתב:
25 יוני 2019, 10:18
גם אם הסיפור מדויק כך, או מעט שונה, החזו"א הסכים עם זה. הרי הוא לא פטפט סתם.
סיפורי חסידים מסוג שהזכרת הניסיון מורה כי אין בהם יותר משמץ של אימון.
אם החזו''א הזכיר משהו בבדיחותא זה אומר שהוא הסכים עם זה?


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נטילת ידים תוך ד' אמות למיטה

שליחה על ידי אמונת אומן » 25 יוני 2019, 14:51

ולמה סיפורי 'מעשה איש' יותר מהימנים מסיפורי חסידים? יכולני להצביע על עשרות סיפורים שסופרו בידי 'מגידים' ליטאיים, שאינם אלא סיפורים חסידיים מגויירים.
לגופו ש''ע החזו''א והקה''י הקפידו ביותר על ענין נט''י ליד המיטה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מבקש אמת | 5 אורחים