א. האם מצוות לחם משנה היא מצווה חיובית או מצווה קיומית? דהיינו האם היא כמו מצוות ציצית ושחיטה שרק אם רוצה לאכול בשר חייב קודם לשחוט אבל אם לא רוצה לאכול בשר לא חייב לשחוט או שלחם משנה היא מצווה חיובית כמו אכילת מצה ותפילין?
נפק"מ אם אדם לא היה לו לחם משנה ואכל סעודת שבת עם פרוסות וכעת באו לו שני לחמים הם חייב לבצוע כדי לקיים לחם משנה או שכיון שלא חייב לאכול לא חייב בלחם משנה.
ב. כידוע לחם משנה הוא זכר למן שהיה יורד כפול בכמות ביום שישי לכבוד השבת, האם הזכר הזה מתקיים בעצם זה שמברכים את ברכת המוציא על שני לחמים או שצריך לאכול משני הלחמים או מאחד מהם?
נ"מ אם שמע ברכה מאחר שכיון להוציאו, ולא קיבל ממנו חתיכה אלא אכל מלחמניה האישית שלו, האם נאמר שקיים הזכר, כיון שמדין שומע כעונה נחשב שבירך על שני לחמים, או שלא יצא כיון שלא טעם מהלחמים של המברך, ויש עוד צד שמא יצא אפילו אם צריך לטעום דיש לומר שכל הלחמים של כל השומעים שיוצאים בברכת המברך נחשבים כלחם משנה, ולאו דווקא הלחמים שלפני המברך, כיון שכל אחד מהשומעים נחשב מדין שומע כעונה כאילו בירך וזה מצרף את הלחמים של כולם.
ג. ובעיקר מצוות לחם משנה האם היא מצווה דאורייתא או דרבנן או אולי רק עיניין של כבוד שבת וכבוד הברכה וכמו שמצווה לברך על לחם שלם גם בחול.
על הכל יורונו חכמי הפורום ושכמ"ה.
נפק"מ אם אדם לא היה לו לחם משנה ואכל סעודת שבת עם פרוסות וכעת באו לו שני לחמים הם חייב לבצוע כדי לקיים לחם משנה או שכיון שלא חייב לאכול לא חייב בלחם משנה.
ב. כידוע לחם משנה הוא זכר למן שהיה יורד כפול בכמות ביום שישי לכבוד השבת, האם הזכר הזה מתקיים בעצם זה שמברכים את ברכת המוציא על שני לחמים או שצריך לאכול משני הלחמים או מאחד מהם?
נ"מ אם שמע ברכה מאחר שכיון להוציאו, ולא קיבל ממנו חתיכה אלא אכל מלחמניה האישית שלו, האם נאמר שקיים הזכר, כיון שמדין שומע כעונה נחשב שבירך על שני לחמים, או שלא יצא כיון שלא טעם מהלחמים של המברך, ויש עוד צד שמא יצא אפילו אם צריך לטעום דיש לומר שכל הלחמים של כל השומעים שיוצאים בברכת המברך נחשבים כלחם משנה, ולאו דווקא הלחמים שלפני המברך, כיון שכל אחד מהשומעים נחשב מדין שומע כעונה כאילו בירך וזה מצרף את הלחמים של כולם.
ג. ובעיקר מצוות לחם משנה האם היא מצווה דאורייתא או דרבנן או אולי רק עיניין של כבוד שבת וכבוד הברכה וכמו שמצווה לברך על לחם שלם גם בחול.
על הכל יורונו חכמי הפורום ושכמ"ה.