הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 525
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי תיובתא » 30 יוני 2019, 21:59

א.
יהודי הולך לאכול אצל חמיו בבקרו של יום השבת, ומביא מספר סלטים בכלים ביתיים.
לקראת סעודה שלישית צועד חזרה היהודי לביתו. האם מותר לו להחזיר את כלי האוכל באופן שלא יהיה בהם שימוש יותר בשבת? (כלים קטנים ולא ניכרים). 
ב.

ובאותו עניין, האם מותר לו לסדר את ביתו של חמיו, לאחר שנכדיו המתוקים החריבו אותו (-:, אף במקום שלא ישתמשו בו בשבת?

ערכים:


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 22:05

א
אין כאן שום יצירה ממילא אין כאן שום הכנה

ב
עצם הסדר הוא כבוד שבת ובכלל כבוד הבית שיהיה מסודר בשבת ובחול כך שאין בזה מעשה שבת


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1422
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 22:21

בזכרוני שמוכח בפוסקים שהכנה לא תלוי׳ ביצירה או מאמץ דוקא


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 22:26

חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 22:21
בזכרוני שמוכח בפוסקים שהכנה לא תלוי׳ ביצירה או מאמץ דוקא

תלוי מה אתה מכנה יצירה


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1422
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 23:29

בשכ"ג ו׳ כ׳ שאסור להדיח כוס אם אין צורך משום טורח, לכאו׳ גם להחזיר את הכלים יהי׳ אסור משום זה
מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 22:26
חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 22:21
בזכרוני שמוכח בפוסקים שהכנה לא תלוי׳ ביצירה או מאמץ דוקא

תלוי מה אתה מכנה יצירה
 כשחיפשתי אם אפשר להעלות אוכל מבית לבית לצורך יום חול כמדו׳ שיצא לי שאסור משום מכין


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1422
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 23:33

דרך אגב, ניסיתי לחפש כעת היכן דיני הכנה ולא מצאתי, מי יודע איפה זה?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 23:36

חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 23:29
בשכ"ג ו׳ כ׳ שאסור להדיח כוס אם אין צורך משום טורח, לכאו׳ גם להחזיר את הכלים יהי׳ אסור משום זה
מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 22:26
חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 22:21
בזכרוני שמוכח בפוסקים שהכנה לא תלוי׳ ביצירה או מאמץ דוקא

תלוי מה אתה מכנה יצירה
 כשחיפשתי אם אפשר להעלות אוכל מבית לבית לצורך יום חול כמדו׳ שיצא לי שאסור משום מכין
השוואה לא נכונה. וכמו שהרגשתי מלכתחילה על שאתה מערבב בין היצירות..
להדיח כוס במקום מסויים זה סוג של עשייה בחפץ עצמו הולכת כלים לבית השוויגער אין שום עשייה בכלי ממש [מקסימום שאם לא יגיע מתי שהוא לשוייגער יסתכן בנפשו...]


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 23:37

חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 23:29
בשכ"ג ו׳ כ׳ שאסור להדיח כוס אם אין צורך משום טורח, לכאו׳ גם להחזיר את הכלים יהי׳ אסור משום זה
מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 22:26
חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 22:21
בזכרוני שמוכח בפוסקים שהכנה לא תלוי׳ ביצירה או מאמץ דוקא

תלוי מה אתה מכנה יצירה
 כשחיפשתי אם אפשר להעלות אוכל מבית לבית לצורך יום חול כמדו׳ שיצא לי שאסור משום מכין
בשכ"ג ו׳
מאן דהו?


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1422
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 23:47

מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 23:37
חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 23:29
בשכ"ג ו׳ כ׳ שאסור להדיח כוס אם אין צורך משום טורח, לכאו׳ גם להחזיר את הכלים יהי׳ אסור משום זה
מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 22:26


תלוי מה אתה מכנה יצירה
כשחיפשתי אם אפשר להעלות אוכל מבית לבית לצורך יום חול כמדו׳ שיצא לי שאסור משום מכין
בשכ"ג ו׳
מאן דהו?
כנראה שכ"ו ג׳
מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 23:36
חלק א׳ ממעל כתב:
30 יוני 2019, 23:29
בשכ"ג ו׳ כ׳ שאסור להדיח כוס אם אין צורך משום טורח, לכאו׳ גם להחזיר את הכלים יהי׳ אסור משום זה
מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 22:26


תלוי מה אתה מכנה יצירה
כשחיפשתי אם אפשר להעלות אוכל מבית לבית לצורך יום חול כמדו׳ שיצא לי שאסור משום מכין
השוואה לא נכונה. וכמו שהרגשתי מלכתחילה על שאתה מערבב בין היצירות..
להדיח כוס במקום מסויים זה סוג של עשייה בחפץ עצמו הולכת כלים לבית השוויגער אין שום עשייה בכלי ממש [מקסימום שאם לא יגיע מתי שהוא לשוייגער יסתכן בנפשו...]
מה מכין קשור לחפץ, הבעי׳ במכין זה שהבן אדם יעשה פעולה כל דהיא בשבת לצורך יום חול, (חוץ ממה שלא נראה לי שלהדיח כוס זה עשי׳ בכלי, ומלבד שאת ענין ההדחה הבאתי אך ורק לענין טורח ובכלל לא לענין הכנה ובכלל לא זכרתי את זה בהודעה הראשונה שלי )


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 525
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי תיובתא » 30 יוני 2019, 23:48

מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 22:05

ב
עצם הסדר הוא כבוד שבת ובכלל כבוד הבית שיהיה מסודר בשבת ובחול כך שאין בזה מעשה שבת
בסעודה שלישית אסור לפנות את השולחן, ומדוע לא נומר שזהו כבוד השבת?
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1230
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 252 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי נבשר » 30 יוני 2019, 23:49

יש בסי' תקג' הכנה מיו"ט לחבירו
וכן תקז' מוזכר
תקיג'
וכן תקכז'
וכן שכב' דיני הכנה


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1422
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 23:53

אפשר אולי לחלק שלסדר את הבלגן זה להיות בן אדם וכשמבלגנים מסדרים (שמעתי פעם מת"ח גדול שפשוט שמותר להחזיר את הברכון אחרי סעודה שלישית בגלל זה וזה לא מכין) אבל בכל סעודה לא תמיד מסדרים את השולחן על הרגע שגמרו לאכול, אמנם לפ"ז מי שאוכל אחרי מנחה גדולה יוכל


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1422
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 00:05

נבשר כתב:
30 יוני 2019, 23:49
יש בסי' תקג' הכנה מיו"ט לחבירו
וכן תקז' מוזכר
תקיג'
וכן תקכז'
וכן שכב' דיני הכנה
זכור לי בהלכות שבת (בשכ"ב רק מוזכר ביצה שנולדה)
 


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 525
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי תיובתא » 29 יולי 2019, 20:27

תיובתא כתב:
30 יוני 2019, 21:59
א.
יהודי הולך לאכול אצל חמיו בבקרו של יום השבת, ומביא מספר סלטים בכלים ביתיים.
לקראת סעודה שלישית צועד חזרה היהודי לביתו. האם מותר לו להחזיר את כלי האוכל באופן שלא יהיה בהם שימוש יותר בשבת? (כלים קטנים ולא ניכרים). 
ב.

ובאותו עניין, האם מותר לו לסדר את ביתו של חמיו, לאחר שנכדיו המתוקים החריבו אותו (-:, אף במקום שלא ישתמשו בו בשבת?
שאילנא שאילה זו קמיה הגר"נ קופשיץ שליט"א והורני להיתר, ונימק העניין בכך שהמארחים אינם השומרים של חפציך...
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 534
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי שניאור » 30 יולי 2019, 13:14

תיובתא כתב:
30 יוני 2019, 23:48
בסעודה שלישית אסור לפנות את השולחן, ומדוע לא נומר שזהו כבוד השבת?
מי אמר לך שאסור לפנות את השולחן אם אח"כ נשארים בבית?


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 525
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי תיובתא » 05 נובמבר 2019, 21:10

שניאור כתב:
30 יולי 2019, 13:14
תיובתא כתב:
30 יוני 2019, 23:48
בסעודה שלישית אסור לפנות את השולחן, ומדוע לא נומר שזהו כבוד השבת?
מי אמר לך שאסור לפנות את השולחן אם אח"כ נשארים בבית?
תלוי מתי אתה מסיים סעודה שלישית.
אם בצהריים ניחא בדבריך, אבל אם כמנהג רבים כמה דקות לפני צ"ש, שאלה לי אליך:
האם גם בסעודה שניה, היית מוטרד אם לאחר ברהמ"ז, השולחן היה נשאר כהפיכת סדום למשך רבע שעה?
אם התשובה היא לא, כנראה שהסיבה שאתה מפנה בסעודה שלישית את השולחן, היא לצורך מוצ"ש...
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 534
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי שניאור » 06 נובמבר 2019, 10:30

תיובתא כתב:
05 נובמבר 2019, 21:10
תלוי מתי אתה מסיים סעודה שלישית.
אם בצהריים ניחא בדבריך, אבל אם כמנהג רבים כמה דקות לפני צ"ש, שאלה לי אליך:
האם גם בסעודה שניה, היית מוטרד אם לאחר ברהמ"ז, השולחן היה נשאר כהפיכת סדום למשך רבע שעה?
אם התשובה היא לא, כנראה שהסיבה שאתה מפנה בסעודה שלישית את השולחן, היא לצורך מוצ"ש...
שאלתי מי אמר שאסור, ואתה מסביר לי למה אסור.
מי אומר שצריך להיות מוטרד ואם אני לא מוטרד זה נחשב לצורך חול, אני מבקש מקור ולא סברא.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 275 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי שמעיה » 06 נובמבר 2019, 11:01

יש גישה (איני יודע מי המ''ד) שהכנה הוא דווקא באופן שהוא חוסך זמן בימות החול. והיינו, כל פעולה שאפשרית להיעשות עתה ובימי החול, אלא שאני עושה זאת עתה כי עכשיו יש לי זמן ובכך אני חוסך זמן בימות החול, מוגדרת כהכנה. אך פעולה שנחוצה או שדרכה להיעשות עתה, כמו החזרת דבר למקומו באדם המורגל שאחר השימוש הוא תמיד מחזיר מידית, או הקפאת וקירור אוכל שעלול להתקלקל, אינה מוגדרת כהכנה.


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 525
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכנה משבת לחול בדבר שאינו ניכר

שליחה על ידי תיובתא » 06 נובמבר 2019, 19:43

שניאור כתב:
06 נובמבר 2019, 10:30
תיובתא כתב:
05 נובמבר 2019, 21:10
תלוי מתי אתה מסיים סעודה שלישית.
אם בצהריים ניחא בדבריך, אבל אם כמנהג רבים כמה דקות לפני צ"ש, שאלה לי אליך:
האם גם בסעודה שניה, היית מוטרד אם לאחר ברהמ"ז, השולחן היה נשאר כהפיכת סדום למשך רבע שעה?
אם התשובה היא לא, כנראה שהסיבה שאתה מפנה בסעודה שלישית את השולחן, היא לצורך מוצ"ש...
שאלתי מי אמר שאסור, ואתה מסביר לי למה אסור.
מי אומר שצריך להיות מוטרד ואם אני לא מוטרד זה נחשב לצורך חול, אני מבקש מקור ולא סברא.
שש"כ י"ב מ"ז ובהערה שם.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח