איש ווילנא
משתמש ותיק
באחד הקבצים של מוריה [כמודמה מסוכות או השנה או שנה שעברה] מופיע מכת"י של תלמיד הגר"ח מוולאזין כמה תוספות על הדברים הידועים [כתר ראש. שערי רחמים ועוד רוב הדברים הם נכללים בדברים הידועים]
ויש שם דבר מענין וחדש [אני לפחות לא הכרתי דבר כזה] ויכול לערער על כמה מוסכמות [אני לא מדייק כי אני כותב על פי הזכרון] שפעם היה הגר"ח מוואלזין אצל הגר"א וביקש ממנו שיכתוב שולחן ערוך שבו יכתוב את הכרעתו ההלכתית בכל נושא [ידוע שהגר"א חשב להוציא כזה ספר ובסוף נמנע מזה]
והגר"א השיבו וכי אם אכתוב כזה ספר אתה תנהג על פיו. והשיבו הגר"ח הן. לקח הגר"א פרי ורחץ אותו במים ואמר להגר"ח שיטול ידיו ויברך על נטילת ידים. נרתע הגר"ח וחשש שסוף סוף זהו חשש ברכה לבטלה. וכך הראה לו הגר"א שלא ינהג בכל אופן על פי פסקיו
הסיפור כולו הוא מחודש והחידוש הגדול הוא שהגר"ח לא נהג על פי הכרעת הגר"א וגם בפני הגר"א נהג כן [ולא מדובר כי יש קושיות וכדומה על שיטת הגר"א אלא שהגר"א הכריע בין הראשונים שנוטלים ידים על פרי שטיבולו במשקה והגר"ח לא סמך על הכרעה זו בשביל לברך ברכה]
ויש שם דבר מענין וחדש [אני לפחות לא הכרתי דבר כזה] ויכול לערער על כמה מוסכמות [אני לא מדייק כי אני כותב על פי הזכרון] שפעם היה הגר"ח מוואלזין אצל הגר"א וביקש ממנו שיכתוב שולחן ערוך שבו יכתוב את הכרעתו ההלכתית בכל נושא [ידוע שהגר"א חשב להוציא כזה ספר ובסוף נמנע מזה]
והגר"א השיבו וכי אם אכתוב כזה ספר אתה תנהג על פיו. והשיבו הגר"ח הן. לקח הגר"א פרי ורחץ אותו במים ואמר להגר"ח שיטול ידיו ויברך על נטילת ידים. נרתע הגר"ח וחשש שסוף סוף זהו חשש ברכה לבטלה. וכך הראה לו הגר"א שלא ינהג בכל אופן על פי פסקיו
הסיפור כולו הוא מחודש והחידוש הגדול הוא שהגר"ח לא נהג על פי הכרעת הגר"א וגם בפני הגר"א נהג כן [ולא מדובר כי יש קושיות וכדומה על שיטת הגר"א אלא שהגר"א הכריע בין הראשונים שנוטלים ידים על פרי שטיבולו במשקה והגר"ח לא סמך על הכרעה זו בשביל לברך ברכה]