הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 15 יולי 2019, 13:40

(מהזכרון - נא לא לסמוך על זה למעשה)

הגר"א מתעלם מהמנהג ללבוש בגד של חול ועוד כמה מנהגי אבלות בשבת חזון.
וכן מתיר ללמוד ומתיר תשמיש וכו' בת"ב שחל בשבת כמו השנה.

וכדרכו לילך על פי פשטות הגמ' ששבת היא שבת = יום מנוחה ונחמה גמורה.
(למעוניינים: הנה מקור לסיסמה החביבה - ללא שום פשרות...)

וכן הנהיג החזו"א בשבת חזון לא לומר ההפטרה בניגון איכה.

ערכים:


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 15 יולי 2019, 14:32

בן של רב כתב:
14 יולי 2019, 19:35
חלק א׳ ממעל כתב:
14 יולי 2019, 18:47
איזה הנהגות?
הספקתי לשכוח...
אבל לבינתיים את זה אני זוכר: שהחיינו בברית של התינוק השני והשלישי.

נזכרתי עוד:
הלל בליל פסח אחרי ערבית.
מוריד הטל בקיץ.
כמדומה: ברכת כהנים כל יום.

(הוא אמר לי בשם הרב אורנטליך מביתר שיש 7 דברים שהאשכנזים תלמידי הגר"א שינו לנהוג כדעתו - רק כשהגיעו לכאן.
ובאופן שזה התאים לגמרי לדעת הב"י שהיה נחשב מרא דאתרא אצל הספרדים ששלטו כאן לגמרי כידוע)


איש ווילנא
הודעות: 2251
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 496 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 יולי 2019, 15:20


והנה כמה ממנהגי הגר"א ששינה מהמנהג הישן בשאלות קטנות [אבל הם גדולות לחובבי תורה]
ורוב הדברים זה דברים שהתקבלו על פי רבותינו הראשונים גדולי אשכנז וצרפת שמהם יצא תורה לכל ישראל . ואף על פי כן לא נמנע הגר"א מלשנות המנהג 


ברך ברכה אחת על התפילין דלא כמנהג האשכנזים לברך שני ברכות 

הגר"א נמנע מלהגיד פסוקים אחר השכיבינו משום סמיכת גאולה לתפילה

והנה עוד דבר הגר"א אוסר לבכות בראש השנה [מופיע בכתר ראש] והגר"ח מוולאזין מביא בשמו בחריפות גדולה נגד החזנים שמבכים את הציבור בנתנה תוקף וכו' מי לחיים ומי למוות. ועל הקו של בן של רב זהו משום פשטא דקרא בספר נחמיה שהסו את העם ולא הרשו להם לבכות [על חטאיהם] וגם הפסוק הידוע אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו כי חדוות ד' הוא מעוזכם.

וכן הגר"א נמנע מלומר הרחמן אחר ברכת המזון בשבת ובאופן כללי נמנע מלומר בקשות בשבת

וכן שינה שלא להגיד פיוטים בתוך התפילה נגד מנהג ישן עוד מזמן הגאונים ושקיימו כל גדולי הראשונים בני אשכנז [חוץ מראש השנה ויום הכיפורים וטעם החילוק מבואר בספר בנין שלמה חילוק מכוון בזה]

נמנע מלומר ברכה על הלל בראש חודש כשנאמר ביחיד [ורק בציבור קיים מנהג הרמ"א]

לא איחר קידוש לבנה למוצאי שבת אלא כפשטא דגמ' שהרואה לבנה בחידושה מברך וכו' וכן לא המתין מלומר קידוש לבנה עד אחר ת"ב ויו"כ

נמנע מלילך לנהר לתשליך משום חוקות העכו"ם 

נמנע מלהעמיד עצים בבית משום חוקות העכו"ם

לא עשה כפרות בעשי"ת משום מנהג האמורי


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 15 יולי 2019, 20:27

לגבי ברכה אחת על התפילין - כך גם דעת הב"י.

כשהגעתי לגיל 13 אמר לי אאמו"ר שאצלנו במשפחה נהגו לברך רק ברכה אחת.
וכשהבעתי פליאה וספקנות - איך יתכן שהוא אומר לי לעשות נגד מה שלמדנו יחד במשנה ברורה?
אז הוא אמר לי שגם החפץ חיים עצמו כך נהג בניגוד למה שכתב.

מענין שגם החפץ חיים שמצטייר אצלנו כמי שיחסית מאוד כפוף למנהג ולאחרונים יותר מהגר"א והחזו"א - עשה >בעצמו< אחרת, וכפשטות הסוגיה.

וזכורני שכילד תמים - הפלא וההלם רק העצים אצלי - למה החפץ חיים כותב כך ונוהג אחרת?!

ואולי ס"ל שגם אם יצא לו בסוגיה אחרת מהמנהג - בכל זאת להורות >לציבור< נגד האחרונים זה יותר מסובך (מכמה אנפי שאכמ"ל).


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2170
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 329 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 15 יולי 2019, 23:27

כמדו׳ שעל ברכת כהנים מסופר שרצה להנהיג כן ואז נאסר וראה בזה אות שלא ישנה וכן הגר"ח רצה לשנות ונשרף הביה"כ והפסיק


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 16 יולי 2019, 01:54

חלק א׳ ממעל כתב:
15 יולי 2019, 23:27
כמדו׳ שעל ברכת כהנים מסופר שרצה להנהיג כן ואז נאסר וראה בזה אות שלא ישנה וכן הגר"ח רצה לשנות ונשרף הביה"כ והפסיק
אני מכיר עוד גירסה ששמעתי מבן משפחת יעקבזון:
הרב ב. ז. יעקבזון זצ"ל רבה של באר יעקב היה שבור ורצוץ מטרגדיה של טביעת כמה בנות בסמינר שלו שם בטיול, וכמובן הזעם של ההורים וכו'.
והחליט שמן השמים מראים לו שאין מעשיו רצויים, ותכנן לסגור הסמינר והסתגר בביתו עד יעבור זעם.

והנה להפתעתו מגיע הסטייפלר לבאר יעקב לנחמו, וסיפר לו כך:
הגר"ח מוולאזין רצה לבנות ביהכ"נ שיברכו ברכת כהנים כל יום, ולצערו לאחר כל המאמצים נשרף מיד.
התעקש רבי חיים ובנה שוב - ושוב נשרף!
המשיך ובנה פעם שלישית - ונשרף!
ובפעם הרביעית - עמד על תילו עד מלחמת העולם השניה.

נכון שקשה לכם להאמין? לא נורא, גם לי היה קשה, אבל מתרגלים...

נ. ב. אולי חשש רבי חיים שאם יפסיק יכשל באיסור דאורייתא של "דרכי האמורי" וביטול עשה ד"תמים תהיה".
"נפלה פיתו מפיו, צבי הפסיקו בדרך - הרי זה מדרכי האמורי" (לבטל נסיעתו מחמת כן).


שניאור
הודעות: 945
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 652 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי שניאור » 16 יולי 2019, 10:04

ואני שמעתי מאחד הרבנים בדור הקודם שסיפר שהגר"א רצה להנהיג ברכת כהנים בכל יום ונאסר בכלא, וראה בזה סימן שלא לעשות כן, אך הרב ההוא הוסיף ששמע שאח"כ כמה תלמידים גדולים של הגר"א תמהו עליו למה לא הנהיג למעשה כן.


איש ווילנא
הודעות: 2251
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 496 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש ווילנא » 16 יולי 2019, 10:30

בן של רב כתב:
15 יולי 2019, 20:27
לגבי ברכה אחת על התפילין - כך גם דעת הב"י.

כשהגעתי לגיל 13 אמר לי אאמו"ר שאצלנו במשפחה נהגו לברך רק ברכה אחת.
וכשהבעתי פליאה וספקנות - איך יתכן שהוא אומר לי לעשות נגד מה שלמדנו יחד במשנה ברורה?
אז הוא אמר לי שגם החפץ חיים עצמו כך נהג בניגוד למה שכתב.

מענין שגם החפץ חיים שמצטייר אצלנו כמי שיחסית מאוד כפוף למנהג ולאחרונים יותר מהגר"א והחזו"א - עשה >בעצמו< אחרת, וכפשטות הסוגיה.

וזכורני שכילד תמים - הפלא וההלם רק העצים אצלי - למה החפץ חיים כותב כך ונוהג אחרת?!

ואולי ס"ל שגם אם יצא לו בסוגיה אחרת מהמנהג - בכל זאת להורות >לציבור< נגד האחרונים זה יותר מסובך (מכמה אנפי שאכמ"ל).
בפשטות הסיבה שהח"ח נהג כך הוא משום שנהג כמו הגר"א [ולא שהכריע מעצמו בין הראשונים נגד מנהג המקובל מדורי דורות אצל האשכנזים עפ"י גדולי אשכנז] 
וכן נהג החזון איש [כמדומה שזהו מנהג אבותיו בקוסבה שהיה להם זיקה גדולה לגר"א] 

ובקשר לפסיקותו של החפץ חיים ויחסו להגר"א בהקדמה כותב שכשחיפש הכרעה בין האחרונים "לא הייתי עצל בדבר מלחפש בכלל ספר שאר אחרונים לראות אל מי מקדושים דעתם פונה למעשה ובפרט בביאור הגר"א ז"ל שהו אורן של ישראל ויתד שהכל תלוי בו וכדאי להכריע הדבר". ואכן זה לא מוחלט שפוסק כמו הגר"א אבל כמדומה שלא מקל בדאורייתא נגד הגר"א וגם במקומות אחרים בד"כ נוטה לדעת הגר"א. 
 


איש בנימין
הודעות: 156
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש בנימין » 16 יולי 2019, 18:01

שימו לב שעד עכשיו ההתמקדות כאן היתה בעיקר בענייני מנהגים.
ואילו לגר"א ולחזו"א היתה דרך מיוחדת גם בעיקרי ההלכות היאך לפסוק, ובהלכות החמורות ביו"ד וחו"מ.
ולכאו' כל דיון בנושא צריך לקחת בחשבון ולהכיר גם את שיטתם בשאר המקומות, ואל רק בעניני מנהגים, ולראות האם יש קו מוביל בכל השיטה, או שבאמת בענייני מנהגים יש להם שיטה מקומית.
ויש לי מה להאריך ואכ"ז.


איש ווילנא
הודעות: 2251
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 496 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש ווילנא » 16 יולי 2019, 20:28

איש בנימין כתב:
16 יולי 2019, 18:01
שימו לב שעד עכשיו ההתמקדות כאן היתה בעיקר בענייני מנהגים.
ואילו לגר"א ולחזו"א היתה דרך מיוחדת גם בעיקרי ההלכות היאך לפסוק, ובהלכות החמורות ביו"ד וחו"מ.
ולכאו' כל דיון בנושא צריך לקחת בחשבון ולהכיר גם את שיטתם בשאר המקומות, ואל רק בעניני מנהגים, ולראות האם יש קו מוביל בכל השיטה, או שבאמת בענייני מנהגים יש להם שיטה מקומית.
ויש לי מה להאריך ואכ"ז.

כל מנהגי הגר"א הנ"ל הם לא מנהגים בעלמא אלא נידונים הלכתיים טהורים ואם תרצה אשמח לפרט 
אולי הם נושאים פחות חמורים. 


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 17 יולי 2019, 01:29

איש בנימין כתב:
16 יולי 2019, 18:01
שימו לב שעד עכשיו ההתמקדות כאן היתה בעיקר בענייני מנהגים.
ואילו לגר"א ולחזו"א היתה דרך מיוחדת גם בעיקרי ההלכות היאך לפסוק, ובהלכות החמורות ביו"ד וחו"מ.
ולכאו' כל דיון בנושא צריך לקחת בחשבון ולהכיר גם את שיטתם בשאר המקומות, ואל רק בעניני מנהגים, ולראות האם יש קו מוביל בכל השיטה, או שבאמת בענייני מנהגים יש להם שיטה מקומית.
ויש לי מה להאריך ואכ"ז.
אני ממתין לך.
תאריך ונעריך.


איש בנימין
הודעות: 156
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש בנימין » 17 יולי 2019, 15:10

איש ווילנא כתב:
16 יולי 2019, 20:28
איש בנימין כתב:
16 יולי 2019, 18:01
שימו לב שעד עכשיו ההתמקדות כאן היתה בעיקר בענייני מנהגים.
ואילו לגר"א ולחזו"א היתה דרך מיוחדת גם בעיקרי ההלכות היאך לפסוק, ובהלכות החמורות ביו"ד וחו"מ.
ולכאו' כל דיון בנושא צריך לקחת בחשבון ולהכיר גם את שיטתם בשאר המקומות, ואל רק בעניני מנהגים, ולראות האם יש קו מוביל בכל השיטה, או שבאמת בענייני מנהגים יש להם שיטה מקומית.
ויש לי מה להאריך ואכ"ז.

כל מנהגי הגר"א הנ"ל הם לא מנהגים בעלמא אלא נידונים הלכתיים טהורים ואם תרצה אשמח לפרט 
אולי הם נושאים פחות חמורים. 
הוא אשר דיברתי לאמר.
כנראה ששיטת הגר"א בדברים אלו אינה תלויה ביחס שלו למנהגים, אלא בשיטת לימוד כוללת. שכתוצאה ממנה הוא לא מהסס לבטל מנהגים. כפי שבמקומות אחרים הוא לא מהסס לפסוק דלא כהשו"ע או כהרמ"א. וצריך לבדוק האם יש כאן שיטת לימוד מחודשת, או שאין כאן שיטה מיוחדת, אלא הוא למד בדיוק כפי לשמדו הפוסקים לפניו, המג"א והש"ך והט"ז, אלא שכיון שראה עצמו בר פלוגתא של ראשונים לא היסס לחלוק.
ודברים אלו צריכים ביאור ובירור.
 


איש ווילנא
הודעות: 2251
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 496 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש ווילנא » 17 יולי 2019, 15:27

איש בנימין כתב:
17 יולי 2019, 15:10
איש ווילנא כתב:
16 יולי 2019, 20:28
איש בנימין כתב:
16 יולי 2019, 18:01
שימו לב שעד עכשיו ההתמקדות כאן היתה בעיקר בענייני מנהגים.
ואילו לגר"א ולחזו"א היתה דרך מיוחדת גם בעיקרי ההלכות היאך לפסוק, ובהלכות החמורות ביו"ד וחו"מ.
ולכאו' כל דיון בנושא צריך לקחת בחשבון ולהכיר גם את שיטתם בשאר המקומות, ואל רק בעניני מנהגים, ולראות האם יש קו מוביל בכל השיטה, או שבאמת בענייני מנהגים יש להם שיטה מקומית.
ויש לי מה להאריך ואכ"ז.

כל מנהגי הגר"א הנ"ל הם לא מנהגים בעלמא אלא נידונים הלכתיים טהורים ואם תרצה אשמח לפרט 
אולי הם נושאים פחות חמורים. 
הוא אשר דיברתי לאמר.
כנראה ששיטת הגר"א בדברים אלו אינה תלויה ביחס שלו למנהגים, אלא בשיטת לימוד כוללת. שכתוצאה ממנה הוא לא מהסס לבטל מנהגים. כפי שבמקומות אחרים הוא לא מהסס לפסוק דלא כהשו"ע או כהרמ"א. וצריך לבדוק האם יש כאן שיטת לימוד מחודשת, או שאין כאן שיטה מיוחדת, אלא הוא למד בדיוק כפי לשמדו הפוסקים לפניו, המג"א והש"ך והט"ז, אלא שכיון שראה עצמו בר פלוגתא של ראשונים לא היסס לחלוק.
ודברים אלו צריכים ביאור ובירור.

בא נעשה סדר 
מדובר בשורה של דברים שנחלקו בהם הראשונים. וגדולי אשכנז פסקו כפי מה שפסקו. [והרבה פעמים מדובר במנהגים שקדמו לראשונים והראשונים הגינו על המנהג מבחנה הלכתית] 
ואחרייהם נמשך הרמ"א. 
ולא עלה על לב אחד האחרונים עד הגר"א לחלוק כיון שזה מנהג שנתקבע על פי תורת הראשונים 
ואילו אצל הגר"א הכל פתוח לדיון ואף שזה מנהג ישן ושנתקבע על פי ראשונים ערער עליו וסתרו. ומכריע מחדש בין הראשונים. הוא לא למד כפי שלמדו הט"ז והמג"א. הט"ז והמג"א לא מצוי שיחלקו על מנהג קיים על פי ראשונים ותמיד מסביר את מנהגי אשכנז

בקשר לש"ך אכן הש"ך בחושן משפט יש בו זיקה לדרכו של הגר"א שלמד הסוגיא מעצמו ומכריע בין הראשונים ואינו מחוייב לפסיקות גדולי אשכנז והרמ"א. 


איש בנימין
הודעות: 156
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש בנימין » 17 יולי 2019, 15:35

איש ווילנא כתב:
17 יולי 2019, 15:27
 
איש בנימין כתב:
17 יולי 2019, 15:10
איש ווילנא כתב:
16 יולי 2019, 20:28
 הוא לא למד כפי שלמדו הט"ז והמג"א. הט"ז והמג"א לא מצוי שיחלקו על מנהג קיים על פי ראשונים ותמיד מסביר את מנהגי אשכנז
זה לא שינוי בשיטת הלימוד, אלא בשיטת הפסק. ז.א. אתה לא מדבר על קריאה אחרת בגמ' או בראשונים, אלא על שיטת פסק, האם לקיים מנהג שלא מסתדר עם פשטא דסוגיא, או לא.
הרי ברור שיש שיטות לימוד שונות, הקצות לא למד כמו הש"ך, והגר"ח לא למד כמו האחרונים שלפניו. השאלה העקרונית שהעלו כאן, (ואם לא לזה היתה הכוונה, אז אני מעלה אותה עכשיו), היא האם יש שינוי עקרוני בשיטת הלימוד בין הגר"א לשאר הפוסקים. והאם מה שאנחנו רואים שהוא נחלק בהרבה דברים עליהם, זה תוצאה של שיטה מיוחדת זו, (מסתבר מאד שאם התשובה לשאלה הראשונה היא חיובית, אז גם התשובה לשאלה השניה היא חיובית).
והאם יש קוים מקבילים בין שיטה זו לשיטת החזו"א. 
 


חדא
הודעות: 358
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי חדא » 18 יולי 2019, 00:16

בן של רב כתב:
16 יולי 2019, 01:54
חלק א׳ ממעל כתב:
15 יולי 2019, 23:27
כמדו׳ שעל ברכת כהנים מסופר שרצה להנהיג כן ואז נאסר וראה בזה אות שלא ישנה וכן הגר"ח רצה לשנות ונשרף הביה"כ והפסיק
אני מכיר עוד גירסה ששמעתי מבן משפחת יעקבזון:
הרב ב. ז. יעקבזון זצ"ל רבה של באר יעקב היה שבור ורצוץ מטרגדיה של טביעת כמה בנות בסמינר שלו שם בטיול, וכמובן הזעם של ההורים וכו'.
והחליט שמן השמים מראים לו שאין מעשיו רצויים, ותכנן לסגור הסמינר והסתגר בביתו עד יעבור זעם.

והנה להפתעתו מגיע הסטייפלר לבאר יעקב לנחמו, וסיפר לו כך:
הגר"ח מוולאזין רצה לבנות ביהכ"נ שיברכו ברכת כהנים כל יום, ולצערו לאחר כל המאמצים נשרף מיד.
התעקש רבי חיים ובנה שוב - ושוב נשרף!
המשיך ובנה פעם שלישית - ונשרף!
ובפעם הרביעית - עמד על תילו עד מלחמת העולם השניה.

נכון שקשה לכם להאמין? לא נורא, גם לי היה קשה, אבל מתרגלים...

נ. ב. אולי חשש רבי חיים שאם יפסיק יכשל באיסור דאורייתא של "דרכי האמורי" וביטול עשה ד"תמים תהיה".
"נפלה פיתו מפיו, צבי הפסיקו בדרך - הרי זה מדרכי האמורי" (לבטל נסיעתו מחמת כן).

כמדומה שהסיפור מצוץ מהאצבע.

מה שידוע וכתוב בעליות אליהו ובערוך השלחן ועוד שהגר"א רצה להנהיג נש,כ כל יום ומשמים מנעו אותו כי באדמה טמאה אינו ראוי
כמו"כ לענין סליחות בהו"ר שהגר"א רצה להנהיג שיעשו זכר לשמחת בית השואבה במקום, ומהשמים מנעוהו.
[וכן לענין הציצית לאחר פטירתו]
וד"א מכאן תלמד ששאר הדברים שלא מנעוהו מהשמים הרי שהסכימו עמו.

 


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 18 יולי 2019, 01:09

חדא כתב:
18 יולי 2019, 00:16
בן של רב כתב:
16 יולי 2019, 01:54
חלק א׳ ממעל כתב:
15 יולי 2019, 23:27
כמדו׳ שעל ברכת כהנים מסופר שרצה להנהיג כן ואז נאסר וראה בזה אות שלא ישנה וכן הגר"ח רצה לשנות ונשרף הביה"כ והפסיק
אני מכיר עוד גירסה ששמעתי מבן משפחת יעקבזון:
הרב ב. ז. יעקבזון זצ"ל רבה של באר יעקב היה שבור ורצוץ מטרגדיה של טביעת כמה בנות בסמינר שלו שם בטיול, וכמובן הזעם של ההורים וכו'.
והחליט שמן השמים מראים לו שאין מעשיו רצויים, ותכנן לסגור הסמינר והסתגר בביתו עד יעבור זעם.

והנה להפתעתו מגיע הסטייפלר לבאר יעקב לנחמו, וסיפר לו כך:
הגר"ח מוולאזין רצה לבנות ביהכ"נ שיברכו ברכת כהנים כל יום, ולצערו לאחר כל המאמצים נשרף מיד.
התעקש רבי חיים ובנה שוב - ושוב נשרף!
המשיך ובנה פעם שלישית - ונשרף!
ובפעם הרביעית - עמד על תילו עד מלחמת העולם השניה.

נכון שקשה לכם להאמין? לא נורא, גם לי היה קשה, אבל מתרגלים...

נ. ב. אולי חשש רבי חיים שאם יפסיק יכשל באיסור דאורייתא של "דרכי האמורי" וביטול עשה ד"תמים תהיה".
"נפלה פיתו מפיו, צבי הפסיקו בדרך - הרי זה מדרכי האמורי" (לבטל נסיעתו מחמת כן).

כמדומה שהסיפור מצוץ מהאצבע.

מה שידוע וכתוב בעליות אליהו ובערוך השלחן ועוד שהגר"א רצה להנהיג נש,כ כל יום ומשמים מנעו אותו כי באדמה טמאה אינו ראוי
כמו"כ לענין סליחות בהו"ר שהגר"א רצה להנהיג שיעשו זכר לשמחת בית השואבה במקום, ומהשמים מנעוהו.
[וכן לענין הציצית לאחר פטירתו]
וד"א מכאן תלמד ששאר הדברים שלא מנעוהו מהשמים הרי שהסכימו עמו.

 
אז איך הספרדים שם יכולים?
(הסיפור דוקא כן מוסמך, אלא שהוא לא על הגר"א כי אם על רבי חיים וולאז'ינר)


איש ווילנא
הודעות: 2251
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 496 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 יולי 2019, 09:58

נזכרתי במשפט הקיצוני שרק להגר"א היה מותר לאומרו
שרצונו לעלות לארץ ישראל לו רק בשביל להתפטר ממנהגי פולין היה כדאי
נעלם לי כרגע המקור. משהו יודע איפוא זה 
זה מופיע בשם תלמידו בעל הגאו"י


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי בן של רב » 18 יולי 2019, 14:44

איש ווילנא כתב:
18 יולי 2019, 09:58
נזכרתי במשפט הקיצוני שרק להגר"א היה מותר לאומרו
שרצונו לעלות לארץ ישראל לו רק בשביל להתפטר ממנהגי פולין היה כדאי
נעלם לי כרגע המקור. משהו יודע איפוא זה 
זה מופיע בשם תלמידו בעל הגאו"י
השאלה אם נוכל ללמוד מכאן כמה יש להוכיח מגדולי עולם שנהגו כמנהג מקומם?
כלומר:
אם מנהג המקום כובל ידים ורגלים עד כדי כך, איככה נדע שכל הנהגות גדולינו היו באמת בהסכמתם ולא רק מחמת הגבלות המנהג שהשתרש לפניהם נגד הבנתם בעומק הסוגיות.

ונפק"מ לכל מי שהולך למקום חדש, או לגבי לנהוג בסתר נגד המנהג כשכך נראה בסוגיות.
(כי הם לא יכלו כמונו לנהוג בסתר - מחמת שעוקבים אחריהם וחששו שזה יתפרסם)


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי ידידיה » 18 יולי 2019, 22:48

חלק גדול משינוי דרכי הפסיקה של הגר"א איננו רק משיטת פסיקה שונה אלא פשוט משום שהכיר בגדלותו יותר מהדורות שלפניו.


חדא
הודעות: 358
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי חדא » 21 יולי 2019, 01:27

עדיין לא ראיתי שום מקור לסיפור, ולדעתי הוא לא היה ולא נברא
האימרה בשם ר"י כהנא בשם הגר"א מובאת בתומע"ר.


איש ווילנא
הודעות: 2251
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 496 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי איש ווילנא » 27 אוקטובר 2019, 20:54

חלק א׳ ממעל כתב:
15 יולי 2019, 12:28
איש ווילנא כתב:
15 יולי 2019, 10:29
בן של רב כתב:
15 יולי 2019, 04:17
החזו"א והגרשז"א שניהם כאחד כתבו שכל הסוגיות שקשורות לשאלת קדושת שביעית בפירות נכרים מוכיחות שיש קדושה.
ואילו כשזה מגיע למעשה - הגרשז"א כותב ואין בנו כח לשנות המנהג,
ולעומתו החזו"א כותב "וביישוב החדש נוהגין שיש קדו"ש".
וכשנשאל מי זה היישוב החדש? ענה: אני ור' זליג שפירא ו... (לא זוכר מי).

בקיצור: מנהג ירושלים לא הפריע לו לחלוק. ולגרשז"א הפריע וגם הכריע.

לא רבי זליג שפירא 
רק רבי פייבל שטיינברג 

רז"ש מסתמא לא גר בב"ב בכלל, מישהו יודע?
 

אם זה מענין משהו בדיוק ראיתי לאחרונה שהוא גר בבני ברק
שכחתי את הכתובת המדויקת


אחד התלמידים
הודעות: 1764
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 542 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 יוני 2020, 23:30

איש ווילנא כתב:
18 יולי 2019, 09:58
נזכרתי במשפט הקיצוני שרק להגר"א היה מותר לאומרו
שרצונו לעלות לארץ ישראל לו רק בשביל להתפטר ממנהגי פולין היה כדאי
נעלם לי כרגע המקור. משהו יודע איפוא זה 
זה מופיע בשם תלמידו בעל הגאו"י

מובא במעשה רב.
אבל לדעתי זה מראה שהגר"א חשש מלבטל ולא ביטל מנהגים בקלות. מטעם זה התשוקק לעלות למקום שאין שם מנהגים אלו.


אחד התלמידים
הודעות: 1764
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 542 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 03 יוני 2020, 23:35

בן של רב כתב:
15 יולי 2019, 14:32
נזכרתי עוד:
הלל בליל פסח אחרי ערבית.
לא ברור שהגר"א אמר הלל בליל פסח. דומני שהוא הזכיר אמירת הלל בליל פסח, בקשר לברכה על מנהגים. אבל הוא כתב בשום מקום שיש לומר הלל, ואין שום עדות שהוא אמר הלל. אאל"ט, בשרשי מנהגי אשכנז יש אריכות על אמירת הלל בליל פסח ומאריך בזה שזה לא מנהג הגר"א.


מסיח לפי תומו
הודעות: 262
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהי שיטת הפסיקה הייחודית של הגר"א? והאם זו גם שיטת החזו"א?

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 08 יולי 2020, 08:33

משפט יפה של הרב וואזנר זצ"ל: על אף שקשה לחלוק על החזו"א, יותר קשה לחלוק על המג"א והפוסקים המקילים בזה. (לענין מעמיד דמעמיד)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים