המנהג לברך האדמה, ואיני יודע טעם הדבר.אוהב אמת אמר:מה מברכים על פופקורן
פשוט, וכבר מבואר בפוס' דאינו נחשב לשיניו כי כך דרך אכילתושניאור אמר:המנהג לברך האדמה, ואיני יודע טעם הדבר.אוהב אמת אמר:מה מברכים על פופקורן
ודעת הגר"נ קרליץ לברך עליהן שהכל עי' חוט שני ברכות עמ' רט צוין בדרשו סי' רח הערה 21yosf אמר:ולעיקר השאלה מה מברכים על פירכיות אורז:
דעת הרבה פוס' אדמה [שו"ת באר משה (ח"ה סימן נ"ד), וזאת הברכה (עמ' רמ"ג), בשם הגרש"ז אוירבך זצוק"ל, והגרח"פ שיינברג זצוק"ל, ובקובץ מבית לוי (חט"ו עמ' ס"ה) בשם הגר"ש ואזנר זצוק"ל ומרן זלה"ה שהיום פקודת שנתו בשו"ת אור לציון (פי"ד סכ"א), חזו"ע (עמ' קפ"ד)]
והטעם בזה משום שהאורז אינו מבושל כלל אלא נתפח קצת ע"י חום
אמנם דעת מרן הגריש"א [קונטרס כיצד מברכין בשמו] לברך מזונות, וכ"פ בתשובות והנהגות (ח"ה ח"ה סימן ג' סק"א)
ובפרט דדעת הדרישה והח''א והמשנ"ב שמזונות בדיעבד פוטר הכל חוץ ממים ומלח.יהודי אמר:לכאו' בספק אפשר לברך מזונות, שהרי בזה ודאי יוצאים כי זה עיקר ברכתו.
כמה אחרונים כתבו לבר על אורז שהכל מפני הספק, וגם הרמא הכריע לברך שהכל על דבר שאינו ניכר צורתו אע״פ שלא אמר שקר.גבריאל פולארד אמר:ובפרט דדעת הדרישה והח''א והמשנ"ב שמזונות בדיעבד פוטר הכל חוץ ממים ומלח.יהודי אמר:לכאו' בספק אפשר לברך מזונות, שהרי בזה ודאי יוצאים כי זה עיקר ברכתו.
ומאידך גם באדמה יצא בדיעבד לכו''ע דסו''ס לא אמר שקר בברכתו.
שניאור אמר:ואז מה? ברור שאם על אורז מברכים שהכל אז גם על פריכיות כך, ואם מזונות אז גם על פריכיות מזונות כי זה מזין וכמו על קמח אפוי, ורק נשארנו עם השיטה של האדמה, ובזה צריך לברר איך הדרך לאכול אורז, ואם בפריכיות טוחנים את האורז כי אם לא ברור שנשאר אותה ברכה כי הרי לא אוכלים אורז חי וא"כ לא משנה אם בישלו או אפו אותו.
באורז שלא ניכר צורתו מברך מזונות.יהושע אמר:ההבדל הוא שפריכיות לא ניכר בהם צורת האורז, ואין לומר שדווקא בטחינה או מיעוך מברכים שהכל, זה אינו, שהעיקר תלוי בניכר צורתו, כן מוכח בתשובות מהרי״ק שהקשה למה אין מברכים שהכל על אגוז מטוגן שהרי נשתנה צורותו, ותירץ שעדיין ניכר שהוא אגוז, משמע שגם בלי טחינה או מיעוך יש דין של נשתנה צורתו, וברור שמי שרואה בפעם ראשונה פריכיות אורז לא יוכל להכיר שזה אורז.שניאור אמר:ואז מה? ברור שאם על אורז מברכים שהכל אז גם על פריכיות כך, ואם מזונות אז גם על פריכיות מזונות כי זה מזין וכמו על קמח אפוי, ורק נשארנו עם השיטה של האדמה, ובזה צריך לברר איך הדרך לאכול אורז, ואם בפריכיות טוחנים את האורז כי אם לא ברור שנשאר אותה ברכה כי הרי לא אוכלים אורז חי וא"כ לא משנה אם בישלו או אפו אותו.