האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 372 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'

שליחה על ידי בן של רב » 30 יולי 2019, 02:58

אני מחפש מידע בנושא זה דקיי"ל שקורעים על ערי יהודה בנפרד.

יש חורבות של ערי מדבר ששוממות, ויש כאלו שלא שוממות אבל הן ביד עכו"ם, ויש שיהודים גרים שם כיום ומתנהגים כמו גויים, ויש שלא ברור אם גם הן בכלל ערי יהודה מבחינת הגבולות, ויש שכבר היו ביד ישראל ושוב נמסרו לעכו"ם.
אך בעצם אי"ז עכו"ם כי הערבים מאמינים - אלא עבר משליטת אחים טועים לידי בני דודים רוצחים.

וגם מה הנקודה - השלטון היהודי או קדושת "ערי יהודה" שמעולם לא שמענו אודותיה.
(בריש מסכת כלים יש 10 קדושות.
ושם רק המוקפות חומה הן בדרגת קדושה אחת מעל כל שאר ארץ ישראל ולא מוזכר שום יקר וחשיבות לערי יהודה על פני שאר הארץ)

בקיצור: כל חילוק והגדרה וכל מידע על המקומות השונים יתקבל בברכה.

בברכת עוד ישמע - בערי יהודה!


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'

שליחה על ידי איש ווילנא » 31 יולי 2019, 00:08

לא שטחי יו"ש רק יהודה

ואכן הטעם צריך ביאור
והמ"ב כותב כי ערי ישראל אינם חשובים כל כך וצ"ב]
ואולי הטעם משום שכיון שבית שני הורכב מיהודה הרי עיקר הישוב החשוב היה רק ערי יהודה
וגם בית ראשון מימי חזקיהו הרי עשרת השבטים גלו ונמצא שהישוב מורכב רק מיהודה
ועל כל פנים זה היה מקום נחלתם מדין התורה מה שאין כן התישבותם בשאר ערי ישראל אין זה עיקר מקומם
ולכן עיקר החורבן הוא על ערי יהודה [שערי ישראל נחרבו בימי סנחריב]

ואולי ניתן להסביר עוד שערי יהודה היו חשובים משום שהיו ברצף אחד עם ביהמ"ק מה שאין כן שאר ערי ישראל היה רצועה של כותים מפסיקה בינייהם 

ובאמת יש לעי' מה כולל ערי יהודה 
ונראה שערי בנימין וודאי בכלל יהודה
והכוונה יהודה לשלטון יהודה ומה שנקרא ארץ יהודה 
ויש לעי' מה הדין של ערי שמעון שהאזור שלו הוא מארץ יהודה ומובלע בתוך נחלת יהודה  
מאידך לכאורה כבר גלו עם עשרת השבטים 

 


שאר לעמו
הודעות: 3555
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 548 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'

שליחה על ידי שאר לעמו » 31 יולי 2019, 00:15

מסתמא ערי יהודה הכוונה ליהודה של חז"ל עד רצועת הכותים.
גם אז ילה"ב למה לא בגליל, אבל תשובתה בצדה כי היא בצד הארץ של המקדש משא"כ גליל.
וזה כולל עד עקרבה הסמוכה לשכם.


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 372 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'

שליחה על ידי בן של רב » 31 יולי 2019, 01:33

הרמב"ן באיגרת כותב:
כל המקודש מחברו חרב מחברו ירושלים חרבה מן הכל ויהודה חרבה מהגליל.

בסנהדרין יא: כתוב שאין מעברין את השנה אלא ביהודה משום לשכנו תדרשו = שכנו של מקום.

לפי"ז העיקר הקובע הוא הקרבה לירושלים כמקום קדוש
ולאו דוקא מצד שזה המקום של שבט המלוכה כמו שראיתי למי שכתב.
[אלא אם כן נגיד חידוש שבזה הקדושה והמלכות אחד הן ואכמ"ל]
וא"כ גם בנחלת בנימין מהצד השני של ביהמ"ק היה ראוי לקרוע וצ"ע.

>ראיתי מכתב מפתיע של הגר"א נבנצאל שכשבאה השמועה על ביצוע הסכם אוסלו א' וכן באוסלו ב' היה צריך כל השומע לקרוע כי העבירו ערים אלו לידי עכו"ם!
ואם לא די בזה הוא מציין במכתבו שפסק זה הוא ע"פ העקרונות שקיבל מהגרש"ז אויערבך!

נ. ב. האם זה אמיתי כל השמות שנתנו היום "מטה יהודה" "מטה בנימין"?


גל גל
הודעות: 389
הצטרף: 14 יוני 2018, 08:40
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'

שליחה על ידי גל גל » 31 יולי 2019, 08:38

בן של רב כתב:
30 יולי 2019, 02:58
אני מחפש מידע בנושא זה דקיי"ל שקורעים על ערי יהודה בנפרד.

יש חורבות של ערי מדבר ששוממות, ויש כאלו שלא שוממות אבל הן ביד עכו"ם, ויש שיהודים גרים שם כיום ומתנהגים כמו גויים, ויש שלא ברור אם גם הן בכלל ערי יהודה מבחינת הגבולות, ויש שכבר היו ביד ישראל ושוב נמסרו לעכו"ם.
אך בעצם אי"ז עכו"ם כי הערבים מאמינים - אלא עבר משליטת אחים טועים לידי בני דודים רוצחים.

וגם מה הנקודה - השלטון היהודי או קדושת "ערי יהודה" שמעולם לא שמענו אודותיה.
(בריש מסכת כלים יש 10 קדושות.
ושם רק המוקפות חומה הן בדרגת קדושה אחת מעל כל שאר ארץ ישראל ולא מוזכר שום יקר וחשיבות לערי יהודה על פני שאר הארץ)

בקיצור: כל חילוק והגדרה וכל מידע על המקומות השונים יתקבל בברכה.

בברכת עוד ישמע - בערי יהודה!

כתבתי על זה פעם באתר 'האם צריך לקרוע שרואים את הכותל', בתוך המאמר יש גם התייחסות לערי יהודה, מצורף קישור: viewtopic.php?f=8&t=5810&p=71400&hilit= ... %9D#p71400

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מצולות ים | 6 אורחים