אני מחפש מידע בנושא זה דקיי"ל שקורעים על ערי יהודה בנפרד.
יש חורבות של ערי מדבר ששוממות, ויש כאלו שלא שוממות אבל הן ביד עכו"ם, ויש שיהודים גרים שם כיום ומתנהגים כמו גויים, ויש שלא ברור אם גם הן בכלל ערי יהודה מבחינת הגבולות, ויש שכבר היו ביד ישראל ושוב נמסרו לעכו"ם.
אך בעצם אי"ז עכו"ם כי הערבים מאמינים - אלא עבר משליטת אחים טועים לידי בני דודים רוצחים.
וגם מה הנקודה - השלטון היהודי או קדושת "ערי יהודה" שמעולם לא שמענו אודותיה.
(בריש מסכת כלים יש 10 קדושות.
ושם רק המוקפות חומה הן בדרגת קדושה אחת מעל כל שאר ארץ ישראל ולא מוזכר שום יקר וחשיבות לערי יהודה על פני שאר הארץ)
בקיצור: כל חילוק והגדרה וכל מידע על המקומות השונים יתקבל בברכה.
בברכת עוד ישמע - בערי יהודה!
האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'
-
- הודעות: 2599
- הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
- נתן תודה: 561 פעמים
- קיבל תודה: 780 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'
לא שטחי יו"ש רק יהודה
ואכן הטעם צריך ביאור
והמ"ב כותב כי ערי ישראל אינם חשובים כל כך וצ"ב]
ואולי הטעם משום שכיון שבית שני הורכב מיהודה הרי עיקר הישוב החשוב היה רק ערי יהודה
וגם בית ראשון מימי חזקיהו הרי עשרת השבטים גלו ונמצא שהישוב מורכב רק מיהודה
ועל כל פנים זה היה מקום נחלתם מדין התורה מה שאין כן התישבותם בשאר ערי ישראל אין זה עיקר מקומם
ולכן עיקר החורבן הוא על ערי יהודה [שערי ישראל נחרבו בימי סנחריב]
ואולי ניתן להסביר עוד שערי יהודה היו חשובים משום שהיו ברצף אחד עם ביהמ"ק מה שאין כן שאר ערי ישראל היה רצועה של כותים מפסיקה בינייהם
ובאמת יש לעי' מה כולל ערי יהודה
ונראה שערי בנימין וודאי בכלל יהודה
והכוונה יהודה לשלטון יהודה ומה שנקרא ארץ יהודה
ויש לעי' מה הדין של ערי שמעון שהאזור שלו הוא מארץ יהודה ומובלע בתוך נחלת יהודה
מאידך לכאורה כבר גלו עם עשרת השבטים
ואכן הטעם צריך ביאור
והמ"ב כותב כי ערי ישראל אינם חשובים כל כך וצ"ב]
ואולי הטעם משום שכיון שבית שני הורכב מיהודה הרי עיקר הישוב החשוב היה רק ערי יהודה
וגם בית ראשון מימי חזקיהו הרי עשרת השבטים גלו ונמצא שהישוב מורכב רק מיהודה
ועל כל פנים זה היה מקום נחלתם מדין התורה מה שאין כן התישבותם בשאר ערי ישראל אין זה עיקר מקומם
ולכן עיקר החורבן הוא על ערי יהודה [שערי ישראל נחרבו בימי סנחריב]
ואולי ניתן להסביר עוד שערי יהודה היו חשובים משום שהיו ברצף אחד עם ביהמ"ק מה שאין כן שאר ערי ישראל היה רצועה של כותים מפסיקה בינייהם
ובאמת יש לעי' מה כולל ערי יהודה
ונראה שערי בנימין וודאי בכלל יהודה
והכוונה יהודה לשלטון יהודה ומה שנקרא ארץ יהודה
ויש לעי' מה הדין של ערי שמעון שהאזור שלו הוא מארץ יהודה ומובלע בתוך נחלת יהודה
מאידך לכאורה כבר גלו עם עשרת השבטים
-
- הודעות: 4132
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 709 פעמים
- קיבל תודה: 1354 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'
מסתמא ערי יהודה הכוונה ליהודה של חז"ל עד רצועת הכותים.
גם אז ילה"ב למה לא בגליל, אבל תשובתה בצדה כי היא בצד הארץ של המקדש משא"כ גליל.
וזה כולל עד עקרבה הסמוכה לשכם.
גם אז ילה"ב למה לא בגליל, אבל תשובתה בצדה כי היא בצד הארץ של המקדש משא"כ גליל.
וזה כולל עד עקרבה הסמוכה לשכם.
-
פותח הנושא - הודעות: 1503
- הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
- נתן תודה: 676 פעמים
- קיבל תודה: 378 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'
הרמב"ן באיגרת כותב:
כל המקודש מחברו חרב מחברו ירושלים חרבה מן הכל ויהודה חרבה מהגליל.
בסנהדרין יא: כתוב שאין מעברין את השנה אלא ביהודה משום לשכנו תדרשו = שכנו של מקום.
לפי"ז העיקר הקובע הוא הקרבה לירושלים כמקום קדוש
ולאו דוקא מצד שזה המקום של שבט המלוכה כמו שראיתי למי שכתב.
[אלא אם כן נגיד חידוש שבזה הקדושה והמלכות אחד הן ואכמ"ל]
וא"כ גם בנחלת בנימין מהצד השני של ביהמ"ק היה ראוי לקרוע וצ"ע.
>ראיתי מכתב מפתיע של הגר"א נבנצאל שכשבאה השמועה על ביצוע הסכם אוסלו א' וכן באוסלו ב' היה צריך כל השומע לקרוע כי העבירו ערים אלו לידי עכו"ם!
ואם לא די בזה הוא מציין במכתבו שפסק זה הוא ע"פ העקרונות שקיבל מהגרש"ז אויערבך!
נ. ב. האם זה אמיתי כל השמות שנתנו היום "מטה יהודה" "מטה בנימין"?
כל המקודש מחברו חרב מחברו ירושלים חרבה מן הכל ויהודה חרבה מהגליל.
בסנהדרין יא: כתוב שאין מעברין את השנה אלא ביהודה משום לשכנו תדרשו = שכנו של מקום.
לפי"ז העיקר הקובע הוא הקרבה לירושלים כמקום קדוש
ולאו דוקא מצד שזה המקום של שבט המלוכה כמו שראיתי למי שכתב.
[אלא אם כן נגיד חידוש שבזה הקדושה והמלכות אחד הן ואכמ"ל]
וא"כ גם בנחלת בנימין מהצד השני של ביהמ"ק היה ראוי לקרוע וצ"ע.
>ראיתי מכתב מפתיע של הגר"א נבנצאל שכשבאה השמועה על ביצוע הסכם אוסלו א' וכן באוסלו ב' היה צריך כל השומע לקרוע כי העבירו ערים אלו לידי עכו"ם!
ואם לא די בזה הוא מציין במכתבו שפסק זה הוא ע"פ העקרונות שקיבל מהגרש"ז אויערבך!
נ. ב. האם זה אמיתי כל השמות שנתנו היום "מטה יהודה" "מטה בנימין"?
-
- הודעות: 474
- הצטרף: 14 יוני 2018, 08:40
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 171 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם ולמה ומתי ולפי מי - קורעים/לא קורעים היום על "ערי קדשך היו מדבר". וגם מהיכ"ת ששטחי יו"ש קדושים מב"ב וכדו'
בן של רב כתב: ↑30 יולי 2019, 02:58אני מחפש מידע בנושא זה דקיי"ל שקורעים על ערי יהודה בנפרד.
יש חורבות של ערי מדבר ששוממות, ויש כאלו שלא שוממות אבל הן ביד עכו"ם, ויש שיהודים גרים שם כיום ומתנהגים כמו גויים, ויש שלא ברור אם גם הן בכלל ערי יהודה מבחינת הגבולות, ויש שכבר היו ביד ישראל ושוב נמסרו לעכו"ם.
אך בעצם אי"ז עכו"ם כי הערבים מאמינים - אלא עבר משליטת אחים טועים לידי בני דודים רוצחים.
וגם מה הנקודה - השלטון היהודי או קדושת "ערי יהודה" שמעולם לא שמענו אודותיה.
(בריש מסכת כלים יש 10 קדושות.
ושם רק המוקפות חומה הן בדרגת קדושה אחת מעל כל שאר ארץ ישראל ולא מוזכר שום יקר וחשיבות לערי יהודה על פני שאר הארץ)
בקיצור: כל חילוק והגדרה וכל מידע על המקומות השונים יתקבל בברכה.
בברכת עוד ישמע - בערי יהודה!
כתבתי על זה פעם באתר 'האם צריך לקרוע שרואים את הכותל', בתוך המאמר יש גם התייחסות לערי יהודה, מצורף קישור: viewtopic.php?f=8&t=5810&p=71400&hilit= ... %9D#p71400
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
טובל ביסקוויט וכדו' בתה, האם ומתי צריך ליטול ידיו, והאם יברך על התה.
על ידי למה זה תשאל לשמי » 24 יוני 2020, 13:32 » ב הלכה ומנהג - 39 תגובות
- 390 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למה זה תשאל לשמי
28 יוני 2020, 19:04
-
-
-
האם יש היום מצוה להבדיל ערי מקלט? והאם מותר בימינו להיות גואל הדם?
על ידי מתאהב על ידך » 19 יולי 2020, 00:41 » ב הלכה ומנהג - 7 תגובות
- 195 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שייף עייל
08 ספטמבר 2020, 14:11
-
-
-
למה זה פשוט שלא מברכים "המעביר שינה"/"המפיל" לפני/אחרי שינת היום? ולמה מותר לדבר בבוקר לפני המעביר שינה?
על ידי מתאהב על ידך » 25 מאי 2020, 02:05 » ב סידור התפילה - 5 תגובות
- 236 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דבש לפי
13 דצמבר 2020, 02:36
-
-
-
שאלה מעניינת: האם לחלל יש חלק ב48 ערי הלויים?
על ידי לישועתך קויתי השם » 08 ספטמבר 2020, 13:28 » ב בית המדרש - 44 תגובות
- 436 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
07 אוקטובר 2020, 21:24
-
-
- 5 תגובות
- 38 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בחור צעיר
11 מאי 2020, 11:33
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 3 אורחים