תחנון של מנחה אחרי שקיעה

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
אצלנו בעדות המזרח נהוג שבבין השמשות אומרים תחנון, היום עליתי ש"צ בשטיבלאך ליטאי ובאתי לומר תחנון וכולם אמרו לי שלא אומרים, אלא שמאידך שניה אחרי התפילה התחילו עוד מניין... מה פשר העניין?
שאלת תם, יען כי לא למדתי את הנושא.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
המשנ"ב קלא ס"ק יז פסק בשם הרבה אחרונים לומר תחנון בביה"ש
אמנם מנהג ירושלים שלא ליפול אפיים אחרי שקיעה , ויש לדבר מקור בתשובות הגאונים .
אבל בדרך כלל מה שהאנשים לא אומרים תחנון, נובע מעצלות שיש תירוץ לא לומר תחנון  ...
 

סופר המלך

משתמש ותיק
מכון קול יוסף אמר:
אצלנו בעדות המזרח נהוג שבבין השמשות אומרים תחנון, היום עליתי ש"צ בשטיבלאך ליטאי ובאתי לומר תחנון וכולם אמרו לי שלא אומרים, אלא שמאידך שניה אחרי התפילה התחילו עוד מניין... מה פשר העניין?
שאלת תם, יען כי לא למדתי את הנושא.


לדעת המקובלים, וכן פסק הבן איש חי, אין לומר נפילת אפים אחר השקיעה, ופשט מנהג זה גם אצל האשכנזים.
מה שנהגו אצלכם, זה כנראה ע"פ פסקי הגרע"י זצ"ל. גם בדר"כ הבעלי בתים הספרדים (בניגוד לאשכנזים?) לא אוהבים שמדלגים נפילת אפים.

 
 

תורתך

משתמש רגיל
גם אצל אלה שהיום ממשיך כרגיל לאחר השקיעה לכל מילי לא אומרים תחנון, ולא רק אז אלא גם לפני השקיעה בכמו כשלוש שעות לפני . זה נובע מטעמים שונים. אבל ככל שמתקרב הלילה פחות אומרים תחנון,
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה לכל המגיבים!

ובעניין מה שכתב:
תורתך אמר:
איש ווילנא אמר:
תורתך אמר:
ולא רק אז אלא גם לפני השקיעה בכמו כשלוש שעות לפני

מאייזה בית מדרש הרעיון המשונה הזה
לא הבאתי מקורות בכוונה שלא ייקחו את זה כטרמפ

שאלתי היום את שכני שמשתייך לחסידות גדולה, ואמר לי שהמנהג אצל כל החסידים שלא לומר תחנון בזמן מנחה קטנה, אך לא ידע להסביר לי למה.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
מכון קול יוסף אמר:
תודה רבה לכל המגיבים!

ובעניין מה שכתב:
תורתך אמר:
איש ווילנא אמר:
מאייזה בית מדרש הרעיון המשונה הזה
לא הבאתי מקורות בכוונה שלא ייקחו את זה כטרמפ

שאלתי היום את שכני שמשתייך לחסידות גדולה, ואמר לי שהמנהג אצל כל החסידים שלא לומר תחנון בזמן מנחה קטנה, אך לא ידע להסביר לי למה.
לא אצל כל החסידים, אצל חלק גדול מהם.
בהרבה חסידויות כן אומרים גם במנחה קטנה. [בכל חצרות טשרנוביל סקווירא, אומרים גם אחרי השקיעה].
זה מגיע מזה, שאצל רוב החסידויות היו מתפללים מנחה אחרי השקיעה, והם הקפידו עפ"י קבלה שלא לומר תחנון אחרי השקיעה, ומזה התפשט שתמיד במנחה קטנה לא אומרים.
 

שניאור

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
בהרבה חסידויות כן אומרים גם במנחה קטנה. [בכל חצרות טשרנוביל סקווירא, אומרים גם אחרי השקיעה].
בכל החסידויות שמקורם ברוסיא אומרים תחנון גם במנחה, דהיינו טשרנוביל, רוז'ין, קרלין, סלונים, ברסלב.
מה שכן לענין אחרי השקיעה בקרלין אומרים רק עד נפילת אפיים (ואולי בעוד מקומות) ואילו בטשרנוביל ורוז'ין אומרים כל התחנון גם אחרי השקיעה.
 
חלק עליון תַחתִית