מקרים שיש חיוב לעבור על דיני קדימה בברכות


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 204
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

מקרים שיש חיוב לעבור על דיני קדימה בברכות

שליחה על ידי אח שלך » 25 אוגוסט 2019, 17:28

שמעתי שיעור השבוע מרב חשוב (תלמיד של רבי ניסים קרליץ)
והוא אמר כמה דוגמאות שיש לברך לא לפי הסדר של דיני קדימה.

אני מביא קצת ממה שעדיין לא שכחתי ומי שיוסיף עוד יבורך מפי עליון.

1. שניצל.
י"א שהוא ספק מזונות ולכן אף שלמעשה נוהגים לברך שהכל אינו ודאי,
ולכן אם אוכל באותה ארוחה גם דברים שברכתם מזונות כמו למשל פתיתים - עליו להקדים ולברך שהכל על השניצל כי אחר שבירך על הפתיתים אולי כבר פטר את השניצל.

2. שוקולד.
אם אוכל גם משהו שברכתו העץ יקדים לברך על השוקולד שהכל ורק אחר כך יברך העץ.
כי לדעת הגרש"ז אויערבך יש סברא גדולה לברך העץ על השוקולד כי הגם שהוא טחון עיקרו נועד לכך.
וממילא כנ"ל יש להקדים את הברכה שהכל על השוקולד לפני שאולי העץ יפטור אותו.

3. כל הדברים הטחונים והמרוסקים שניכר ממה הם עשויים.
למשל מי שאוכל חלווה וכיו"ב אינו מברך שהכל בוודאות אלא רק מספק.
כי נחלקו הדעות בשו"ע האם מאכל מרוסק יורד לדרגת שהכל או נשאר בברכתו הראשונה.
וכיון שהחלווה הוא רק שהכל מספק ויש צד שברכתו עדיין האדמה כמו שהיתה קודם הטחינה - לכן כל פעם שיש לפנינו משהו שברכתו האדמה צריך בדווקא להקדים את ברכת שהכל על החלווה כי אם נברך האדמה יש צד שהחלווה נפטרה.
(וכן גם כל הממרחים כמו שוקולד וריבה וכו' במקרה שאדם אוכל אותם בפני עצמם הוא נכנס באותו ספק של דברים הטחונים ולכן עליו להקדים אותם להאדמה/העץ לפי הענין).

מוזמנים להוסיף.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח