מנהג שלא לעבור מעל ילד

מלמד להועיל

משתמש ותיק
לפעמים מצוי שיש תינוק או ילד ששוכב על הרצפה, ומישהו עובר בדרך הליכתו מעליו, ופעם שמעתי שיש מנהג ישן שלא עושים את זה
האם באמת יש בזה טעם ומקור
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
גזירה שמא ידרוך עליו.

לא מתאים עם מה שידוע לי שה"מנהג" התמוה מחייב שאם חלילה עברו צריך לחזור ולעבור שוב "לתקן" זאת
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הטעם הידוע הוא דברי הרשב''א בתשובה שאין לזלזל בדברי הזקנות

לא מסתבר שזה נאמר על כל דבר
לא לשבת בפינת השולחן כי יתחתנו רק עוד שש שנים ועוד הבלים מעין אלו
 

תנא-קמא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
לא לשבת בפינת השולחן כי יתחתנו רק עוד שש שנים ועוד הבלים מעין אלו
עוד לא שמעתי על זה..

אם פותחים מטריה בבית, ירד גשם בעת החופה..
 

יהודה1

משתמש ותיק
https://www.nidberu.org/viewtopic.php?f=3&t=140#p3860 שם הבאתי מקור לזה. לפי זה גם בגדול.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמונת אומן אמר:
הטעם הידוע הוא דברי הרשב''א בתשובה שאין לזלזל בדברי הזקנות

לא מסתבר שזה נאמר על כל דבר
לא לשבת בפינת השולחן כי יתחתנו רק עוד שש שנים ועוד הבלים מעין אלו
דבר שנפוץ מאד כמו עניין זה, כו"כ דורות, הוא לכאורה ודאי בכלל דברי הרשב''א. 
ודברי הרב שהובאו למעלה, במחכ"ת לא שמענו אינו ראיה. 
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הטעם הידוע הוא דברי הרשב''א בתשובה שאין לזלזל בדברי הזקנות
כידוע שאין כזה רשב"א, אלא הזקנות אומרת שכ"ה ברשב"א
כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
שו"ת הרשב"א ח"א סי' ט

ודע כי כל חכם מחכמי תורתנו החסידים כשיראה דברי הפלוסופים וישר בעיניו דרכם כשהוא מגיע אצל הכתובים המורים כהפכם פרש אותם בענין שיהיה נאות לחקירה הפילוסופית ומשים ענין המקראות משל. לפי שאין דוחק אותו ענין נבואי או מצוה. אבל כשהוא מגיע אצל חכמי ישראל יפרש המקראות כצורתן ואף על פי שהחכמה הפילוסופית סותרת אותם. כענין תחיית המתים שאין הכתובים מוכרחים בו הכרח נחתך ויש לפרש כל המקראות בדרך משל. כענין המקראות שבאו יותר מבוארים בענין מתי יחזקאל. ואלא שהכריחם הכרח הקבלה המפורסמת באומה. ובמקום הזה יודה שהקבלה תבטל החקירה הפילוסופית. ואז תהיה לנו הוראה ממנו שאין משגיחין בחקירה כנגד הקבלה. לפי שחכמת השם למעלה מחקירתנו. וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו. ולא נסתיר קבלתם רק אחר הקיום שאינו באיפשר חלילה. ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים. ופעמים יהיה הענין ההוא נרמז בכתוב. ולא שיהיה הרמז ההוא מוכרח רק תכריחנו הקבלה ויתאמת הענין הכתוב עם הקבלה וכענין שאמרתי בתחיית המתים הרואה אתה.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
לפום ריהטא דברי הרשב''א הללו כלל לא עוסקים בסתם מנהג נשים זקנות
גם אם לא "רצים" זה ברור כדבריך

בהמחשה 
כתוב בהלכה שמנהג גויים שיש לו תועלת וסברא ורפואה אין בו משום חוקות הגויים

בדומה לזה אפשר לומר שהרשב"א התכוון למנהגים של זקנים וזקנות שיש להם בדל הסבר או הבנה
הרי הובאו למעלה כל מיני דברים משונים שודאי אליהם לא התכוון הרשב"א

מטריה פתוחה בבית... כנראה הסבתות פחדו שהשפיץ של המטריה יתקע למישהו בעין...



 
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידיה אמר:
כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"ל
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמונת אומן אמר:
לפום ריהטא דברי הרשב''א הללו כלל לא עוסקים בסתם מנהג נשים זקנות
גם אם לא "רצים" זה ברור כדבריך

בהמחשה 
כתוב בהלכה שמנהג גויים שיש לו תועלת וסברא ורפואה אין בו משום חוקות הגויים

בדומה לזה אפשר לומר שהרשב"א התכוון למנהגים של זקנים וזקנות שיש להם בדל הסבר או הבנה
הרי הובאו למעלה כל מיני דברים משונים שודאי אליהם לא התכוון הרשב"א

מטריה פתוחה בבית... כנראה הסבתות פחדו שהשפיץ של המטריה יתקע למישהו בעין...

לא לזה התכוונתי. 
לענ"ד אין בכוחנו להכריע מסברא איזו סכנה יש בה טעם. 
מסברא קשה מאד להבין את רוב ענייני רפואה ולחשים שבשס. 
אבל נראה שהרשב''א עוסק בקבלה של אמונות ודעות, ולא במנהגים שנשתרשו אצל הזקנות. 
 

ידידיה

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
ידידיה אמר:
כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"ל
בכותבי חז"ל התכוונתי גם לחכמינו ז"ל שחיו בתקופת הראשונים.
 

ברל

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
ידידיה אמר:
כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"ל
אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
עיין בספר שו"ת באר משה להרה"ג ר' משה שטרן ראה אודותיו  במכלול
שאלה אם יש מקום למנהג שלא לעבור על ילד קטן. השבתי כן היה המנהג מאז ומקדם והכל הי' מקפידים ע"ז. וכן דקדקו שלא לעבור על ילד ולא לקפוץ עליו וזוכר אני דמי שהיה קופץ עליהם או עבר עליהם בקשו ממנו שיעבור אחור או יקפוץ אחור היפך ממה שעשה בראשונה, כי אמרו שעי"ז מה שעוברים או קופצים עליהם לךא יגדלו ככל הצורך.
 

בבא קמא

משתמש ותיק
ברל אמר:
מלמד להועיל אמר:
ידידיה אמר:
כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"ל
אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים. 
 
 

ברל

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
ברל אמר:
מלמד להועיל אמר:
והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"ל
אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים. 
נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.

 
 
גבריאל פולארד אמר:
מלמד להועיל אמר:
לפעמים מצוי שיש תינוק או ילד ששוכב על הרצפה, ומישהו עובר בדרך הליכתו מעליו, ופעם שמעתי שיש מנהג ישן שלא עושים את זה
האם באמת יש בזה טעם ומקור

https://www.ykr.org.il/question/2508‏‏לכידה.PNG

נראה שעם כל הכבוד הבאר משה אינו זקוק להמלצתו של ראש הישיבה 

 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
גבריאל פולארד אמר:
מלמד להועיל אמר:
לפעמים מצוי שיש תינוק או ילד ששוכב על הרצפה, ומישהו עובר בדרך הליכתו מעליו, ופעם שמעתי שיש מנהג ישן שלא עושים את זה
האם באמת יש בזה טעם ומקור

https://www.ykr.org.il/question/2508‏‏לכידה.PNG

נראה שעם כל הכבוד הבאר משה אינו זקוק להמלצתו של ראש הישיבה 

 
לא הבנתי כוונתך.
באר משה לא יכול להיות מקור למנהג, אם המנהג הזה לא הוזכר בשום מקום חוץ בספרו.
וכל אחד יכול להגיד את זה. גם אם הוא לא ראש ישיבה אלא סתם איזה גבריאל פולארד מאיזה פורום.
 

אח שלך

משתמש ותיק
ברל אמר:
בבא קמא אמר:
ברל אמר:
אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים. 
נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.

 
מה הכונה? יש לכם דוגמאות שדעתו ופסקיו לא התקבלו בציבור?
אם אני לא טועה אני דוקא זוכר שהוא נחשב כגדול שדעתו חשובה מאוד לציבור זה.
התכונתם בהלכה או בהנהגה?
 

רבה יוני

משתמש חדש
כמו כן יש מנהג לא להעביר ילד מעל שולחן
ופשוט שהטעם היה אז שהיו להם חיתולי בד
אז היום אין שום חשש
 
גבריאל פולארד אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
גבריאל פולארד אמר:
https://www.ykr.org.il/question/2508‏‏לכידה.PNG

נראה שעם כל הכבוד הבאר משה אינו זקוק להמלצתו של ראש הישיבה 
לא הבנתי כוונתך.
באר משה לא יכול להיות מקור למנהג, אם המנהג הזה לא הוזכר בשום מקום חוץ בספרו.
וכל אחד יכול להגיד את זה. גם אם הוא לא ראש ישיבה אלא סתם איזה גבריאל פולארד מאיזה פורום.
כנראה אם כתב זאת היה לו אסמכתא לדבריו
וזה שבארצות המזרח לא שמעון על מנהג זה
ולכן לא ידע עליה הראש הישיבה
לא אומר שהמנהג אין לו מקור
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אני יכול להביא כמה טעמים למנהג זה:
א. ודאי שהוא דרך בזיון, וגרוע בהרבה, ממפסיע על ראשי עם קדוש. שהרי שם נראה כפוסע עליהם, שאינו הולך עליהם, וכאן ממש עובר מעליו.
ב. כבר בחז"ל מצאנו, פעמים רבות, על דברים שחששו בהם, ואין בהם טעם, ומצאנו רבות בפוסקים, העולם אומרים שהוא סכנה.
ג. ועיקר, דברים רבים אסרו חז"ל, כי יכול להיות בהם סכנה, וכמו כמה מקומות בשבת, ודבר זה אפילו בחול אסור, משום הסכנה. ובפשטות כמו שחששו לשים מים חמים, שמא ישפך, אסור לעבור מעל ילד, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.
 
חלק עליון תַחתִית