מלמד להועיל
משתמש ותיק
לפעמים מצוי שיש תינוק או ילד ששוכב על הרצפה, ומישהו עובר בדרך הליכתו מעליו, ופעם שמעתי שיש מנהג ישן שלא עושים את זה
האם באמת יש בזה טעם ומקור
האם באמת יש בזה טעם ומקור
בבא קמא אמר:גזירה שמא ידרוך עליו.
אמונת אומן אמר:הטעם הידוע הוא דברי הרשב''א בתשובה שאין לזלזל בדברי הזקנות
עוד לא שמעתי על זה..יעקב שלם אמר:לא לשבת בפינת השולחן כי יתחתנו רק עוד שש שנים ועוד הבלים מעין אלו
דבר שנפוץ מאד כמו עניין זה, כו"כ דורות, הוא לכאורה ודאי בכלל דברי הרשב''א.יעקב שלם אמר:אמונת אומן אמר:הטעם הידוע הוא דברי הרשב''א בתשובה שאין לזלזל בדברי הזקנות
לא מסתבר שזה נאמר על כל דבר
לא לשבת בפינת השולחן כי יתחתנו רק עוד שש שנים ועוד הבלים מעין אלו
כידוע שאין כזה רשב"א, אלא הזקנות אומרת שכ"ה ברשב"אאמונת אומן אמר:הטעם הידוע הוא דברי הרשב''א בתשובה שאין לזלזל בדברי הזקנות
גם אם לא "רצים" זה ברור כדבריךאמונת אומן אמר:לפום ריהטא דברי הרשב''א הללו כלל לא עוסקים בסתם מנהג נשים זקנות
והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"לידידיה אמר:כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
יעקב שלם אמר:גם אם לא "רצים" זה ברור כדבריךאמונת אומן אמר:לפום ריהטא דברי הרשב''א הללו כלל לא עוסקים בסתם מנהג נשים זקנות
בהמחשה
כתוב בהלכה שמנהג גויים שיש לו תועלת וסברא ורפואה אין בו משום חוקות הגויים
בדומה לזה אפשר לומר שהרשב"א התכוון למנהגים של זקנים וזקנות שיש להם בדל הסבר או הבנה
הרי הובאו למעלה כל מיני דברים משונים שודאי אליהם לא התכוון הרשב"א
מטריה פתוחה בבית... כנראה הסבתות פחדו שהשפיץ של המטריה יתקע למישהו בעין...
בכותבי חז"ל התכוונתי גם לחכמינו ז"ל שחיו בתקופת הראשונים.מלמד להועיל אמר:והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"לידידיה אמר:כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.מלמד להועיל אמר:והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"לידידיה אמר:כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
שאלה אם יש מקום למנהג שלא לעבור על ילד קטן. השבתי כן היה המנהג מאז ומקדם והכל הי' מקפידים ע"ז. וכן דקדקו שלא לעבור על ילד ולא לקפוץ עליו וזוכר אני דמי שהיה קופץ עליהם או עבר עליהם בקשו ממנו שיעבור אחור או יקפוץ אחור היפך ממה שעשה בראשונה, כי אמרו שעי"ז מה שעוברים או קופצים עליהם לךא יגדלו ככל הצורך.
הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים.ברל אמר:אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.מלמד להועיל אמר:והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"לידידיה אמר:כלל זה יהא בידך, כל עניני סכנה סגולית כגון נידו"ד שלא נמסרו לנו מחז"ל אינם אלא שטויות והבלים
נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.בבא קמא אמר:הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים.ברל אמר:אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.מלמד להועיל אמר:והלא ספר חסידים וצוואת ר"י החסיד מלא בעניני סכנה שלא הוזכרו בחז"ל
גבריאל פולארד אמר:מלמד להועיל אמר:לפעמים מצוי שיש תינוק או ילד ששוכב על הרצפה, ומישהו עובר בדרך הליכתו מעליו, ופעם שמעתי שיש מנהג ישן שלא עושים את זה
האם באמת יש בזה טעם ומקור
https://www.ykr.org.il/question/2508לכידה.PNG
לא הבנתי כוונתך.איטשע מאיר לורנץ אמר:גבריאל פולארד אמר:מלמד להועיל אמר:לפעמים מצוי שיש תינוק או ילד ששוכב על הרצפה, ומישהו עובר בדרך הליכתו מעליו, ופעם שמעתי שיש מנהג ישן שלא עושים את זה
האם באמת יש בזה טעם ומקור
https://www.ykr.org.il/question/2508לכידה.PNG
נראה שעם כל הכבוד הבאר משה אינו זקוק להמלצתו של ראש הישיבה
מה הכונה? יש לכם דוגמאות שדעתו ופסקיו לא התקבלו בציבור?ברל אמר:נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.בבא קמא אמר:הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים.ברל אמר:אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
כנראה אם כתב זאת היה לו אסמכתא לדבריוגבריאל פולארד אמר:לא הבנתי כוונתך.איטשע מאיר לורנץ אמר:גבריאל פולארד אמר:https://www.ykr.org.il/question/2508לכידה.PNG
נראה שעם כל הכבוד הבאר משה אינו זקוק להמלצתו של ראש הישיבה
באר משה לא יכול להיות מקור למנהג, אם המנהג הזה לא הוזכר בשום מקום חוץ בספרו.
וכל אחד יכול להגיד את זה. גם אם הוא לא ראש ישיבה אלא סתם איזה גבריאל פולארד מאיזה פורום.