מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 596
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי יעקב שלם » 04 ספטמבר 2019, 19:56

במחלוקת המפורסמת בין המג"א והגר"א האם למנות השעות הזמניות מעלוה"ש לצאה"כ או מהנץ לשקיעה

האם הם נחלקו מתי היום מתחיל ונגמר
או שהגר"א מודה שהיום הוא מעלות השחר ומסיבה צדדית (מה היא?) הוא מסביר שצריך לחשב הזמנים מהנץ

לכאורה יותר מסתבר כצד ב  מכיון שבכמה מקומות מבואר שהיום הוא מעלות למשל ברכות ב:  שו"ע סימן פט
אם כך מה טעם הגר"א

תודה מראש לעונים


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי שאר לעמו » 04 ספטמבר 2019, 20:27

בימי השויון - היום והלילה חייבים להיות שוים: היום 12 שעות, והלילה 12 שעות.
ואם נמדוד מעלות השחר עד צה"כ אין שויון.

נכון ש'אנחנו עושים במלאכה מעלות השחר עד צאת הכוכבים' אבל זו תוספת ליום בגלל אור הנשף. (ואף אחרי צאת ג' כוכבים בינוניים שהוא לילה לכל דיניו, יש אורה מסויימת של הנשף!)
'יום' זה שמש/אור (ויקרא אלוקים לאור יום). כששקעה חמה אין אור - זה לילה.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי יהושע » 04 ספטמבר 2019, 21:07

שאר לעמו כתב:
04 ספטמבר 2019, 20:27
בימי השויון - היום והלילה חייבים להיות שוים: היום 12 שעות, והלילה 12 שעות.
ואם נמדוד מעלות השחר עד צה"כ אין שויון.

נכון ש'אנחנו עושים במלאכה מעלות השחר עד צאת הכוכבים' אבל זו תוספת ליום בגלל אור הנשף. (ואף אחרי צאת ג' כוכבים בינוניים שהוא לילה לכל דיניו, יש אורה מסויימת של הנשף!)
'יום' זה שמש/אור (ויקרא אלוקים לאור יום). כששקעה חמה אין אור - זה לילה.

מי אמר שהיום והלילה חייבים להיות שווים?


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי יהושע » 04 ספטמבר 2019, 21:09

יעקב שלם כתב:
04 ספטמבר 2019, 19:56
במחלוקת המפורסמת בין המג"א והגר"א האם למנות השעות הזמניות מעלוה"ש לצאה"כ או מהנץ לשקיעה

האם הם נחלקו מתי היום מתחיל ונגמר
או שהגר"א מודה שהיום הוא מעלות השחר ומסיבה צדדית (מה היא?) הוא מסביר שצריך לחשב הזמנים מהנץ

לכאורה יותר מסתבר כצד ב  מכיון שבכמה מקומות מבואר שהיום הוא מעלות למשל ברכות ב:  שו"ע סימן פט
אם כך מה טעם הגר"א

תודה מראש לעונים

בדיני התורה היום והלילה תלויים בעלות ובצאת, אולי בלשון בני אדם זה תלוי בשקיע ובנץ, לכן בשעות היום דברו חז״ל בלשון בני אדם.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 596
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי יעקב שלם » 04 ספטמבר 2019, 22:49

שאר לעמו כתב:
04 ספטמבר 2019, 20:27
בימי השויון - היום והלילה חייבים להיות שוים: היום 12 שעות, והלילה 12 שעות.
ואם נמדוד מעלות השחר עד צה"כ אין שויון.

נכון ש'אנחנו עושים במלאכה מעלות השחר עד צאת הכוכבים' אבל זו תוספת ליום בגלל אור הנשף. (ואף אחרי צאת ג' כוכבים בינוניים שהוא לילה לכל דיניו, יש אורה מסויימת של הנשף!)
'יום' זה שמש/אור (ויקרא אלוקים לאור יום). כששקעה חמה אין אור - זה לילה.

לדבריך למה הקורא קרי"ש ומתפלל אחרי עלות יצא?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי שאר לעמו » 05 ספטמבר 2019, 01:25

כי כתוב ובשבכך ובקומך.
יכולת לשאול על כל המצוות שבדיעבד יצא קודם הנץ, כי זה גם נחשב כיום, ומ"מ יום גמור הוא אור החמה.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 596
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי יעקב שלם » 05 ספטמבר 2019, 07:51

שאר לעמו כתב:
05 ספטמבר 2019, 01:25
כי כתוב ובשבכך ובקומך.
יכולת לשאול על כל המצוות שבדיעבד יצא קודם הנץ, כי זה גם נחשב כיום, ומ"מ יום גמור הוא אור החמה.

שאלתי גם על תפילה שלא תלויה בשכיבה
אה"נ קשה משאר מצוות
אבל על העיקר לא ענית 
מה הפשט נחשב כיום ולא יום גמור
האם זה כוונת הגר"א מה המקור לכך   בגמ' ותנ"ך


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 774
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 164 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 ספטמבר 2019, 13:37

לכאורה נראה הטעם ששעות היום מהנץ עד השקיעה
משום ששעות היום נקבעו על פי מה שראו בעינים בשטח
דהיינו שראו שהשמש זזה זה מה שנקרא שעבר שעה
ולכן זה נקבע מהנץ החמה כמובן

קודם כל זה טעם פרקטי
בזמן שלא היה שעון כמו שלנו
הרי הדרך למעבר שעות היום
היה לפי התקדמות השמש
וזה גם כנראה טעם מהותי


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי שאר לעמו » 05 ספטמבר 2019, 17:33

אמת שי"ב שעות נגזר משעון השמש.
אבל חייב שיהיה י"ב שעות שוות ליום ולילה, באיזה זמן.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 596
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי יעקב שלם » 05 ספטמבר 2019, 18:51

שאר לעמו כתב:
05 ספטמבר 2019, 17:33
אבל חייב שיהיה י"ב שעות שוות ליום ולילה, באיזה זמן.

וזה רק מהנץ עד שקיעה


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבנה בדעת הגר"א בזמני היום

שליחה על ידי שאר לעמו » 05 ספטמבר 2019, 20:12

ביום השויון

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים