דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי אח שלך » 06 ספטמבר 2019, 01:43

בגמ' בפסחים דף ג ע"א "לעולם יספר אדם בלשון נקיה שהרי בזב קראו מרכב ובאשה קראו מושב".
והיינו שעצם הזכרת הישיבה של אשה באופן שמשתמע ממנו מצב של פיסוק רגלים - זה לא לשון נקיה. "ואומר ותבחר לשון ערומים".

ואם אני לא טועה - ראיתי פעם מקור שמביא שבפועל נשים ישבו על הגמל וכדומה באופן הכי בטיחותי בדיוק כמו שאנו מכירים מישיבת גברים כדי לא ליפול ולא עם שתי רגלים לצד אחד.
וא"כ הנקיות היא רק בבחירת לשון ערומים ולא במציאות עצמה.
וזה להיפך מכפי שהיה אפשר להבין מהגמ' בפשיטות.

למעשה:
אופנים - כבר נתפשט בהרבה קהילות שבנות בגיל מסויים נמנעות לגמרי מנסיעה בהם.
אבל כיון שבקורקינט והוברבורד כדומה אין שייך בו ענין זה - אשמח לדעת אם זה מקובל בציבור של המדקדקים בצניעות.
(הפרט הנקודתי הזה נוגע לי כעת למעשה לגבי הבת שלי בת 12 שרוצה ליסוע בזה ואין לי שמץ מושג אם זה נחשב שינוי מהמקובל בין היראים)


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי אח שלך » 06 ספטמבר 2019, 01:59

הבהרה:
גם אני מבין שאי אפשר להשוות לגמרי את המשחקים של ימינו שזה רק צורך כלשהו - להיתר של רכיבה על הגמל שזה היה התחבורה היחידה שלהם במדבר ולא היה שייך לומר לאשה שלא תסע בכלל.

ואני שואל רק מצד "דת יהודית" שעל פי המבואר בפוסקים זה תלוי במידה רבה במנהגי המקומות והזמנים.
וזה לא כמו מה שאסור מן הדין גם אם כולם נוהגות כן - שזה כבר נחשב "דת משה".


חיים ליצא
הודעות: 346
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי חיים ליצא » 06 ספטמבר 2019, 08:30

אח שלך כתב:
06 ספטמבר 2019, 01:43
בגמ' בפסחים דף ג ע"א "לעולם יספר אדם בלשון נקיה שהרי בזב קראו מרכב ובאשה קראו מושב".
והיינו שעצם הזכרת הישיבה של אשה באופן שמשתמע ממנו מצב של פיסוק רגלים - זה לא לשון נקיה. "ואומר ותבחר לשון ערומים".

ואם אני לא טועה - ראיתי פעם מקור גם זה בגמרא שם שמביא שבפועל נשים ישבו על הגמל וכדומה באופן הכי בטיחותי בדיוק כמו שאנו מכירים מישיבת גברים כדי לא ליפול ולא עם שתי רגלים לצד אחד.
וא"כ הנקיות היא רק בבחירת לשון ערומים ולא במציאות עצמה.
וזה להיפך מכפי שהיה אפשר להבין מהגמ' בפשיטות.

למעשה:
אופנים - כבר נתפשט בהרבה קהילות שבנות בגיל מסויים נמנעות לגמרי מנסיעה בהם.
אבל כיון שבקורקינט והוברבורד כדומה אין שייך בו ענין זה - אשמח לדעת אם זה מקובל בציבור של המדקדקים בצניעות.
(הפרט הנקודתי הזה נוגע לי כעת למעשה לגבי הבת שלי בת 12 שרוצה ליסוע בזה ואין לי שמץ מושג אם זה נחשב שינוי מהמקובל בין היראים)

 


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי zxc » 07 ספטמבר 2019, 22:02

אני מחסידות 'פרומעריט', ואצלנו זה לא מקובל.
ובדרך אגב, לידיעתי, חסידים הראשונים (כוונתי לתלמידי הבעש"ט ולא מזמן המשנה) הקפידו - אף גברים - שלא לרכב על סוס גמל וכדו', מסיבות מובנות.


אמונת אומן
הודעות: 2509
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 355 פעמים
קיבל תודה: 921 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי אמונת אומן » 07 ספטמבר 2019, 22:08

zxc כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:02
אני מחסידות 'פרומעריט', ואצלנו זה לא מקובל.
ובדרך אגב, לידיעתי, חסידים הראשונים (כוונתי לתלמידי הבעש"ט ולא מזמן המשנה) הקפידו - אף גברים - שלא לרכב על סוס גמל וכדו', מסיבות מובנות.
ללא אוכף אסור מדינא, ועם אוכף, מה הבעיה? 
 


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי zxc » 08 ספטמבר 2019, 00:41

אמונת אומן כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:08
zxc כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:02
אני מחסידות 'פרומעריט', ואצלנו זה לא מקובל.
ובדרך אגב, לידיעתי, חסידים הראשונים (כוונתי לתלמידי הבעש"ט ולא מזמן המשנה) הקפידו - אף גברים - שלא לרכב על סוס גמל וכדו', מסיבות מובנות.
ללא אוכף אסור מדינא, ועם אוכף, מה הבעיה? 

כמובן, חומרא
 


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי אח שלך » 08 ספטמבר 2019, 01:24

zxc כתב:
08 ספטמבר 2019, 00:41
אמונת אומן כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:08
zxc כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:02
אני מחסידות 'פרומעריט', ואצלנו זה לא מקובל.
ובדרך אגב, לידיעתי, חסידים הראשונים (כוונתי לתלמידי הבעש"ט ולא מזמן המשנה) הקפידו - אף גברים - שלא לרכב על סוס גמל וכדו', מסיבות מובנות.
ללא אוכף אסור מדינא, ועם אוכף, מה הבעיה? 

כמובן, חומרא
 
אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?


משבט הכהונא
הודעות: 254
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי משבט הכהונא » 08 ספטמבר 2019, 08:34

אח שלך כתב:  06 ספטמבר 2019, 01:43
בגמ' בפסחים דף ג ע"א "לעולם יספר אדם בלשון נקיה שהרי בזב קראו מרכב ובאשה קראו מושב".
והיינו שעצם הזכרת הישיבה של אשה באופן שמשתמע ממנו מצב של פיסוק רגלים - זה לא לשון נקיה. "ואומר ותבחר לשון ערומים".

ואם אני לא טועה - ראיתי פעם מקור גם זה בגמרא שם שמביא שבפועל נשים ישבו על הגמל וכדומה באופן הכי בטיחותי בדיוק כמו שאנו מכירים מישיבת גברים כדי לא ליפול ולא עם שתי רגלים לצד אחד.
וא"כ הנקיות היא רק בבחירת לשון ערומים ולא במציאות עצמה.
וזה להיפך מכפי שהיה אפשר להבין מהגמ' בפשיטות.
אכן בגמ' בבא מציעא מבואר בדף ט דאשה קונה ברכיבה
ועיין חידושי הרשב"א שם וז"ל ה"ג רש"י ז"ל ואשה קניא. ופי' הוא ז"ל ואשה שאין כחה יפה דרכה לרכוב עליה פן תנתק הבהמה ממנה,עכ"ל (וזכורני שיש מפרשים שזה דוקא בסימטא אבל ברה"ר לא משום צניעותא. ועיין שם בדף עט שמבואר שאין דרכה של אשה לרכוב ולכן כששכר החמור לרכוב איש לא ירכב עליה אשה ואלי זה יתרץ גם לזה)
ועיין בגמ' שבת דף סג ע"ב אמר רבי יוחנן: משפחה אחת היתה בירושלים שהיו פסיעותיהן גסות, והיו בתולותיהן נושרות.
ו
ע"ע באבן ישראל להגאון האדיר ר' ישראל יעקב פישר זצ"ל ראב"ד העדה"ח על הרמב"ם והלכות שכירות פרק ד וז"ל
שכר את הבהמה לרכוב עליה איש לא ירכיב עליה אישה עכ"ל. מקורו בב"מ דף ע"ט ע"ב והדבר מחוסר ביאור אמאי לא ירכיב עליה אישה, כיון דלהיפוך בשכר לרכוב עליה אישה מרכיב עליה איש, ובסמ"ע חו"מ סי' ש"ח פי' דטעמא משום שאשה כבידה מאיש עיין שם, ובחסדי דוד על התוספתא תמה מאי פסקא דלעולם אשה כבידה מאיש, וע"כ פי' הוא ז"ל דטעמא משום שאשה אינה משגחת בטוב על החמור עיין שם, ודבריו צ"ע דהרי משמע דגם אם אחר ישגיח על רכיבתה נמי אסור וצ"ע, והנראה בזה עפ"י המבואר בפסחים דף ג' ע"א דאשה אין דרכה לרכוב בפיסוק רגלים כאיש דהוה דרך גנאי, חוץ על הגמל משום בעיתותא עיין שם, ולכן רכיבתה על החמור הוה משא כיון דאין ברכיבתה שיווי משקל, וכן מבואר ברשב"ם ב"ב דף ע"ח ע"א ובפי' רבינו גרשון שם דרכיבת אשה הוא מצד אחד ולא בפיסוק רגלים ולכן אינו רכיבה אלא משא וכמש"נ.


לבי במערב
הודעות: 683
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי לבי במערב » 25 אוקטובר 2019, 16:34

אח שלך כתב:
06 ספטמבר 2019, 01:43
 . . ראיתי פעם מקור שמביא שבפועל נשים ישבו על הגמל וכדומה באופן הכי בטיחותי בדיוק כמו שאנו מכירים מישיבת גברים כדי לא ליפול ולא עם שתי רגלים לצד אחד. וא"כ הנקיות היא רק בבחירת לשון ערומים ולא במציאות עצמה. וזה להיפך מכפי שהיה אפשר להבין מהגמ' בפשיטות.
כמדומה שפשטות הגמ' היא להיפך, "לעולם יספר אדם בלשון נקי' . . ואומר ותבחר לשון ערומים".
אשמח אם כת"ר יציין את המקורות לכאן ולכאן.


אלף זעירא
הודעות: 74
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 15:06
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי אלף זעירא » 27 אוקטובר 2019, 22:19

אח שלך כתב:
08 ספטמבר 2019, 01:24
אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?
אח שלי היקר! למה כשאתה עומד על גג בנין בן מאה קומות ללא גדר אתה לא מתקרב עד קצה הגג למרות שאתה מספיק בוגר בשביל להיזהר מליפול?
כשעבירה מורגש אצל האדם במוחש כסכנת מוות [רוחנית] מתרחקים עד קצה האחרון, וכבר איתא בחובות הלבבות שצריך לפרוש מצ''ט שערי היתר כדי שלא ליכשל באיסור.
ומלבד זאת, אצל הצדיקים הקדושים כל תנועה מלווה ביחודים וכוונות נשגבים, ומאוד ייתכן שעל פי הסוד ופנימיות התורה יש פגם בהורדת היד מתחת לאבנט. [כתבתי בדרך אפשר].


אברהם העברי
הודעות: 1056
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 243 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי אברהם העברי » 12 נובמבר 2019, 21:58

אח שלך כתב:
06 ספטמבר 2019, 01:43
ראיתי פעם מקור שמביא שבפועל נשים ישבו על הגמל וכדומה באופן הכי בטיחותי בדיוק כמו שאנו מכירים מישיבת גברים כדי לא ליפול ולא עם שתי רגלים לצד אחד.
לכאו' רש"י מפורש דלא כן
דמטרטין - ירך מכאן וירך מכאן ואברו מתחמם:

דלא מטרטין - רוכב כאשה:

מטרטין - לשון מאזנים כדאמרי' במנחות (דף פז.) וכי טורטני יכניס:
נדה יד א


יצחק
הודעות: 1408
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 473 פעמים
קיבל תודה: 441 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי יצחק » 12 נובמבר 2019, 22:46

אלף זעירא כתב:
27 אוקטובר 2019, 22:19
אח שלך כתב:
08 ספטמבר 2019, 01:24
אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?
אח שלי היקר! למה כשאתה עומד על גג בנין בן מאה קומות ללא גדר אתה לא מתקרב עד קצה הגג למרות שאתה מספיק בוגר בשביל להיזהר מליפול?
כשעבירה מורגש אצל האדם במוחש כסכנת מוות [רוחנית] מתרחקים עד קצה האחרון, וכבר איתא בחובות הלבבות שצריך לפרוש מצ''ט שערי היתר כדי שלא ליכשל באיסור.
ומלבד זאת, אצל הצדיקים הקדושים כל תנועה מלווה ביחודים וכוונות נשגבים, ומאוד ייתכן שעל פי הסוד ופנימיות התורה יש פגם בהורדת היד מתחת לאבנט. [כתבתי בדרך אפשר].
אני מבין את זה גם בלי יחודים וכוונות נשגבות, גם מה שכתבת על בנין בן מאה קומות לענ"ד אינו מספיק, הרי מקסימום אני אתרחק שנים שלושה מטרים לא יותר!! וזה כבר לא משנה כמה הבנין גבוה.

צודק @אח שלך שהוא לא יכשל באיסור ממש אבל הענין הוא כדלהלן
שים לב, העבירות הם ה"מפה" של השטייגן שלך, כלומר אם אתה רוצה לדעת היכן ובמה להתקדם אז דע לך שכמה שאתה מתרחק מהעבירה אתה מתקרב לה', העבירה היא נקודת ציון שצריך לברוח ממנה גם אם ברור שלא תגיע לעבירה עצמה.
רואים את זה בפרשת יתרו בעשרת הדברות כתוב "לא תרצח" "לא תנאף" ואח"כ בסוף הפרשה כתוב "מזבח אבנים וכו' לא תניף עליהן ברזל" "ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו", כלומר לא תרצח ולא תנאף הם נקודות שמראות לך איך לבנות מזבח כזה שיהיה נקי מרציחה וניאוף. אני מקוה שכתבתי ברור.  
 


בר נש
הודעות: 453
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי בר נש » 12 נובמבר 2019, 23:19

אלף זעירא כתב:
27 אוקטובר 2019, 22:19
למה כשאתה עומד על גג בנין בן מאה קומות ללא גדר אתה לא מתקרב עד קצה הגג למרות שאתה מספיק בוגר בשביל להיזהר מליפול?
יש כאלה שגם כשיש גדר מתרחקים ממנו, ונ''ל שזה בגלל שכשרואים את הגובה הם מדמיינים נפילה מהגג.


יהודי רציני
הודעות: 465
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי יהודי רציני » 13 נובמבר 2019, 00:49

אח שלך כתב: 

ראיתי פעם מקור שמביא שבפועל נשים ישבו על הגמל וכדומה באופן הכי בטיחותי בדיוק כמו שאנו מכירים מישיבת גברים כדי לא ליפול ולא עם שתי רגלים לצד אחד.
לכאו' רש"י מפורש דלא כן
דמטרטין - ירך מכאן וירך מכאן ואברו מתחמם:

דלא מטרטין - רוכב כאשה:

מטרטין - לשון מאזנים כדאמרי' במנחות (דף פז.) וכי טורטני 
כבר העיר חיים ליצא לעי' שם בגמ' ומבו' דדוקא על גמלים או על חמור בלילה שרי לאשה משום ביעתותא אך על חמור סתם אכן אין דרכה לרכב כגברים, ומיושב הקו' מרש"י ודו"ק.


במבי
הודעות: 2689
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי במבי » 13 נובמבר 2019, 06:42

zxc כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:02
אני מחסידות 'פרומעריט', ואצלנו זה לא מקובל.
ובדרך אגב, לידיעתי, חסידים הראשונים (כוונתי לתלמידי הבעש"ט ולא מזמן המשנה) הקפידו - אף גברים - שלא לרכב על סוס גמל וכדו', מסיבות מובנות.

אני קראתי בספר עתיק שהרופשיצ'ר היה רוכב בעצמו על הסוס ! 
וכן היה קונה תפוחים מהערלות ולא היה נמנע.


ב. זעירא
הודעות: 609
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 633 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי ב. זעירא » 13 נובמבר 2019, 13:15

במבי כתב:
13 נובמבר 2019, 06:42
אני קראתי בספר עתיק שהרופשיצ'ר היה רוכב בעצמו על הסוס ! 
וכן היה קונה תפוחים מהערלות ולא היה נמנע.
אולי יחכימנו מר, באיזה ספר?


במבי
הודעות: 2689
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי במבי » 13 נובמבר 2019, 19:34

ברו כתב:
13 נובמבר 2019, 13:15
במבי כתב:
13 נובמבר 2019, 06:42
אני קראתי בספר עתיק שהרופשיצ'ר היה רוכב בעצמו על הסוס ! 
וכן היה קונה תפוחים מהערלות ולא היה נמנע.
אולי יחכימנו מר, באיזה ספר?

טעיתי. מדובר בר' פנחס מקוריץ
ובספר חכם הרזים כתוב:
"...ופ"א ספרו לו מאדם חשוב א' מפה"ק שהקפיד על השוחט שלא בא לביתו לשחוט כפרות, ותמה מאד עד"ז וכי על דבר כזה יש להקפיד? ואם לא היה השוחט בא לביתי הייתי נוטל הכפרה שלי והולך לשחוט. גם תמיד הלך לבית הרופא לגלח ולא קראו לביתו.
וכ"פ היה רוכב על הסוס בשוק בעת שהיה מניעה לילך ברגליים, ובעת גשמים היה נוטל הקאפטין על הראש. גם כשנזדמן לו בהילוכו בשוק לקנות איזה פרי היה קונה בעצמו, אפילו אצל ערילות. והקפיד גם עלינו מאד שלא לנהוג א"ע בחשיבות להחזיק ד"ז לבושה לילך בעצמו לשוק לקנות איזה דבר (קונטרס ו' אות לג')


דוידי חיים
הודעות: 99
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:35
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי דוידי חיים » 15 ינואר 2020, 00:24

הבעל שם טוב והרבה צדיקים רכבו על סוס כמובן עם אוכף


ברכה והצלחה
הודעות: 76
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 20:48
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי ברכה והצלחה » 19 אפריל 2020, 21:51

סיפר לי קרוב משפחה ששאל את ר' שלמה זלמן עד איזה גיל בנות יכולות ללבוש מכנסיים
והשיב לו תדע שדבר זה תלוי בעיר שאתה גר בו בשכונה וברחוב
ולכן אני יענה לך אבל זה תשובה שנכונה רק לרחוב שלך אבל זה לא הדין לרחוב אחר באותה שכונה
ואז אמר לו את הגיל המדוייק (הנ"ל לא אמר לי, וכמדומה שאמר לו שזה תלוי גם באיזה שנים....)
מדובר בקרוב משפחה מדרגה ראשונה כך שאם זה מעניין את הציבור אוכל לשאול אותו לקצת יותר פירוט......


חניכי הישיבות
הודעות: 338
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 19 אפריל 2020, 23:29

אח שלך כתב:
08 ספטמבר 2019, 01:24
zxc כתב:
08 ספטמבר 2019, 00:41
אמונת אומן כתב:
07 ספטמבר 2019, 22:08

ללא אוכף אסור מדינא, ועם אוכף, מה הבעיה? 
כמובן, חומרא

אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?

כנודע תמונתו הידועה של מרן הח"ח כששם ידו אחת על השניה כמו שצריך בשמו"ע כדי לא להוריד ידו מתחת למילתו
וכן ראינו בעינינו עד לפני כשנתיים את רבינו הגדול מרן רה"י הגר"ש זיע"א שהיה טהור בכל מיני טהרה  וגם נהג כן
ואף על מרן ראש ישיבת גרודנא זצ"ל ידוע שהיה נזהר בזה מאד
א"כ יש לך מקורות טובים ממש לזה הענין


מהרילניק
הודעות: 416
הצטרף: 13 אפריל 2020, 16:35
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי מהרילניק » 19 אפריל 2020, 23:45

חניכי הישיבות כתב:
19 אפריל 2020, 23:29
אח שלך כתב:
08 ספטמבר 2019, 01:24
zxc כתב:
08 ספטמבר 2019, 00:41

כמובן, חומרא
אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?

כנודע תמונתו הידועה של מרן הח"ח כששם ידו אחת על השניה כמו שצריך בשמו"ע כדי לא להוריד ידו מתחת למילתו
וכן ראינו בעינינו עד לפני כשנתיים את רבינו הגדול מרן רה"י הגר"ש זיע"א שהיה טהור בכל מיני טהרה  וגם נהג כן
ואף על מרן ראש ישיבת גרודנא זצ"ל ידוע שהיה נזהר בזה מאד
א"כ יש לך מקורות טובים ממש לזה הענין
דהרי רבינו הקדוש אינו מקור מספיק עד שיצטרפו אליו החכמים הנ"ל 
נראה לי שפספסת את השאלה הנושא הוא מה הרעיון בזה ולא אם יש לזה מקור
 


מבקש אמת
הודעות: 3092
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 אפריל 2020, 00:18

חניכי הישיבות כתב:
19 אפריל 2020, 23:29
אח שלך כתב:
08 ספטמבר 2019, 01:24
zxc כתב:
08 ספטמבר 2019, 00:41

כמובן, חומרא
אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?

כנודע תמונתו הידועה של מרן הח"ח כששם ידו אחת על השניה כמו שצריך בשמו"ע כדי לא להוריד ידו מתחת למילתו
וכן ראינו בעינינו עד לפני כשנתיים את רבינו הגדול מרן רה"י הגר"ש זיע"א שהיה טהור בכל מיני טהרה  וגם נהג כן
ואף על מרן ראש ישיבת גרודנא זצ"ל ידוע שהיה נזהר בזה מאד
א"כ יש לך מקורות טובים ממש לזה הענין

יעויין תוס' נדה יג,א שהבינו ש"מתחת לאבנטו" היינו שלא נגע באמתו, ולא שבאמת לא הוריד את היד מתחת לאבנט.


עמיקא וטמירא
הודעות: 176
הצטרף: 20 ינואר 2020, 00:06
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי עמיקא וטמירא » 20 אפריל 2020, 00:44

חניכי הישיבות כתב:
19 אפריל 2020, 23:29
אח שלך כתב:
08 ספטמבר 2019, 01:24
zxc כתב:
08 ספטמבר 2019, 00:41

כמובן, חומרא
אם כבר - הזכרתם לי שאלה ישנה שמפריעה לי.

יש עוד כאלה הנהגות של חומרות שאין להם הגיון מצד עצמו
כמו למשל מה שרבי נקרא קדוש בגלל שלא הוריד ידיו מתחת לאבנט וכדומה.

מה הפשט ולמה צריך הרחקה כזו שלכאורה אין היא שומרת משום חשש איסור.
נראה לכם שבאמת רבי היה יכול להכשל באיסור ממש - אם בסה"כ היה מוריד את היד מתחת לאבנט?
עכ"פ לי הקטן זה לא נראה הגיוני. אז מה באמת הענין בכל זה?

כנודע תמונתו הידועה של מרן הח"ח כששם ידו אחת על השניה כמו שצריך בשמו"ע כדי לא להוריד ידו מתחת למילתו
וכן ראינו בעינינו עד לפני כשנתיים את רבינו הגדול מרן רה"י הגר"ש זיע"א שהיה טהור בכל מיני טהרה  וגם נהג כן
ואף על מרן ראש ישיבת גרודנא זצ"ל ידוע שהיה נזהר בזה מאד
א"כ יש לך מקורות טובים ממש לזה הענין
אכן מקורות קדומים יותר כבר מצאנו בגמ' מוזכר על תנא בשם רבי יהודה הנשיא שנקרא בשם רבי שהיה נוהג כך ונקרא קדוש ולכאורה אין הוא צריך סיעתא מרה"י זצוק"ל
השואל שאל מה ענין הרחקות בלא שיעור שממילא לא יגיעו לחטא 
והתשובה לכך שחומרא שייך בדבר שיש לחשוש לחטא עצמו משא"כ הרחקה מחטא אין לה שיעור כ"כ שנתרחק יותר מהחטא הרי הוא יותר  רחוק וזו המעלה 
הרחקה מהחטא 
 


ב.א.
הודעות: 75
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי ב.א. » 20 אפריל 2020, 00:58

למיטב ידיעתי יש מקומות באירופה (כגון בבלגיה ובהולנד) שמאוד מקובל שם ענין הרכיבה על האופניים, ודומני שגם נשים רוכבות על אופניים (אם-כי יתכן שאצל החסידים אינן רוכבות). מן הסתם י"ל שהדבר תלוי בכל מקום לפי מנהגו.

אמנם באמת יל"ע לעיקר הענין מה טעם יש לאסור דבר זה. ויתכן שאפשר להשוות העניין לעניין נהיגת נשים במכונית, עי' בלבושה של תורה (ח"ב סי' ע"ד אות י"ב) שהאריך בזה.
בקצרה: מונה שם עשר עשר חסרונות: א', בחינה של לא תלבש. ב', מביא לרגש גאווה. ג', נוהגות צעירות מחזיקות עצמן חשובות משאר נשים (לכאו' הוא כהנקודה הקודמת). ד', מסתכלים בה יותר כשהיא נוהגת. ה', מביא לידי מכשול בנוגע לסוג או צבע הרכב (בולט). ו', קל יותר להיות "יצאנית". ז', בעיות מצד לימוד הנהיגה אצל גבר. ח', יש מכשולים בכניסה וביציאה לרכב (ולאו דוקא אצל נהגת). ט', יתכן ערוב צעירים וצעירות וקלות ראש ביניהם. י', קשה לאישה להיזהר מסכנות הדרכים יותר מהאיש. עכת"ד.
דברים אלו צריכים הרבה עיון ובדיקה (וכפי שהוא עצמו מציין בתחילת וסוף דבריו שם), כי חלק גדול מהנ"ל תלוי לגמרי במנהג המקום (א', ב', ג', ד', לפעמים גם ה' וו' וז' וט'. ח' אינו תלוי דווקא בנהגת, י' המציאות מורה להיפך, שיש פחות תאונות אצל נשים מאשר אצל גברים!).
כמובן שיש גם הרבה מקום לחלק ביניהם, כגון שברכיבה על אופניים יש הרבה יותר מכשול שיראו מקומות המכוסים, וכדו'.


מבקש אמת
הודעות: 3092
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרכי הצניעות המקובלים לגבי אופניים, קורקינט, הוברבורד וכדומה.

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 אפריל 2020, 19:33

ב.א. כתב:
20 אפריל 2020, 00:58
למיטב ידיעתי יש מקומות באירופה (כגון בבלגיה ובהולנד) שמאוד מקובל שם ענין הרכיבה על האופניים, ודומני שגם נשים רוכבות על אופניים (אם-כי יתכן שאצל החסידים אינן רוכבות). מן הסתם י"ל שהדבר תלוי בכל מקום לפי מנהגו.

אמנם באמת יל"ע לעיקר הענין מה טעם יש לאסור דבר זה. ויתכן שאפשר להשוות העניין לעניין נהיגת נשים במכונית, עי' בלבושה של תורה (ח"ב סי' ע"ד אות י"ב) שהאריך בזה.
בקצרה: מונה שם עשר עשר חסרונות: א', בחינה של לא תלבש. ב', מביא לרגש גאווה. ג', נוהגות צעירות מחזיקות עצמן חשובות משאר נשים (לכאו' הוא כהנקודה הקודמת). ד', מסתכלים בה יותר כשהיא נוהגת. ה', מביא לידי מכשול בנוגע לסוג או צבע הרכב (בולט). ו', קל יותר להיות "יצאנית". ז', בעיות מצד לימוד הנהיגה אצל גבר. ח', יש מכשולים בכניסה וביציאה לרכב (ולאו דוקא אצל נהגת). ט', יתכן ערוב צעירים וצעירות וקלות ראש ביניהם. י', קשה לאישה להיזהר מסכנות הדרכים יותר מהאיש. עכת"ד.
דברים אלו צריכים הרבה עיון ובדיקה (וכפי שהוא עצמו מציין בתחילת וסוף דבריו שם), כי חלק גדול מהנ"ל תלוי לגמרי במנהג המקום (א', ב', ג', ד', לפעמים גם ה' וו' וז' וט'. ח' אינו תלוי דווקא בנהגת, י' המציאות מורה להיפך, שיש פחות תאונות אצל נשים מאשר אצל גברים!).
כמובן שיש גם הרבה מקום לחלק ביניהם, כגון שברכיבה על אופניים יש הרבה יותר מכשול שיראו מקומות המכוסים, וכדו'.
במחילה מכבוד המחבר זצ"ל אותו הנני מעריך מאד והוגה בספריו החשובים, אבל כל טענות אלו הם דברים שאין בהם ממש ואין להם שום שייכות למציאות, וגם בקרב בני קהילתו ומדינתו המציאות אינה כן ואין אף אחד שסבור כך, ונראה שלא כתב את הדברים אלא לנסות להסביר (בצורה לא מוצלחת כלל) דעת המתנגדים בקהילות מסויימות. בקרב חלק גדול ממכריי וקרוביי הנשים נוהגות, והמציאות שאני רואה היא ההיפך הגמור מהמתואר לעיל (לא רואות בזה שום ענין של חשיבות, ואדרבה הגברים הרבה יותר בעלי גאווה מנשים כידוע), מסתכלים הרבה פחות באשה נהגת מאשר באשה שנוסעת באוטובוס או הולכת ברחוב, הנשים הרבה יותר זהירות בנהיגה מאשר בגברים (והמחקרים מוכיחים זאת בבירור כמו שציינת), והטענה על תערובת וקלות ראש הוא הזיה גמורה הלקוחה מעולם הדמיון.

האמת היא שהמתנגדים פשוט בעלי תפיסת עולם שמרנית שסבורים שעל נשים להתנהג כמו שנשים התנהגו פעם - להיות ספונות בביתן ולגדל את ילדיהן, ולמעט ככל האפשר במגע עם החוץ. מזכירים את הגר"ש וואזנר זצ"ל שהתנגד, אך לא מזכירים שהוא גם התנגד לכל הרעיון של יציאת נשים לעבודה, וגם למושג של פאה נכרית (אלא שכותב שאין ביכולתו לאסור אחרי שגדולי האחרונים התירו). ברור מה היתה השקפת עולמו לגבי ההתנהלות הראויה לנשים, ומי שאכן הולך בדרך זו לחיי, אבל מי שאשתו עובדת במשרד וסובבת ברחובות ובשווקים בקניות ושאר סידורים עוד יותר מבעלה, ועם זאת אוסר עליה לנהוג בטענות הבל - אין זה צניעות כי אם צביעות.


נ.ב. כל הנ"ל אינו אמור אלא במקום שאין מנהג מסויים, אבל במקום שמקובל ששנהיגה זה פריצות הרי באמת אין לאשה לנהוג שם, וזאת משום שהגדרות הצניעות נקבעות לפי המוסכמה החברתית, ואם מקובל שזה לא צנוע הרי שזה באמת נעשה לא צנוע.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ברסלבר (ליטאי לשעבר) | 2 אורחים