למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי אח שלך » 13 ספטמבר 2019, 01:50

שאר לעמו כתב:
13 ספטמבר 2019, 01:43
רגע, ההסכם הוא על אנשים רבים שעולים לתפילה לכותל המערבי ?...
אם כבר אז אנשים שעולים בעצמם להר הבית...
לא מכשילים בעקיפין.


הכהן
הודעות: 1683
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 399 פעמים
קיבל תודה: 521 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי הכהן » 13 ספטמבר 2019, 08:22

חכם באשי כתב:
13 ספטמבר 2019, 01:12
ואכתי כ"ז א"א עד שיבוא המקור לידינו.
הסכם1.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי אח שלך » 14 ספטמבר 2019, 22:10

יופי.
עכשיו יוכלו לחזור לדון בשאלה של האשכול.


יושב אוהלים
הודעות: 3464
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 682 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 28 יוני 2020, 22:32

אח שלך כתב:
11 ספטמבר 2019, 14:49
יהודי כתב:
11 ספטמבר 2019, 14:10
מצוות כיבוש? מעניין מה קרה פה.
יעויין חזו"א 
ועכ"פ הוא פוסק כהרמב"ן שאסור לתת להם, ומדאורייתא.
וכפי שכבר נתפרסם כעת ממרן שר התורה הגרח"ק שאמר על החשש מויתורים בעיסקת המאה: "שהערבים יותרו!"...
ומסתמא התכוין לפסק הזה של דודו החזו"א שיש והורשתם וכיבוש ולא תחנם בזה"ז.

(ואמנם כידוע הרב שך חידש להקל באיסור זה עבור שלום אמיתי.
ויל"ע היטב בדעת החזו"א בזה שם, שהרי לכאורה כל כיבוש הוא תמיד סכנה כפי שהיה בכל הדורות ובכל העמים והמממלכות.
וא"כ מה שייך לומר שכל המצוה שנצטוינו במצות "והורשתם" - היא רק בתנאי שזה בלי שום סכנה).
מתוך בורות מוחלטת בכל נושא הנ"ל, אשל שלפי מה שכתבת עד כה, החזון איש ויבדלט"א והגרח"ק מדברים על האיסור לא לתת להם, אבל לא על מצוה לכבוש מהם מה שהם  לקחו.
 


פפפפ
הודעות: 203
הצטרף: 07 מאי 2020, 22:20
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי פפפפ » 28 אוגוסט 2020, 10:52

אח שלך כתב:
11 ספטמבר 2019, 01:15
יובהר שזו לא שאלה קנטרנית ח"ו אלא באמת רצון גם לברר הענין עד כמה שידינו מגעת וגם להשתדל ללמד זכות על מנהגן של ישראל.

עוד יובהר שהשאלה היא רק על כלל הציבור ולא על כל יחיד בפנ"ע כי אין לו השפעה כדלהלן.

הנה שמעתי מחבר שגר בעיר העתיקה ומכיר היטב את הנהגת כוחות הבטחון שבכל זמן ובכל מצב שבאים יותר יהודים לכותל - כך במקביל המשטרה/מג"ב מתגברים כוחות באופן יחסי בהר הבית כדי לשמור על היהודים מזריקת אבנים ושאר מרעין בישין.

וכידוע רוב השוטרים הם תינוקות שנשבו במקרה הטוב ורשעים במקרה הפחות טוב.
ואין שום היתר לחשוב בתמימות שכל אלו טובלים כדין עם זהירות מחציצה.
ולצערינו יש גם שוטרות יהודיות שודאי בחלק מהזמן הן בטומאת נדה/זבה.
(אמנם החבר הנ"ל מספר שישנו מיעוט מהשוטרים שכן טובלים ב"ה, ולהם יש חוברת הדרכה של רב המשטרה להיכן לא להכנס כשאין פיקוח נפש).
ומעל הכל יש לשער שחלקם אף נכנסים לצערינו למקומות שזה ודאי העזרה והמקדש שלהלכה כהרמב"ם זהו חיוב כרת כי כולנו טמאי מתים.

ולפי זה כיון שאין שום ספק שאם רוב הציבור ימנעו מלבוא לכותל בחגים ובברכת כהנים ובכל כהאי גוונא - יהיו פחות שוטרים יהודים שעולים בטומאה, אז מה ההיתר לציבור לבוא בקהל רב.

נ. ב. אולי אם היהודים ימעטו בזה אף הערבים יבואו פחות להכנס להר הבית - בגלל שהמתיחות באיזור כולו יוצרת תחרות על ה'הוראת בעלות' ...
ומסתבר שהגם שאין לנו דין ערבות כלפי הערבים - מ"מ עדיין יש לנו אחריות על שמירת המקדש מצד עצמו "והזר הקרב יומת".
וכן מצינו במסכת תמיד שלזה נועד הסורג כדי להגביל את הגויים מלעלות לחיל ולעזרה.
ומתואר ביוסיפון שעל הסורג היו שלטים להזהיר הגויים.
ולכן מלכי יוון פרצו 13 פרצות כי כעסו על זה.
לדעתי העניה אם יפסיקו לבא לכותל לבסוף יורחקו כולם מכל העיר העתיקה ולבסוף מכל ירושלים וכו' וע"כ לא מנסים לרדת ממה שיש 
 


אליעזר ג
הודעות: 1675
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי אליעזר ג » 28 אוגוסט 2020, 11:26

אח שלך כתב:
11 ספטמבר 2019, 01:15
יובהר שזו לא שאלה קנטרנית ח"ו אלא באמת רצון גם לברר הענין עד כמה שידינו מגעת וגם להשתדל ללמד זכות על מנהגן של ישראל.

עוד יובהר שהשאלה היא רק על כלל הציבור ולא על כל יחיד בפנ"ע כי אין לו השפעה כדלהלן.

הנה שמעתי מחבר שגר בעיר העתיקה ומכיר היטב את הנהגת כוחות הבטחון שבכל זמן ובכל מצב שבאים יותר יהודים לכותל - כך במקביל המשטרה/מג"ב מתגברים כוחות באופן יחסי בהר הבית כדי לשמור על היהודים מזריקת אבנים ושאר מרעין בישין.

וכידוע רוב השוטרים הם תינוקות שנשבו במקרה הטוב ורשעים במקרה הפחות טוב.
ואין שום היתר לחשוב בתמימות שכל אלו טובלים כדין עם זהירות מחציצה.
ולצערינו יש גם שוטרות יהודיות שודאי בחלק מהזמן הן בטומאת נדה/זבה.
(אמנם החבר הנ"ל מספר שישנו מיעוט מהשוטרים שכן טובלים ב"ה, ולהם יש חוברת הדרכה של רב המשטרה להיכן לא להכנס כשאין פיקוח נפש).
ומעל הכל יש לשער שחלקם אף נכנסים לצערינו למקומות שזה ודאי העזרה והמקדש שלהלכה כהרמב"ם זהו חיוב כרת כי כולנו טמאי מתים.

ולפי זה כיון שאין שום ספק שאם רוב הציבור ימנעו מלבוא לכותל בחגים ובברכת כהנים ובכל כהאי גוונא - יהיו פחות שוטרים יהודים שעולים בטומאה, אז מה ההיתר לציבור לבוא בקהל רב.

נ. ב. אולי אם היהודים ימעטו בזה אף הערבים יבואו פחות להכנס להר הבית - בגלל שהמתיחות באיזור כולו יוצרת תחרות על ה'הוראת בעלות' ...
ומסתבר שהגם שאין לנו דין ערבות כלפי הערבים - מ"מ עדיין יש לנו אחריות על שמירת המקדש מצד עצמו "והזר הקרב יומת".
וכן מצינו במסכת תמיד שלזה נועד הסורג כדי להגביל את הגויים מלעלות לחיל ולעזרה.
ומתואר ביוסיפון שעל הסורג היו שלטים להזהיר הגויים.
ולכן מלכי יוון פרצו 13 פרצות כי כעסו על זה.
שאלה טובה ומעניינת . התשובה להלן אינה למעשה ,נתחיל מהסוף:
א.  יש להניח שתגבור הכוחות מגיע מטעמים ביטחוניים שקיימים כלומר זה פיקוח נפש, אם כך במצב הנתון היה מותר לשוטר לעלות גם בטומאה ולהיכנס גם למקומות שבהם יש כרת אם זה לצורך ביטחוני ,אני מניח אלא אם כן יודעים לא כך שלא נכנסים סתם הלאה לאזור שיש בו כרת ולו מהטעם של התגרות שהממשלה מאוד חוששת ממנו. בכל אופן ללא ידיעה עובדתית אחרת, לתלייה לעניין לפני עיוור זה וודאי מספיק .
ב. נראה לי, שבמצב עניינים זה גם שוטר שידע מראש שלמחרת הוא אמור לעלות להר ולא טבל ,אומנם הוא לא בסדר, אבל בפועל שעולה במצב של סכנה  האיסור דחוי ולא עבר עליו וממילא אין לפני עיוור כלומר אין איסור הלכתי מוגדר בהגעה זו לכותל.
ג. מצד ההכנסות לסכנה והתוצאה של דחיית דיני טומאת מקדש מהצורך למנעה ,נראה לי  שאם זה במסגרת אורך החיים הנורמלי ועוד שהימנעות הייתה פוגעת בו וכן יש עניין רוחני כזה ומקובל כך אין חובת הימנעות.
 


מהפך פשטא
הודעות: 32
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי מהפך פשטא » 28 אוגוסט 2020, 13:26

אח שלך כתב:
11 ספטמבר 2019, 01:15
יובהר שזו לא שאלה קנטרנית ח"ו אלא באמת רצון גם לברר הענין עד כמה שידינו מגעת וגם להשתדל ללמד זכות על מנהגן של ישראל.

עוד יובהר שהשאלה היא רק על כלל הציבור ולא על כל יחיד בפנ"ע כי אין לו השפעה כדלהלן.

הנה שמעתי מחבר שגר בעיר העתיקה ומכיר היטב את הנהגת כוחות הבטחון שבכל זמן ובכל מצב שבאים יותר יהודים לכותל - כך במקביל המשטרה/מג"ב מתגברים כוחות באופן יחסי בהר הבית כדי לשמור על היהודים מזריקת אבנים ושאר מרעין בישין.

וכידוע רוב השוטרים הם תינוקות שנשבו במקרה הטוב ורשעים במקרה הפחות טוב.
ואין שום היתר לחשוב בתמימות שכל אלו טובלים כדין עם זהירות מחציצה.
ולצערינו יש גם שוטרות יהודיות שודאי בחלק מהזמן הן בטומאת נדה/זבה.
(אמנם החבר הנ"ל מספר שישנו מיעוט מהשוטרים שכן טובלים ב"ה, ולהם יש חוברת הדרכה של רב המשטרה להיכן לא להכנס כשאין פיקוח נפש).
ומעל הכל יש לשער שחלקם אף נכנסים לצערינו למקומות שזה ודאי העזרה והמקדש שלהלכה כהרמב"ם זהו חיוב כרת כי כולנו טמאי מתים.

ולפי זה כיון שאין שום ספק שאם רוב הציבור ימנעו מלבוא לכותל בחגים ובברכת כהנים ובכל כהאי גוונא - יהיו פחות שוטרים יהודים שעולים בטומאה, אז מה ההיתר לציבור לבוא בקהל רב.

נ. ב. אולי אם היהודים ימעטו בזה אף הערבים יבואו פחות להכנס להר הבית - בגלל שהמתיחות באיזור כולו יוצרת תחרות על ה'הוראת בעלות' ...
ומסתבר שהגם שאין לנו דין ערבות כלפי הערבים - מ"מ עדיין יש לנו אחריות על שמירת המקדש מצד עצמו "והזר הקרב יומת".
וכן מצינו במסכת תמיד שלזה נועד הסורג כדי להגביל את הגויים מלעלות לחיל ולעזרה.
ומתואר ביוסיפון שעל הסורג היו שלטים להזהיר הגויים.
ולכן מלכי יוון פרצו 13 פרצות כי כעסו על זה.
אין דין לפני עיוור כשיכול לעשות את המעשה בהיתר,
ולעניננו השוטרים הרי יכולים לעלות להר הבית בהיתר עם יטבלו כדין ולא יכנסו לשטח העזרה ולכן אין איסור לגרום להם לעלות, וזה שהם לא טובלים זה כבר לא עניננו.
 


אליעזר ג
הודעות: 1675
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי אליעזר ג » 28 אוגוסט 2020, 15:22

מהפך פשטא כתב:
28 אוגוסט 2020, 13:26
אח שלך כתב:
11 ספטמבר 2019, 01:15
יובהר שזו לא שאלה קנטרנית ח"ו אלא באמת רצון גם לברר הענין עד כמה שידינו מגעת וגם להשתדל ללמד זכות על מנהגן של ישראל.

עוד יובהר שהשאלה היא רק על כלל הציבור ולא על כל יחיד בפנ"ע כי אין לו השפעה כדלהלן.

הנה שמעתי מחבר שגר בעיר העתיקה ומכיר היטב את הנהגת כוחות הבטחון שבכל זמן ובכל מצב שבאים יותר יהודים לכותל - כך במקביל המשטרה/מג"ב מתגברים כוחות באופן יחסי בהר הבית כדי לשמור על היהודים מזריקת אבנים ושאר מרעין בישין.

וכידוע רוב השוטרים הם תינוקות שנשבו במקרה הטוב ורשעים במקרה הפחות טוב.
ואין שום היתר לחשוב בתמימות שכל אלו טובלים כדין עם זהירות מחציצה.
ולצערינו יש גם שוטרות יהודיות שודאי בחלק מהזמן הן בטומאת נדה/זבה.
(אמנם החבר הנ"ל מספר שישנו מיעוט מהשוטרים שכן טובלים ב"ה, ולהם יש חוברת הדרכה של רב המשטרה להיכן לא להכנס כשאין פיקוח נפש).
ומעל הכל יש לשער שחלקם אף נכנסים לצערינו למקומות שזה ודאי העזרה והמקדש שלהלכה כהרמב"ם זהו חיוב כרת כי כולנו טמאי מתים.

ולפי זה כיון שאין שום ספק שאם רוב הציבור ימנעו מלבוא לכותל בחגים ובברכת כהנים ובכל כהאי גוונא - יהיו פחות שוטרים יהודים שעולים בטומאה, אז מה ההיתר לציבור לבוא בקהל רב.

נ. ב. אולי אם היהודים ימעטו בזה אף הערבים יבואו פחות להכנס להר הבית - בגלל שהמתיחות באיזור כולו יוצרת תחרות על ה'הוראת בעלות' ...
ומסתבר שהגם שאין לנו דין ערבות כלפי הערבים - מ"מ עדיין יש לנו אחריות על שמירת המקדש מצד עצמו "והזר הקרב יומת".
וכן מצינו במסכת תמיד שלזה נועד הסורג כדי להגביל את הגויים מלעלות לחיל ולעזרה.
ומתואר ביוסיפון שעל הסורג היו שלטים להזהיר הגויים.
ולכן מלכי יוון פרצו 13 פרצות כי כעסו על זה.
אין דין לפני עיוור כשיכול לעשות את המעשה בהיתר,
ולעניננו השוטרים הרי יכולים לעלות להר הבית בהיתר עם יטבלו כדין ולא יכנסו לשטח העזרה ולכן אין איסור לגרום להם לעלות, וזה שהם לא טובלים זה כבר לא עניננו.

ממש לא נכון, אם מוחזק שיעשה איסור למרות שיכול בהיתר יש דין לפני עיוור.
 


מהפך פשטא
הודעות: 32
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי מהפך פשטא » 03 ספטמבר 2020, 15:00

אליעזר ג כתב:
28 אוגוסט 2020, 15:22
מהפך פשטא כתב:
28 אוגוסט 2020, 13:26
אח שלך כתב:
11 ספטמבר 2019, 01:15
יובהר שזו לא שאלה קנטרנית ח"ו אלא באמת רצון גם לברר הענין עד כמה שידינו מגעת וגם להשתדל ללמד זכות על מנהגן של ישראל.

עוד יובהר שהשאלה היא רק על כלל הציבור ולא על כל יחיד בפנ"ע כי אין לו השפעה כדלהלן.

הנה שמעתי מחבר שגר בעיר העתיקה ומכיר היטב את הנהגת כוחות הבטחון שבכל זמן ובכל מצב שבאים יותר יהודים לכותל - כך במקביל המשטרה/מג"ב מתגברים כוחות באופן יחסי בהר הבית כדי לשמור על היהודים מזריקת אבנים ושאר מרעין בישין.

וכידוע רוב השוטרים הם תינוקות שנשבו במקרה הטוב ורשעים במקרה הפחות טוב.
ואין שום היתר לחשוב בתמימות שכל אלו טובלים כדין עם זהירות מחציצה.
ולצערינו יש גם שוטרות יהודיות שודאי בחלק מהזמן הן בטומאת נדה/זבה.
(אמנם החבר הנ"ל מספר שישנו מיעוט מהשוטרים שכן טובלים ב"ה, ולהם יש חוברת הדרכה של רב המשטרה להיכן לא להכנס כשאין פיקוח נפש).
ומעל הכל יש לשער שחלקם אף נכנסים לצערינו למקומות שזה ודאי העזרה והמקדש שלהלכה כהרמב"ם זהו חיוב כרת כי כולנו טמאי מתים.

ולפי זה כיון שאין שום ספק שאם רוב הציבור ימנעו מלבוא לכותל בחגים ובברכת כהנים ובכל כהאי גוונא - יהיו פחות שוטרים יהודים שעולים בטומאה, אז מה ההיתר לציבור לבוא בקהל רב.

נ. ב. אולי אם היהודים ימעטו בזה אף הערבים יבואו פחות להכנס להר הבית - בגלל שהמתיחות באיזור כולו יוצרת תחרות על ה'הוראת בעלות' ...
ומסתבר שהגם שאין לנו דין ערבות כלפי הערבים - מ"מ עדיין יש לנו אחריות על שמירת המקדש מצד עצמו "והזר הקרב יומת".
וכן מצינו במסכת תמיד שלזה נועד הסורג כדי להגביל את הגויים מלעלות לחיל ולעזרה.
ומתואר ביוסיפון שעל הסורג היו שלטים להזהיר הגויים.
ולכן מלכי יוון פרצו 13 פרצות כי כעסו על זה.
אין דין לפני עיוור כשיכול לעשות את המעשה בהיתר,
ולעניננו השוטרים הרי יכולים לעלות להר הבית בהיתר עם יטבלו כדין ולא יכנסו לשטח העזרה ולכן אין איסור לגרום להם לעלות, וזה שהם לא טובלים זה כבר לא עניננו.
ממש לא נכון, אם מוחזק שיעשה איסור למרות שיכול בהיתר יש דין לפני עיוור.


מקור?


אליעזר ג
הודעות: 1675
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי אליעזר ג » 03 ספטמבר 2020, 16:01

מהפך פשטא כתב:
03 ספטמבר 2020, 15:00
אליעזר ג כתב:
28 אוגוסט 2020, 15:22
מהפך פשטא כתב:
28 אוגוסט 2020, 13:26

אין דין לפני עיוור כשיכול לעשות את המעשה בהיתר,
ולעניננו השוטרים הרי יכולים לעלות להר הבית בהיתר עם יטבלו כדין ולא יכנסו לשטח העזרה ולכן אין איסור לגרום להם לעלות, וזה שהם לא טובלים זה כבר לא עניננו.
ממש לא נכון, אם מוחזק שיעשה איסור למרות שיכול בהיתר יש דין לפני עיוור.

מקור?
רוב סוגיות הגמרא בתחילת הפרק הראשון של ע"ז עוסקות בציורים כאלו לגבי גויים לפני יום אידהן ואוסרות מצד לפני עיוור מכירת דברים שאנו מניחים שישמשו לע"ז כגון בהמה ראויה להקרבה למרות שיכולים שלא להשתמש בה להקרבה. 
 


מהפך פשטא
הודעות: 32
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי מהפך פשטא » 03 ספטמבר 2020, 17:38

אליעזר ג כתב:
03 ספטמבר 2020, 16:01
מהפך פשטא כתב:
03 ספטמבר 2020, 15:00
אליעזר ג כתב:
28 אוגוסט 2020, 15:22

ממש לא נכון, אם מוחזק שיעשה איסור למרות שיכול בהיתר יש דין לפני עיוור.

מקור?
רוב סוגיות הגמרא בתחילת הפרק הראשון של ע"ז עוסקות בציורים כאלו לגבי גויים לפני יום אידהן ואוסרות מצד לפני עיוור מכירת דברים שאנו מניחים שישמשו לע"ז כגון בהמה ראויה להקרבה למרות שיכולים שלא להשתמש בה להקרבה. 


שמה מדובר בתרי הברא דנהרא, זאת אומרת שהיהודי מאפשר לגוי את מעשה האיסור.
במקרה שלנו השוטרים יכולים לעלות להר הבית בלי שום קשר לכמה יהודים יש בכותל, וכל הדיון כאן הוא שהמעשה מאפשר את האיסור אלא גורם את האיסור,
במקרה כזה אם אפשר לעשות את המעשה בהתר אין בזה לפני עיוור.


מהפך פשטא
הודעות: 32
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי מהפך פשטא » 03 ספטמבר 2020, 17:40

אליעזר ג כתב:
03 ספטמבר 2020, 16:01
מהפך פשטא כתב:
03 ספטמבר 2020, 15:00
אליעזר ג כתב:
28 אוגוסט 2020, 15:22

ממש לא נכון, אם מוחזק שיעשה איסור למרות שיכול בהיתר יש דין לפני עיוור.

מקור?
רוב סוגיות הגמרא בתחילת הפרק הראשון של ע"ז עוסקות בציורים כאלו לגבי גויים לפני יום אידהן ואוסרות מצד לפני עיוור מכירת דברים שאנו מניחים שישמשו לע"ז כגון בהמה ראויה להקרבה למרות שיכולים שלא להשתמש בה להקרבה. 





שמה מדובר בתרי הברא דנהרא, זאת אומרת שהיהודי מאפשר לגוי את מעשה האיסור.
במקרה שלנו השוטרים יכולים לעלות להר הבית בלי שום קשר לכמה יהודים יש בכותל, וכל הדיון כאן הוא שהמעשה מאפשר את האיסור אלא גורם את האיסור,
במקרה כזה אם אפשר לעשות את המעשה בהתר אין בזה לפני עיוור.


אליעזר ג
הודעות: 1675
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לרבים ללכת לכותל? הרי מכשילים בזה יהודים באיסורים חמורים!

שליחה על ידי אליעזר ג » 03 ספטמבר 2020, 19:45

מהפך פשטא כתב:
03 ספטמבר 2020, 17:40
אליעזר ג כתב:
03 ספטמבר 2020, 16:01
מהפך פשטא כתב:
03 ספטמבר 2020, 15:00


מקור?
רוב סוגיות הגמרא בתחילת הפרק הראשון של ע"ז עוסקות בציורים כאלו לגבי גויים לפני יום אידהן ואוסרות מצד לפני עיוור מכירת דברים שאנו מניחים שישמשו לע"ז כגון בהמה ראויה להקרבה למרות שיכולים שלא להשתמש בה להקרבה. 





שמה מדובר בתרי הברא דנהרא, זאת אומרת שהיהודי מאפשר לגוי את מעשה האיסור.
במקרה שלנו השוטרים יכולים לעלות להר הבית בלי שום קשר לכמה יהודים יש בכותל, וכל הדיון כאן הוא שהמעשה מאפשר את האיסור אלא גורם את האיסור,
במקרה כזה אם אפשר לעשות את המעשה בהתר אין בזה לפני עיוור.
ברור שמדובר בתרי עברי כי בחד עברי אין איסור לפני עוור כלל במאפשר ,כלומר שהגוי רוצה לקנות קורבן לע"ז והיהודי מאפשר לו אם היה לו כבר בהמה  אחרת היה פטור שאינו תרי עברי.

אבל גורם פירושו של דבר שהוא זה שהניע אותו לעלות ולולא המניע הרי לא היה עולה וזה שיש לו אפשרות לעלות ללא המניע לא רלוונטית, כי אנו דנים במניע שהיה לו מבלעדיו אין מניע ולעניין זה זה התרי עברי . כי הרעיון של לפני עיוור הוא שותפות במעשה העבירה ובהכשר העבירה אם אינו נצרך לו ההכשר אינו חלק מהמעשה עצמו. אבל גרימה זה הרבה יותר מחובר למעשה מאשר הכשר וודאי שזו גרימה שמבלעדיה לא היה עולה . 

עכשיו נבחן את המקרים הפרטיים המדוברים בע"ז מדובר במוכר בהמה כאשר לגוי לא הייתה אפשרות קלה להשיגה הגוי יכול להשתמש בבהמה לע"ז או לחפלה וכדומה.  אבל מכיוון שזה לפני אידהן אנו תולים שמדובר לע"ז למרות שיכול היה לבחור מעשה אחר והיהודי שותף במעשה העבירה של הגוי. בנידון דידן המתפללים בכותל גורמים את מעשה  העליה ללא ספקות רק הספקות הן אם יעשה בתורת היתר או בתורת איסור ואם כשמדובר במעשה אחר אנו מיחסים את מעשה האיסור גם ליהודי כ"ש כשמדובר באותו מעשה שוודאי שותף בו רק השאלה אם נעשה באיסור או בהיתר והאומדנא שבאיסור. וכ"ש ששם הכשר וכאן גרימה. 

מה גם שבאופן מעשי אין אפשרות סתם כך  לכל החיילים הללו לעלות להר הבית מתי שירצו, כי ישנה מדיניות של לא להתגרות ולכן מגבילים כמויות וזמנים גם לאזרחים [אם יבואו בתורת אזרחים] וודאי חיילים רק למוכרח. 

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: זכרונות, מנהל א', מתאהב על ידך | 4 אורחים