קריעה על ראיית מקום מקדש


פותח הנושא
פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 680
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 195 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי פרלמן משה » 14 נובמבר 2018, 20:38

כבר שמעתי מכמה על גברא רבה שהגיע לכותל בימים האחרונים ולא קרע, האם ידוע למאן דהו טעמא דמילתא?

ערכים:


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי דרומאי » 14 נובמבר 2018, 23:55

משום שהיה שם לפני פחות משלשים יום.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2759
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 403 פעמים
קיבל תודה: 526 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי יהודי » 15 נובמבר 2018, 00:19

פרט לדברי הרב @דרומאי, איך אפשר לדעת שלא קרע קודם שנכנס לכותל עצמו.


יהודה אדלר
הודעות: 10
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 22:47
נתן תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי יהודה אדלר » 15 נובמבר 2018, 13:53

יש מי שכתב שע"י הקנאה את הבגד למישהו אחר מועיל לא לקרוע, אבל רוב הפוסקים דחו זאת (עי' פסקי תשובות)
שאלתי פעם את ר' נפתלי נוסבוים ואמר לי שאין שום היתר לא לקרוע.


אברעמעלע
הודעות: 83
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי אברעמעלע » 15 נובמבר 2018, 14:33

אני ראיתי לת"ח אחד שהקנה את בגדו מפני שבדיוק באותו יום הי' לו חתונה ולא הי' באפשרותו לחזור לביתו בביתר ומשם לברכפלד. אבל בשובו לביתו הוא כן קרע כדין.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 252 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי נבשר » 15 נובמבר 2018, 19:43

אברעמעלע כתב:אני ראיתי לת"ח אחד שהקנה את בגדו מפני שבדיוק באותו יום הי' לו חתונה ולא הי' באפשרותו לחזור לביתו בביתר ומשם לברכפלד. אבל בשובו לביתו הוא כן קרע כדין.
לא הבנתי למה בשובו קרע, מאחר שכשראה מקום המקדש לא היה חייב לקרוע, ועוד א"כ מה הועיל מה שהקנה.


אברעמעלע
הודעות: 83
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי אברעמעלע » 15 נובמבר 2018, 20:02

נבשר כתב:
אברעמעלע כתב:אני ראיתי לת"ח אחד שהקנה את בגדו מפני שבדיוק באותו יום הי' לו חתונה ולא הי' באפשרותו לחזור לביתו בביתר ומשם לברכפלד. אבל בשובו לביתו הוא כן קרע כדין.
לא הבנתי למה בשובו קרע, מאחר שכשראה מקום המקדש לא היה חייב לקרוע, ועוד א"כ מה הועיל מה שהקנה.
הוא סובר שהי' עליו חיוב קריעה אבל הבגד לא הי' שלו. כשהי' לו בגד משלו הוא אכן קרע את זה.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי דרומאי » 15 נובמבר 2018, 20:04

נבשר כתב:
אברעמעלע כתב:אני ראיתי לת"ח אחד שהקנה את בגדו מפני שבדיוק באותו יום הי' לו חתונה ולא הי' באפשרותו לחזור לביתו בביתר ומשם לברכפלד. אבל בשובו לביתו הוא כן קרע כדין.
לא הבנתי למה בשובו קרע, מאחר שכשראה מקום המקדש לא היה חייב לקרוע, ועוד א"כ מה הועיל מה שהקנה.
מעיקר הדין אם לא קרע בשעת ראייה קורע באותו היום.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי אברך » 16 נובמבר 2018, 00:39

דרומאי כתב:
נבשר כתב:
אברעמעלע כתב:אני ראיתי לת"ח אחד שהקנה את בגדו מפני שבדיוק באותו יום הי' לו חתונה ולא הי' באפשרותו לחזור לביתו בביתר ומשם לברכפלד. אבל בשובו לביתו הוא כן קרע כדין.
לא הבנתי למה בשובו קרע, מאחר שכשראה מקום המקדש לא היה חייב לקרוע, ועוד א"כ מה הועיל מה שהקנה.
מעיקר הדין אם לא קרע בשעת ראייה קורע באותו היום.
נשמח לשמוע מקור לדבריך. עכ"פ דעת גדולי פוסקי זמנינו דאין חיוב הקריעה אלא בשעת הראיה ולא אח"כ, ואם שכח לקרוע, או שלא קרע מאיזה סיבה, והלך וכבר אינו רואה מקום המקדש, אין עליו חובת קריעה, כ"כ האג"מ (או"ח ח"ה סי' ל"ז או' ד'), וכ"כ בקונטרס הליכות הגרי"ש אלישיב זצ"ל, וכן צידד במנחת שלמה (ח"א סי' ע"ג ד"ה שם). ואמנם מהרי"ל דיסקין (קו"א או' קפ"ה) נסתפק בראה בשבת אם חייב לקרוע במו"ש, אבל מנהג זקני ירושלים משנות דור להקל בזה כמו שהעיד הגרי"מ טוקצ'ינסקי זצ"ל בס' עיר הקודש והמקדש (פי"ז סי' א' ס"ו), הובא באג"מ שם.


יצחק פון ישיבה
הודעות: 33
הצטרף: 24 דצמבר 2018, 12:32
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי יצחק פון ישיבה » 26 דצמבר 2018, 17:06

קיימת שמועה מהגרש"ז אויערבאך, כי ירושלמי שלא הולך אחת לשלושים יום לכותל, אין לו סיבה לקרוע, כי הוא מראה שלא אכפ"ל מהענין כלל, שאלתי היא כיצד הענין מתבאר לאור ההלכה באמת, כיצד חוסר אכפתיות לחורבן הבית פוטרת ענין זה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי בנציון » 26 דצמבר 2018, 20:34

יצחק פון ישיבה כתב:קיימת שמועה מהגרש"ז אויערבאך, כי ירושלמי שלא הולך אחת לשלושים יום לכותל, אין לו סיבה לקרוע, כי הוא מראה שלא אכפ"ל מהענין כלל, שאלתי היא כיצד הענין מתבאר לאור ההלכה באמת, כיצד חוסר אכפתיות לחורבן הבית פוטרת ענין זה.
לחידודא בעלמא אמר, ולא נתכוין להלכה, אלא להבליט את חוסר הרגש שיש במי שיכול ללכת לכותל ואינו הולך.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי דרומאי » 26 דצמבר 2018, 21:21

בנציון כתב:
יצחק פון ישיבה כתב:קיימת שמועה מהגרש"ז אויערבאך, כי ירושלמי שלא הולך אחת לשלושים יום לכותל, אין לו סיבה לקרוע, כי הוא מראה שלא אכפ"ל מהענין כלל, שאלתי היא כיצד הענין מתבאר לאור ההלכה באמת, כיצד חוסר אכפתיות לחורבן הבית פוטרת ענין זה.
לחידודא בעלמא אמר, ולא נתכוין להלכה, אלא להבליט את חוסר הרגש שיש במי שיכול ללכת לכותל ואינו הולך.
יש לזה יסוד בהלכה ואכמ''ל.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי בנציון » 26 דצמבר 2018, 21:40

כדאי שתביא מקור לדברים מחודשים אלו.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי אברך » 26 דצמבר 2018, 21:53

קרא עלי מועד פרק יא סעיף יג - בענין קריעה על מקום המקדש בתושבי ירושלים.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

מנהל ד'
מנהל תוכן
הודעות: 11
הצטרף: 29 אוקטובר 2018, 00:35
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי מנהל ד' » 29 דצמבר 2018, 23:56

התחיל כאן דיון חדש בפני עצמו, בענין באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו. לתועלת הציבור העברתי את ההודעות הללו לנושא חדש בשם 'באיזה הלכות נאמר הדין של זקן ואינו לפי כבודו'.
קישור: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 581#p46581


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי מחשבות » 16 יוני 2019, 14:45

בספר שהבאתם בהערה לח כותב שמה שנהגו תושבי ירושלים שלא לקרוע
הוא משום שפטורים על ירושלים כיון שגרים בה ורואים חורבנה תמיד
ולכן פטורים אף על המקדש דשייכא אהדדי אף שיש חיוב קריעה על כל אחד מהם.
לדעתי הדברים מוזרים מאוד, הרי הרואה ערי יהודה וירושלים באותו היום קורע פעמיים
והרואה הרי יהודה בקביעות נפטר מקריעת המקדש???
גם מה שכתב ששייכי אהדדי לדעתי טעות מוחלטת
אמת הדבר שמקום המקדש כולל גם את חורבן ערי יהודה
אך עיקרו חורבן בית אלוקינו וסילוק השכינה וזה אינו בי-ם כלל.
זה מלבד שלדבריו כל הדר בערי יהודה פטור מקריעה ומעולם לא שמענו.
ולעצם הנידון לדעתי לא נהגו לקרוע מטעם פשוט:
על העיר לא שייך לקרוע שאינה חרבה ועל המקדש לא קורעים כיון שאיננו רואים אותו
כי מקום המקדש לא נראה לבאים לכותל מכל הדרך לכותל המערבי
ולמרות שבפוסקים מבואר שכיפת הסלע או להבדיל הכותל מספיק זה חידוש
ואין להתפלא עם לא נהגו כך.


אברהם העברי
הודעות: 96
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קריעה על ראיית מקום מקדש

שליחה על ידי אברהם העברי » 24 אוקטובר 2019, 19:22

בנציון כתב:
26 דצמבר 2018, 20:34
יצחק פון ישיבה כתב: קיימת שמועה מהגרש"ז אויערבאך, כי ירושלמי שלא הולך אחת לשלושים יום לכותל, אין לו סיבה לקרוע, כי הוא מראה שלא אכפ"ל מהענין כלל, שאלתי היא כיצד הענין מתבאר לאור ההלכה באמת, כיצד חוסר אכפתיות לחורבן הבית פוטרת ענין זה.
לחידודא בעלמא אמר, ולא נתכוין להלכה, אלא להבליט את חוסר הרגש שיש במי שיכול ללכת לכותל ואינו הולך.

כך שמעתי להדיא מהגר"א נבנצאל כפסק הלכה (שאלו אותו האם לקרוע ואמר שלא והחצפתי פנים ואמרתי ההערה הנ"ל ולא הגיב)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים