לבקשת מספר משתמשים, מתגבשת קבוצה לפתיחת פורום (סגור) ל"מזכירי/מנהלי כולל/ים" לעזרה הדדית בכל נושאי ניהול כולל אברכים. ניתן להגיש בקשת הצטרפות על ידי הטופס הזה.
במידה ותתגבש קבוצה איכותית, נפתח את הפורום. בהצלחה!
נ.ב. אם ידוע לכם על פורום/משהו דומה קיים, אודה אם תעדכנו אותי בה"פ או במייל info@tora-forum.co.il

אשה נהגת


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 02 נובמבר 2019, 22:24

מדת חסידות לכבד את אשתו יותר מגופו ולהושיבה לצידו [אא"כ הוא מאלו ש"זכו" להרגיש שראוי לא ללכת עם אשתו ברחוב]


ירושלמי
הודעות: 47
הצטרף: 13 פברואר 2018, 12:38
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ירושלמי » 02 נובמבר 2019, 23:36

ר' גדליה נדל אמר שאלו שאומרים שאדרבה יותר צנוע לנהוג ברכב מאשר ללכת ברחוב כיוון שפחות רואים אותה, אינם מבינים מהי צניעות.


אמונת אומן
הודעות: 2488
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 890 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 נובמבר 2019, 23:50

ידידיה כתב:
02 נובמבר 2019, 22:24
מדת חסידות לכבד את אשתו יותר מגופו ולהושיבה לצידו [אא"כ הוא מאלו ש"זכו" להרגיש שראוי לא ללכת עם אשתו ברחוב]
אנשים מכובדים באמת, שרים, אדמו"רים וכדומה, יושבים בספסל האחורי כידוע, ולכן כדי לכבדה יותר מגופו מושיבה שם. 

פעם נכנסתי למונית והתיישבתי בספסל האחורי, והנהג ממש חלשה דעתו... הוא ראה בזה התנשאות מצדי. 

דרך אגב, ההנהגה שלא ללכת עם אשתו בשוק מופיעה בגמרא למיטב זכרוני. 


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 03 נובמבר 2019, 08:45

עי' באגרת המפורסמת מהחזו"א שכבוד האשה אינו לנהוג בה כאילו היא שר נכרי אלא שתרגיש קירוב לבעלה.

בגמ' כתוב שלא לספר עם אשה בשוק, י"ל שללכת יחד ממקום למקום אינו נכלל בזה. [ומלבד זאת י"ל שד' הגמ' נאמרו רק בזמנם שלא היו נשים מצויות בשוק].


איש ווילנא
הודעות: 2435
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 695 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי איש ווילנא » 03 נובמבר 2019, 09:13

ידידיה כתב:
03 נובמבר 2019, 08:45
עי' באגרת המפורסמת מהחזו"א שכבוד האשה אינו לנהוג בה כאילו היא שר נכרי אלא שתרגיש קירוב לבעלה.

בגמ' כתוב שלא לספר עם אשה בשוק, י"ל שללכת יחד ממקום למקום אינו נכלל בזה. [ומלבד זאת י"ל שד' הגמ' נאמרו רק בזמנם שלא היו נשים מצויות בשוק].

אם אתה מדבר על החזון איש הרי שמעתי שהיה מאוס בעיניו הילוך של איש ואשה כאחד [ובזה הסכים עם מנהג החסידים]


משיב כהלכה
הודעות: 1340
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 408 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 נובמבר 2019, 10:06

ירושלמי כתב:
02 נובמבר 2019, 23:36
ר' גדליה נדל אמר שאלו שאומרים שאדרבה יותר צנוע לנהוג ברכב מאשר ללכת ברחוב כיוון שפחות רואים אותה, אינם מבינים מהי צניעות.

ישנן הרבה שמועות שקר בשם הרב נדל.


משיב כהלכה
הודעות: 1340
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 408 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 נובמבר 2019, 10:23

אמונת אומן כתב:
01 נובמבר 2019, 13:18
מן הראוי לציין כאן, שמי שמרגיש את הרגשות הצניעות כנ''ל, ממילא יבין כי גם ישיבת האשה במושב הקדמי ע"י הנהג - בעלה, גם היא לא משנת חסידים

מן הראוי לציין שכולם כאן חסידים ופרושים, זהירים מאוד בענייני ממונות ובעניינים שבין אדם לחבירו, ופשיטא שאינם מבטלים תורה אפילו דקה אחת ביממה. שלא לדבר על שמירת העיניים שחזקה על כולם כאן שלא ראו צורת אשה ח"ו ואינם מסתכלים חוץ לד' אמותיהם.

וכל שנותר להם הוא להקפיד על משנת חסידים, כראוי להם, שלא תשב האשה במושב הקדמי.


אמונת אומן
הודעות: 2488
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 890 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 04 נובמבר 2019, 14:17

משיב כהלכה כתב:
04 נובמבר 2019, 10:23
אמונת אומן כתב:
01 נובמבר 2019, 13:18
מן הראוי לציין כאן, שמי שמרגיש את הרגשות הצניעות כנ''ל, ממילא יבין כי גם ישיבת האשה במושב הקדמי ע"י הנהג - בעלה, גם היא לא משנת חסידים

מן הראוי לציין שכולם כאן חסידים ופרושים, זהירים מאוד בענייני ממונות ובעניינים שבין אדם לחבירו, ופשיטא שאינם מבטלים תורה אפילו דקה אחת ביממה. שלא לדבר על שמירת העיניים שחזקה על כולם כאן שלא ראו צורת אשה ח"ו ואינם מסתכלים חוץ לד' אמותיהם.

וכל שנותר להם הוא להקפיד על משנת חסידים, כראוי להם, שלא תשב האשה במושב הקדמי.
הציניות כאן תמוהה ביותר, ואכן הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים.

וגם מי שאינו בכלל הנ''ל, אף אחד לא דרש ממכם לנהוג ממשנת חסידים, אבל ודאי אין מקום ללעוג על הנוהגים כדברי הגמ' , גם אם יש ליישב בכמה אנפין את מנהגנו, פשוט שאין לכנות את הנוהגים היתר כנוהגי מידת חסידות, והיא מדרכי המשכילים לטעון על כל דבר קולא -שהם מחמירים בבאל''ח.

תמוה עוד יותר להתעקש ולהכחיש את דעת החזו''א ותלמידיו היכן שזה לא מתיישב בדיוק עם ההרגלים הישיבתיים...
החזו''א חד וחלק, לא היה ישיבישער.


משיב כהלכה
הודעות: 1340
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 408 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 נובמבר 2019, 14:47

לא הכחשתי את דעת החזו"א, אין לי מושג מה דעת החזו"א בנדון, ואני לא מייחס חשיבות ל"שמעתי בשם החזו"א". בימינו לא שייכים דברי הגמ' לספר עם אשה בשוק (אם תרצה יש גם תמונות של גדולים מספרים עם אשה בשוק...) ולא שייכים הרבה דברים.

יש לקט של דברים כאלה, בשו"ת יביע אומר חלק ו' או"ח סימן י"ג:

"ואמרתי להביא קצת סמך נוסף להנ"ל, ממ"ש הלבוש בסוף או"ח (מנהגים אות ל"ו), שאע"פ שכתב בספר חסידים שבכל מקום שאנשים ונשים רואים זא"ז בסעודת נישואין, אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה, מ"מ אין נזהרין עכשיו בזה, וה"ט משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כקאקי חיורי מרוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו. עכ"ל".

"ומכבר הבאתי סיוע לזה ממש"כ בספר לקט יושר (יו"ד עמ' ל"ז) בשם הגאון מהרא"י בעל תרומת הדשן וז"ל, עוד אמר שמותר לילך אחר אשת חבר או אחר אמו, משום דבזמן הזה אין מוזהרים כ"כ מלילך אחר אשה. ע"כ. ונראה טעמו כמ"ש הלבוש, שבזה"ז מרוב הרגלן בינינו דמיין באפן כקאקי חיורי. וכיו"ב כתב בספר מחצית השקל על אה"ע (סי' כ"א), ע"ש. גם הגאון חיד"א בשו"ת יוסף אומץ (סימן מ"ז) הביא דברי הלבוש הנ"ל. וכ"כ בס' חינא וחיסדא (דף קטז.) להסתמך ע"ד הלבוש הנ"ל. וכן בספר טהרת המים (מערכת ב' אות י"ח) הביא דברי הלבוש וכתב שאף בעיר ואם בישראל שאלוניקי לא נהגו לחוש לזה ע"ש".

"וכ"כ בשו"ת מנחם משיב ח"ב (סי' כ', עמוד ק') שגם באשכנז לא חששו לזה. ע"ש. ועיין בספר דרך פקודיך (מל"ת ל"ה) שהעיר על מה שאין נזהרים כ"כ במה שציוו חז"ל אל תרבה שיחה עם האשה, ובעירובין (נג:) כששאל ר' יוסי הגלילי לברוריה באיזו דרך נלך ללוד, ענתה לו: גלילי שוטה, לא כך אמרו חכמים אל תרבה שיחה עם האשה, היה לו לומר באיזו ללוד. ולא מצינו לת"ח יראי ה' שישקלו בפלס דבריהם שלא להרבות שיחה עם האשה, ונראה לי ע"פ מש"כ הלבוש, שבזה"ז שהנשים מורגלות בינינו אין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כי קאקי חיורי".

"והכי נמי לענין זה, ודוקא בזמנם שלא היו רואים אשה בחוץ שכל כבודה בת מלך פנימה, ובראיית אשה מיד באים לידי הרהור במחשבה שבלב, משא"כ עתה שהנשים עוסקות במשא ומתן, ומורגלות בינינו, ואין האדם מתפעל בראייתן ובשיחתן לבוא לידי הרהור, ומ"ש באשתו אמרו הוא משום גזירה וגדר לנשים אחרות, משא"כ בזה"ז. עכת"ד. ושו"ר כיו"ב לידידנו הגרא"י ולדינברג שליט"א בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט' (סי' נ') שפירש בסו"ד מ"ש הלקט יושר הנ"ל עפ"ד הלבוש. והסכים עמו הגרש"ז אוירבך שליט"א, ע"ש".

כמו כן אני מאמין שאמותינו שרכבו על חמורים וגמלים מסתמא היו משתייכים לעדת ה"חסידים".

אבל מכל מקום, בהודעה לעיל לא הייתי ציני, חלילה. אם כדבריך, הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים, זהירים מאוד בענייני ממונות ובעניינים שבין אדם לחבירו, ופשיטא שאינם מבטלים תורה אפילו דקה אחת ביממה. שלא לדבר על שמירת העיניים שחזקה על כולם כאן שלא ראו צורת אשה ח"ו ואינם מסתכלים חוץ לד' אמותיהם, אז בוודאי שיש ענין לכתוב כאן מהי "משנת חסידים".

אגב, שמעתי שבבתי דין לענייני ממונות אפשר למצוא הרבה חסידים ופרושים, שמשתטים ומתבזים בעבור כמה שקלים.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 04 נובמבר 2019, 22:08

אמונת אומן כתב:
04 נובמבר 2019, 14:17
הציניות כאן תמוהה ביותר, ואכן הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים.
וגם מי שאינו בכלל הנ''ל, אף אחד לא דרש ממכם לנהוג ממשנת חסידים, אבל ודאי אין מקום ללעוג על הנוהגים כדברי הגמ' , גם אם יש ליישב בכמה אנפין את מנהגנו, פשוט שאין לכנות את הנוהגים היתר כנוהגי מידת חסידות, והיא מדרכי המשכילים לטעון על כל דבר קולא -שהם מחמירים בבאל''ח.
תודה על המחמאה, אבל בכל אופן אני חושב שלא מסתבר שיש כאן כאלו שהגיעו למעלת החסידות באופן כללי. 
אין טעם ללעוג על שום אדם [מילא אם זה היה עוזר, אבל לצערנו לא] וגם לא ראיתי שמישהו לעג כאן למישהו. אבל מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
תמוה עוד יותר להתעקש ולהכחיש את דעת החזו''א ותלמידיו היכן שזה לא מתיישב בדיוק עם ההרגלים הישיבתיים...
החזו''א חד וחלק, לא היה ישיבישער.
ממה שאני מכיר לא ידוע לי שדעת החזו"א ותלמידיו שלא ראוי לאיש ואשה ללכת יחד ברחוב.[חוץ מהודעתו של איש וילנא לעיל], אשמח למקורות בענין.


אמונת אומן
הודעות: 2488
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 890 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 04 נובמבר 2019, 22:22

ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:08
אמונת אומן כתב:
04 נובמבר 2019, 14:17
הציניות כאן תמוהה ביותר, ואכן הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים.
וגם מי שאינו בכלל הנ''ל, אף אחד לא דרש ממכם לנהוג ממשנת חסידים, אבל ודאי אין מקום ללעוג על הנוהגים כדברי הגמ' , גם אם יש ליישב בכמה אנפין את מנהגנו, פשוט שאין לכנות את הנוהגים היתר כנוהגי מידת חסידות, והיא מדרכי המשכילים לטעון על כל דבר קולא -שהם מחמירים בבאל''ח.
תודה על המחמאה, אבל בכל אופן אני חושב שלא מסתבר שיש כאן כאלו שהגיעו למעלת החסידות באופן כללי. 
אין טעם ללעוג על שום אדם [מילא אם זה היה עוזר, אבל לצערנו לא] וגם לא ראיתי שמישהו לעג כאן למישהו. אבל מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
הגמרא אסרה, אפשר לפרש אחרת, אבל ודאי גם להמקילים בזמנינו אין מקום להמציא מידת חסידות בהיפך מפשטות הגמרא.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 04 נובמבר 2019, 22:30

אם אתה חוזר שוב על דבריך בלי שום תוספת כנראה שאתה מצפה שגם אני אחזור שוב על דברי. אז הנה, תהנה.
ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:08
מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
------
למי שכן מעוניין בדיון: אני מבין שלדברי "אמונת אומן" גם מי שידרוש מאשתו [או שיורה לנשים באופן כללי] לרחוץ את רגליו כשמגיע מהדרך, או שיכה אותה כשאינה נוהגת כראוי [כמבואר בראשונים], או שלא תגלח שערות ראשה וכמפורש בגמ', או שתלך בחצר בשער מגולה, הוא הנוהג במידת חסידות, ואין מקום להמציא מידת חסידות נגד הגמרא.


אמונת אומן
הודעות: 2488
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 890 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 05 נובמבר 2019, 00:25

ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:30
אם אתה חוזר שוב על דבריך בלי שום תוספת כנראה שאתה מצפה שגם אני אחזור שוב על דברי. אז הנה, תהנה.
ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:08
מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
------
למי שכן מעוניין בדיון: אני מבין שלדברי "אמונת אומן" גם מי שידרוש מאשתו [או שיורה לנשים באופן כללי] לרחוץ את רגליו כשמגיע מהדרך, או שיכה אותה כשאינה נוהגת כראוי [כמבואר בראשונים], או שלא תגלח שערות ראשה וכמפורש בגמ', או שתלך בחצר בשער מגולה, הוא הנוהג במידת חסידות, ואין מקום להמציא מידת חסידות נגד הגמרא.
הענין של גילוח הוא תקנת ועד ארבע ארצות, מחודשת מאד, שישבו והחליטו להחמיר על ישראל ולגדור גדר. מה הקשר בין זה לבין לומר שמי שמחמיר לנהוג כדברי הגמרא שלא מצאנו מי שתיקן להיפך, הוא הטועה?
כל שאר הדוגמאות אינם ממין הענין כלל.
יש איזה חיוב או מידת חסידות בגמרא להכות את האשה או ללכת בחצר מגולה?


נבשר
הודעות: 2350
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 603 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי נבשר » 05 נובמבר 2019, 00:58

אמונת אומן כתב:
05 נובמבר 2019, 00:25
הענין של גילוח הוא תקנת ועד ארבע ארצות, מחודשת מאד, שישבו והחליטו להחמיר על ישראל ולגדור גדר
עיין כאן שכלל לא ברור שזה מתקנת ועד ד' ארצות.
http://hakirah.org/Vol21Oratz.pdf עמוד 16, אבל כדאי לראות שם כל המאמר שמלבן הדברים כדרכה של תורה.


אמונת אומן
הודעות: 2488
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 890 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 05 נובמבר 2019, 01:58

זה לא הדיון.
אף אחד מהדוגמאות שהביא ידידיה אינה דומה כלל לנידון כאן.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 05 נובמבר 2019, 21:49

אמונת אומן כתב:
05 נובמבר 2019, 00:25
הענין של גילוח הוא תקנת ועד ארבע ארצות, מחודשת מאד, שישבו והחליטו להחמיר על ישראל ולגדור גדר. מה הקשר בין זה לבין לומר שמי שמחמיר לנהוג כדברי הגמרא שלא מצאנו מי שתיקן להיפך, הוא הטועה?
כל שאר הדוגמאות אינם ממין הענין כלל.
יש איזה חיוב או מידת חסידות בגמרא להכות את האשה או ללכת בחצר מגולה?
יש [היה] חיוב להכות את אשתו כשאינה נוהגת כשורה ואינה שומעת לדבריו, וכמבואר ביש"ש.
ומבואר במשנה בנזיר שהבעל יכול לומר אי אפשי באשה מגלחת ולכן מסתבר שבזמנם לא היה ראוי לאשה לגלח וכשם שהיום לא ראוי לאשה לנוול עצמה בפני בעלה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים