אשה נהגת


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 02 נובמבר 2019, 22:24

מדת חסידות לכבד את אשתו יותר מגופו ולהושיבה לצידו [אא"כ הוא מאלו ש"זכו" להרגיש שראוי לא ללכת עם אשתו ברחוב]


ירושלמי
הודעות: 41
הצטרף: 13 פברואר 2018, 12:38
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ירושלמי » 02 נובמבר 2019, 23:36

ר' גדליה נדל אמר שאלו שאומרים שאדרבה יותר צנוע לנהוג ברכב מאשר ללכת ברחוב כיוון שפחות רואים אותה, אינם מבינים מהי צניעות.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 נובמבר 2019, 23:50

ידידיה כתב:
02 נובמבר 2019, 22:24
מדת חסידות לכבד את אשתו יותר מגופו ולהושיבה לצידו [אא"כ הוא מאלו ש"זכו" להרגיש שראוי לא ללכת עם אשתו ברחוב]
אנשים מכובדים באמת, שרים, אדמו"רים וכדומה, יושבים בספסל האחורי כידוע, ולכן כדי לכבדה יותר מגופו מושיבה שם. 

פעם נכנסתי למונית והתיישבתי בספסל האחורי, והנהג ממש חלשה דעתו... הוא ראה בזה התנשאות מצדי. 

דרך אגב, ההנהגה שלא ללכת עם אשתו בשוק מופיעה בגמרא למיטב זכרוני. 


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 03 נובמבר 2019, 08:45

עי' באגרת המפורסמת מהחזו"א שכבוד האשה אינו לנהוג בה כאילו היא שר נכרי אלא שתרגיש קירוב לבעלה.

בגמ' כתוב שלא לספר עם אשה בשוק, י"ל שללכת יחד ממקום למקום אינו נכלל בזה. [ומלבד זאת י"ל שד' הגמ' נאמרו רק בזמנם שלא היו נשים מצויות בשוק].


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי איש ווילנא » 03 נובמבר 2019, 09:13

ידידיה כתב:
03 נובמבר 2019, 08:45
עי' באגרת המפורסמת מהחזו"א שכבוד האשה אינו לנהוג בה כאילו היא שר נכרי אלא שתרגיש קירוב לבעלה.

בגמ' כתוב שלא לספר עם אשה בשוק, י"ל שללכת יחד ממקום למקום אינו נכלל בזה. [ומלבד זאת י"ל שד' הגמ' נאמרו רק בזמנם שלא היו נשים מצויות בשוק].

אם אתה מדבר על החזון איש הרי שמעתי שהיה מאוס בעיניו הילוך של איש ואשה כאחד [ובזה הסכים עם מנהג החסידים]


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 נובמבר 2019, 10:06

ירושלמי כתב:
02 נובמבר 2019, 23:36
ר' גדליה נדל אמר שאלו שאומרים שאדרבה יותר צנוע לנהוג ברכב מאשר ללכת ברחוב כיוון שפחות רואים אותה, אינם מבינים מהי צניעות.

ישנן הרבה שמועות שקר בשם הרב נדל.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 נובמבר 2019, 10:23

אמונת אומן כתב:
01 נובמבר 2019, 13:18
מן הראוי לציין כאן, שמי שמרגיש את הרגשות הצניעות כנ''ל, ממילא יבין כי גם ישיבת האשה במושב הקדמי ע"י הנהג - בעלה, גם היא לא משנת חסידים

מן הראוי לציין שכולם כאן חסידים ופרושים, זהירים מאוד בענייני ממונות ובעניינים שבין אדם לחבירו, ופשיטא שאינם מבטלים תורה אפילו דקה אחת ביממה. שלא לדבר על שמירת העיניים שחזקה על כולם כאן שלא ראו צורת אשה ח"ו ואינם מסתכלים חוץ לד' אמותיהם.

וכל שנותר להם הוא להקפיד על משנת חסידים, כראוי להם, שלא תשב האשה במושב הקדמי.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 04 נובמבר 2019, 14:17

משיב כהלכה כתב:
04 נובמבר 2019, 10:23
אמונת אומן כתב:
01 נובמבר 2019, 13:18
מן הראוי לציין כאן, שמי שמרגיש את הרגשות הצניעות כנ''ל, ממילא יבין כי גם ישיבת האשה במושב הקדמי ע"י הנהג - בעלה, גם היא לא משנת חסידים

מן הראוי לציין שכולם כאן חסידים ופרושים, זהירים מאוד בענייני ממונות ובעניינים שבין אדם לחבירו, ופשיטא שאינם מבטלים תורה אפילו דקה אחת ביממה. שלא לדבר על שמירת העיניים שחזקה על כולם כאן שלא ראו צורת אשה ח"ו ואינם מסתכלים חוץ לד' אמותיהם.

וכל שנותר להם הוא להקפיד על משנת חסידים, כראוי להם, שלא תשב האשה במושב הקדמי.
הציניות כאן תמוהה ביותר, ואכן הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים.

וגם מי שאינו בכלל הנ''ל, אף אחד לא דרש ממכם לנהוג ממשנת חסידים, אבל ודאי אין מקום ללעוג על הנוהגים כדברי הגמ' , גם אם יש ליישב בכמה אנפין את מנהגנו, פשוט שאין לכנות את הנוהגים היתר כנוהגי מידת חסידות, והיא מדרכי המשכילים לטעון על כל דבר קולא -שהם מחמירים בבאל''ח.

תמוה עוד יותר להתעקש ולהכחיש את דעת החזו''א ותלמידיו היכן שזה לא מתיישב בדיוק עם ההרגלים הישיבתיים...
החזו''א חד וחלק, לא היה ישיבישער.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 04 נובמבר 2019, 14:47

לא הכחשתי את דעת החזו"א, אין לי מושג מה דעת החזו"א בנדון, ואני לא מייחס חשיבות ל"שמעתי בשם החזו"א". בימינו לא שייכים דברי הגמ' לספר עם אשה בשוק (אם תרצה יש גם תמונות של גדולים מספרים עם אשה בשוק...) ולא שייכים הרבה דברים.

יש לקט של דברים כאלה, בשו"ת יביע אומר חלק ו' או"ח סימן י"ג:

"ואמרתי להביא קצת סמך נוסף להנ"ל, ממ"ש הלבוש בסוף או"ח (מנהגים אות ל"ו), שאע"פ שכתב בספר חסידים שבכל מקום שאנשים ונשים רואים זא"ז בסעודת נישואין, אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה, מ"מ אין נזהרין עכשיו בזה, וה"ט משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כקאקי חיורי מרוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו. עכ"ל".

"ומכבר הבאתי סיוע לזה ממש"כ בספר לקט יושר (יו"ד עמ' ל"ז) בשם הגאון מהרא"י בעל תרומת הדשן וז"ל, עוד אמר שמותר לילך אחר אשת חבר או אחר אמו, משום דבזמן הזה אין מוזהרים כ"כ מלילך אחר אשה. ע"כ. ונראה טעמו כמ"ש הלבוש, שבזה"ז מרוב הרגלן בינינו דמיין באפן כקאקי חיורי. וכיו"ב כתב בספר מחצית השקל על אה"ע (סי' כ"א), ע"ש. גם הגאון חיד"א בשו"ת יוסף אומץ (סימן מ"ז) הביא דברי הלבוש הנ"ל. וכ"כ בס' חינא וחיסדא (דף קטז.) להסתמך ע"ד הלבוש הנ"ל. וכן בספר טהרת המים (מערכת ב' אות י"ח) הביא דברי הלבוש וכתב שאף בעיר ואם בישראל שאלוניקי לא נהגו לחוש לזה ע"ש".

"וכ"כ בשו"ת מנחם משיב ח"ב (סי' כ', עמוד ק') שגם באשכנז לא חששו לזה. ע"ש. ועיין בספר דרך פקודיך (מל"ת ל"ה) שהעיר על מה שאין נזהרים כ"כ במה שציוו חז"ל אל תרבה שיחה עם האשה, ובעירובין (נג:) כששאל ר' יוסי הגלילי לברוריה באיזו דרך נלך ללוד, ענתה לו: גלילי שוטה, לא כך אמרו חכמים אל תרבה שיחה עם האשה, היה לו לומר באיזו ללוד. ולא מצינו לת"ח יראי ה' שישקלו בפלס דבריהם שלא להרבות שיחה עם האשה, ונראה לי ע"פ מש"כ הלבוש, שבזה"ז שהנשים מורגלות בינינו אין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כי קאקי חיורי".

"והכי נמי לענין זה, ודוקא בזמנם שלא היו רואים אשה בחוץ שכל כבודה בת מלך פנימה, ובראיית אשה מיד באים לידי הרהור במחשבה שבלב, משא"כ עתה שהנשים עוסקות במשא ומתן, ומורגלות בינינו, ואין האדם מתפעל בראייתן ובשיחתן לבוא לידי הרהור, ומ"ש באשתו אמרו הוא משום גזירה וגדר לנשים אחרות, משא"כ בזה"ז. עכת"ד. ושו"ר כיו"ב לידידנו הגרא"י ולדינברג שליט"א בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט' (סי' נ') שפירש בסו"ד מ"ש הלקט יושר הנ"ל עפ"ד הלבוש. והסכים עמו הגרש"ז אוירבך שליט"א, ע"ש".

כמו כן אני מאמין שאמותינו שרכבו על חמורים וגמלים מסתמא היו משתייכים לעדת ה"חסידים".

אבל מכל מקום, בהודעה לעיל לא הייתי ציני, חלילה. אם כדבריך, הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים, זהירים מאוד בענייני ממונות ובעניינים שבין אדם לחבירו, ופשיטא שאינם מבטלים תורה אפילו דקה אחת ביממה. שלא לדבר על שמירת העיניים שחזקה על כולם כאן שלא ראו צורת אשה ח"ו ואינם מסתכלים חוץ לד' אמותיהם, אז בוודאי שיש ענין לכתוב כאן מהי "משנת חסידים".

אגב, שמעתי שבבתי דין לענייני ממונות אפשר למצוא הרבה חסידים ופרושים, שמשתטים ומתבזים בעבור כמה שקלים.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 04 נובמבר 2019, 22:08

אמונת אומן כתב:
04 נובמבר 2019, 14:17
הציניות כאן תמוהה ביותר, ואכן הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים.
וגם מי שאינו בכלל הנ''ל, אף אחד לא דרש ממכם לנהוג ממשנת חסידים, אבל ודאי אין מקום ללעוג על הנוהגים כדברי הגמ' , גם אם יש ליישב בכמה אנפין את מנהגנו, פשוט שאין לכנות את הנוהגים היתר כנוהגי מידת חסידות, והיא מדרכי המשכילים לטעון על כל דבר קולא -שהם מחמירים בבאל''ח.
תודה על המחמאה, אבל בכל אופן אני חושב שלא מסתבר שיש כאן כאלו שהגיעו למעלת החסידות באופן כללי. 
אין טעם ללעוג על שום אדם [מילא אם זה היה עוזר, אבל לצערנו לא] וגם לא ראיתי שמישהו לעג כאן למישהו. אבל מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
תמוה עוד יותר להתעקש ולהכחיש את דעת החזו''א ותלמידיו היכן שזה לא מתיישב בדיוק עם ההרגלים הישיבתיים...
החזו''א חד וחלק, לא היה ישיבישער.
ממה שאני מכיר לא ידוע לי שדעת החזו"א ותלמידיו שלא ראוי לאיש ואשה ללכת יחד ברחוב.[חוץ מהודעתו של איש וילנא לעיל], אשמח למקורות בענין.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 04 נובמבר 2019, 22:22

ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:08
אמונת אומן כתב:
04 נובמבר 2019, 14:17
הציניות כאן תמוהה ביותר, ואכן הרבה מחו''ר אתרא קדישא הדין הינם חסידים ופרושים.
וגם מי שאינו בכלל הנ''ל, אף אחד לא דרש ממכם לנהוג ממשנת חסידים, אבל ודאי אין מקום ללעוג על הנוהגים כדברי הגמ' , גם אם יש ליישב בכמה אנפין את מנהגנו, פשוט שאין לכנות את הנוהגים היתר כנוהגי מידת חסידות, והיא מדרכי המשכילים לטעון על כל דבר קולא -שהם מחמירים בבאל''ח.
תודה על המחמאה, אבל בכל אופן אני חושב שלא מסתבר שיש כאן כאלו שהגיעו למעלת החסידות באופן כללי. 
אין טעם ללעוג על שום אדם [מילא אם זה היה עוזר, אבל לצערנו לא] וגם לא ראיתי שמישהו לעג כאן למישהו. אבל מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
הגמרא אסרה, אפשר לפרש אחרת, אבל ודאי גם להמקילים בזמנינו אין מקום להמציא מידת חסידות בהיפך מפשטות הגמרא.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 04 נובמבר 2019, 22:30

אם אתה חוזר שוב על דבריך בלי שום תוספת כנראה שאתה מצפה שגם אני אחזור שוב על דברי. אז הנה, תהנה.
ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:08
מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
------
למי שכן מעוניין בדיון: אני מבין שלדברי "אמונת אומן" גם מי שידרוש מאשתו [או שיורה לנשים באופן כללי] לרחוץ את רגליו כשמגיע מהדרך, או שיכה אותה כשאינה נוהגת כראוי [כמבואר בראשונים], או שלא תגלח שערות ראשה וכמפורש בגמ', או שתלך בחצר בשער מגולה, הוא הנוהג במידת חסידות, ואין מקום להמציא מידת חסידות נגד הגמרא.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 05 נובמבר 2019, 00:25

ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:30
אם אתה חוזר שוב על דבריך בלי שום תוספת כנראה שאתה מצפה שגם אני אחזור שוב על דברי. אז הנה, תהנה.
ידידיה כתב:
04 נובמבר 2019, 22:08
מותר לאדם להביע את מחשבותיו בפירוש דברי הגמ'. ואם נכון הדבר שהגמ' לא אסרה בכה"ג הרי מי שנוהג היתר אינו יוצא מכלל חסיד. והוא מדרכי ה ... לטעון שכל חומרא בבאל"ח היא מדרכי המשכילים.
------
למי שכן מעוניין בדיון: אני מבין שלדברי "אמונת אומן" גם מי שידרוש מאשתו [או שיורה לנשים באופן כללי] לרחוץ את רגליו כשמגיע מהדרך, או שיכה אותה כשאינה נוהגת כראוי [כמבואר בראשונים], או שלא תגלח שערות ראשה וכמפורש בגמ', או שתלך בחצר בשער מגולה, הוא הנוהג במידת חסידות, ואין מקום להמציא מידת חסידות נגד הגמרא.
הענין של גילוח הוא תקנת ועד ארבע ארצות, מחודשת מאד, שישבו והחליטו להחמיר על ישראל ולגדור גדר. מה הקשר בין זה לבין לומר שמי שמחמיר לנהוג כדברי הגמרא שלא מצאנו מי שתיקן להיפך, הוא הטועה?
כל שאר הדוגמאות אינם ממין הענין כלל.
יש איזה חיוב או מידת חסידות בגמרא להכות את האשה או ללכת בחצר מגולה?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1298
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי נבשר » 05 נובמבר 2019, 00:58

אמונת אומן כתב:
05 נובמבר 2019, 00:25
הענין של גילוח הוא תקנת ועד ארבע ארצות, מחודשת מאד, שישבו והחליטו להחמיר על ישראל ולגדור גדר
עיין כאן שכלל לא ברור שזה מתקנת ועד ד' ארצות.
http://hakirah.org/Vol21Oratz.pdf עמוד 16, אבל כדאי לראות שם כל המאמר שמלבן הדברים כדרכה של תורה.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 05 נובמבר 2019, 01:58

זה לא הדיון.
אף אחד מהדוגמאות שהביא ידידיה אינה דומה כלל לנידון כאן.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 05 נובמבר 2019, 21:49

אמונת אומן כתב:
05 נובמבר 2019, 00:25
הענין של גילוח הוא תקנת ועד ארבע ארצות, מחודשת מאד, שישבו והחליטו להחמיר על ישראל ולגדור גדר. מה הקשר בין זה לבין לומר שמי שמחמיר לנהוג כדברי הגמרא שלא מצאנו מי שתיקן להיפך, הוא הטועה?
כל שאר הדוגמאות אינם ממין הענין כלל.
יש איזה חיוב או מידת חסידות בגמרא להכות את האשה או ללכת בחצר מגולה?
יש [היה] חיוב להכות את אשתו כשאינה נוהגת כשורה ואינה שומעת לדבריו, וכמבואר ביש"ש.
ומבואר במשנה בנזיר שהבעל יכול לומר אי אפשי באשה מגלחת ולכן מסתבר שבזמנם לא היה ראוי לאשה לגלח וכשם שהיום לא ראוי לאשה לנוול עצמה בפני בעלה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הנושא אשה מוחלים על על כל עוונותיו
    על ידי יצחק » 07 ינואר 2019, 23:11 » ב ש"ס ודף היומי
    4 תגובות
    237 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
    08 ינואר 2019, 12:23
  • השחתת מודעות רחוב עם תמונת אשה
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 09 ינואר 2019, 21:07 » ב הלכה ומנהג
    74 תגובות
    1937 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    17 ינואר 2019, 23:04
  • הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה
    על ידי תיובתא » 24 מרץ 2019, 19:33 » ב הלכה ומנהג
    10 תגובות
    431 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי תיובתא
    26 מרץ 2019, 12:41
  • הות לאביו בן כסיל ודלף טורד מדיני אשה (משלי יט-יג)
    על ידי במבי » 12 אפריל 2019, 00:31 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    145 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יצחק
    12 אפריל 2019, 08:50
  • אשה ותפילה
    על ידי במבי » 19 יולי 2019, 07:45 » ב ש"ס ודף היומי
    7 תגובות
    324 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אלימלך
    23 יולי 2019, 14:49

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח