אשה נהגת


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 312
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי יהודי נאמן » 11 אוקטובר 2019, 15:26

אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:21
שמעיה כתב:
11 אוקטובר 2019, 12:35
בבא קמא כתב:
11 אוקטובר 2019, 10:47

ידועה אמרתו של הגרב"ד ליבוביץ' שכשהראשונים אומרים דבר מסברא זה חזק יותר ממה שהם מביאים ראיה, כי כשהם אומרים זאת מסברא אז זה מכח כל תלמודם.
כך גם בענינינו כשהרב וואזנר אומר שהוא מרגיש שזה לא צנוע, רק תח נקי שרגשותיו בנויים על ומכח אדני התורה והיראה יכול לומר זאת, בשום פנים ואופן  לא יכול לבוא אדם ולומר אני לא מרגיש ככה,
בטח שאתה לא מרגיש ככה, אתה לא בריא! אתה לא מרגיש טוב!

ידידי, בלא היכרות עם הרב שיינין קבעת שהוא אינו ראוי לחלוק על הרב וואזנר. באם הרב וואזנר היה מנמק את פסקו ומבססו, ניתן היה להבין ביקורת על רב גדול בתורה שפוטר את הדברים ב'לא נראה לי'. (גם אם לדבריך, טענת הרגשה וסברה חזקה הרבה יותר מראיות...). אך הואיל והרב וואזנר אמר 'נראה לי', מותר להרב שיינין לומר 'לא נראה לי', ומי מעלת כבוד תורתך להכריע ביניהם?
ובלא כל קשר, על פי אמרות של קדמונים לא קובעים הלכות. 

המשא ומתן מתחיל להיות קצת ילדותי. אבל מ"מ אוסיף דעתי, שאיפכא מסתברא. אילו הרב וואזנר אמר סברתו ע"פ נימוק מבוסס, כל אחד יכול לדון בדבריו לגופם. ונראה איזו סברא מסתברא יותר. אבל כשלא מדובר אלא בהרגש - מה בכלל התנהגות ראויה לאשה כשירה וצנועה - בודאי הרגשת ת"ח גדול ומקובל יותר כאחד מפוסקי הדור, יש לה משקל יותר מהרגשת רב שמעט אינו יודע בציבור חוץ מבעירו, בלי לזלזל בגדלותו מצד עצמו.
אבל בלי דעתו של הרב שיינין, לא נראה שדברי הרב וואזנר קובע לכל העולם. ברוב מקומות מקובל שנשים כן נוהגות, ולא מיחו בהן גדולים וטובים, מהם שהיו יותר גדולים ומקובלים בציבור הרחב מהרב וואזנר. לא הייתי מבטל דעתו של הר"U מכל וכל, אבל לא הייתי מגדירו כקובע לכל הציבור בכל העולם כולו.
ממה שלא מיחו אתה מביא ראיה? אם כן המצב נורא, על כל מה שלא מוחים זה בסדר?
והרב וואזנר כל דבריו באו בטהרת הלב, וידוע כמה שמרן האבי עזרי זיע"א היה מחזיק ממנו באומרו שהוא הוא הראוי להיות רב, כיון שהכל אצלו במסורת.
 


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 295
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ayedavid » 11 אוקטובר 2019, 15:43

הובא לעיל שגם הרב זילבר סבר כך, מותר לו? ומישהו ראה את דברי הרב שיינין? אולי כתבם לפני 40 שנה?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 11 אוקטובר 2019, 16:40

יהודי נאמן כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:26
אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:21
שמעיה כתב:
11 אוקטובר 2019, 12:35


ידידי, בלא היכרות עם הרב שיינין קבעת שהוא אינו ראוי לחלוק על הרב וואזנר. באם הרב וואזנר היה מנמק את פסקו ומבססו, ניתן היה להבין ביקורת על רב גדול בתורה שפוטר את הדברים ב'לא נראה לי'. (גם אם לדבריך, טענת הרגשה וסברה חזקה הרבה יותר מראיות...). אך הואיל והרב וואזנר אמר 'נראה לי', מותר להרב שיינין לומר 'לא נראה לי', ומי מעלת כבוד תורתך להכריע ביניהם?
ובלא כל קשר, על פי אמרות של קדמונים לא קובעים הלכות. 

המשא ומתן מתחיל להיות קצת ילדותי. אבל מ"מ אוסיף דעתי, שאיפכא מסתברא. אילו הרב וואזנר אמר סברתו ע"פ נימוק מבוסס, כל אחד יכול לדון בדבריו לגופם. ונראה איזו סברא מסתברא יותר. אבל כשלא מדובר אלא בהרגש - מה בכלל התנהגות ראויה לאשה כשירה וצנועה - בודאי הרגשת ת"ח גדול ומקובל יותר כאחד מפוסקי הדור, יש לה משקל יותר מהרגשת רב שמעט אינו יודע בציבור חוץ מבעירו, בלי לזלזל בגדלותו מצד עצמו.
אבל בלי דעתו של הרב שיינין, לא נראה שדברי הרב וואזנר קובע לכל העולם. ברוב מקומות מקובל שנשים כן נוהגות, ולא מיחו בהן גדולים וטובים, מהם שהיו יותר גדולים ומקובלים בציבור הרחב מהרב וואזנר. לא הייתי מבטל דעתו של הר"U מכל וכל, אבל לא הייתי מגדירו כקובע לכל הציבור בכל העולם כולו.
ממה שלא מיחו אתה מביא ראיה? אם כן המצב נורא, על כל מה שלא מוחים זה בסדר?
והרב וואזנר כל דבריו באו בטהרת הלב, וידוע כמה שמרן האבי עזרי זיע"א היה מחזיק ממנו באומרו שהוא הוא הראוי להיות רב, כיון שהכל אצלו במסורת.
 

כן. לא מדובר על נוהג של מקצת פורצי גדר. יש מקומות שמעל תשעים אחוז של הנשים נוהגות, כולל נשותיהם ובנותיהם של רבנים וראשי ישיבות. וגם המקצת שאינן נוהגות אינן עושות זה מחמת הקפדה שלא תנהוג. ברור שכל הרבנים שלא אמרו מילה, אפילו לא ישישתדלו להסתדר בלי לנהוג כשאינו הכרחי, ס"ל שאין בזה איסור כלל.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי מבקש אמת » 11 אוקטובר 2019, 17:59

חכם באשי כתב:
11 אוקטובר 2019, 12:14
מבקש אמת כתב:
11 אוקטובר 2019, 09:43
והמשכיל יבין, שבנידונים כגון אלו אי אפשר לפטור עצמנו בטענה ש"גדולי הדור בטח יודעים מה לעשות", מאחר והנסיון הוכיח שלא תמיד הגדולים תפסו מה שקורה בזמן, וגם אם תפסו לא בהכרח חשבו על פתרונות טובים, מסיבות שונות ומשונות. מקום הניחו משמיא גם ליהודים מן השורה להתגדר בו (כמובן בהתייעצות עם דעת החכמים), וכנזכר לעיל - תנועת בית יעקב תוכיח.[/size]

חצוף!

אם יש משהו שמוסכם על כל מי שהוא שומר תורה ומצוות, זה 'שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך'.

דבריך כאן, הם תמצית שיטת ה....

להיאחז בסיסמאות ודוגמאות לא נכונות, ולא אכנס להתווכח בדוגמאות, כל בר דעת יוכל לחקור לבד.

@מנהל א' נשמח לדעת היכן ה'גבול' כאן בפורום?!

במחילת כבוד תורתו, חסרה כאן קצת הבנת הנקרא. לא אמרתי שאין לשאול את הזקנים ולנהוג על פי דעתם, אלא שלא בהכרח הם אלו שיוזמים את הרעיונות המועילים. פוק וחזי - רוב היוזמות המבורכות בדורות האחרונים באו מיהודים מן השורה, שהציעו את יוזמתם לזקני הדור והסכימו על ידם. תנועת בית יעקב היא רק דוגמא אחת, ויש עוד רבות: מסגרות שונות ללימוד התורה, ארגוני חסד מכל הסוגים והמינים, ההתמודדות עם בעיות הטכנולוגיה, פתרונות חינוכיים לנוער מכל הסוגים, וכן הלאה. כמעט כל היוזמות לזה לא באו מגדולי הדור!
ועל כן הנני אומר שאי אפשר לפטור עצמנו בטענה שאם הגדולים לא מזהים את השינויים ומתריעים עליהם, הרי זה אומר שהם לא קיימים. אך כמובן אם ישנם רעיונות מעשיים, יש להציעם לפני חכמי הדור ולשאול את דעתם, כמו שכתבתי בהערה דלעיל.


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 312
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי יהודי נאמן » 12 אוקטובר 2019, 19:18

אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 16:40
יהודי נאמן כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:26
אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:21


המשא ומתן מתחיל להיות קצת ילדותי. אבל מ"מ אוסיף דעתי, שאיפכא מסתברא. אילו הרב וואזנר אמר סברתו ע"פ נימוק מבוסס, כל אחד יכול לדון בדבריו לגופם. ונראה איזו סברא מסתברא יותר. אבל כשלא מדובר אלא בהרגש - מה בכלל התנהגות ראויה לאשה כשירה וצנועה - בודאי הרגשת ת"ח גדול ומקובל יותר כאחד מפוסקי הדור, יש לה משקל יותר מהרגשת רב שמעט אינו יודע בציבור חוץ מבעירו, בלי לזלזל בגדלותו מצד עצמו.
אבל בלי דעתו של הרב שיינין, לא נראה שדברי הרב וואזנר קובע לכל העולם. ברוב מקומות מקובל שנשים כן נוהגות, ולא מיחו בהן גדולים וטובים, מהם שהיו יותר גדולים ומקובלים בציבור הרחב מהרב וואזנר. לא הייתי מבטל דעתו של הר"U מכל וכל, אבל לא הייתי מגדירו כקובע לכל הציבור בכל העולם כולו.
ממה שלא מיחו אתה מביא ראיה? אם כן המצב נורא, על כל מה שלא מוחים זה בסדר?
והרב וואזנר כל דבריו באו בטהרת הלב, וידוע כמה שמרן האבי עזרי זיע"א היה מחזיק ממנו באומרו שהוא הוא הראוי להיות רב, כיון שהכל אצלו במסורת.

כן. לא מדובר על נוהג של מקצת פורצי גדר. יש מקומות שמעל תשעים אחוז של הנשים נוהגות, כולל נשותיהם ובנותיהם של רבנים וראשי ישיבות. וגם המקצת שאינן נוהגות אינן עושות זה מחמת הקפדה שלא תנהוג. ברור שכל הרבנים שלא אמרו מילה, אפילו לא ישישתדלו להסתדר בלי לנהוג כשאינו הכרחי, ס"ל שאין בזה איסור כלל.
ואותם רבנים שנשותיהם ובנותיהם נוהגות הם 'יותר גדולים ומקובלים בציבור הרחב מהרב וואזנר' כלשונך? קצת פרופורציה לא תזיק.
 


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 12 אוקטובר 2019, 20:35

יהודי נאמן כתב:
12 אוקטובר 2019, 19:18
אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 16:40
יהודי נאמן כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:26

ממה שלא מיחו אתה מביא ראיה? אם כן המצב נורא, על כל מה שלא מוחים זה בסדר?
והרב וואזנר כל דבריו באו בטהרת הלב, וידוע כמה שמרן האבי עזרי זיע"א היה מחזיק ממנו באומרו שהוא הוא הראוי להיות רב, כיון שהכל אצלו במסורת.

כן. לא מדובר על נוהג של מקצת פורצי גדר. יש מקומות שמעל תשעים אחוז של הנשים נוהגות, כולל נשותיהם ובנותיהם של רבנים וראשי ישיבות. וגם המקצת שאינן נוהגות אינן עושות זה מחמת הקפדה שלא תנהוג. ברור שכל הרבנים שלא אמרו מילה, אפילו לא ישישתדלו להסתדר בלי לנהוג כשאינו הכרחי, ס"ל שאין בזה איסור כלל.
ואותם רבנים שנשותיהם ובנותיהם נוהגות הם 'יותר גדולים ומקובלים בציבור הרחב מהרב וואזנר' כלשונך? קצת פרופורציה לא תזיק.
 
אתה זה שצריך קצת פרופורציה. אתה באמת חושב שהרב וואזנר היה גדול יותר מהגאון ר' משה פיינשטין הרב יעקב קמנצקי ועוד, שגם אצלם לא היה הקפדה שאשה לא תנהוג.
סליחה שאני כותב את זה, אבל אתה מרובע בד' אמות שלך. בעולם הגדול כמעט אין ענין שאשה לא תנהוג באופן כללי. בין החסידים בחו"ל יש חילוקי דעות מה עדיף. יש מהם שהם נגד שאשה תנהוג, ויש מהם שדוקא חושבים שעדיף שכן תנהוג. בחו"ל באופן כללי א"א להסתדר בלי מכונית, ויש חושבים שעדיף שאשה תנהוג בעצמה מלהזדקק ליסע בלבדה עם גבר זר. אופציה שלישית אינה מעשית תמיד. אצל ציבורים לא חסידים דומני שאין אף אחד בחו"ל שיש להם התנגדות שאשה תנהוג. וגם בא"י, דומני שפורפריה, שקשה יותר להסתדר בלי מכוניות, מקובל יותר גם בין החרדים, שאשה תנהוג, מהמקובל בריכוזים חרדיים כמו ירושלים וב"ב.
גילוי נאות. אשתי אינה נוהגת. והיות שאני גר היום בא"י, בה אינו מקובל אצל היותר יראים שאשה תנהוג, בכל שיחה בבית בנושא זה, אני מדבר נגד זה, שמתרבה מיום ליום גם בא"י, שאשה תנהוג. אבל זה אינו אומר שצריך לפסול כל אלו שיש להם דעת אחרת בנושא.


חזק וברוך
הודעות: 103
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי חזק וברוך » 12 אוקטובר 2019, 20:42

אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:21
אבל כשלא מדובר אלא בהרגש - מה בכלל התנהגות ראויה לאשה כשירה וצנועה - בודאי הרגשת ת"ח גדול ומקובל יותר כאחד מפוסקי הדור, יש לה משקל יותר מהרגשת רב שמעט אינו יודע בציבור חוץ מבעירו, בלי לזלזל בגדלותו מצד עצמו.
'מקובל' - נכון.
'גדול' - מנין? הלא הנידון הוא גדולה בטהרת הלב, שהיא המכריעה לגבי ה'הרגש' התורני, ומי יודע לשפוט טהרת ליבו של אדם, מלבד בוחן כליות ולב?

 


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 12 אוקטובר 2019, 20:49

חזק וברוך כתב:
12 אוקטובר 2019, 20:42
אחד התלמידים כתב:
11 אוקטובר 2019, 15:21
אבל כשלא מדובר אלא בהרגש - מה בכלל התנהגות ראויה לאשה כשירה וצנועה - בודאי הרגשת ת"ח גדול ומקובל יותר כאחד מפוסקי הדור, יש לה משקל יותר מהרגשת רב שמעט אינו יודע בציבור חוץ מבעירו, בלי לזלזל בגדלותו מצד עצמו.
'מקובל' - נכון.
'גדול' - מנין? הלא הנידון הוא גדולה בטהרת הלב, שהיא המכריעה לגבי ה'הרגש' התורני, ומי יודע לשפוט טהרת ליבו של אדם, מלבד בוחן כליות ולב?

 

אם תתחיל עם הטענה, האמיתי מצד עצמו, שרק הקב"ה יודע ללבב, תמיד אפשר לומר שאולי פלוני האלמוני גדול יותר מגדול הדור. באיזה שהו שלב אתה צריך לסמוך על המקובל. הרב וואזר היה מקובל מאד בכל חלקי הציבור, כולל ציבורים שלא היו מציבור הטבעי שלו. א"א להשוות רב כמעט לא ידוע בציבור הרבח להרב וואזנר. אולי באמת הוא גדול יותר, רק הקב"ה יודע. אבל אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 312
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי יהודי נאמן » 13 אוקטובר 2019, 00:02

אני כעת כותב באופן כללי. יש לצערנו בשנים האחרונות תהליך של ייבוא תרבות אמריקה ועוד, לארץ ישראל. בארץ ישראל תמיד היו יותר שמורים ויותר סגורים, אבל בעיני כמה פורצי גדר זה ממש לא מצא חן, ולכן הם דואגים כל הזמן לפרוץ בחומות של הציבור החרדי בארץ. אם זה בתרבות התקשורת הפסולה, אם זה בתרבות הבילויים והופעות, ואם זה בסגידה לעבודה ולכסף והיציאה לשוק העבדים.
עלינו לדעת שלא כל מה שקורה בארצה"ב הוא כשר, וגם אם זה קורה בציבור החרדי.
וכפי שהיטב להגדיר הגר"ש מרקוביץ שליט"א במשאו באמריקה, באמריקה התחילו מאפס וכל הזמן בכיוון של עליה, פה בארץ זה הפוך, התחילו מיישוב ישן וסגור והיום בכיוון של ירידה, ה' ירחם.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 13 אוקטובר 2019, 00:48

יהודי נאמן כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:02
אני כעת כותב באופן כללי. יש לצערנו בשנים האחרונות תהליך של ייבוא תרבות אמריקה ועוד, לארץ ישראל. בארץ ישראל תמיד היו יותר שמורים ויותר סגורים, אבל בעיני כמה פורצי גדר זה ממש לא מצא חן, ולכן הם דואגים כל הזמן לפרוץ בחומות של הציבור החרדי בארץ. אם זה בתרבות התקשורת הפסולה, אם זה בתרבות הבילויים והופעות, ואם זה בסגידה לעבודה ולכסף והיציאה לשוק העבדים.
עלינו לדעת שלא כל מה שקורה בארצה"ב הוא כשר, וגם אם זה קורה בציבור החרדי.
...

יש אמת בטענה זו. אבל זה רק חציו של המטבע. הרבה ממה שהונהג ונתקבל באמריקה היה מחמת המציאות שם שהוכרח והכתיב הנהגת דברים, שבאופן אחר אולי עדיף לנהוג אחרת. בא"י שהיה פעם יותר פרימטיבי בייחס לאמריקה, לא היה בזה צורך. היום שא"י מתקדם ומשתווה בהרבה ענינים לאמריקה, האילוצים שהיו קיימים באמריקה של פעם קיימים גם בא"י של היום. ומה שהם פעלו היום אותן הפעולות שפעלו באמריקה לפני הרבה שנים, אינו תמיד מצביע על ייבוא ניהוג מאמריקה.
לדוגמא מעולם הכשרות, אשר בו באמת הרמה באופן כלל גבוה יותר בא"י. היה פעם בעדה"ח עקרון שנותנים הכשר אך ורק על מפעל מקומי. זה היה מטעם הידור בכשרות. אפשר לפקח על מפעל מקומי הרבה יותר טוב מעל מפקח במקום נידח אלפי ק"מ מיישוב יהודי, וכ"ש חרדי, עם קושי להגיע שם, להבין מנטליות האנשים שם, ואפילו לדעת השפה שלהם. באמריקה לא היה אפשר לנהוג עקרון כזו, ואף פעם לא נהגו כן. אבל עם התקדמות תעשיית המזון בא"י, כנראה בעדה"ח נאלצו לוותר על עקרון זו. היום הם נותנים הכשירים על מפעלים בכל מקום בעולם. זה לא משום שהם וותרו ברצון על עקרון זו, ולא משום שהם חזרו בהם מדעתם הראשונה. אבל גם הם ידעו שכשצריך אפשר אחרת. כל זמן שהיה אפשרי הם דבקו בעקרון זו, אבל ההכרח לא יגונה. נחזור שלושים שנים אחורה, כשעוד היה להם עקרון הזו, ואילו באמריקה לא היה קיים כלל. האם זה היה משום שהיה איכפת להם פחות שם הידורי כשרות או משום שהם היו בעולמות אחרות? האם עדה"ח הושפעו היום מהכשירים אמריקיים? דומני שהתשובות ברורות לכל מבין.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 13 אוקטובר 2019, 00:55

בר נש כתב:
11 אוקטובר 2019, 00:54
משיב כהלכה כתב:
10 אוקטובר 2019, 11:11
(ראה דברי הגר"מ קליין בענין זה, ובשו"ת בני בנים).
מי שהוא יכול להעלות את זה מאיזה שהוא מאגר?

בשו"ת "משנה הלכות" (חלק ח' סימן קי"ט):

"אותם החותמים על האיסור ואינם בקיאים בדבר, רק שחתמו מטעם שראו גדולים אחרים חתומים שם, וסומכים עליהם, או שחתמו שמם כדי להוסיף בחתימות ולהגדיל הרשימה של רבנים שיראה שהרבה רבנים אוסרים, או משום כבוד מרן שליט"א, לא די בזה שאינן מכריעים את ההלכה להקרא רוב, אלא אדרבה עוברים בלאו... דגם עוברים על סילוף ההלכה בכלל. ובפרט שאם ישאר הפסק הזה חתום, ובדורות הבאים אחרינו יראו שכל הני חתמו לאסור, יסברו דוודאי היו גדולי ישראל שידעו לפסוק, ויתחשבו בזה, ויסלפו ההלכה לדורות הבאים"!

"גם פשוט דאותם הרבנים שאוסרים מחמת יראה או שאר פניות, אין להתחשב בחתימה כזו... וכן עשו רבים... ואחרים חתמו על האיסור מחמת שיראים שילעיזו עליהם המחמירים ויטרידו אותם, ואחרים מנועים מלהביע דעתם ברבים מפני שהוציאו ספרים, ויראים מפני הטרור שלא ילמדו בספריהם כאשר זה קרה בכמה ישיבות שזרקו ספרי גדולי הרבנים מהישיבות... ועוד יש רבנים שיראים שיאמרו עליהם שהם מן המקילין, בזמן שכחא דמחמירין עדיף, ועוד יש כמה רבנים שפשוט יראים מטרור וזלזול מ... אשר בכוחם להשמיץ, וגם עשו כן, ועושים כן למי שאפשר, ופשוט דאין זה רוב"!

בשו"ת בני בנים:

"לפני כעשר שנים כתבתי לו בענין אחד ונדפס בשו"ת בני בנים חלק ב סימן י"ט אך לא קבלתי תשובה, וכעבור כמה שנים פגשתיו כשבקרתי בקהילתו.

ועיין בבני בנים חלק א סימן ל"ט שכתבתי לרב אחר משם שגם כן חיבר קונטרס בלשון האנגלית, וסמך על מקצת גדולים לאסור על כל העולם, וכמו בהערות הנוכחיות באות א, שהעתיק קול קורא שיצא בארץ ישראל שיש בו צרוף הלכות ברורות עם ענינים שאינם בשלחן ערוך...

ואין מורים מתוך קול קורא, כי אחד מחבר את הנוסח ומחתים אחרים, ורוב החותמים סומכים על החותמים הראשונים בלי להתעמק בפרטים, ואי אפשר לעמוד על מקור הדברים וסמכותם, ותשובה מנומקת אחת שווה כרוזים הרבה אפילו כשחתמו גדולים על הכרוז עצמו וכל שכן כאן שרק היה למראה עיניהם".


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי zxc » 13 אוקטובר 2019, 01:18

אחד התלמידים כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:48
יהודי נאמן כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:02
אני כעת כותב באופן כללי. יש לצערנו בשנים האחרונות תהליך של ייבוא תרבות אמריקה ועוד, לארץ ישראל. בארץ ישראל תמיד היו יותר שמורים ויותר סגורים, אבל בעיני כמה פורצי גדר זה ממש לא מצא חן, ולכן הם דואגים כל הזמן לפרוץ בחומות של הציבור החרדי בארץ. אם זה בתרבות התקשורת הפסולה, אם זה בתרבות הבילויים והופעות, ואם זה בסגידה לעבודה ולכסף והיציאה לשוק העבדים.
עלינו לדעת שלא כל מה שקורה בארצה"ב הוא כשר, וגם אם זה קורה בציבור החרדי.
...

יש אמת בטענה זו. אבל זה רק חציו של המטבע. הרבה ממה שהונהג ונתקבל באמריקה היה מחמת המציאות שם שהוכרח והכתיב הנהגת דברים, שבאופן אחר אולי עדיף לנהוג אחרת. בא"י שהיה פעם יותר פרימטיבי בייחס לאמריקה, לא היה בזה צורך. היום שא"י מתקדם ומשתווה בהרבה ענינים לאמריקה, האילוצים שהיו קיימים באמריקה של פעם קיימים גם בא"י של היום. ומה שהם פעלו היום אותן הפעולות שפעלו באמריקה לפני הרבה שנים, אינו תמיד מצביע על ייבוא ניהוג מאמריקה.
לדוגמא מעולם הכשרות, אשר בו באמת הרמה באופן כלל גבוה יותר בא"י. היה פעם בעדה"ח עקרון שנותנים הכשר אך ורק על מפעל מקומי. זה היה מטעם הידור בכשרות. אפשר לפקח על מפעל מקומי הרבה יותר טוב מעל מפקח במקום נידח אלפי ק"מ מיישוב יהודי, וכ"ש חרדי, עם קושי להגיע שם, להבין מנטליות האנשים שם, ואפילו לדעת השפה שלהם. באמריקה לא היה אפשר לנהוג עקרון כזו, ואף פעם לא נהגו כן. אבל עם התקדמות תעשיית המזון בא"י, כנראה בעדה"ח נאלצו לוותר על עקרון זו. היום הם נותנים הכשירים על מפעלים בכל מקום בעולם. זה לא משום שהם וותרו ברצון על עקרון זו, ולא משום שהם חזרו בהם מדעתם הראשונה. אבל גם הם ידעו שכשצריך אפשר אחרת. כל זמן שהיה אפשרי הם דבקו בעקרון זו, אבל ההכרח לא יגונה. נחזור שלושים שנים אחורה, כשעוד היה להם עקרון הזו, ואילו באמריקה לא היה קיים כלל. האם זה היה משום שהיה איכפת להם פחות שם הידורי כשרות או משום שהם היו בעולמות אחרות? האם עדה"ח הושפעו היום מהכשירים אמריקיים? דומני שהתשובות ברורות לכל מבין.
הבאת דוגמה יפה, והסבר מצידה, שהענין הוא טכני
אבל סוכ"ס, אה"נ, העדה"ח באמת נסוגו לאחור, כי הם לא חזרו בהם מהעיקרון שרמת הכשרות במפעל מקומי הוא יותר מהודר, רק כפי שכתבת "ההכרח לא יגונה", אבל ודאי שהיה עדיף בלי זה. וכן הוא בעוד הרבה הרבה הנהגות ודברים, שבעבר היה רק בארה"ב, ולאט לאט זה חודר בארץ. ישנם דברים טכניים, וישנם הרבה מאד דברים שאין אילוציים.
 


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אחד התלמידים » 13 אוקטובר 2019, 01:35

zxc כתב:
13 אוקטובר 2019, 01:18
אחד התלמידים כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:48
יהודי נאמן כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:02
אני כעת כותב באופן כללי. יש לצערנו בשנים האחרונות תהליך של ייבוא תרבות אמריקה ועוד, לארץ ישראל. בארץ ישראל תמיד היו יותר שמורים ויותר סגורים, אבל בעיני כמה פורצי גדר זה ממש לא מצא חן, ולכן הם דואגים כל הזמן לפרוץ בחומות של הציבור החרדי בארץ. אם זה בתרבות התקשורת הפסולה, אם זה בתרבות הבילויים והופעות, ואם זה בסגידה לעבודה ולכסף והיציאה לשוק העבדים.
עלינו לדעת שלא כל מה שקורה בארצה"ב הוא כשר, וגם אם זה קורה בציבור החרדי.
...

יש אמת בטענה זו. אבל זה רק חציו של המטבע. הרבה ממה שהונהג ונתקבל באמריקה היה מחמת המציאות שם שהוכרח והכתיב הנהגת דברים, שבאופן אחר אולי עדיף לנהוג אחרת. בא"י שהיה פעם יותר פרימטיבי בייחס לאמריקה, לא היה בזה צורך. היום שא"י מתקדם ומשתווה בהרבה ענינים לאמריקה, האילוצים שהיו קיימים באמריקה של פעם קיימים גם בא"י של היום. ומה שהם פעלו היום אותן הפעולות שפעלו באמריקה לפני הרבה שנים, אינו תמיד מצביע על ייבוא ניהוג מאמריקה.
לדוגמא מעולם הכשרות, אשר בו באמת הרמה באופן כלל גבוה יותר בא"י. היה פעם בעדה"ח עקרון שנותנים הכשר אך ורק על מפעל מקומי. זה היה מטעם הידור בכשרות. אפשר לפקח על מפעל מקומי הרבה יותר טוב מעל מפקח במקום נידח אלפי ק"מ מיישוב יהודי, וכ"ש חרדי, עם קושי להגיע שם, להבין מנטליות האנשים שם, ואפילו לדעת השפה שלהם. באמריקה לא היה אפשר לנהוג עקרון כזו, ואף פעם לא נהגו כן. אבל עם התקדמות תעשיית המזון בא"י, כנראה בעדה"ח נאלצו לוותר על עקרון זו. היום הם נותנים הכשירים על מפעלים בכל מקום בעולם. זה לא משום שהם וותרו ברצון על עקרון זו, ולא משום שהם חזרו בהם מדעתם הראשונה. אבל גם הם ידעו שכשצריך אפשר אחרת. כל זמן שהיה אפשרי הם דבקו בעקרון זו, אבל ההכרח לא יגונה. נחזור שלושים שנים אחורה, כשעוד היה להם עקרון הזו, ואילו באמריקה לא היה קיים כלל. האם זה היה משום שהיה איכפת להם פחות שם הידורי כשרות או משום שהם היו בעולמות אחרות? האם עדה"ח הושפעו היום מהכשירים אמריקיים? דומני שהתשובות ברורות לכל מבין.
הבאת דוגמה יפה, והסבר מצידה, שהענין הוא טכני
אבל סוכ"ס, אה"נ, העדה"ח באמת נסוגו לאחור, כי הם לא חזרו בהם מהעיקרון שרמת הכשרות במפעל מקומי הוא יותר מהודר, רק כפי שכתבת "ההכרח לא יגונה", אבל ודאי שהיה עדיף בלי זה. וכן הוא בעוד הרבה הרבה הנהגות ודברים, שבעבר היה רק בארה"ב, ולאט לאט זה חודר בארץ. ישנם דברים טכניים, וישנם הרבה מאד דברים שאין אילוציים.


כנראה לא הבנת דברי. זה לא חדר לא"י מארה"ב. אלא אותן אילוצים שהיו פעם רק בארה"ב קיימים היום גם בא"י. וממילא א"א לומר שזה חודר לארץ. תמיד היה ענין של לכתחילה ובדיעבד. ועושים הכי טוב שאפשר לעשות בכל מצב. שינוי המצב מחייב שינוי הנהוג. וא"א לומר תמיד שהנוהג חדר.
והאילוצים שכתבתי עליהם אינם דוקא הכרחיים, כמו בדוגמא שלי. אבל בכל זאת קשור לשינויים שהביאו תוצאות לא רצויות מצד עצמן, ולא שחדר משהו ממקום אחר. פעם היה עניות בא"י, וכתוצאה מזה חיי הציבור בצנעינות בכמה עניינים לטוב ולרע. בארה"ב היה שפע יותר, וזה הביא דברים שלא היו מצב אידיאלי מבחינת יהודי חרדי. היום השפע הגיע לא"י, ופועל גם כאן באופן דומה. לדוגמא אם יש ריבוי מסעדות היום, טבעי להאשים האמריקאיים בזה, שהרי תרבות אכילה במסעדה היה מקובל בארה"ב הרבה יותר מבא"י. אבל אפשר לתלות זה גם על רמת חיים גבוה יותר בא"י היום, בלי קשר לייבוא ממקום אחר. הרי בירושלים אפשר לתלות את זה בהאמריקאיים. אבל מה תאמר על מקום כמו בני ברק, שהשפעת אמריקאיים כמעט אינו קיים? אני מגיע לבני ברק מפעם לפעם, וא"א לומר שאותו תהליך אינו קיים גם שם.
ובדוגמא שלי, לא ברור שזה נקרא חזרה מהעיקרון. העיקרון מתחילה הונהג במקום שזה שייך. מסתבר שאילו היו שואלים בוועד הכשרות לפני שלושים שנה מה הם יעשו אם יהיה מצב שלא יהיה שייך לעמוד על עיקרון זו הם היו אומרים שיוותרו עליו.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 13 אוקטובר 2019, 04:07

קשה לי לדמיין אשה שנוהגת בגלל שבאוטובוס יש בעיות צניעות... בעיני אין זה אלא התחמקות.
צניעות זה ענין של הרגש פנימי בעיקר, מי שלא מרגיש אי אפשר להכריח אותו להרגיש... וע"כ הויכוח פה הוא חסר תכלית


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 אוקטובר 2019, 08:08

אחד התלמידים כתב:
13 אוקטובר 2019, 01:35
zxc כתב:
13 אוקטובר 2019, 01:18
אחד התלמידים כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:48


יש אמת בטענה זו. אבל זה רק חציו של המטבע. הרבה ממה שהונהג ונתקבל באמריקה היה מחמת המציאות שם שהוכרח והכתיב הנהגת דברים, שבאופן אחר אולי עדיף לנהוג אחרת. בא"י שהיה פעם יותר פרימטיבי בייחס לאמריקה, לא היה בזה צורך. היום שא"י מתקדם ומשתווה בהרבה ענינים לאמריקה, האילוצים שהיו קיימים באמריקה של פעם קיימים גם בא"י של היום. ומה שהם פעלו היום אותן הפעולות שפעלו באמריקה לפני הרבה שנים, אינו תמיד מצביע על ייבוא ניהוג מאמריקה.
לדוגמא מעולם הכשרות, אשר בו באמת הרמה באופן כלל גבוה יותר בא"י. היה פעם בעדה"ח עקרון שנותנים הכשר אך ורק על מפעל מקומי. זה היה מטעם הידור בכשרות. אפשר לפקח על מפעל מקומי הרבה יותר טוב מעל מפקח במקום נידח אלפי ק"מ מיישוב יהודי, וכ"ש חרדי, עם קושי להגיע שם, להבין מנטליות האנשים שם, ואפילו לדעת השפה שלהם. באמריקה לא היה אפשר לנהוג עקרון כזו, ואף פעם לא נהגו כן. אבל עם התקדמות תעשיית המזון בא"י, כנראה בעדה"ח נאלצו לוותר על עקרון זו. היום הם נותנים הכשירים על מפעלים בכל מקום בעולם. זה לא משום שהם וותרו ברצון על עקרון זו, ולא משום שהם חזרו בהם מדעתם הראשונה. אבל גם הם ידעו שכשצריך אפשר אחרת. כל זמן שהיה אפשרי הם דבקו בעקרון זו, אבל ההכרח לא יגונה. נחזור שלושים שנים אחורה, כשעוד היה להם עקרון הזו, ואילו באמריקה לא היה קיים כלל. האם זה היה משום שהיה איכפת להם פחות שם הידורי כשרות או משום שהם היו בעולמות אחרות? האם עדה"ח הושפעו היום מהכשירים אמריקיים? דומני שהתשובות ברורות לכל מבין.
הבאת דוגמה יפה, והסבר מצידה, שהענין הוא טכני
אבל סוכ"ס, אה"נ, העדה"ח באמת נסוגו לאחור, כי הם לא חזרו בהם מהעיקרון שרמת הכשרות במפעל מקומי הוא יותר מהודר, רק כפי שכתבת "ההכרח לא יגונה", אבל ודאי שהיה עדיף בלי זה. וכן הוא בעוד הרבה הרבה הנהגות ודברים, שבעבר היה רק בארה"ב, ולאט לאט זה חודר בארץ. ישנם דברים טכניים, וישנם הרבה מאד דברים שאין אילוציים.

כנראה לא הבנת דברי. זה לא חדר לא"י מארה"ב. אלא אותן אילוצים שהיו פעם רק בארה"ב קיימים היום גם בא"י. וממילא א"א לומר שזה חודר לארץ. תמיד היה ענין של לכתחילה ובדיעבד. ועושים הכי טוב שאפשר לעשות בכל מצב. שינוי המצב מחייב שינוי הנהוג. וא"א לומר תמיד שהנוהג חדר.
והאילוצים שכתבתי עליהם אינם דוקא הכרחיים, כמו בדוגמא שלי. אבל בכל זאת קשור לשינויים שהביאו תוצאות לא רצויות מצד עצמן, ולא שחדר משהו ממקום אחר. פעם היה עניות בא"י, וכתוצאה מזה חיי הציבור בצנעינות בכמה עניינים לטוב ולרע. בארה"ב היה שפע יותר, וזה הביא דברים שלא היו מצב אידיאלי מבחינת יהודי חרדי. היום השפע הגיע לא"י, ופועל גם כאן באופן דומה. לדוגמא אם יש ריבוי מסעדות היום, טבעי להאשים האמריקאיים בזה, שהרי תרבות אכילה במסעדה היה מקובל בארה"ב הרבה יותר מבא"י. אבל אפשר לתלות זה גם על רמת חיים גבוה יותר בא"י היום, בלי קשר לייבוא ממקום אחר. הרי בירושלים אפשר לתלות את זה בהאמריקאיים. אבל מה תאמר על מקום כמו בני ברק, שהשפעת אמריקאיים כמעט אינו קיים? אני מגיע לבני ברק מפעם לפעם, וא"א לומר שאותו תהליך אינו קיים גם שם.
ובדוגמא שלי, לא ברור שזה נקרא חזרה מהעיקרון. העיקרון מתחילה הונהג במקום שזה שייך. מסתבר שאילו היו שואלים בוועד הכשרות לפני שלושים שנה מה הם יעשו אם יהיה מצב שלא יהיה שייך לעמוד על עיקרון זו הם היו אומרים שיוותרו עליו.
טוב להווכח שיש אנשים, שעם כל הנהגתם השמרנית, יש להם חשיבה רחבת אופקים ואינם לוקים בקטנות המוחין, ואינם חושבים שכל מה שהורגלו אליו הם ואבותיהם הרי זה תורה מסיני.

בכלל די ברור שרבים מהמתווכחים בנושאים מעין אלו באים מתפיסת עולם הגורסת שכל מה נראה יותר "כמו פעם", הוא יותר קדוש ויותר נכון, וכל מה שמודרני וחדשני יותר הוא פסול וטרף. הם גם חושבים שסגירות, התבדלות וצמצום פירושה יותר קרבה להקב"ה, ואילו פתיחות ו"ברייטקייט" הם ההיפך.
אך האמת היא, שגם אם בהחלט יש מעלות גדולות ועצומות בשמרנות והתבדלות וריחוק מפגעי העולם החיצון, אין אלו אלא בגדר מידות שיש להשתמש בהם במידה ובמשורה לפי הצורך, אבל אין בהם מעלה מצד עצמם, ובודאי שאינם מבטיחים שום אמת או קרבת אלוקים. ואזכיר שוב את משלו השנון של הרב ד"ר יצחק ברויאר על זן האנשים הנ"ל, שדומים הם למי שהשקיע כל כך הרבה דמים כדי לרכוש לביתו מערכת אבטחה, עד שמכר את כל תכולת הבית כדי לממן את הרכישה. ואידך זיל גמור.


(אגב הנידון על ייבוא מאמריקה, יש כאן (בדברי החולקים על הרב @אחד התלמידים) טעות יסודית בהבנת המתרחש בעולם. הקיצוניים למיניהם (כולל אנשי דאע"ש ואל קעידה) סבורים שצריך להלחם באמריקה בגלל שמשם מייבאים כל מיני דברים הרסניים לדעתם. הם חושבים שיש איזה גורם עלום שם שמנסה לייבא מושג כזה או אחר לחברה שלהם, ועליהם להלחם בו. אך האמת שפשוט מדובר בתוצאה מוכרחת מהתפתחות העולם. העולם בכללותו מתפתח ומשתנה מיום ליום, וחלים בו שינויים ותמורות רבות, לטוב ולמוטב. שינויים אלו חודרים לכל מקום בעולם, ואם כי יש ארצות פרימיטיביות או שמרניות שלתוכם לוקח יותר זמן לשינויים לחדור, עדיין אין זה אלא ענין של זמן, כי בסוף השינויים חודרים לכל מקום ללא יוצא מן הכלל, ברמה כזו או אחרת. המקום בו חיים האנשים שמפתחים את העולם ויוצרים את הרעיונות ואת הכלים החדשניים הוא העולם המערבי, שמרכזו בארה"ב, וממילא שם מופיעים השינויים ראשונה. הוא בדר"כ מופיע אצל הציבור הליברלי, ואח"כ חודר לציבור הגויי השמרני, ואח"כ לציבור החרדי מודרני בארה"ב, ואח"כ לציבור החרדי מודרני בא"י, ואח"כ לציבור היותר שמרני. בסופו של דבר אף אחד לא נמלט מההשפעה, וגם הלוחמים הגדולים מושפעים בסופו של דבר, אלא שמצליחים לעכב את בוא השינויים לזמן מה (ויחד עם זה גם מפתחים בעצמם כל מיני מידות מגונות, המתפתחות אצל אנשים העסוקים בלוחמה תמידית נגד כל דבר זר). ממילא, המחשבה כביכול אנחנו נלחם בהשפעת העולם המערבי היא פשוט פתטית ולא ריאלית. גם מעצמות אדירות כברית המועצות וסין ניסו להלחם בזה, ועם הזמן גם החומות שהם בנו קרסו. זאת משום שאפשר להלחם באנשים ובמדינות, אך לא במושגים ורעיונות. עמם הדרך היחידה להתמודד היא בצורה מושכלת. מה שכן אפשר הוא להתייחס להשפעה החיצונית בזהירות יתירה, ולנסות ככל האפשר לסנן את הטוב ולדחות את הרע).


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 15 אוקטובר 2019, 01:16

אמונת אומן כתב:
13 אוקטובר 2019, 04:07
קשה לי לדמיין אשה שנוהגת בגלל שבאוטובוס יש בעיות צניעות... בעיני אין זה אלא התחמקות.
צניעות זה ענין של הרגש פנימי בעיקר, מי שלא מרגיש אי אפשר להכריח אותו להרגיש... וע"כ הויכוח פה הוא חסר תכלית

בעיני, התגובה שלך היא התחמקות, כי זה לא משנה מה הסיבה שהיא נוהגת, אם בפועל האפשרות האחרת היא נסיעה באוטובוס.

וצניעות זה הלכה, לא הרגש פנימי. את הרגש הפנימי ישמור כל אחד לעצמו, וישתמש בו כאשר הוא יוצא לרחוב וצריך להשפיל את עיניו, ולא כאשר הוא מחמיר על אחרים נגד דעת הפוסקים.


סוקרטס האחר
הודעות: 32
הצטרף: 09 דצמבר 2018, 03:01
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי סוקרטס האחר » 15 אוקטובר 2019, 03:41

יוסף יוסף כתב:
26 ספטמבר 2019, 11:24
האם מותר לעלות על אוטובוס שהנהגת היא אשה?
אולי יש באיזה איסור שלא ידוע לי.

רק צריך להיזהר שזה לא היה יחוד אם זה נסיעה בין עירונית ,חוץ מזה לכאורה אין שום סיבה לאיסור


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי zxc » 15 אוקטובר 2019, 13:19

בקיצור, הדא הוא דכתיב (כמו עוד הרבה נושאים פה בפורום), מי שלא שם, לא יבין לעולם.
אבל אלו שנמצאים בקהילות/חסידויות שנהוג ככה, לא יעלו על דעתם כזה דבר. וכשיראו את זה, מיד יסתכלו בעין קצת.....
אצלינו בקהילה, אף גבר שיוציא רשיון, אוטומטית יקוטלג כסוג ב' (או סוג א-)


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 15 אוקטובר 2019, 21:55

אה"נ, זה מה שמנסים להסביר כאן, שזהו ענין שתלוי במנהג המקום, ויש אכן מקומות שנהיגת נשים תהיה בהם פריצות נוראה ואיומה.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 אוקטובר 2019, 02:06

עדיין היום גם ברוב הקהילות הליטאיות בארץ נהיגה לאשה היא פחיתות, וזהו אחד מהדברים הראשונים שבודקים משפחה... וחומרה זו מקובלת על רוב הפוסקים, עם כל הכבוד להרב שיינין ודעימיה. צניעות היא הלכה שנגזרת מהרגשים, ואכן במקומות שההרגשים כהים יותר גם ההלכה תשתנה, וע"כ לא אסרו בארה''ב, ומאותו הטעם גופיה אין להביא ראיה מהגדולים שם.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 16 אוקטובר 2019, 14:03

אתה לאורך כל הדרך מנסה לטפטף לנו שכל המתירים זה בגלל ה"הרגשים הכהים" שלהם, שלא זכו להגיע למעלת קדושים וטהורים שיש להם "הרגש" בצניעות, וזה שטויות והבלים. כאשר הדבר הופך למנהג רגיל ושגרתי, אין בזה דבר. עוד בימי אבותינו, נשים היו נוהגות, ואף אחד לא היה לו איזה הרגש או איזה קנייטש שהוא התנשא בו על אחרים. פסוקים רבים מתארים זאת: וַתָּ֨קָם רִבְקָ֜ה וְנַעֲרֹתֶ֗יהָ וַתִּרְכַּ֙בְנָה֙ עַל־הַגְּמַלִּ֔ים וַתְּמַהֵר וַתָּקָם אֲבִיגַיִל וַתִּרְכַּב עַל הַחֲמוֹר. וַיְהִ֣י בְּבוֹאָ֗הּ וַתְּסִיתֵ֙הוּ֙ לִשְׁא֤וֹל מֵֽאֵת־אָבִ֙יהָ֙ שָׂדֶ֔ה וַתִּצְנַ֖ח מֵעַ֣ל הַחֲמ֑וֹר.

מיותר לציין שרכיבה על חמור היא פי אלף פחות צנועה מנהיגה ברכב, ואם יש לרכב חלונות שחורים מלפנים, אז בכלל מדובר בצניעות מופלגת.

וכאשר האלטרנטיבה היא פריצות איומה ונוראה כמו שהולך כיום באוטובוסים, ממש חוכא ואיטלולא לטעון שאשה לא תנהג כי יש בזה פחיתות בצניעות לבעלי הרגש מיוחד (והפוסקים שכתבו כך, י"ל שלא היו מודעים לזה).

וכיום בקהילות חרדיות רבות הולך ופושט המנהג שאשה נוהגת, וגם רוב הפוסקים סוברים כך כפי שהבאתי לעיל.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי עת לדבר » 17 אוקטובר 2019, 15:40

משיב כהלכה כתב:
16 אוקטובר 2019, 14:03
וכאשר האלטרנטיבה היא פריצות איומה ונוראה כמו שהולך כיום באוטובוסים...
וגם רוב הפוסקים סוברים כך כפי שהבאתי לעיל.
הוא אשר דיברתי לעיל, רוב הפוסקים וכן הרבנות הראשית אוסרים נסיעה באוטובוס לנשים (חוץ מהמקילים האלה שמצאו לנכון לאסור דוקא נהיגה ברכב).
מה שנשאר זה רק ליידע את הציבור.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי ידידיה » 17 אוקטובר 2019, 23:21

משיב כהלכה כתב:
16 אוקטובר 2019, 14:03
עוד בימי אבותינו, נשים היו נוהגות, ואף אחד לא היה לו איזה הרגש או איזה קנייטש שהוא התנשא בו על אחרים. פסוקים רבים מתארים זאת: וַתָּ֨קָם רִבְקָ֜ה וְנַעֲרֹתֶ֗יהָ וַתִּרְכַּ֙בְנָה֙ עַל־הַגְּמַלִּ֔ים וַתְּמַהֵר וַתָּקָם אֲבִיגַיִל וַתִּרְכַּב עַל הַחֲמוֹר. וַיְהִ֣י בְּבוֹאָ֗הּ וַתְּסִיתֵ֙הוּ֙ לִשְׁא֤וֹל מֵֽאֵת־אָבִ֙יהָ֙ שָׂדֶ֔ה וַתִּצְנַ֖ח מֵעַ֣ל הַחֲמ֑וֹר.
שמעתי פעם שבזמן האבות לא היו אוטובוסים, אולי יש כאן מישהו שיכול לברר אצל הארכיאולוגים את הענין?
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 19 אוקטובר 2019, 20:42

בפסחים [ג' ע"א].: "תניא דבי ר' ישמעאל: לעולם יספר אדם בלשון נקיה שהרי בזב קראו מרכב, ובאשה קראו מושב". וברש"י: "לפי שאין הגון להזכיר רכיבה ופיסוק רגלים באשה.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי משיב כהלכה » 21 אוקטובר 2019, 23:51

עת לדבר כתב:
17 אוקטובר 2019, 15:40
הוא אשר דיברתי לעיל, רוב הפוסקים וכן הרבנות הראשית אוסרים נסיעה באוטובוס לנשים (חוץ מהמקילים האלה שמצאו לנכון לאסור דוקא נהיגה ברכב).
מה שנשאר זה רק ליידע את הציבור

חוששני שלא הבנתי את הבדיחה.

מי הם "רוב הפוסקים" שאוסרים נסיעה באוטובוס? ומדוע הציבור אינו יודע רז זה?


יחי
הודעות: 168
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי יחי » 22 אוקטובר 2019, 13:30

מבקש אמת כתב:
13 אוקטובר 2019, 08:08
אחד התלמידים כתב:
13 אוקטובר 2019, 01:35
zxc כתב:
13 אוקטובר 2019, 01:18
 שינויים אלו חודרים לכל מקום בעולם, ואם כי יש ארצות פרימיטיביות או שמרניות שלתוכם לוקח יותר זמן לשינויים לחדור, עדיין אין זה אלא ענין של זמן, כי בסוף השינויים חודרים לכל מקום ללא יוצא מן הכלל, ברמה כזו או אחרת. המקום בו חיים האנשים שמפתחים את העולם ויוצרים את הרעיונות ואת הכלים החדשניים הוא העולם המערבי, שמרכזו בארה"ב, וממילא שם מופיעים השינויים ראשונה. הוא בדר"כ מופיע אצל הציבור הליברלי, ואח"כ חודר לציבור הגויי השמרני, ואח"כ לציבור החרדי מודרני בארה"ב, ואח"כ לציבור החרדי מודרני בא"י, ואח"כ לציבור היותר שמרני. בסופו של דבר אף אחד לא נמלט מההשפעה, וגם הלוחמים הגדולים מושפעים בסופו של דבר, אלא שמצליחים לעכב את בוא השינויים לזמן מה (ויחד עם זה גם מפתחים בעצמם כל מיני מידות מגונות, המתפתחות אצל אנשים העסוקים בלוחמה תמידית נגד כל דבר זר). ממילא, המחשבה כביכול אנחנו נלחם בהשפעת העולם המערבי היא פשוט פתטית ולא ריאלית. גם מעצמות אדירות כברית המועצות וסין ניסו להלחם בזה, ועם הזמן גם החומות שהם בנו קרסו. זאת משום שאפשר להלחם באנשים ובמדינות, אך לא במושגים ורעיונות. עמם הדרך היחידה להתמודד היא בצורה מושכלת. מה שכן אפשר הוא להתייחס להשפעה החיצונית בזהירות יתירה, ולנסות ככל האפשר לסנן את הטוב ולדחות את הרע).

ראיתי מי שהביא בשם ספר חסידים, כי בעיירה שהגויים גדורים בעריות כן הוא בישראלים, ולהיפך.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 22 אוקטובר 2019, 15:47

לא התיר לנשים לנהוג, וביחוד לא לקלות דעת

מהאשכול על הגרנ''ק


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2283
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 350 פעמים
קיבל תודה: 651 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 אוקטובר 2019, 19:31

וכך גם הרב וואזנר הזהיר על זה תמיד בדרשותיו.
נכון שבחו"ל זה מקובל לחלוטין, אבל פה בארץ לא.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 22 אוקטובר 2019, 21:07

החידוש הוא, שכפי המובן אסר גם כשמדובר בציבור דל''י, שם זה גם מקובל וגם נצרך מאד.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה נהגת

שליחה על ידי אמונת אומן » 01 נובמבר 2019, 13:18

מן הראוי לציין כאן, שמי שמרגיש את הרגשות הצניעות כנ''ל, ממילא יבין כי גם ישיבת האשה במושב הקדמי ע"י הנהג - בעלה, גם היא לא משנת חסידים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הנושא אשה מוחלים על על כל עוונותיו
    על ידי יצחק » 07 ינואר 2019, 23:11 » ב ש"ס ודף היומי
    4 תגובות
    237 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
    08 ינואר 2019, 12:23
  • השחתת מודעות רחוב עם תמונת אשה
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 09 ינואר 2019, 21:07 » ב הלכה ומנהג
    74 תגובות
    1937 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    17 ינואר 2019, 23:04
  • הלכה ולא ולמעשה - הנחת תפילין ע"י אשה
    על ידי תיובתא » 24 מרץ 2019, 19:33 » ב הלכה ומנהג
    10 תגובות
    431 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי תיובתא
    26 מרץ 2019, 12:41
  • הות לאביו בן כסיל ודלף טורד מדיני אשה (משלי יט-יג)
    על ידי במבי » 12 אפריל 2019, 00:31 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    145 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יצחק
    12 אפריל 2019, 08:50
  • אשה ותפילה
    על ידי במבי » 19 יולי 2019, 07:45 » ב ש"ס ודף היומי
    7 תגובות
    324 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אלימלך
    23 יולי 2019, 14:49

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח