ווקאלי?


פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ווקאלי?

שליחה על ידי אריך » 11 מאי 2016, 13:49

השירים הווקאליים הולכים ומשתכללים. אנשים בעלי יכולות עושים קולות המחקים כלי נגינה, עד שלפעמים אוזן רגילה לא שמה לב שזה ווקאלי. נשאלת השאלה האם בכהאי גוונא מרוויחים משהו? מצד אחד האיסור הזה אינו איסור עצמי כאיסורי תורה עד שנאמר שנאסר רק הדבר בעצמו, אלא זיל בתר טעמא וכל שהדבר משמח כמו כלי נגינה מה הרווחנו. ומצד שני אם זה כעין גזירה, אולי לא גזרו בכה"ג. (ואמנם עצם הדבר שלא שומעים כלי נגינה, אין לו עיקר במקור הדין, דרק ריקודים ומחולות אסורים. אמנם ראה מנחת יצחק א, קיא: "הנה זה אין ספק דהמנהג שלא להתענג מכלי זמר בימי הספירה, וגדול כח המנהג, עד די"ל דנוגע באיסור דאורייתא דהוי כמו נדר..." וממשיך להביא ראיות מהפוסקים שגם כלי זמר אסורים. איברא לענין דברי הפוסקים י"ל דכלי זמר ממש משמחים מאד משא"כ שירים במכשיר).


מנין
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מנין » 11 מאי 2016, 14:15

המקור שרבים מביאים הוא מערוך השולחן שכתב (תצג, ב) "וכ"ש שאסור לזמר בכלי זמר".
אמנם זה טעות בהבנת הנקרא דז"ל: "ומותר לעשות סעודה אך לא בריקודין ומחולות וכ"ש שאסור לזמר בכלי זמר".
הרי שכוונתו לזמר בסעודה.
ומה שהבאת מהמנחת יצחק הוא ודאי דבר נכון שזהו המנהג שלא לשמוע מוזיקה, (אמנם יש לדון שאם המנהג הוא מכח הטעות הנ"ל שמא נחשב כמנהג טעות)
אבל המנהג הוא לשמוע וואקאלי וגדול כח המנהג, עד די"ל דנוגע וכו'.


פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי אריך » 11 מאי 2016, 14:24

לא ערערתי על עצם הווקאלי שליט"א, אלא על הווקאלי דור 3, שעל זה קשה לומר שיש מנהג רציני.


מנין
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מנין » 11 מאי 2016, 15:00

יותר קשה לומר שיש מנהג רציני שלא לשמוע ר' וואקאלעיי דור 3


מבקש ה'
הודעות: 67
הצטרף: 03 אפריל 2016, 22:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מבקש ה' » 11 מאי 2016, 15:03

הרה"ג ר' מנין שליט"א, המנהג שלא לשמוע כלי זמר אפשר שטעות הוא, אך מנין לך ר' מנין שהמנהג לשמוע ווקאלי אינו בטעות.


מנין
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מנין » 11 מאי 2016, 15:05

מבקש ה' כתב:מנין לך ר' מנין שהמנהג לשמוע ווקאלי אינו בטעות.
מהי הטעות?


מבקש ה'
הודעות: 67
הצטרף: 03 אפריל 2016, 22:22
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מבקש ה' » 11 מאי 2016, 15:24

לגבי שירים קצביים יש אוסרים ווקאלי (ילקוט יוסף אגרות משה ציץ אליעזר) ויש האוסרים בכלל (תרומת הדשן אסר גם שירה בפה).
ואמנם המקילים בווקאליע נ"י יש להם רבים על מי לסמוך, אך א"א לומר שהמנהג שלא לשמוע כלי זמר הוא בטעות, מאחר שכל פסקי זמננו מורים כן.
ועוד, אחר שכבר נאסרו כלי זמר מטעם שמביאים לשמחה, מה לי איך ניראים הכלים, אם דמות דומם להם, אם דמות אדם להם, הרי בכלי זמר הרגילים אין רואים אותם מבעד הקלטת, ורק קולם ישמע, ונאסרו הואיל ומביאים שמחה, לכן נראה שאין חילוק בין קולות המופקים מכלים לקולות המופקים מגרונות, והאדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 846
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 150 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי יאיר » 11 מאי 2016, 16:36

עיין שו"ע או"ח סימן תק"ס (גמטריה 'שירים') סעיף ג' וכמ"ש הרמב"ם שאסר כל משמיעי קול (דיסק, רדיו).


מנין
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מנין » 11 מאי 2016, 16:41

יאיר כתב:עיין שו"ע או"ח סימן תק"ס (גמטריה 'שירים') סעיף ג' וכמ"ש הרמב"ם שאסר כל משמיעי קול (דיסק, רדיו).
עיין ברמ"א שם.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2137
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 363 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי יהודי » 11 מאי 2016, 21:28

איך אפשר לדעת מה המנהג בווקאלי, אני מכיר הרבה שנוהגים לא לשמוע ואני מכיר כאלה שנוהגים כן לשמוע.


תמים
הודעות: 123
הצטרף: 03 מאי 2016, 19:23
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי תמים » 17 מאי 2016, 18:31

מבואר בראשונים שאסור לשמוע גם כל השנה מיום שחרב בית המקדש וכן פסק לעיקר המ"ב בתק"ס


Yeshiv
הודעות: 39
הצטרף: 23 מרץ 2016, 13:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי Yeshiv » 22 מאי 2016, 11:28

לכאורה מה שכתב תמים הוא נכון
ולכן כל הפוסקין לא דברו כאל על שמעת כלי שיר לגבי ספירת העומר - שבכל אופן אין חתונות וכו' ולכן לא נוגע בכלל - שהרי אסור כל השנה לשמוע כלי שיר. וגם בג' שבועות זה אותו דבר. עי' באגרות משה שדן בזה באריכות בענין כל השנהץ


israel
הודעות: 6
הצטרף: 01 אוגוסט 2016, 12:51
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי israel » 07 אוגוסט 2016, 17:47

הן אמת שבכל השנה אין מוסכם על כל הפוסקים להתיר שמיעת שירים וכמו שהביאו לעיל, אבל טעם המנהג להקל מאחר ואנו דור חלוש ובפרט שישנם הנוטים לעצבות תדירית ושמיעת הניגונים רפואה היא להם (עי' רמבם שמונה פרקים) וא"כ אין זה רק הנאה בעלמא, אלא צורך יש כאן לחלק מבנ"א ובפרט אצל נערות שמצוי אצלם עצבות פעמים תירות, ועל כן אין בזה מנהג, כי מי שאינו צריך משתדל כל השנה להחמיר בזה, ומי שצריך שומע וואקאלי אף בימים אלו, והעיקר שיכוין לשש.


חמד ילד
הודעות: 97
הצטרף: 12 נובמבר 2017, 22:28
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי חמד ילד » 11 אפריל 2018, 18:57

בלי להכנס לנידון שמיעת שירים כל השנה ובלי להכנס לנידון שירים ווקאלים בספירה, ובלי להכנס לנידון שעצם הכלי המשמיע גם שירה בפה רגילה הוא כלי זמר. השמיעו לי היום שיר הנקרא 'ווקאלי' ונדהמתי, תופים, גיטרות, פסנתר, והכל כמובן בפה. חשבתי להציע לבנות אורגנית ווקאלית שבלחיצה על הקלידים תשמיע רק הקלטות שנעשו בפה וכן גיטרה חשמלית ווקאלית ע"ז הדרך, ותופים אלקטרונים ווקאלים, וסגרנו עם זה את 'בעיית' החתונות בירושלים.... אולי גם יוכלו לעשות מופעי מוזיקה בספירת העומר ובעצם גם לפתור את איסור 'ערבי שירה' של כל השנה (אם נניח שעיקר שירה בכלי ושירה בפה לא נכללת באיסור)


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1347
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 369 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 אפריל 2018, 19:03

שירה המכונה וואקאלית, על פיח רוב איננה משמחת כריקודים ומחולות.
ואעפ"כ ההתמכרות מרגיש כמו לעקוף את ההלכה.. כמו שהעיתונים מלאים בהצעות גסטרונומיות לתשעת הימים כדי שבטן לא תחסר וכיו"ב.


תתצ
הודעות: 40
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 02:25
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי תתצ » 11 אפריל 2018, 20:04

יש פסוקים האוסרים גם ואקלי אחרי שכבר הוקלט ושומעים דרך כלי הוי הנגן או רמקול ככלי שיר.
כפי זכרוני כ"כ בשבט הלוי. אשמח אם אפשר להביא מקורו.

לעניות דעתי זה מחודש שזיל בתר טעמא ומחודש לומר שהקלטה של שירה יהיה יותר חמור מהשירה בעצמו. עכ"פ בנידון כאן היה שפיר לומר שזיל בתר טעמא לאסור.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי אברך » 11 אפריל 2018, 21:40

רבים מפוסקי זמנינו הורו לאסור שמיעת שירה בפה מטייפ וכדו', כ"כ בשו"ת שבה"ל ח"ח סי' קכ"ז אות ב' [וע"ע שם ח"ו סי' ס"ט], שו"ת אז נדברו ח"ח סי' נ"ח אות ג', שו"ת צי"א חט"ו סי' ל"ג אות ב' שכן נוהגין, שו"ת קנין תורה ח"ב סי' ק' אות ב', והגרח"ק שליט"א השיב בזה: 'מנהגינו ליזהר' (אשי ישראל עמ' תשצא תשובה ת"א).

ולכאורה לא מצאתי מי שכתב להתיר בזה.

וק"ו בן בנו של ק"ו ל"ווקאלי דור 3 ודור 4", שמשמיעים בפה תזמורת שלמה, וכדי בזיון וקצף.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1347
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 369 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 אפריל 2018, 22:00

הרי האיסור כלל אינו ברור, ומה שייך לומר 'לא מצאתי מי שכתב להתיר בזה'?
הרי כל מה שנהגו איסור מדינא הוא שאין ראוי להרבות בשמחה (טור) ולכן לא נושאים נשים, או לשון הבאה"ט "לעשות שמחות יתירות בריקודין ומחולות נהגו איסור".

'מנהגינו להיזהר' שכתב הגרח"ק (היינו הך על 'דור 1' ו'דור 4' שהגדירו לעיל), משום שכולם א"ז בדיוק ריקודים ומחולות, ואעפ"כ נזהרים ולא עוקפים את ההרגש בכוונת ההלכה.

ומש"כ לעיל בשם פוסקים שאסור לשמוע מחמת שהקול בוקע ממכשיר קול, תמוה ביותר. כי או אז גם לשמוע שיעור אסור בו. וכל האיסור מה ששומעים, ולא שהמכשיר הוא חפצא דאיסורא, ופשוט.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 אפריל 2018, 02:59

תתצ כתב:יש פסוקים האוסרים גם ואקלי אחרי שכבר הוקלט ושומעים דרך כלי הוי הנגן או רמקול ככלי שיר.
כפי זכרוני כ"כ בשבט הלוי. אשמח אם אפשר להביא מקורו.
אברך כתב:רבים מפוסקי זמנינו הורו לאסור שמיעת שירה בפה מטייפ וכדו', כ"כ בשו"ת שבה"ל ח"ח סי' קכ"ז אות ב' [וע"ע שם ח"ו סי' ס"ט]
ועוד מקום שכתב בזה הרב וואזנר בשו"ת -שבט הלוי חלק ב' סי' נז עיי"ש.

והסתפקתי בדעת מרן הגרח"ק (הובא בתורת המועדים ס"ה אות ו) שכתב להתיר לאדם שהוא עצבני (בניגוד לפוסקים שהתירו גם בשביל להפיג רגשות של פחד ובדידות ושלא כספרים שלא חילקו בין המקרים..וכרכו שי' הגרח"ק עם שי' אחרות) בימי בין המצרים, והשירים מרגיעים אותו, לשמוע ניגונים המושרים על החורבן והגלות.
היאך דינו של אותו 'אדם עצבני' בימי הספירה הקלים בדינם לענין זה, אם מותר לו כבכל ימות השנה, שלא כימי בין המצרים החמורים שהתיר דווקא שירים של חורבן וגלות, או גם בימי הספירה יש איסור (סו"ס מתאבלים וכו' בנוסף לחורבן ביהמ"ק) ועל כן הותר לו לשמוע שירים וניגונים העוסקים בימי הספירה (אדרבה וכו'. וכו'..) וי"ל.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 אפריל 2018, 03:45

שאר לעמו כתב:הרי האיסור כלל אינו ברור, ומה שייך לומר 'לא מצאתי מי שכתב להתיר בזה'?
הרי כל מה שאסרו מדינא הוא שאין ראוי להרבות בשמחה (טור) ולכן לא נושאים נשים, או לשון הבאה"ט "לעשות שמחות יתירות בריקודין ומחולות נהגו איסור".
'מנהגינו להיזהר' שכתב הגרח"ק (היינו הך על 'דור 1' ו'דור 4' שהגדירו לעיל), משום שכולם א"ז בדיוק ריקודים ומחולות, ואעפ"כ נזהרים ולא עוקפים את ההרגש בכוונת ההלכה.
ומש"כ לעיל בשם פוסקים שאסור לשמוע מחמת שהקול בוקע ממכשיר קול, תמוה ביותר. כי או אז גם לשמוע שיעור אסור בו. וכל האיסור מה ששומעים, ולא שהמכשיר הוא חפצא דאיסורא, ופשוט.
כל כך השתרש כיום ההיתר של שמיעת שירים כל השנה עד שעושים הפרדה בין שמחה יתירה -בדרך של ריקודין ומחולות, ובין שמיעת מוסיקה.
מה שאין במוזיקה ריבוי של שמחה כמו ריקודין ומחולות (כך חושבים) זאת משום הרגילות לסמוך על אי אלו היתרים משך כל השנה לשמוע מוסיקה, ועל כן הלב לא נותן להכניס אותה לקטגוריה של שמחה יתירה, אולם אחר שעיקר הדין שאדם אמור להיות משולל ממוזיקה, ממש לשבת בדד..כן כן.. מסתבר בזה שמוזיקה נכנסת לקטגוריה של שמחה יתירה בדומה לריקודין ומחולות. מנהג האבלות בימי הספירה, לא נוגע לדבר ספציפי, ז"א ריקוד כן מחולות לא, מוסיקה לא וריקוד כן, אלא כל דבר שיש בו שמחה יתירה נכלל בהנהגת האבלות.

ובמה שהעירו על סברת הפוסקים (שבה"ל הגרנ"ק) שאסרו לשמוע קול שירה ע"י מכשיר, אכן האגרות משה בשו"ת או"ח סי' קס"ו אין דעתו מסכמת לזה.
ובאמת צריך ביאור ענין זה. הניחא ומתקבל על הדעת אם נקבע שכל מה שאסור בפה אסור במכשיר, אבל מה שמותר בפה אסור במכשיר לדידי צ"ב וכמו שהערתם.
ומה שהשוותם שמיעת שיר ע"י הקלטה לשמיעת סתם קול שאינו שיר במכשיר, יש חילוק בין הדברים, שמיעת שיר במכשיר, יש לו חדות ואיכות אחרת משל שמיעת שיר בצורה חיה זה דרגה אחרת של הנאה משיר כך לכה"פ אני חושב ומרגיש.. ולכך הפוסקים הנ"ל אסרו, אמנם שמיעת קול של דיבור גרידא אינו שייך כלל לענין הנאה או קורת רוח. ז"א כשאנו באים לדון על הנאה הנגרמת משיר מוקלט ביחס לשיר בפה, בזה ייתכן לומר ששיר מוקלט יש בו הנאה מעולה יותר וע"כ גם אסור, אולם בשמיעת קול אין לו ענין להנאה כ"נ.
ועם זאת עדיין מה שאסרו צ"ב לדידי אחר שבפה מותר, גם אם יש חילוק מסויים אבל כשם שלא נחלק בין שמיעת שירה מזמר בעל קול משובח לחבירו הנחות כך גם בזה וי"ל.
הווקאלי זה ענין אחר, שכן אפשר שגם לשמוע מפי האדם ממש שמפיק את חיקוי כלי הנגינה, ולא דרך הקלטה או מכשיר, אין היתר ויש לדון.

ודרך אגב ..או שזה תלוי בנידון האחרון..יש לדון באדם שנדר ע"ע לא לשמוע קול כינור או כל כלי נגינה מכל סוג שהוא, האם מותר לו לשמוע את החיקוי הווקאלי של אותו כלי.
שורש הספק שכן הכינור וכך כל כלי נגינה באשר הוא, מהותו נקבעת על שם הצלילים שהוא מפיק, ולא מחמת צורתו גרידא. וי"ל. (הנפק"מ לזמנים שמותר לשמוע כלי נגינה, שכן בשאר ימות השנה משחרב הבית וכו').


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1347
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 369 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי שאר לעמו » 12 אפריל 2018, 08:45

ודאי ודאי שכל הנושא של שמיעת שירים הוא בעייתי, שמשחרב ביהמ"ק אסור לו לאדם שימלא שחוק פיו בעוה"ז, ואסור לנגן בכלי שיר.
אבל אם יש מקום להקל מכמה טעמי לחלושי הנפש (לאו דוקא 'תשושי נפש' בלשונינו, אלא ריצת החיים המטורפת של זמנינו, ואכ"מ), אזי אין הבדל בין ימי הספירה לימי השנה באותו היתר, מלבד שבימים אלו נהגו יתר איסור משאר ימות השנה, והכוונה לריקודים ומחולות או סימפוניה של שירי שמחה בכלי העשוי לכך, שזה כעין ריקודים ומחולות.
שירה ווקאלית ללא כלי שיר אין בה משם שמחה יתירה ואיננה מרקידה את האדם, כמה שהיא תהיה מקצועית. (ומה שלא נושאים נשים בירושלים בספיה"ע, משום הנישואין או הרקודים, ולא משום התזמורת הנפלאה - אפילו במקהלה גדולה...)
ואעפ"כ גם בזה המנהג להחמיר כמ"ש הגרח"ק.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 931
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 265 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 08 מאי 2018, 02:38

יש בדעתי זה זמן רב צד גדול להתיר בזה (לא להלכה ולא למעשה):
הנה מפורסמת תקנת קהילות יוצאי אשכנז בירושלים שלא לנגן בכלי זמר בחתונות. והגרי"ש אלישיב ביאר דאפילו כלי אחד אסור. ומה שמתירים תופים הוא משום שאינם מנגנים. ואי אפשר להשמיע על ידם שום שיר. רק הם משמיעים את הקצב של השיר.

ואף על פי כן למרות תקנה זו לא עלה על לב שום אדם לפקפק בשירה ע"י רמקול. אף על פי שצורת פעולתו היא שהוא קולט את קולו של האדם ומשמיע קול חדש כעין זה בקול רם. הרי לנו שקול אדם המושמע על ידי מכונה לא מקרי כלי שיר.

אם כן הוא הדין נמי לעניין ספירת העומר. שיהיה הדבר מותר.

ואמנם יש חילוק שברמקול הקול נשמע מיד. מכל מקום איני רואה שום סברא לחלק משום זה כי סו"ס הקול אינו קול אדם אלא קול מכונה.

דבר נוסף. בפוסקים דנו אם מותר לשמוע בימות השנה הרגילים קול זמר של אישה אשר קולה נשמע כאיש או להיפך לשמוע קול של איש אשר נשמע כמו אשה (כמובן, במקום שאין בעיה של הרהור. שהוא לבדו סיבה לאסור). וכמדומה שראיתי שפסקו בזה שאין להתיר לשמוע אשה כזו כי סו"ס קולה אסור אע"פ שדומה לקול מותר. ואין לאסור לשמוע איש כזה. אע"פ שקולו דומה לקול אסור.

ויצא דין מעניין שיכול להיות שיהיו ב' קלטות אשר משמיעות את אותו הדבר בדיוק. ואחת תהיה מותרת והשניה תהיה אסורה.

הרי לנו שהולכים אחר המציאות בפועל ולא אחר מה שהקול נשמע כמוהו.

ואם כן הוא הדין כאן יהיה מותר לשמוע ווקאלי אע"פ שנשמע כמו דבר אסור כי אזלינן בתר המציאות בפועל.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 931
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 265 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 08 מאי 2018, 21:43

לא חשבתי שיסכימו איתי מקיר לקיר... אין תגובות?

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי אברך » 08 מאי 2018, 21:58

מכל מלמדי השכלתי כתב:לא חשבתי שיסכימו איתי מקיר לקיר... אין תגובות?
אברך כתב:רבים מפוסקי זמנינו הורו לאסור שמיעת שירה בפה מטייפ וכדו', כ"כ בשו"ת שבה"ל ח"ח סי' קכ"ז אות ב' [וע"ע שם ח"ו סי' ס"ט], שו"ת אז נדברו ח"ח סי' נ"ח אות ג', שו"ת צי"א חט"ו סי' ל"ג אות ב' שכן נוהגין, שו"ת קנין תורה ח"ב סי' ק' אות ב', והגרח"ק שליט"א השיב בזה: 'מנהגינו ליזהר' (אשי ישראל עמ' תשצא תשובה ת"א).

ולכאורה לא מצאתי מי שכתב להתיר בזה.

וק"ו בן בנו של ק"ו ל"ווקאלי דור 3 ודור 4", שמשמיעים בפה תזמורת שלמה, וכדי בזיון וקצף.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 08 מאי 2018, 21:59

בקשת @הרב מכל מלמדי השכלתי -תגובה והתיחסות לדברים שכתבת. א. אשריך על ההשקעה להציג את הדברים באופן ברור. גם אם נחלוק על תוכנם.
ב. אני יגיד לך הרב מלמדי ..
הדימוי ממנהג של חתונות למנהג של ימי הספירה הוא קצת הרבה..רחוק.
מש"כ בסו"ד להסיק מנדון של אישה וכו' לשמיעת וואקלי משום שאזלינן בתר המציאות בפועל..
בתר המציאות בפועל, הוי אומר מי שר (אשה או גבר) אבל לא "עכשיו שר" ז"א שמעמיד את הזמר כאן בפנינו ודוק בזה והבן את החילוק.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 931
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 265 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 09 מאי 2018, 06:43

אברך כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:לא חשבתי שיסכימו איתי מקיר לקיר... אין תגובות?
אברך כתב:רבים מפוסקי זמנינו הורו לאסור שמיעת שירה בפה מטייפ וכדו', כ"כ בשו"ת שבה"ל ח"ח סי' קכ"ז אות ב' [וע"ע שם ח"ו סי' ס"ט], שו"ת אז נדברו ח"ח סי' נ"ח אות ג', שו"ת צי"א חט"ו סי' ל"ג אות ב' שכן נוהגין, שו"ת קנין תורה ח"ב סי' ק' אות ב', והגרח"ק שליט"א השיב בזה: 'מנהגינו ליזהר' (אשי ישראל עמ' תשצא תשובה ת"א).

ולכאורה לא מצאתי מי שכתב להתיר בזה.

וק"ו בן בנו של ק"ו ל"ווקאלי דור 3 ודור 4", שמשמיעים בפה תזמורת שלמה, וכדי בזיון וקצף.
הדגשתי שאיני דן להלכה ולמעשה אלא לעצם הסברא. ועל כך שאלתי...


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 700
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי אור זרוע » 09 מאי 2018, 13:54

הפקדתי שומרים כתב:הדימוי ממנהג של חתונות למנהג של ימי הספירה הוא קצת הרבה..רחוק.
וכן מבואר בציץ אליעזר טו, לג אותיות ב-ג שבספה"ע נוהגין לאסור ובחתונות בירושלים מותר. והחילוק הוא שכן ימי ספה"ע אסורים בריקודים ובמחולות ולכן יש להחמיר, אבל חתונה מותרת בריקודים ובמחולות, וה"ה בשאר ימות השנה לנוהגים איסור בכלי זמר.


גבריאל
הודעות: 8
הצטרף: 04 מאי 2018, 02:04
נתן תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי גבריאל » 09 מאי 2018, 15:36

שלום וברכה לכל חברי האשכול!
אציין בשם הרב בעדני שליט"א שסובר שכל המנהג שלא שומעים שירים בספירת העומר היא חומרא של אשכנזים בלבד! שנהגו כך על פי פסקו של המג"א בתצ"ג ובעקבותם צעדו הספרדים. אבל לפי האמת אין לספרדים להחמיר בזה כלל ומותר להם לשמוע שירים בספירת העומר! רק מדגיש ואומר שכל זה רק למי שממילא שומע שירים כל השנה ולא מחמיר בכך, אבל מי שמחמיר אז אין הבדל בין ספירת העומר לשאר ימות השנה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 09 מאי 2018, 16:25

כדעת הרב בעדני, כך דעת כל הפוסקים מעדוה"מ? האם ידוע לך בזה עוד.
וביותר, כל הענין תלוי במנהג, ולא באיסור הלכתי רגיל, ולכן כל עוד נהגו כיום רוב ככל הספרדים שלא לשמוע שירה בעומר, אין זה משנה אם שורש המנהג התחיל במג"א. אחר שהמנהג הוא מנהג. וכידוע לך מן הסתם, לתוקף ההלכתי של מנהג, שאף השו"ע והרמ"א לא פסקו כנגדו, ובאופן שפסקו, הרבה מן האחרונים התיחסו למנהג בדווקא.


גבריאל
הודעות: 8
הצטרף: 04 מאי 2018, 02:04
נתן תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ווקאלי?

שליחה על ידי גבריאל » 09 מאי 2018, 20:35

אכן נראה שהרב בעדני הוא דעה יחידה בזה.
הרב עובדיה יוסף אוסר וכתב זאת בתשובה ביחוה דעת.
הרב מאזוז סובר שביום שישי מחצות ואילך מותר לשמוע שירים ונדמה לי שגם במוצ"ש הוא מתיר עד חצות.
שמעתי עוד דעה מרב מסויים שאינני יודע מאיפה הוא הוציא את זה, והיא: שעד ר"ח אייר מותר לשמוע מכיון שרוב חודש ניסן הוא עת שמחה לכן עושים שכולו יהיה בשמחה (כמו הדין לעניין תחנון).
בפועל רוב ככל הספרדים שאני מכיר אינם שומעים שירים בספירת העומר בכלל.
אגב לכאורה אדרבה לפי הספרדים יהיה אסור לשמוע עד ל"ד בבוקר וכמו תספורת.
אם אזכר בעוד דעות אעלה אותם בשמחה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים