גמילות חסד במתן סיגריה

מלמד להועיל

משתמש ותיק
הרי שהיה הולך ברחוב ונגש אליו בחור צעיר ומבקש ממנו סיגריה, האם מקיים גמילות חסד במה שנותן לו או ההיפך הגמור
את"ל דאי"ז חסד, הרי שהיה הולך ורואה אדם שיש לו סיגריה, ומחפש אש להדליקה, האם כאן יהיה גמ"ח לתת לו את המצית, שהרי בלאו הכי הוא יעשן, או לא
 

הנובהרדוקאי

משתמש רגיל
הרי שהיה הולך ברחוב ונגש אליו בחור צעיר ומבקש ממנו צ'יפס וקולה, האם מקיים גמילות חסד במה שנותן לו או ההיפך הגמור
את"ל דאי"ז חסד, הרי שהיה הולך ורואה אדם שיש לו תפו"א, ומחפש שמן לטגנו, האם כאן יהיה גמ"ח לתת לו את השמן, שהרי בלאו הכי הוא יטגן, או לא
 

זוזו

משתמש ותיק
הנובהרדוקאי אמר:
הרי שהיה הולך ברחוב ונגש אליו בחור צעיר ומבקש ממנו צ'יפס וקולה, האם מקיים גמילות חסד במה שנותן לו או ההיפך הגמור
את"ל דאי"ז חסד, הרי שהיה הולך ורואה אדם שיש לו תפו"א, ומחפש שמן לטגנו, האם כאן יהיה גמ"ח לתת לו את השמן, שהרי בלאו הכי הוא יטגן, או לא
ואני הדל לא הבנתי תשובתו ורמיזתו

בפשוטו הואיל ונראה מדברי פותח האשכול שיש איסור לעשן (ואכמ"ל הצדדים בעניין) א"כ מאי הוי שבלא"ה יעשן הרי יש איסור מסייע והרי שראה נזיר שהולך לשתות יין והוא רץ ומקרב לו את היין נפסק לאיסור עי' מ"ב שמ"ז
 

סתם

משתמש רגיל
זוזו אמר:
הנובהרדוקאי אמר:
הרי שהיה הולך ברחוב ונגש אליו בחור צעיר ומבקש ממנו צ'יפס וקולה, האם מקיים גמילות חסד במה שנותן לו או ההיפך הגמור
את"ל דאי"ז חסד, הרי שהיה הולך ורואה אדם שיש לו תפו"א, ומחפש שמן לטגנו, האם כאן יהיה גמ"ח לתת לו את השמן, שהרי בלאו הכי הוא יטגן, או לא
ואני הדל לא הבנתי תשובתו ורמיזתו

בפשוטו הואיל ונראה מדברי פותח האשכול שיש איסור לעשן (ואכמ"ל הצדדים בעניין) א"כ מאי הוי שבלא"ה יעשן הרי יש איסור מסייע והרי שראה נזיר שהולך לשתות יין והוא רץ ומקרב לו את היין נפסק לאיסור עי' מ"ב שמ"ז
אולי כוונתו שגם צ'יפס וקולה אינו בריא. ולענ"ד אינו דומה וד"ל.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
סיגריה אחת אינה מזיקה, ואני לא סייעתי לו אלא בסיגריה אחת, שלא תוסיף ולא תגרע, ורק תניח את דעתו כרגע.
ממילא יש כאן מצות חסד גמורה.
זו דעתי.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
שאלתי מספר מורי הוראה במקרה שהיה הולך ברחוב וניגש אליך בחור צעיר [מתחת לגיל 18] ומבקש שתקנה לו סיגריות מכספו האם מותר לקנות לו ופסקו לי לאסור
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
סיגריה אחת אינה מזיקה, ואני לא סייעתי לו אלא בסיגריה אחת, שלא תוסיף ולא תגרע, ורק תניח את דעתו כרגע.
ממילא יש כאן מצות חסד גמורה.
זו דעתי. 
ולדעתך תמיד יהיה מותר לעשן שהרי אף פעם אינו מעשן יותר מסגריה אחת 
 

הנובהרדוקאי

משתמש רגיל
חיים ליצא אמר:
שאלתי מספר מורי הוראה במקרה שהיה הולך ברחוב וניגש אליך בחור צעיר [מתחת לגיל 18] ומבקש שתקנה לו סיגריות מכספו האם מותר לקנות לו ופסקו לי לאסור

מה יש בגיל 18 דייקא?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מכיון שהחוק אוסר למכור מתחת לגיל 18,אז נפוץ שמבקשים ממבוגר שיקנה. וכיוון שאין לו אפשרות לקנות בעצמו שפיר שייכת בזה שאלת לפני עיוור
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
יואל נהרי אמר:
סיגריה אחת אינה מזיקה, ואני לא סייעתי לו אלא בסיגריה אחת, שלא תוסיף ולא תגרע, ורק תניח את דעתו כרגע.
ממילא יש כאן מצות חסד גמורה.
זו דעתי. 
ולדעתך תמיד יהיה מותר לעשן שהרי אף פעם אינו מעשן יותר מסגריה אחת 
האדם עצמו יש לו בחירה להחליט אם הוא רוצה לעשן קבוע או רק לפעמים. הסיגריה האחת שאתה תמנע ממנו עכשיו לא תציל אותו. ובד"כ זה רק תירוץ למצפון לא לתת והסיבה האמיתית היא התקמצנות [אולי בצדק, סיגריה זה דבר יקר היום] וכדו'. הרי מדובר בבנ"א שבעצמו מעשן [הרי לכן ההוא מבקש ממנו סיגריה], אז למה רק כלפי השני שמבקש הוא נזכר שזה מסוכן וכו' ?
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אני לא מעשן ולא הייתי מעשן אף פעם.
פעם נסעתי ברכבי באמצע הלילה, ואדם בשנות העמידה עצר אותי באמצע הכביש כאילו מקרה חירום, ושאלני אם יש לי סיגריה. חוסר האונים שלו וצורת התחינה שבה פנה אלי, גרמו לי לרכוש חפיסת סיגריות אותה אני מחזיק ברכב במיוחד למקרים כאלו.
מאז כבר רכשתי כמה וכמה חפיסות...
ואמנם הרבה פעמים תהיתי האם זה כדין.
 

חנוכת הבית

משתמש רשום
אמונת אומן אמר:
אני לא מעשן ולא הייתי מעשן אף פעם.
פעם נסעתי ברכבי באמצע הלילה, ואדם בשנות העמידה עצר אותי באמצע הכביש כאילו מקרה חירום, ושאלני אם יש לי סיגריה. חוסר האונים שלו וצורת התחינה שבה פנה אלי, גרמו לי 
שלא להתחיל לעשן ולא להיות כמו מסכן המקושש כמה פרוטות למען יוכל להעלותו בעשן....
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
מה הקשר עם זה בריא או לא רוב הממתקים לא בריאים גם השימוש בפלאפון לא בריא ואם תחלק ותאמר שזה יותר בריא וזה לא אז תמשיך ותחלק מה עם אלקטרוני וכיו"ב גם יש לחלק מה בין קודם בין י"ח לאחר י"ח דמצד הרופאים אסור בכל מקרה (ישנם אנשים שקשה להם הנתינה ואומרים שלזה אסור ליתן בכמה אופנים... ואכמ"ל)
גם גדר לפני עיוור לא מצאנו רק היכא שאינו יכול לעבור העבירה בלעדיו וקשה לומר בזה שמיקרי שאינו יכול בלעדיו כי זה דבר המצוי.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
מה הקשר עם זה בריא או לא רוב הממתקים לא בריאים גם השימוש בפלאפון לא בריא ואם תחלק ותאמר שזה יותר בריא וזה לא אז תמשיך ותחלק מה עם אלקטרוני וכיו"ב גם יש לחלק מה בין קודם בין י"ח לאחר י"ח דמצד הרופאים אסור בכל מקרה (ישנם אנשים שקשה להם הנתינה ואומרים שלזה אסור ליתן בכמה אופנים... ואכמ"ל)
גם גדר לפני עיוור לא מצאנו רק היכא שאינו יכול לעבור העבירה בלעדיו וקשה לומר בזה שמיקרי שאינו יכול בלעדיו כי זה דבר המצוי.
חז"ל וכן פסק הרמב"ם אסרו לאכול דברים המזיקים וכ"ו וז"ל לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים [רמב"ם הלכות דעות פרק ד]
ממלא כול דבר שמזיק אסור ולא יעזור לך להקצין על מנת להתיר את הכול אלא כול דבר שמזיק עליך להביא ראיה שמותר לצרוך אותו 
לגבי י"ח הנדון הוא שפחות מגיל 18 המוכרים לא מוכנים למכור 
גם אם לפני עיוור אין מסייע לדבר עבירה יש [שהרי אסור מסייע יש גם אם הוא יכול להסתדר לבד]
 

רבה יוני

משתמש חדש
זכיתי ליהיות נוכח בשעת מעשה ולשמוע באזני
את השאלה הזו נשאלת את מרן הגראי''ל זצוק''ל על ידי חבר חדר מישיבת גאון יעקב. שחשש ל''לפני עוור'' בלהלוות כסף לחבר לקנות סיגריות.
והורה לו מרן הגראיי''ל, שסיגירות בודדות לא מזיקות ומימילא לא יכולות להפקיע מצוות חסד ומצוות הלוואה (וכמובן שכל מקרה לגופו).

עוד שמעתי שהגר''ח מילצקי רצה שימעיטו בישיבתו (ישיבת רש''י) לעשן, מכיוון שמעשנים שם בבית המדרש ואין שום אפשרות לבעלי קשיי נשימה להכנס לבית המדרש.
והורה לו מרן הגראי''ל אדרבה להמשיך ולהשתמש בסיגריות על מנת לעודד בחורים ברוחניות באומרו שכל התפרקות אחרת בדורינו היא יותר גרועה
ובאותו תקופה הרב מילצקי היה מחלק שתי חבילות סיגריות לבחור שהגיע לתפילה.
(מפי השמועה) 



לענ''ד ממנו יראו וכן יעשו.


כי מי יודע אם יש בחור מתחת לגיל שמונה עשרה שבמצבו מרגיש שהוא חייב להתפרק (גם נגד רצון המשגיח בישיבה ) וואנשים מהציבור שלנו לא יתנו לו לגטימציה (כביכול ללבוש שחורים ויתעטף שחורים....) אז הוא יחפש להתפרק בקרב אינשי דלא מעלי ומצבו יהיה גרוע בהרבה
ומי ייתן את הדין
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
חז"ל וכן פסק הרמב"ם אסרו לאכול דברים המזיקים וכ"ו וז"ל לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים [רמב"ם הלכות דעות פרק ד]
ממלא כול דבר שמזיק אסור ולא יעזור לך להקצין על מנת להתיר את הכול אלא כול דבר שמזיק עליך להביא ראיה שמותר לצרוך אותו 
לגבי י"ח הנדון הוא שפחות מגיל 18 המוכרים לא מוכנים למכור 
גם אם לפני עיוור אין מסייע לדבר עבירה יש [שהרי אסור מסייע יש גם אם הוא יכול להסתדר לבד]
א מה הקשר אם הם מוכנים ללא וגם את"ל שקשה לו להשיג אבל אש יוכל ודאי להשיג
ב אם תוכל להחכימנו בזה מה הגדר של מסייע והאם הוא שייך גם בדרבנן ובאיסורי גברא (דהיינו דקשה לומר שהמצית או הסיגריה הוי חפצא דאיסורא) וגם דכמו שהוא עדיין אינו איסור רק לעשנו וגם צ"ע במסייע כזה (ואינו שייך בלהחזיק ידי ע"ע) אי גם במזיד עובר.
ועיין חזו"א (שביעית סימן יב סק"ט) שפעמים על ידי שנמנע מלעזור לשני משום חשש של לפני עור, הוא מכשיל אותו באיסור של 'לא תשנא את אחיך בלבבך'
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
לגבי א לא זכיתי להבין את כוונת כת"ר 
לגבי מסייע: האיסור של "ולפני עור לא תתן מכשול", כבר מבואר בע"ז דף ו: על הברייתא: "מנין שלא יושיט אדם כוס של יין לנזיר ואבר מן החי לבני נח, ת"ל, 'ולפני עור לא תתן מכשול'", שהדברים אמורים רק באופן שהם עומדים "בתרי עברי דנהרא" (שני צידי הנהר), שאילולא עזרתו לא היה בא הלה לידי מכשול ועבירה.
אמנם כבר כתבו הראשונים (עי' שבת ג. תוס' ד"ה בבא; רא"ש שבת פ"א סי' א; תוס' הרא"ש שם ד"ה בבא; חי' הר"ן שם ד"ה בשלמא, ועי' ריטב"א ע"ז ו: ד"ה הכא; ור"ן על הריף שם ד"ה מנין) שאסור לסייע בידי עוברי עבירה בכל ענין, גם כשאפשר לו לקחת את האיסור בלי עזרתו. [לפי רוב הראשונים איסור זה הוא מדרבנן, אכן יש שכתבו שמדברי הרמב"ם בספר המצות (מצוה רה) משמע שיש בזה איסור דאורייתא, שכתב בכלל מצות תוכחה: "אבל אנחנו מצווין שלא נמרה, ושלא נעזוב זולתנו מאומתנו שימרה", הרי שיש איסור מה"ת לעזוב את אחרים שיחטא וימרה, וכש"כ שאסור לסייע בידו בפועל, ולדבריו החילוק בין איסור זה לבין האיסור מדין "ולפני עור לא תתן מכשול" הוא, שמטעם "ולפני עור" יש בזה איסור לאו, ומטעם מסייע אין בזה אלא איסור עשה (ראה מהר"ץ חיות שבת שם; שד"ח כללים מע' ו כלל כו אות ג. וע"ע שעה"צ סי' שמז אות ח)].
לגבי החזו"א ז"ל ונראה דהא דהקילו חכמים בספק אע"ג דספק מכשול ודאי אסור ליתן לפני עור והיה ראוי להחמיר בספיקות, משום דאם באנו להחמיר בספיקות נמי נעשה מכשול שנמנע חסד ודרכי חיים ושלו' מעצמנו ומהם והן רק ע"ה וחייבין אנחנו להחיותם ולהיטיב עמם, וכש"כ שלא להרבות שנאה ותחרות בינינו וביניהם, ועוברין על לא תשנא ועוד כמה לאוין שאין איסורן קל מאיסור זה שאנו באין להציל אותם ממנו [ואף למכור לעכו"מ כן שגם הן מוזהרין על השלו' עם ישראל] וכן אמרו מ"ק י"ז א' במכה בנו גדול, והלכך שקלו חז"ל בפלס עד כמה שיש להתנהג לקונסם ולמשוך ידינו מהם ושלא נגרום מכשולים יותר גדולים להם ולנו, והכריעו לאסור למכרם בזמן שהוא ודאי לעבירה ולהתיר בספק וזו דרך הממוצעת והישרה, [והיינו נמי טעמא דשרינן בשעה שאין האיסור עדיין מוכן כמו שמותר למכור שדה לחשוד על המעשר ולא נאסר אלא לאחר שהגיע לעוהמ"ע בע"ה, כדתנן מעשרות פ"ה מ"ג, וכן בחשוד על השביעית תנן התם שלא ימכור משהגיע לעוהמ"ע אבל קדם מותר, וכש"כ שמותר קדם שביעית, אע"ג דכל הני סופו לבוא ע"י מכשול להחשוד אלא שהדבר מסור לחכמים ועי' סי' י"ט ס"ק כ"ב
הינו במקרה שיש ספק האם את אותו חפץ יעשה בו איסור או היתר תולים שינהג בו בהתר, מפני הנ"ל, ואלו  בעישון  לא שייך הוא היתר שהרי אין מה לעשות בסיגריות חוץ מלעשן [אלא אם כן נאמר שסיגריה אחת וכ"ו] דבר שלא מסתבר לי  
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אני לא מעשן ולא הייתי מעשן אף פעם.
פעם נסעתי ברכבי באמצע הלילה, ואדם בשנות העמידה עצר אותי באמצע הכביש כאילו מקרה חירום, ושאלני אם יש לי סיגריה. חוסר האונים שלו וצורת התחינה שבה פנה אלי, גרמו לי לרכוש חפיסת סיגריות אותה אני מחזיק ברכב במיוחד למקרים כאלו.
מאז כבר רכשתי כמה וכמה חפיסות...
ואמנם הרבה פעמים תהיתי האם זה כדין

איסור גמור, מסייע בידי עוברי עבירה.

וכל סיגריה גורמת לו להתמכר יותר, ולהזיק לעצמו ולסובבים.

אם תראה נרקומן זקוק לסמים באופן נואש, תתן לו סמים או תשלח אותו לגמילה? סיגריות גרועות פי כמה מסמים, בגלל חוסר המודעות ובגלל ש"כולם נוהגים כך".

מזעזע לראות בחורים צעירים מטובי בחורי הישיבות שמתחילים לעשן, אינם מודעים לחומר האיסור, ואינם מודעים לאיזה עבדות נוראה וחיי אומללות הם מכניסים את עצמם.

הגמ"ח שלך הוא הדבר הכי נוראי שראיתי מימי.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
מה הקשר עם זה בריא או לא רוב הממתקים לא בריאים גם השימוש בפלאפון לא בריא ואם תחלק ותאמר שזה יותר בריא וזה לא אז תמשיך ותחלק מה עם אלקטרוני וכיו"ב גם יש לחלק מה בין קודם בין י"ח לאחר י"ח דמצד הרופאים אסור בכל מקרה (ישנם אנשים שקשה להם הנתינה ואומרים שלזה אסור ליתן בכמה אופנים... ואכמ"ל)
גם גדר לפני עיוור לא מצאנו רק היכא שאינו יכול לעבור העבירה בלעדיו וקשה לומר בזה שמיקרי שאינו יכול בלעדיו כי זה דבר המצוי

איני מבין מה שייך להתפלפל בדבר כ"כ פשוט, שכל הרופאים תמימי דעים שזה מזיק בפועל, מאות אלפי אנשים חולים במחלה הנוראה כתוצאה ישירה מהעישון, והנזק לסביבה גם הוא ברור, מליוני אנשים שאינם רוצים לעשן צריכים לסבול בעל כרחם את העשן הנורא וגם לסבול לאחר מכן את הנזק הבריאותי שנוצר מעישון פסיבי שלעיתים יותר גרוע מהאדם המעשן עצמו.

אז מה שייך בכלל להשוות לממתקים, שכולי עלמא מודים שבצריכה מתונה אין שום היזק? (כנ"ל לגבי מכשירים סלולריים) גם אם תשתה מים יותר מדי, תבוא לידי הרעלת מים, אז אולי תשווה זאת למים?

אין אנשים שקשה להם הנתינה, יש אנשים מכורים ומסוממים שקשה להם להפנים שסיגריות זה סמים לכל דבר. במו עיני ראיתי אדם יורד כמשוגע מביתו בשעה 1 בלילה, שאלתיו לאן הולך, ואמר שמתכוון ללכת למקום מסויים שמוכרים סיגריות (צעידה של קילומטרים ברגל, ללא כלי תחבורה!) האם אין זה מסומם?

אז למה לא תפתח גמ"ח לסמים? גם בסמים היית מתפלפל בדין לפני עיוור?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הסטת הנושא לכיוון סמים לא תורמת לדיון.
המילה סמים מעוררת אצל אדם מן היישוב רתיעה חזקה בגלל שזה ב''ה רחוק מאיתנו.
ברור שגם בזה יש הרבה מדרגות, יש שהוא אביזרייהו דש''ד, ויש שדומה לסיגריה
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
למרות שאני מסכים עם כל מה שכתבת בעניין הרוע שסיגריה, קשה לי להסכים עם זה שנתינת הסיגריה הבודדת באמצע הלילה יש לה משמעות ישירות על אורך החיים של אותו אדם
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הסטת הנושא לכיוון סמים לא תורמת לדיון.
המילה סמים מעוררת אצל אדם מן היישוב רתיעה חזקה בגלל שזה ב''ה רחוק מאיתנו.

זו לא הסטה, אדרבה, זהו הנושא גופו, כי היום בגלל ההשפעה החזקה של חברות הסיגריות והאפשרויות הבלתי מוגבלות שלהם (אפשרויות שנוצרו ע"י אותם המסכנים שמשלמים כל חודש משכנתא על סיגריות... שורפים ממונם בידם) רוב האנשים ובכללם אנ"ש אינם מתייחסים לסיגריות כסמים, למרות שיש בזה את כל התכונות של סמים - זה ממכר ביותר, זה מזיק לסביבה, זה מזיק לבני המשפחה, וזה הורס לאדם את הבריאות עד שהוא מגיע למוות ביסורים קשים לא עלינו.

המילה סמים מעוררת רתיעה כי לסמים יש מודעות חזקה בציבור, לא רק בגלל שזה רחוק מאיתנו!

ולכן הזכרתי את המילה הזו, כי חובה להשריש בציבור שלנו שסיגריות הן סמים לכל דבר וענין, ואין שום גמילות חסדים בנתינת סמים למסוממים שנמצאים ב"קריז" (תאווה בלתי נשלטת לסמים, דהיינו הסיגריות).
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
בהחלט התכוונתי לדבר הנורא הזה, שגם מה שמכונה בהגדרה הכוללנית 'סמים' יתכן בנסיבות מסויימות ששייך בזה גמ"ח.
 

HaimL

משתמש ותיק
עישון באופן כללי היה צריך להיות אסור משום חוקות הגויים ואביזרייהו דע"ז, אבל כמובן שאין סיבה להחמיר בדבר שהוא נחשב הנאת הגוף. זה אסור בגלל שסכנתא חמירא מאיסורא (רק שפעם לא ידעו שזה מסרטן).
ועל כל פנים, זה ברור שאסור לעשן ביו"ט מן התורה, שכן הוא אינו שווה לכל נפש, ובזה לא קיבלו חכמים שמתוך שהותרה לצורך הותרה נמי שלא לצורך.
 

HaimL

משתמש ותיק
על המתירים בזה נאמר עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו. המיקל לו יגיד לו.
 

HaimL

משתמש ותיק
אבאר את דבריי. העישון הובא מאדומי העור בעולם החדש (האינדיאנים באמריקה). העישון פשט בכל אירופה, כמו אש בשדה קוצים. וגם באסיה (שם הבריטים חסרי המצפון מכרו אופיום להמונים, בשביל בצע כסף).
למיטב ידיעתי, העישון היה חלק מהטקסים של האינדיאנים, ולא רק הנאת הגוף. לכן, במקור, העישון היה סוג של עבודה זרה. כמובן שלא האירופים ולא האסיאתים התכוונו לעבודה זרה, וברור שאין בזה איסור. אבל במקור, זה מנהג של גויים, עובדי עבודה זרה.
ומניין אזרו אומץ להתיר את זה ביו"ט, זה לא ברור לי בכלל.
 
חלק עליון תַחתִית