קידוש מול שלום זכר


יהודי
הודעות: 3670
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 794 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי יהודי » 07 נובמבר 2019, 10:43

אם רבי נחמן באמת עוזר לר"ה, הרי זה ודאי מתיר יציאה לחו"ל, פיקוח נפש.


איש ווילנא
הודעות: 2437
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 10:51

יהודי כתב:
07 נובמבר 2019, 10:43
אם רבי נחמן באמת עוזר לר"ה, הרי זה ודאי מתיר יציאה לחו"ל, פיקוח נפש.

מעשה באחד מחסידיו של אחד מגדולי האדמורי"ם בימינו
והיה משואליו הקבועים של הגר"נ קרליץ [אותו חסיד]
וכאשר רבו נסע לחו"ל להתפלל בקברי צדיקים לפני שמחת נישואי אחד מצאצאיו
הגיע אותו חסיד להגר"נ לבקש ברכה בשביל נסיעת רבו [כנראה ככה נהוג אצל החסידים. לא אדע]
והגר"נ שתק. וכשהלה התעקש. השיבו הגר"נ שיתפלל בארץ ישראל למה הוא נוסע לחו"ל. [כנראה הפריע להגר"נ בעיקר בגלל שהוא רב לרבים ויש בנסיעתו הוראת דרך לרבים]


אמונת אומן
הודעות: 2495
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 355 פעמים
קיבל תודה: 898 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי אמונת אומן » 07 נובמבר 2019, 17:39

מי שמחפש התרים ימצאם בנקל,
אינני מחפש היתר לזה כמו שאינני מחפש להיות מצטער פטור מן הסוכה


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי zxc » 07 נובמבר 2019, 21:24

יעקב שלם כתב:
06 נובמבר 2019, 06:55
יהודי כתב:
05 נובמבר 2019, 23:47
ישנה אגדה שהיתה בחורה ש'נתקעה' בשידוכין, והלכה למרן הקה"י ושאל אם עשו קידוש כשנולדה, ולאחר שעשו קידוש (...) מצאה את זיווגה.
אמנם הגרח"ק אמר בתוקף שלאחיותיו ולבנותיו לא עשו קידוש.
מה שהתברר ככה"נ שהחליפו עם הסיפור הזה בין הסטייפלער ובין האדמור מהורנסטייפל
בלא לסתור את דברי אמונת אומן דלעיל, על ההשגחה בזו.
הסיפור מובא בספרים קדמונים שהיה אצל הרה"ק מהורונסטייפל (אגב, זה אותו עיר עם הסטייפלער. והסטייפלער בא מבית חסידי הרה"ק הנ"ל, ונקרא ע"ש זקנו של הרה"ק, הרה"ק מטשארקאס בן הרה"ק מטשערנוביל)
יכול להיות שהיה "גם" אצל הסטייפלער (אך הדמיון בין השמות, והכחשת הגרח"ק, מראים בעוז את "אמינותו")


יראתי בפצותי
הודעות: 638
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 27 מאי 2020, 21:45

רוב הליטאים לא עושים קידוש, וגם אני מעולם לא עשיתי.
אמנם יש לי מקור גדול למנהג זה, וליום הולדת, ולמנהגים רבים מעין זה, בפסוק מי האיש אשר נטע כרם ולא חיללו, שכתב הרמב"ן, שמנהגם היה ללכת בכרם חדש, ןלחלל בחליל, וצוה ה' שיהללו את השם הנכבד בשמחה ההיא, ומפורש בדבריו שמקור המנהג לחלל בחליל, שמחת חולין, ורצון התורה שאת זה נעשה לכבוד ה', והוא מקור גדול.


דרומאי
הודעות: 2769
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 503 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי דרומאי » 16 יולי 2020, 18:53

חיים ליצא כתב:
06 נובמבר 2019, 11:16
נ"ל שכיום המנהג גורף לעשות קידוש אצל כול החוגים [תדמיין לעצמך אייך תגיב שתשמע על מן דהוא שלא עושה קידוש ]

אני מעולם לא עשיתי קידוש, וכן כל אחיי וגיסיי. וצ"ע.


דרומאי
הודעות: 2769
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 503 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי דרומאי » 16 יולי 2020, 18:56

יהודי נאמן כתב:
06 נובמבר 2019, 21:15
יהודי כתב:
06 נובמבר 2019, 00:17
נכון שבציבור הליטאי זה לא קיים בעבר, אך יש בזה ענין חיובי הגורם לגיבוש הקהילה וכן גורם להנמיך להבות ולהרגיע את המצב.
לזכרוני כשפתחו את ביהכנ"ס פוניבז' בעזרת תורה, יעץ להם מרן הגרא"מ שך לעשות קידוש כל שבוע, ואינני יודע אם עד היום עושים זאת.
תברר זאת שוב. קשה לי להאמין לכך.


כשהתחילו לפתוח בתי כנסת חניכי הישיבות בארץ ישראל הרב שך דיבר עם סבי ע"ה שהיה מהמקימים של כמה מהמקומות, והוא עודד אותו לפתוח בתי כנסת כאלו ששם האוירה היא היימיש, ואף יעץ לו לעשות סעודה שלישית בבתי הכנסת!


נבשר
הודעות: 2359
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 607 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי נבשר » 16 יולי 2020, 20:18

בהקשר זה שמעתי סיפור מר' דן, שאמר שאנו חושבים שאנו יודעים לענות תשובות, אבל פעם הרב שך סיפר להם שהגיעו אליו ב' שאלות, א' קהילה אחת שהשוחט שם חבדני"ק אז השאלה האם אפשר לאכול מהבשר שהוא שוחט? או להעבירו מתפקידו?, שאלה ב' אחד שאביו נפטר והבית כנסת שיש לו באיזור הוא חב"ד האם הוא יכול ללכת לשם להגיד קדיש על אבא שלו?, אז אמר ר' דן התשובה הפשוטה שהיינו חושבים שאת השוחט החבדני"ק להעביר ממקומו והיהודי שרוצה להגיד קדיש, שיגיד מה אכפת. והרב שך אמר בדיוק הפוך שאותו שוחט חבדני"ק, הרי זה אני אוחז שצריך להישמר מדעותיהם שלא ימשכו אחריהם אבל אין בי"ד שישב ופסק שאסור לאכול מהשחיטה שלהם, לכך אני א"א לקחת פרנסה מיהודי. וליהודי שרצה להגיד קדיש בבית כנסת שלהם ודאי שלא כי זה מתחיל בקדיש אח"כ מתפלל אתם ואח"כ יושב איתם בסעודה שלישית.


בן ראם
הודעות: 539
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 277 פעמים
קיבל תודה: 206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי בן ראם » 16 יולי 2020, 21:51

יעקב שלם כתב:
05 נובמבר 2019, 22:05
בפרט שלהבנתי עניין הקידוש הוא להודות לבורא בפני רבים
ובביהכנ"ס זה יותר לאכול וללכת ופחות אווירה של בתוך רבים אהללנו
הגרא"י קוק ממאור התלמוד אוחז ומנהיג לעשות שמחות של בנות דווקא בבית, להבנתי, משום כל כבודה בת מלך פנימה.


בן ראם
הודעות: 539
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 277 פעמים
קיבל תודה: 206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי בן ראם » 16 יולי 2020, 21:56

איש ווילנא כתב:
06 נובמבר 2019, 20:26
אמונת אומן כתב:
06 נובמבר 2019, 20:19
המקרה עם הסטייפלר זכור היטב, ואין החי מכחיש את החי. 
עד כדי כך זה פורסם, שנראה לי שזה מה גרם לשינוי המנהג בציבור הליטאי.

הרב פינקוס זצ"ל היה אומר שהעניין בכל זה הוא לקבל "מזל טוב" מהרבה יהודים, ושאין לנו ושג מה כחה של ברכה פשוטה אפילו של אדם פשוט. שווה בוודאי זנב של הערינג ומשולש קטן של קיגל.
 


פותח הנושא
יעקב שלם
הודעות: 1989
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 697 פעמים
קיבל תודה: 638 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 יולי 2020, 23:09

בן ראם כתב:
16 יולי 2020, 21:51
משום כל כבודה בת מלך פנימה.

לא תפסתי

בגלל שזה לידת בת?

מילא את הבת מצווה,,,


דרומאי
הודעות: 2769
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 503 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי דרומאי » 16 יולי 2020, 23:14

יעקב שלם כתב:
05 נובמבר 2019, 22:05
שאלני מי מידידי
מהיכן התקבע המנהג לעשות קידוש לבת בביהכנ"ס בבוקר

למה שלא יעשו כן בליל שבת 
(אגב. אחד הטעמים של שלום זכר שהולד נושע ממעי אמו שייך גם בבת ואולי גם אבלות על התורה אם לומדת ואכ"מ)

מ"מ מה שעושים שלום זכר בליל שבת שהכל מצויין בבתיהם כלשון הרמ"א 
מדוע לא יעשו כן גם לבת במקום קידוש

בפרט שלהבנתי עניין הקידוש הוא להודות לבורא בפני רבים
ובביהכנ"ס זה יותר לאכול וללכת ופחות אווירה של בתוך רבים אהללנו
(אא"כ כולם מקשיבים לדרשה אם נאמרת...)
יש עוד טעם לעשיית שלום זכר דוקא בליל שבת, דהנה הט"ז יו"ד סי' רס"ה כתב בשם המדרש משל למלך שגזר ואמר כל אכסנאין שיש כאן לא יראו פני עד שיראו פני המטרונא תחילה. כך אמר הקב"ה לא תביאו לפני קרבן עד שתעבור עליו שבת שאין ז' ימים בלא שבת ואין מילה בלא שבת ע"כ, והרי ידוע דהמטרוניתא היא בליל שבת [ולכן אומרים וינוחו בה ובוצעין החלה התחחתונה]- ולכן עושים שלום זכר דוקא בליל שבת שאז נעשה ראוי למילה.
וטעם זה לא שייך בקידוש להולדת בת.
 


בן ראם
הודעות: 539
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 277 פעמים
קיבל תודה: 206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מול שלום זכר

שליחה על ידי בן ראם » 16 יולי 2020, 23:42

יעקב שלם כתב:
16 יולי 2020, 23:09
בגלל שזה לידת בת?

מילא את הבת מצווה,,,
העניין הוא לחנך. את האבא את המשפחה ואת הציבור שעיסוק בבנות ונשים הוא עניין לבית. אני חושב שיש בזה עדינות שאפשר להבין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דוד לוי, הערשל, משיב כהלכה, שאר לעמו, שומע כעונה | 4 אורחים