חלאקה בציבור הליטאי

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
ברל
הודעות: 526
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברל » 06 נובמבר 2019, 21:17

אני הקטן בין הבודדים בקהילתי שלא עושה חלקאה לבני מהסיבה הפשוטה שאבותי מעולם לא נהגו בכך. בקהילה ליטאית מובהקת אולם כשאני שואל אנשים שעושים עם אבותייהם גם נהגו כך התשובה היא לא מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?


יעקב שלם
הודעות: 1934
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 674 פעמים
קיבל תודה: 612 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי יעקב שלם » 06 נובמבר 2019, 21:19

לדעתי כמו באינסוף דברים שהציבור העתיק מהחסידים

ראה למשל במכתב מאליהו שבימינו אין באמת חסידים וליטאים ויש לקחת את הדברים הטובים מכולם


איש ווילנא
הודעות: 2391
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 664 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 נובמבר 2019, 21:33

מה הכוונה לא עושה חלאקה
לא עושה מסיבה או שלא מספר את הבן דווקא בגיל שלוש



עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 06 נובמבר 2019, 21:49

ברל כתב:
06 נובמבר 2019, 21:17
אני הקטן בין הבודדים בקהילתי שלא עושה חלקאה לבני מהסיבה הפשוטה שאבותי מעולם לא נהגו בכך. בקהילה ליטאית מובהקת אולם כשאני שואל אנשים שעושים עם אבותייהם גם נהגו כך התשובה היא לא מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 06 נובמבר 2019, 23:15

לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך


פותח הנושא
ברל
הודעות: 526
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברל » 06 נובמבר 2019, 23:59

השאלה הגדולה לאור זאת בימי הקיץ שער ארוך זה סבל לילדים וביחןד שלא מעט מהילדים השיער נכנס בעניים וממש מפריעצלא כמו אצל בנות שמספרים את זה


איש ווילנא
הודעות: 2391
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 664 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 00:04

מה השאלה [יש אייזה מנהג לא לגעת בשער קודם?]


פותח הנושא
ברל
הודעות: 526
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברל » 07 נובמבר 2019, 00:06

איש ווילנא כתב:
07 נובמבר 2019, 00:04
מה השאלה [יש אייזה מנהג לא לגעת בשער קודם]

אם המנהג יכול לבוא על חשבון הסבל של הילדים


איש ווילנא
הודעות: 2391
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 664 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 00:12

ברל כתב:
07 נובמבר 2019, 00:06
איש ווילנא כתב:
07 נובמבר 2019, 00:04
מה השאלה [יש אייזה מנהג לא לגעת בשער קודם]

אם המנהג יכול לבוא על חשבון הסבל של הילדים

התכוונתי לשאול [סימן שאלה בסוף]
וכי יש מנהג לא לגעת בשער קודם ???


חזק וברוך
הודעות: 558
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 609 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי חזק וברוך » 07 נובמבר 2019, 00:13

שו"ע סי' תקל"א
סעיף ו
קטן מותר לגלח במועד, אפילו נולד קודם הרגל; (ואפילו בפרהסיא שרי) (וכן משמע ממרדכי).

כלומר - אפשר לעשות תספורת גם לתינוק בן יומיים.


שאר לעמו
הודעות: 3794
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 597 פעמים
קיבל תודה: 1190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שאר לעמו » 07 נובמבר 2019, 01:24

אכן לא נהגו בכך, ואצל אבותי עשו כשהיה הרבה שערות ...
כיום הכל מעוות.. א"א לקרא לזה לקחת מכל אחד דבר טוב, וד"ל


מבקש אמת
הודעות: 2969
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 1162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי מבקש אמת » 07 נובמבר 2019, 16:01

ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.





נ.ב. לגוף השאלה, כשנבין היאך ליטאים עומדים שעות בתור לקבל ברכות וסגולות ויין סיומים מהגרח"ק, ועולים בהמוניהם לציון אור שבעת הימים מרן בעל אבי עזרי זיעועכי"א, ותורמים לקופת העיר כדי להזכיר שמם תוך כדי ז' הקפות סביב ציון הגולם מפראג, ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה, והשריד האחרון שלה עזבנו לאנחות לפני כשנתיים. גם ישיבת חברון ששמרה על אוירה ליטאית ברמה מסויימת, עזבה בשנים האחרונות את המסורת והתחברה למהלך של החרדיות הארצישראלית המתחדשת. בני הציבור המתקרי היום "ליטאי" אינם ליטאים כלל וכלל, אלא ישראלים-מזרח תיכוניים לכל דבר וענין (כולל גם אלו שמתנגדים ל"ישראליות", שלא מבינים עד כמה הם עצם התנגדותם מושפעת הימנה), שמשמרים רעיונות מסויימים מבית מדרשם של גאוני ליטא, ותו לא מידי.
מהבחינה הזו, אכן נתקיימו במלואם דברי המגיד ממזריטש שאמר "יד החסידים על העליונה". אפילו כשהמתנגדים מצליחים להביא שש נציגים, זה מצליח רק במהלך של חסידות...


שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 07 נובמבר 2019, 16:32

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
לא מבין בכלל למה צריך להיות האריז"ל כדי להבין שיש ענין גדול מאוד לשמוח ולעשות עסק כשמקיימים מצוה בפעם הראשונה, כמו שעושים בר מצוה וברית ותחילת לימוד התורה וכו', והכל כדי לשמוח עם נותן התורה וכדי לחנך את הדור הבא לחביבות התורה והמצוות.


שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 07 נובמבר 2019, 16:36

עת לדבר כתב:
06 נובמבר 2019, 21:49
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה
בשתי מילים: לא מדוייק, מי שמכיר ירושלמי או טברייני [מקוריים] שלא עשו לו חלאקה במירון שיצביע.
למי שהיה קשה מאוד הלך לשמעון הצדיק אבל רוב רובם של הירושלמים מהדור הקודם נסעו למירון עם כל הקושי והצער של הפריצות שהיתה שם רח"ל [וגם היום לא נעלמה לגמרי].


הכהן
הודעות: 1528
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 386 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי הכהן » 07 נובמבר 2019, 16:38

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:32
לא מבין בכלל למה צריך להיות האריז"ל כדי להבין שיש ענין גדול מאוד לשמוח ולעשות עסק כשמקיימים מצוה בפעם הראשונה, כמו שעושים בר מצוה וברית ותחילת לימוד התורה וכו', והכל כדי לשמוח עם נותן התורה וכדי לחנך את הדור הבא לחביבות התורה והמצוות.
למה זה נקרא בכלל "שמקיימים מצוה בפעם הראשונה"?
מתי הפעם הראשונה שמקיימים מצות "לא תבשל גדי בחלב אמו"? רק כשאוכלים בשר בקר? אולי כשמבשלים לראשונה? אז אולי נעשה עסק גם מזה?
ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)


שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 07 נובמבר 2019, 16:47

הכהן כתב:
07 נובמבר 2019, 16:38
למה זה נקרא בכלל "שמקיימים מצוה בפעם הראשונה"?
מתי הפעם הראשונה שמקיימים מצות "לא תבשל גדי בחלב אמו"? רק כשאוכלים בשר בקר? אולי כשמבשלים לראשונה? אז אולי נעשה עסק גם מזה?
ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)
אצליונ חינכו שבעצם היו צריכים לעשות עסק מכל מצווה שזוכין לקיים, אלא שהדבר לא אפשרי כמובן ולכן עושים את זה רק במקומות מסויימים.
אין לי שום דבר בעד ונגד הליטאים ואני לא משתייך לחוג זה, ואני לא מקשה ולא מתרץ עליהם שום דבר, אבל כשאני רואה מישהו כותב בזלזול על מנהג שחלק מכלל ישראל נהגו בו כל השנים "אין בו שום ענין" זה צורם מאוד, וזו היתה דרכם של המשכילים מאז ומקדם לזלזל במנהגי כלל ישראל.


הכהן
הודעות: 1528
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 386 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי הכהן » 07 נובמבר 2019, 16:59

פתח ב'חלק מכלל ישראל' וסיים ב'כלל ישראל'


איש ווילנא
הודעות: 2391
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 664 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 20:24

[quote=הכהן po

ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)
[/quote]st_id=94717 time=1573137531 user_id=81]

[/quote]



אצל הליטאים גדלו פאות כל השנים עד ש"רובם" הפסיקו בשלב מסויים כשחדרה התרבות החיצונית לתוך העולם הליטאי
לפני 150 שנה בליטא כולם היו עם פיאות

לענין מה שכתבת לגבי בית המקדש אכן זה נקודה מענינת
ממתי התחיל מנהג הפיאות. הרי גם בתימן זה היה נהוג. כנראה זה מנהג קדום מאוד
האם בימי בית שני הלכו עם פיאות


ב. זעירא
הודעות: 554
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ב. זעירא » 07 נובמבר 2019, 20:26

לכל המזלזלים והמפקפקים למיניהם:
בשו"ת ערוגת הבושם (או"ח סימן רי) העיד שכן "המנהג בין חסידים ואנשי מעשה,
להמתין בתגלחת שערות הראש של בניהם, עד יום מלאת להם ג' שנים, כדי
לחנך את הילד במצות 'לא תקיפו פאת ראשכם'. דע בני, שכל מנהגן של
ישראל תורה, ויסודתם בהררי קודש, בפרט מנהג שנהגו בו חסידים ואנשי
מעשה
, ומצאתי לו יסוד בדברי רז"ל, במדרש ילקוט (פרשת קדושים) בפסוק
(ויקרא יט, כג) 'ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו', מדבר בתינוק,
'שלש שנים יהיה לכם ערלים', שאינו יכול להסיח ולא לדבר, 'ובשנה הרביעית
יהיה כל פריו קודש', שאביו מחנכו לתורה, 'הלולים', שמהלל להקב"ה. הרי
עד שלש שנים אין נכון לחנכו לתורה, דהוא בבחינת 'שלש שנים יהיה לכם
ערלים'. והוא הדין נמי לענין חינוך לקיום המצות... על כל פנים מיהת אין
להקדימו קודם מלאת ג' שנים
".


נדיב לב
הודעות: 2745
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי נדיב לב » 07 נובמבר 2019, 21:20

יעקב שלם כתב:
06 נובמבר 2019, 21:19
לדעתי כמו באינסוף דברים שהציבור העתיק מהחסידים

ראה למשל במכתב מאליהו שבימינו אין באמת חסידים וליטאים ויש לקחת את הדברים הטובים מכולם

 לא מהחסידות אלא מדברי האר"י וכמו מנהגים שונים שנשתרשו אצל כלל ישראל בעקבות הקבלה גם ענין זה


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 21:53

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.

-----
מה שנכנס מנהג החלאקה הוא גם משום שמתערבב עם מנהגי הכנסת התינוק לפני המלמד שזה נהגו הראשונים בגיל שלש. ובאמת אין שום קשר ביניהם.
 


אחד התלמידים
הודעות: 1824
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 154 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 07 נובמבר 2019, 21:54

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:36
עת לדבר כתב:
06 נובמבר 2019, 21:49
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה
בשתי מילים: לא מדוייק, מי שמכיר ירושלמי או טברייני [מקוריים] שלא עשו לו חלאקה במירון שיצביע.
למי שהיה קשה מאוד הלך לשמעון הצדיק אבל רוב רובם של הירושלמים מהדור הקודם נסעו למירון עם כל הקושי והצער של הפריצות שהיתה שם רח"ל [וגם היום לא נעלמה לגמרי].



זה שכתוב היסטוריה. רק יחידים ממש הלכו מירושלים למירון. היו שעשו חלאקה אצל שמעון הצדיק, אבל רחוק מכולם. מסתמא אפילו רחוק מרובם.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 21:55

איש ווילנא כתב:
07 נובמבר 2019, 20:24
ממתי התחיל מנהג הפיאות. הרי גם בתימן זה היה נהוג. כנראה זה מנהג קדום מאוד

י"א שענין הסימנים בתימן התחדש ע"י גזירת הגויים.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 21:55

ברו כתב:
07 נובמבר 2019, 20:26
לכל המזלזלים והמפקפקים למיניהם:
בשו"ת ערוגת הבושם (או"ח סימן רי) העיד שכן "המנהג בין חסידים ואנשי מעשה,
להמתין בתגלחת שערות הראש של בניהם, עד יום מלאת להם ג' שנים, כדי
לחנך את הילד במצות 'לא תקיפו פאת ראשכם'. דע בני, שכל מנהגן של
ישראל תורה, ויסודתם בהררי קודש, בפרט מנהג שנהגו בו חסידים ואנשי
מעשה
, ומצאתי לו יסוד בדברי רז"ל, במדרש ילקוט (פרשת קדושים) בפסוק
(ויקרא יט, כג) 'ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו', מדבר בתינוק,
'שלש שנים יהיה לכם ערלים', שאינו יכול להסיח ולא לדבר, 'ובשנה הרביעית
יהיה כל פריו קודש', שאביו מחנכו לתורה, 'הלולים', שמהלל להקב"ה. הרי
עד שלש שנים אין נכון לחנכו לתורה, דהוא בבחינת 'שלש שנים יהיה לכם
ערלים'. והוא הדין נמי לענין חינוך לקיום המצות... על כל פנים מיהת אין
להקדימו קודם מלאת ג' שנים
".
אם זה המקורות שיש אז אני רגוע
 


חכם באשי
הודעות: 599
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי חכם באשי » 07 נובמבר 2019, 22:11

מספרים על מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שלקח את אחד מבניו ל"חלאקה" (כמנהג אנשי ירושלים) אל מרן הגרצ"פ פראנק זצ"ל, והלה מאוד תמה על מנהג זה, ולא הבין רצונו, אמר לו הגרש"ז: "צדיק גוזר!..." חייך כנגדו הגרצ"פ ותוך כדי שהוא גוזז וגוזר משערות ראשו של הרך הקטן, הפטיר "והקב"ה מקיים..."


ב. זעירא
הודעות: 554
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ב. זעירא » 07 נובמבר 2019, 22:37

 
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ברו כתב:
07 נובמבר 2019, 20:26
בשו"ת ערוגת הבושם (או"ח סימן רי) העיד שכן "המנהג בין חסידים ואנשי מעשה,
להמתין בתגלחת שערות הראש של בניהם, עד יום מלאת להם ג' שנים, כדי
לחנך את הילד במצות 'לא תקיפו פאת ראשכם'. דע בני, שכל מנהגן של
ישראל תורה, ויסודתם בהררי קודש, בפרט מנהג שנהגו בו חסידים ואנשי
מעשה
, ומצאתי לו יסוד בדברי רז"ל, במדרש ילקוט (פרשת קדושים) בפסוק
(ויקרא יט, כג) 'ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו', מדבר בתינוק,
'שלש שנים יהיה לכם ערלים', שאינו יכול להסיח ולא לדבר, 'ובשנה הרביעית
יהיה כל פריו קודש', שאביו מחנכו לתורה, 'הלולים', שמהלל להקב"ה. הרי
עד שלש שנים אין נכון לחנכו לתורה, דהוא בבחינת 'שלש שנים יהיה לכם
ערלים'. והוא הדין נמי לענין חינוך לקיום המצות... על כל פנים מיהת אין
להקדימו קודם מלאת ג' שנים
".
ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:55
אם זה המקורות שיש אז אני רגוע


ב. זעירא
הודעות: 554
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ב. זעירא » 07 נובמבר 2019, 22:47

כתב בשערי תשובה (סימן תקלא ס"ק ב):
"עושין שמחה בהתגלחת הראשונה של קטן, שמחנכין אותה במצוה, להיות לו פיאות הראש".
וכתב עוד שם: "הוא מנהג ארץ ישראל, שעושין שמחה בתגלחת הראשונה של קטן, שמחנכין אותו במצוה להיות לו פיאות הראש"
וכתב בגן המלך (לבעל גינת ורדים):
ומותר להשהות שמחת התגלחת שעושין לקטן [לעשות בחול המועד] כדי להגדיל השמחה.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 23:02

בודאי שיש מקורות למנהג א"י לעשות שמחה בתגלחת הראשונה וכמו שהובא לפי כמה וכמה הודעות. וכשם שיש כאלו שנהגו בזה יש כאלו שלא נהגו בזה וחשבו שאין בזה ענין, וגם אני הקטן חושב כך.
אבל עד כמה שזכור לי במקורות הקדומים לא מוזכר גיל שלש אלא התגלחת הראשונה.
וההקפדה לא להתגלח לפני גיל שלש היא עוד יותר מאוחרת ועוד יותר מוזרה. [עד שיש גם כאלו שהקפידו לא להלביש ציצית לפני גיל שלש].

ולא כל מה שנמצא כתוב באיזה ספר מחייב אותי או כל אחד אחר, בפרט כשידוע שיש שלא נהגו כמוהו, ובפרט כשידוע שיש שכל מהלך מחשבתם בנושאים אלו היה שונה ממנו.


ב. זעירא
הודעות: 554
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ב. זעירא » 07 נובמבר 2019, 23:21

לא אמרתי ש'כל מה שכתוב באיזה ספר מחייב כל אחד', וגם אני יודע ש'כל מהלך מחשבתם בנושאים אלו היה שונה ממנו'. ובכל זאת אני סבור שמנהג מסויים שנהוג בקרב חלק מסויים מעמ"י מימים ימימה, אי אפשר לפטור ב'לדעתי אין שום תוכן במנהג הזה'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הלבוש הליטאי העממי
    על ידי וחי בהם » 02 מאי 2020, 21:28 » ב אקטואליה
    124 תגובות
    2170 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי כדי
    01 יוני 2020, 20:28
  • מה עדיף, קריאת התורה או תפילה בציבור
    על ידי מלמד להועיל » 11 ינואר 2020, 21:35 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    144 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודי תמים
    14 ינואר 2020, 13:39
  • מה טוב בציבור שמנגד?!
    על ידי נדיב לב » 29 ינואר 2020, 00:06 » ב אקטואליה
    58 תגובות
    1068 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי עקביא בן מהלל אומר
    26 אפריל 2020, 04:54
  • האם שייך תפלה בציבור אחרי זמן תפלה
    על ידי מוליך ומביא » 15 פברואר 2020, 22:31 » ב הלכה ומנהג
    68 תגובות
    666 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אמונת אומן
    10 יוני 2020, 21:29
  • מה נחשב תפילה בציבור?
    על ידי שלומי טויסיג » 17 פברואר 2020, 02:27 » ב סידור התפילה
    8 תגובות
    157 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבני ברק
    13 אוקטובר 2020, 16:32

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פראנק, רוצה להיות טוב | 4 אורחים