חלאקה בציבור הליטאי


פותח הנושא
ברל
משתמש ותיק
הודעות: 298
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 67 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברל » 06 נובמבר 2019, 21:17

אני הקטן בין הבודדים בקהילתי שלא עושה חלקאה לבני מהסיבה הפשוטה שאבותי מעולם לא נהגו בכך. בקהילה ליטאית מובהקת אולם כשאני שואל אנשים שעושים עם אבותייהם גם נהגו כך התשובה היא לא מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי יעקב שלם » 06 נובמבר 2019, 21:19

לדעתי כמו באינסוף דברים שהציבור העתיק מהחסידים

ראה למשל במכתב מאליהו שבימינו אין באמת חסידים וליטאים ויש לקחת את הדברים הטובים מכולם


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 נובמבר 2019, 21:33

מה הכוונה לא עושה חלאקה
לא עושה מסיבה או שלא מספר את הבן דווקא בגיל שלוש



עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 06 נובמבר 2019, 21:49

ברל כתב:
06 נובמבר 2019, 21:17
אני הקטן בין הבודדים בקהילתי שלא עושה חלקאה לבני מהסיבה הפשוטה שאבותי מעולם לא נהגו בכך. בקהילה ליטאית מובהקת אולם כשאני שואל אנשים שעושים עם אבותייהם גם נהגו כך התשובה היא לא מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 06 נובמבר 2019, 23:15

לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך


פותח הנושא
ברל
משתמש ותיק
הודעות: 298
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 67 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברל » 06 נובמבר 2019, 23:59

השאלה הגדולה לאור זאת בימי הקיץ שער ארוך זה סבל לילדים וביחןד שלא מעט מהילדים השיער נכנס בעניים וממש מפריעצלא כמו אצל בנות שמספרים את זה


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 00:04

מה השאלה [יש אייזה מנהג לא לגעת בשער קודם?]


פותח הנושא
ברל
משתמש ותיק
הודעות: 298
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 67 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברל » 07 נובמבר 2019, 00:06

איש ווילנא כתב:
07 נובמבר 2019, 00:04
מה השאלה [יש אייזה מנהג לא לגעת בשער קודם]

אם המנהג יכול לבוא על חשבון הסבל של הילדים


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 00:12

ברל כתב:
07 נובמבר 2019, 00:06
איש ווילנא כתב:
07 נובמבר 2019, 00:04
מה השאלה [יש אייזה מנהג לא לגעת בשער קודם]

אם המנהג יכול לבוא על חשבון הסבל של הילדים

התכוונתי לשאול [סימן שאלה בסוף]
וכי יש מנהג לא לגעת בשער קודם ???


חזק וברוך
הודעות: 101
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי חזק וברוך » 07 נובמבר 2019, 00:13

שו"ע סי' תקל"א
סעיף ו
קטן מותר לגלח במועד, אפילו נולד קודם הרגל; (ואפילו בפרהסיא שרי) (וכן משמע ממרדכי).

כלומר - אפשר לעשות תספורת גם לתינוק בן יומיים.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2283
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 350 פעמים
קיבל תודה: 651 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שאר לעמו » 07 נובמבר 2019, 01:24

אכן לא נהגו בכך, ואצל אבותי עשו כשהיה הרבה שערות ...
כיום הכל מעוות.. א"א לקרא לזה לקחת מכל אחד דבר טוב, וד"ל


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי מבקש אמת » 07 נובמבר 2019, 16:01

ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.





נ.ב. לגוף השאלה, כשנבין היאך ליטאים עומדים שעות בתור לקבל ברכות וסגולות ויין סיומים מהגרח"ק, ועולים בהמוניהם לציון אור שבעת הימים מרן בעל אבי עזרי זיעועכי"א, ותורמים לקופת העיר כדי להזכיר שמם תוך כדי ז' הקפות סביב ציון הגולם מפראג, ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה, והשריד האחרון שלה עזבנו לאנחות לפני כשנתיים. גם ישיבת חברון ששמרה על אוירה ליטאית ברמה מסויימת, עזבה בשנים האחרונות את המסורת והתחברה למהלך של החרדיות הארצישראלית המתחדשת. בני הציבור המתקרי היום "ליטאי" אינם ליטאים כלל וכלל, אלא ישראלים-מזרח תיכוניים לכל דבר וענין (כולל גם אלו שמתנגדים ל"ישראליות", שלא מבינים עד כמה הם עצם התנגדותם מושפעת הימנה), שמשמרים רעיונות מסויימים מבית מדרשם של גאוני ליטא, ותו לא מידי.
מהבחינה הזו, אכן נתקיימו במלואם דברי המגיד ממזריטש שאמר "יד החסידים על העליונה". אפילו כשהמתנגדים מצליחים להביא שש נציגים, זה מצליח רק במהלך של חסידות...


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 562
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 07 נובמבר 2019, 16:32

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
לא מבין בכלל למה צריך להיות האריז"ל כדי להבין שיש ענין גדול מאוד לשמוח ולעשות עסק כשמקיימים מצוה בפעם הראשונה, כמו שעושים בר מצוה וברית ותחילת לימוד התורה וכו', והכל כדי לשמוח עם נותן התורה וכדי לחנך את הדור הבא לחביבות התורה והמצוות.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 562
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 07 נובמבר 2019, 16:36

עת לדבר כתב:
06 נובמבר 2019, 21:49
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה
בשתי מילים: לא מדוייק, מי שמכיר ירושלמי או טברייני [מקוריים] שלא עשו לו חלאקה במירון שיצביע.
למי שהיה קשה מאוד הלך לשמעון הצדיק אבל רוב רובם של הירושלמים מהדור הקודם נסעו למירון עם כל הקושי והצער של הפריצות שהיתה שם רח"ל [וגם היום לא נעלמה לגמרי].


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 851
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 260 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי הכהן » 07 נובמבר 2019, 16:38

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:32
לא מבין בכלל למה צריך להיות האריז"ל כדי להבין שיש ענין גדול מאוד לשמוח ולעשות עסק כשמקיימים מצוה בפעם הראשונה, כמו שעושים בר מצוה וברית ותחילת לימוד התורה וכו', והכל כדי לשמוח עם נותן התורה וכדי לחנך את הדור הבא לחביבות התורה והמצוות.
למה זה נקרא בכלל "שמקיימים מצוה בפעם הראשונה"?
מתי הפעם הראשונה שמקיימים מצות "לא תבשל גדי בחלב אמו"? רק כשאוכלים בשר בקר? אולי כשמבשלים לראשונה? אז אולי נעשה עסק גם מזה?
ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 562
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 07 נובמבר 2019, 16:47

הכהן כתב:
07 נובמבר 2019, 16:38
למה זה נקרא בכלל "שמקיימים מצוה בפעם הראשונה"?
מתי הפעם הראשונה שמקיימים מצות "לא תבשל גדי בחלב אמו"? רק כשאוכלים בשר בקר? אולי כשמבשלים לראשונה? אז אולי נעשה עסק גם מזה?
ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)
אצליונ חינכו שבעצם היו צריכים לעשות עסק מכל מצווה שזוכין לקיים, אלא שהדבר לא אפשרי כמובן ולכן עושים את זה רק במקומות מסויימים.
אין לי שום דבר בעד ונגד הליטאים ואני לא משתייך לחוג זה, ואני לא מקשה ולא מתרץ עליהם שום דבר, אבל כשאני רואה מישהו כותב בזלזול על מנהג שחלק מכלל ישראל נהגו בו כל השנים "אין בו שום ענין" זה צורם מאוד, וזו היתה דרכם של המשכילים מאז ומקדם לזלזל במנהגי כלל ישראל.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 851
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 260 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי הכהן » 07 נובמבר 2019, 16:59

פתח ב'חלק מכלל ישראל' וסיים ב'כלל ישראל'


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 נובמבר 2019, 20:24

[quote=הכהן po

ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)
[/quote]st_id=94717 time=1573137531 user_id=81]

[/quote]



אצל הליטאים גדלו פאות כל השנים עד ש"רובם" הפסיקו בשלב מסויים כשחדרה התרבות החיצונית לתוך העולם הליטאי
לפני 150 שנה בליטא כולם היו עם פיאות

לענין מה שכתבת לגבי בית המקדש אכן זה נקודה מענינת
ממתי התחיל מנהג הפיאות. הרי גם בתימן זה היה נהוג. כנראה זה מנהג קדום מאוד
האם בימי בית שני הלכו עם פיאות


ברו
הודעות: 71
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברו » 07 נובמבר 2019, 20:26

לכל המזלזלים והמפקפקים למיניהם:
בשו"ת ערוגת הבושם (או"ח סימן רי) העיד שכן "המנהג בין חסידים ואנשי מעשה,
להמתין בתגלחת שערות הראש של בניהם, עד יום מלאת להם ג' שנים, כדי
לחנך את הילד במצות 'לא תקיפו פאת ראשכם'. דע בני, שכל מנהגן של
ישראל תורה, ויסודתם בהררי קודש, בפרט מנהג שנהגו בו חסידים ואנשי
מעשה
, ומצאתי לו יסוד בדברי רז"ל, במדרש ילקוט (פרשת קדושים) בפסוק
(ויקרא יט, כג) 'ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו', מדבר בתינוק,
'שלש שנים יהיה לכם ערלים', שאינו יכול להסיח ולא לדבר, 'ובשנה הרביעית
יהיה כל פריו קודש', שאביו מחנכו לתורה, 'הלולים', שמהלל להקב"ה. הרי
עד שלש שנים אין נכון לחנכו לתורה, דהוא בבחינת 'שלש שנים יהיה לכם
ערלים'. והוא הדין נמי לענין חינוך לקיום המצות... על כל פנים מיהת אין
להקדימו קודם מלאת ג' שנים
".


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1071
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי נדיב לב » 07 נובמבר 2019, 21:20

יעקב שלם כתב:
06 נובמבר 2019, 21:19
לדעתי כמו באינסוף דברים שהציבור העתיק מהחסידים

ראה למשל במכתב מאליהו שבימינו אין באמת חסידים וליטאים ויש לקחת את הדברים הטובים מכולם

 לא מהחסידות אלא מדברי האר"י וכמו מנהגים שונים שנשתרשו אצל כלל ישראל בעקבות הקבלה גם ענין זה


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 21:53

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.

-----
מה שנכנס מנהג החלאקה הוא גם משום שמתערבב עם מנהגי הכנסת התינוק לפני המלמד שזה נהגו הראשונים בגיל שלש. ובאמת אין שום קשר ביניהם.
 


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1384
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 07 נובמבר 2019, 21:54

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:36
עת לדבר כתב:
06 נובמבר 2019, 21:49
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה
בשתי מילים: לא מדוייק, מי שמכיר ירושלמי או טברייני [מקוריים] שלא עשו לו חלאקה במירון שיצביע.
למי שהיה קשה מאוד הלך לשמעון הצדיק אבל רוב רובם של הירושלמים מהדור הקודם נסעו למירון עם כל הקושי והצער של הפריצות שהיתה שם רח"ל [וגם היום לא נעלמה לגמרי].



זה שכתוב היסטוריה. רק יחידים ממש הלכו מירושלים למירון. היו שעשו חלאקה אצל שמעון הצדיק, אבל רחוק מכולם. מסתמא אפילו רחוק מרובם.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 21:55

איש ווילנא כתב:
07 נובמבר 2019, 20:24
ממתי התחיל מנהג הפיאות. הרי גם בתימן זה היה נהוג. כנראה זה מנהג קדום מאוד

י"א שענין הסימנים בתימן התחדש ע"י גזירת הגויים.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 21:55

ברו כתב:
07 נובמבר 2019, 20:26
לכל המזלזלים והמפקפקים למיניהם:
בשו"ת ערוגת הבושם (או"ח סימן רי) העיד שכן "המנהג בין חסידים ואנשי מעשה,
להמתין בתגלחת שערות הראש של בניהם, עד יום מלאת להם ג' שנים, כדי
לחנך את הילד במצות 'לא תקיפו פאת ראשכם'. דע בני, שכל מנהגן של
ישראל תורה, ויסודתם בהררי קודש, בפרט מנהג שנהגו בו חסידים ואנשי
מעשה
, ומצאתי לו יסוד בדברי רז"ל, במדרש ילקוט (פרשת קדושים) בפסוק
(ויקרא יט, כג) 'ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו', מדבר בתינוק,
'שלש שנים יהיה לכם ערלים', שאינו יכול להסיח ולא לדבר, 'ובשנה הרביעית
יהיה כל פריו קודש', שאביו מחנכו לתורה, 'הלולים', שמהלל להקב"ה. הרי
עד שלש שנים אין נכון לחנכו לתורה, דהוא בבחינת 'שלש שנים יהיה לכם
ערלים'. והוא הדין נמי לענין חינוך לקיום המצות... על כל פנים מיהת אין
להקדימו קודם מלאת ג' שנים
".
אם זה המקורות שיש אז אני רגוע
 


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 461
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי חכם באשי » 07 נובמבר 2019, 22:11

מספרים על מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שלקח את אחד מבניו ל"חלאקה" (כמנהג אנשי ירושלים) אל מרן הגרצ"פ פראנק זצ"ל, והלה מאוד תמה על מנהג זה, ולא הבין רצונו, אמר לו הגרש"ז: "צדיק גוזר!..." חייך כנגדו הגרצ"פ ותוך כדי שהוא גוזז וגוזר משערות ראשו של הרך הקטן, הפטיר "והקב"ה מקיים..."


ברו
הודעות: 71
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברו » 07 נובמבר 2019, 22:37

 
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ברו כתב:
07 נובמבר 2019, 20:26
בשו"ת ערוגת הבושם (או"ח סימן רי) העיד שכן "המנהג בין חסידים ואנשי מעשה,
להמתין בתגלחת שערות הראש של בניהם, עד יום מלאת להם ג' שנים, כדי
לחנך את הילד במצות 'לא תקיפו פאת ראשכם'. דע בני, שכל מנהגן של
ישראל תורה, ויסודתם בהררי קודש, בפרט מנהג שנהגו בו חסידים ואנשי
מעשה
, ומצאתי לו יסוד בדברי רז"ל, במדרש ילקוט (פרשת קדושים) בפסוק
(ויקרא יט, כג) 'ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו', מדבר בתינוק,
'שלש שנים יהיה לכם ערלים', שאינו יכול להסיח ולא לדבר, 'ובשנה הרביעית
יהיה כל פריו קודש', שאביו מחנכו לתורה, 'הלולים', שמהלל להקב"ה. הרי
עד שלש שנים אין נכון לחנכו לתורה, דהוא בבחינת 'שלש שנים יהיה לכם
ערלים'. והוא הדין נמי לענין חינוך לקיום המצות... על כל פנים מיהת אין
להקדימו קודם מלאת ג' שנים
".
ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:55
אם זה המקורות שיש אז אני רגוע


ברו
הודעות: 71
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברו » 07 נובמבר 2019, 22:47

כתב בשערי תשובה (סימן תקלא ס"ק ב):
"עושין שמחה בהתגלחת הראשונה של קטן, שמחנכין אותה במצוה, להיות לו פיאות הראש".
וכתב עוד שם: "הוא מנהג ארץ ישראל, שעושין שמחה בתגלחת הראשונה של קטן, שמחנכין אותו במצוה להיות לו פיאות הראש"
וכתב בגן המלך (לבעל גינת ורדים):
ומותר להשהות שמחת התגלחת שעושין לקטן [לעשות בחול המועד] כדי להגדיל השמחה.


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 07 נובמבר 2019, 23:02

בודאי שיש מקורות למנהג א"י לעשות שמחה בתגלחת הראשונה וכמו שהובא לפי כמה וכמה הודעות. וכשם שיש כאלו שנהגו בזה יש כאלו שלא נהגו בזה וחשבו שאין בזה ענין, וגם אני הקטן חושב כך.
אבל עד כמה שזכור לי במקורות הקדומים לא מוזכר גיל שלש אלא התגלחת הראשונה.
וההקפדה לא להתגלח לפני גיל שלש היא עוד יותר מאוחרת ועוד יותר מוזרה. [עד שיש גם כאלו שהקפידו לא להלביש ציצית לפני גיל שלש].

ולא כל מה שנמצא כתוב באיזה ספר מחייב אותי או כל אחד אחר, בפרט כשידוע שיש שלא נהגו כמוהו, ובפרט כשידוע שיש שכל מהלך מחשבתם בנושאים אלו היה שונה ממנו.


ברו
הודעות: 71
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ברו » 07 נובמבר 2019, 23:21

לא אמרתי ש'כל מה שכתוב באיזה ספר מחייב כל אחד', וגם אני יודע ש'כל מהלך מחשבתם בנושאים אלו היה שונה ממנו'. ובכל זאת אני סבור שמנהג מסויים שנהוג בקרב חלק מסויים מעמ"י מימים ימימה, אי אפשר לפטור ב'לדעתי אין שום תוכן במנהג הזה'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: וחי בהם | 1 אורח