לבקשת מספר משתמשים, מתגבשת קבוצה לפתיחת פורום (סגור) ל"מזכירי/מנהלי כולל/ים" לעזרה הדדית בכל נושאי ניהול כולל אברכים. ניתן להגיש בקשת הצטרפות על ידי הטופס הזה.
במידה ותתגבש קבוצה איכותית, נפתח את הפורום. בהצלחה!
נ.ב. אם ידוע לכם על פורום/משהו דומה קיים, אודה אם תעדכנו אותי בה"פ או במייל info@tora-forum.co.il

חלאקה בציבור הליטאי

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 00:41

הכהן כתב:
07 נובמבר 2019, 16:38
שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:32
לא מבין בכלל למה צריך להיות האריז"ל כדי להבין שיש ענין גדול מאוד לשמוח ולעשות עסק כשמקיימים מצוה בפעם הראשונה, כמו שעושים בר מצוה וברית ותחילת לימוד התורה וכו', והכל כדי לשמוח עם נותן התורה וכדי לחנך את הדור הבא לחביבות התורה והמצוות.
למה זה נקרא בכלל "שמקיימים מצוה בפעם הראשונה"?
מתי הפעם הראשונה שמקיימים מצות "לא תבשל גדי בחלב אמו"? רק כשאוכלים בשר בקר? אולי כשמבשלים לראשונה? אז אולי נעשה עסק גם מזה?
ובר מן דין, עד שאתה דן מתי התחילו לעשות עסק מחלאקה אצל הליטאים, שאל מתי הם התחילו לגדל פאות ארוכות. וכי מי שמגלח כל הראש במספר 3 ביטל לאו ד'לא תקיפו'?!
הפאות המוכרות כיום הם אולי כעין 'דת יהודית', ואולי פחות מכך, אך אין לזה כמעט קשר עם הדאורייתא!
(אגב, מהרה יבנה המקדש, ואז אני עם אחי הכהנים נגזוז בשמחה את הפאות הארוכות יותר מכדי לכוף ראשן לעיקרן, כדי לא להיכנס ולעבוד ח"ו פרועי ראש)
א. כלל וכלל לא מדויק! 

רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''. 
צא וראה איזה פיאות היו לנצי''ב אבי ישיבות ליטא, לחפץ חיים, לגר''ח מבריסק. 
גם בקשר לדאורייתא, זכור שהחזון איש סבר שהוא מעיקר המצוה שיהיה צורה של יהודי. בהמבשר של ערש'ק נח היה מכתב ארוך שנכתב על ידי הראי''ש רוטר בעניין זה. 
ב. גם לגבי כהנים למיטב זכרוני אין זה פשוט כלל, ויש דעות שבהחלט לא גילחו את הפאות. 
 


שניאור
הודעות: 963
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 658 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 08 נובמבר 2019, 00:42

אחד התלמידים כתב:
07 נובמבר 2019, 21:54
זה שכתוב היסטוריה. רק יחידים ממש הלכו מירושלים למירון. היו שעשו חלאקה אצל שמעון הצדיק, אבל רחוק מכולם. מסתמא אפילו רחוק מרובם.
לא יודע איפה נולדת ולאיזה חוג אתה שייך, אבל בחוג שאני שייך אליו רוב רובם של האנשים גם בני ששים בערך [כשכבר היו רכבים כאן בארץ ולא היו צריכים לנסוע כמה שבועות בחמורים] עשו להם חלאקה במירון, ובטח כל אלה שגרו בטבריה ובצפת, וביודעי ומכירי קאמינא.


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 00:50

כדברי האמת של ידידנו מבקש אמת לעיל,
כשאני קורא אשכול כזה עולה בי הרצון להשיב מנה אחת אפיים,
ולהפריך הדברים מניה וביה, כי מי שחונך לזלזל במנהגים חזקה שביטל גם מנהגי אבותיו, ואיננו מאן דאמר לחייב או לשלול מנהגים,
אבל אסתפק במשפט קצר:
ברוך שהבדילנו מן התועים.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 08:41

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 00:41
א. כלל וכלל לא מדויק! 

רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''. 
צא וראה איזה פיאות היו לנצי''ב אבי ישיבות ליטא, לחפץ חיים, לגר''ח מבריסק. 
גם בקשר לדאורייתא, זכור שהחזון איש סבר שהוא מעיקר המצוה שיהיה צורה של יהודי. בהמבשר של ערש'ק נח היה מכתב ארוך שנכתב על ידי הראי''ש רוטר בעניין זה. 
ב. גם לגבי כהנים למיטב זכרוני אין זה פשוט כלל, ויש דעות שבהחלט לא גילחו את הפאות. 
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
----
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]


כרם
הודעות: 524
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי כרם » 08 נובמבר 2019, 08:44

"מנהג" בפי אנשים רגילים זה מה שהם ראו בסביבה הקרובה להם במשך שנות חייהם.
יש יהודים-אשכנזים מארץ ישראל, שכשהם באים לחו"ל ורואים שעושים קידוש בבית הכנסת בליל שבת, הם תמהים: מאיפה המנהג הזה? והם אינם יודעים כי כך נהגו אשכנזים, רק בא"י ביטלו את זה.
כמו כן, מי שהתפלל כל ימיו באחד מבתי הכנסת הבודדים בא"י שעושים קידוש בליל שבת, ו"נפל" פעם אחת לבית כנסת אחר, הוא מתפלא: מדוע לא עושים קידוש?
אני מניח, שמי שמדבר על נהגו ולא נהגו, מדבר על מה שהוא ראה בסביבתו הקרובה, עד שני בשני - עד בכלל או אולי אפילו ולא עד בכלל - מעבר לזה אין לו שום ידיעה. אלא שהוא מדבר כאילו כל העולם נוהג לפי מה שהוא רואה.
גם מי שבטוח ש"כ-ו-ל-ם" נסעו למירון לחלאקה, וגם מי שבטוח ש"א-ף - א-ח-ד" לא עשה חלאקה.


אחד התלמידים
הודעות: 1842
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 159 פעמים
קיבל תודה: 582 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 08 נובמבר 2019, 08:56

שניאור כתב:
08 נובמבר 2019, 00:42
אחד התלמידים כתב:
07 נובמבר 2019, 21:54
זה שכתוב היסטוריה. רק יחידים ממש הלכו מירושלים למירון. היו שעשו חלאקה אצל שמעון הצדיק, אבל רחוק מכולם. מסתמא אפילו רחוק מרובם.
לא יודע איפה נולדת ולאיזה חוג אתה שייך, אבל בחוג שאני שייך אליו רוב רובם של האנשים גם בני ששים בערך [כשכבר היו רכבים כאן בארץ ולא היו צריכים לנסוע כמה שבועות בחמורים] עשו להם חלאקה במירון, ובטח כל אלה שגרו בטבריה ובצפת, וביודעי ומכירי קאמינא.

אני מקורב לירושלמיים רבים וכתבתי מידיעה.
הייתי קרוב במיוחד להגאון הרב אברהם יעקב זלזניק ז"ל, שהוא נולד בעיר העתיקה, גר כל חייו בירושלים, והיה ראש ישיבת עץ חיים הישיבה הכי ירושלמי שיש, ירושלמי לכל הדעות. הוא היה במירון רק פעם אחת בכל חייו. וגם זה היה מחמת סיבה מיוחדת, כשנחלה הגאון הרב אהרן קוטלר זצ"ל ועץ חיים שלח טנדר מיוחד עם אברכים להתפלל במירון. [למעשה הם הגיע לאחר הפטירה].
אני מנחש, שכשאתה כותב ירושלמי, כוונתך לחסידים. חסיד הוי חסיד גם אם בנוסף הוי ירושלמי. אבל אצל הפרושים, שהם היו הרוב של הירושלמיים של פעם, רק מיעוט, ומסתמא מיעוט קטן מאד נהגו כן.


שניאור
הודעות: 963
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 658 פעמים
קיבל תודה: 309 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי שניאור » 08 נובמבר 2019, 09:23

אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מקורב לירושלמיים רבים וכתבתי מידיעה.
הייתי קרוב במיוחד להגאון הרב אברהם יעקב זלזניק ז"ל, שהוא נולד בעיר העתיקה, גר כל חייו בירושלים, והיה ראש ישיבת עץ חיים הישיבה הכי ירושלמי שיש, ירושלמי לכל הדעות. הוא היה במירון רק פעם אחת בכל חייו. וגם זה היה מחמת סיבה מיוחדת, כשנחלה הגאון הרב אהרן קוטלר זצ"ל ועץ חיים שלח טנדר מיוחד עם אברכים להתפלל במירון. [למעשה הם הגיע לאחר הפטירה].
התחלנו עם לפני שלשים שנה והגענו להגאון ר' אברהם יעקב זלזניק שכמדומני עשו לו חלאקה קצת יותר קודם.
אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מנחש, שכשאתה כותב ירושלמי, כוונתך לחסידים. חסיד הוי חסיד גם אם בנוסף הוי ירושלמי. אבל אצל הפרושים, שהם היו הרוב של הירושלמיים של פעם, רק מיעוט, ומסתמא מיעוט קטן מאד נהגו כן.
החסידים ודאי הגיעו כל השנים, אבל גם הפרושים אלו שאני מכיר [ואני מכיר ב"ה יותר ממנין אנשים כאלו] רובם עשו להם חלאקה במירון כשזה היה אפשרי.


אחד התלמידים
הודעות: 1842
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 159 פעמים
קיבל תודה: 582 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 08 נובמבר 2019, 09:35

שניאור כתב:
08 נובמבר 2019, 09:23
אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מקורב לירושלמיים רבים וכתבתי מידיעה.
הייתי קרוב במיוחד להגאון הרב אברהם יעקב זלזניק ז"ל, שהוא נולד בעיר העתיקה, גר כל חייו בירושלים, והיה ראש ישיבת עץ חיים הישיבה הכי ירושלמי שיש, ירושלמי לכל הדעות. הוא היה במירון רק פעם אחת בכל חייו. וגם זה היה מחמת סיבה מיוחדת, כשנחלה הגאון הרב אהרן קוטלר זצ"ל ועץ חיים שלח טנדר מיוחד עם אברכים להתפלל במירון. [למעשה הם הגיע לאחר הפטירה].
התחלנו עם לפני שלשים שנה והגענו להגאון ר' אברהם יעקב זלזניק שכמדומני עשו לו חלאקה קצת יותר קודם.
אחד התלמידים כתב:
08 נובמבר 2019, 08:56
אני מנחש, שכשאתה כותב ירושלמי, כוונתך לחסידים. חסיד הוי חסיד גם אם בנוסף הוי ירושלמי. אבל אצל הפרושים, שהם היו הרוב של הירושלמיים של פעם, רק מיעוט, ומסתמא מיעוט קטן מאד נהגו כן.
החסידים ודאי הגיעו כל השנים, אבל גם הפרושים אלו שאני מכיר [ואני מכיר ב"ה יותר ממנין אנשים כאלו] רובם עשו להם חלאקה במירון כשזה היה אפשרי.

אם אתה מודה שלכל היותר זה מנהג מלפני שלושים שנה איני חולק על העובדות, בלי לברר את זה יותר. אבל לא הייתי קובע משהו שהתחיל רק לפני כשלושלים שנה כמנהג. בטח לא ביחס למנהג חלאקה בציבור הליטאי.
ופעם, רוב החסידים בירושלים לא עשו חלאקה במירון. יתכן שזה היה מחמת סיבות טכניות, ואילו היה בידם היו נוסעים. אבל בכל זאת מנהג נקרא מה שנהגו. לא מה שעל פי השערה היו נוהגים אילו היה בידם.


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 10:33

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה
אולי תשתף אותנו בעוד כמה כאבי בטן אישיים?


אגב, עיין שולחן ערוך או"ח סי' נד ס"ג ברמ"א
וּמִזֶּה נִתְפַּשֵּׁט מַה שֶּׁנָּהֲגוּ בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת לְבָרֵךְ חוֹלֶה אוֹ לִקְבֹּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁיַּעֲשׂוּ לוֹ דִּין בֵּין יִשְׁתַּבַּח לְיוֹצֵר, דְּכָל זֶה מִקְרֵי לְצֹרֶךְ מִצְוָה,
מעכבים לא רק את כל הקהל, אלא גם את התפילה!!!


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 10:39

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 16:36
עת לדבר כתב:
06 נובמבר 2019, 21:49
אם כבר הזכרת חלאקה, יש טעות נפוצה לומר על אלו שמקפידים על מנהג אבות להגיע בל"ג בעומר למירון.
אמנם זה ע"פ האריז"ל, אבל לקרוא לזה מנהג אבות זה מאד לא מצוי, מהסיבה הפשוטה שהחרדים ברובם מנעו עצמם (אף תושבי האיזור) מלהגיע לשם, עד לפני אולי 30 שנה פלוס מינוס, בשל הפריצות הנוראה
בשתי מילים: לא מדוייק, מי שמכיר ירושלמי או טברייני [מקוריים] שלא עשו לו חלאקה במירון שיצביע.
למי שהיה קשה מאוד הלך לשמעון הצדיק אבל רוב רובם של הירושלמים מהדור הקודם נסעו למירון עם כל הקושי והצער של הפריצות שהיתה שם רח"ל [וגם היום לא נעלמה לגמרי].
יתכן שספציפית לחלאקה נסעו, ואגב בהודעתי לא דיברתי על חלאקה, אבל מ"מ אני בהחלט מכיר טבריינים מקוריים שהיו מדירים רגליהם בכללות בל"ג בעומר ממירון (לפני יובל) בשל הפריצות.


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 11:35

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה
אתה באמת ובתמים מתגעגע לגימינזיות של ליטא? לאלו שרדפו בבריסק את מרן הגרי"ז?

למה, מה לא טוב לך באלו של ימינו?


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:12

האשכול התחיל בדיון על מנהג החלאקה בכלל, ומוכיחים מזה שלא כולם נסעו למירון... בודאי שבימים קדמונים לא כולם נסעו. כאשר המאמץ בנסיעה למירון היה דומה למאמץ בימינו לנוסע לאוסטרליה, מס' הנוסעים דומה היה לאלו שמגיעים כיום למירון מאוסטרליה,( ויש כאלה).
עצם מנהג התגלחת בשמחה היה נפוץ אצל רוב יהודי ארה''ק.

זה שהיו רבים שנמנעו בשנים שהיה קושי מפאת הצניעות, הוא עניין לגיטימי, כאשר כל אחד עשה את חשבון נפשו, וזה לא סתירה למנהג אלא הוכחה לקיומו עד שהיו 'נמנעים', ומאידך רבים קיימוהו במאמץ עצום.


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:15

עת לדבר כתב:
08 נובמבר 2019, 10:33
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה
אולי תשתף אותנו בעוד כמה כאבי בטן אישיים?


אגב, עיין שולחן ערוך או"ח סי' נד ס"ג ברמ"א
וּמִזֶּה נִתְפַּשֵּׁט מַה שֶּׁנָּהֲגוּ בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת לְבָרֵךְ חוֹלֶה אוֹ לִקְבֹּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁיַּעֲשׂוּ לוֹ דִּין בֵּין יִשְׁתַּבַּח לְיוֹצֵר, דְּכָל זֶה מִקְרֵי לְצֹרֶךְ מִצְוָה,
מעכבים לא רק את כל הקהל, אלא גם את התפילה!!!
באמת, מצאת לך סמך... 
לכמה זמן עיכבו את התפילה? שלוש שעות? חמש?
הרסו לאנשים ימים שלמים ומנעו חתן וכלה מחופתם? 

 


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:20

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 00:41
א. כלל וכלל לא מדויק! 

רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''. 
צא וראה איזה פיאות היו לנצי''ב אבי ישיבות ליטא, לחפץ חיים, לגר''ח מבריסק. 
גם בקשר לדאורייתא, זכור שהחזון איש סבר שהוא מעיקר המצוה שיהיה צורה של יהודי. בהמבשר של ערש'ק נח היה מכתב ארוך שנכתב על ידי הראי''ש רוטר בעניין זה. 
ב. גם לגבי כהנים למיטב זכרוני אין זה פשוט כלל, ויש דעות שבהחלט לא גילחו את הפאות. 
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
----
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]


כדאי שתתרגל לברר דבר לפני שאתה ממהר להכחיש מסברתך הרחבה. 
ובעצם, מי שחושב שדעתו האישית רלוונטית למישהו, אם הוא סובר כהאר''י הק' בעניין החלאקה או כאחרים, מה הפלא שיכול להחליט על דעתו הרחבה מה היתה דעתם של החזון איש והגריז... 
משל למה הדבר דומה, לאדם שיש לו ויכוח עם אשתו איזה מזרן עדיף, ויצא הפישפש ויקרא בקול גדול: 
לדעתי המזרן הנוכחי איננו מוצלח כלל... 


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 12:23

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:12
האשכול התחיל בדיון על מנהג החלאקה בכלל, ומוכיחים מזה שלא כולם נסעו למירון... בודאי שבימים קדמונים לא כולם נסעו. כאשר המאמץ בנסיעה למירון היה דומה למאמץ בימינו לנוסע לאוסטרליה, מס' הנוסעים דומה היה לאלו שמגיעים כיום למירון מאוסטרליה,( ויש כאלה).
עצם מנהג התגלחת בשמחה היה נפוץ אצל רוב יהודי ארה''ק.

זה שהיו רבים שנמנעו בשנים שהיה קושי מפאת הצניעות, הוא עניין לגיטימי, כאשר כל אחד עשה את חשבון נפשו, וזה לא סתירה למנהג אלא הוכחה לקיומו עד שהיו 'נמנעים', ומאידך רבים קיימוהו במאמץ עצום.
שים לב, לא שללתי את המנהג רק דיברתי על דיוק הלשון לומר מנהג אבותינו.
מנהג האריז"ל הוא מספיק חשוב וחמור, בלי קשר להערתי הדקדוקית.


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:27

ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:53
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.

.


פשששש... למהרח''ו מספקא ליה, לידידנו פשיטא ליה! 


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 12:31

עת לדבר כתב:
08 נובמבר 2019, 12:23
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:12
האשכול התחיל בדיון על מנהג החלאקה בכלל, ומוכיחים מזה שלא כולם נסעו למירון... בודאי שבימים קדמונים לא כולם נסעו. כאשר המאמץ בנסיעה למירון היה דומה למאמץ בימינו לנוסע לאוסטרליה, מס' הנוסעים דומה היה לאלו שמגיעים כיום למירון מאוסטרליה,( ויש כאלה).
עצם מנהג התגלחת בשמחה היה נפוץ אצל רוב יהודי ארה''ק.

זה שהיו רבים שנמנעו בשנים שהיה קושי מפאת הצניעות, הוא עניין לגיטימי, כאשר כל אחד עשה את חשבון נפשו, וזה לא סתירה למנהג אלא הוכחה לקיומו עד שהיו 'נמנעים', ומאידך רבים קיימוהו במאמץ עצום.
שים לב, לא שללתי את המנהג רק דיברתי על דיוק הלשון לומר מנהג אבותינו.
מנהג האריז"ל הוא מספיק חשוב וחמור, בלי קשר להערתי הדקדוקית.
אם יש צורך, אני מבהיר כי לא עליך תלונותי. 
 


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי zxc » 08 נובמבר 2019, 12:55

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]
סליחה שאני מתערב, לאורך כל תולדות ימי חיי הפורום, ישנם ויכוחים רבים מספור, שכולם בנויים על אותו אדן: האם ניתן ורצוי לשנות ממנהג ומסורת אבות או לא (וע"ז גם יהיה ויכוח, זה לא נקרא לשנות זה לא נקרא מסורת זה לא נקרא אבות, וכו' וכו')
בכל פעם שהשיטה הימנית (סליחה על הדמיון) השמרנית והגזענית תביע את עצמה, יתקיפוה (כאלו סוגי הודעות כמו שכתבת כאן כבר היו כאן למכביר), והכל בתואנה, שאתה לא חושב שיכולים לחשוב אחרת ממך.
אך לשיטה השמאלית (ושוב סליחה) זו שמנסה כל הזמן להתחדש ולהשתנות וכו' וכו', מותר ורצוי להביע את עצמה כל עת ועידן, בכל אשכול ותחת כל עץ רענן. והם חושבים 'תמיד' רק מה שהשני חושב....
גם הודעה זו, נידונה לרותחין..........


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 13:00

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:20
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
כדאי שתתרגל לברר דבר לפני שאתה ממהר להכחיש מסברתך הרחבה. 
ובעצם, מי שחושב שדעתו האישית רלוונטית למישהו, אם הוא סובר כהאר''י הק' בעניין החלאקה או כאחרים, מה הפלא שיכול להחליט על דעתו הרחבה מה היתה דעתם של החזון איש והגריז... 
א. ב"ה איננו יתומים ואין אנו צריכים לאמונת אומן שיעיד לנו על דעתם של החזו"א והגרי"ז. לבד מזאת מאחר וכמובן כמעט א"א להוכיח שהגדולים הנ"ל "לא אמרו" דבר מסויים, הגיוני שזה שטוען שכן אמרוהו יהא זה שעליו חובת ההוכחה.

ב. להלן שיעור בהבנת הנקרא. 
עמד השואל ושאל
ברל כתב:
06 נובמבר 2019, 21:17
מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?
וע"ז נענה בתשובה זו
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך


מכאן מובן שהמשיב בא בס"ה לומר שגם מי שחושב ונוהג כאלו מגדול"י שחשבו שאין תוכן במנהג זה יש לו סיבות לנהוג כך.
מי שחושב שאין מקום לדעה אישית בענינים ששנויים במחלוקת בדורות עברו, יתכבד לא להשתתף בדיונים של אלו שמנסים להשתמש בשכלם, והכל יבוא על מקמו בשלום.
 


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 13:05

zxc כתב:
08 נובמבר 2019, 12:55
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
[להודעתך האחרונה: אני מבין את הצורך הפסיכולוגי שלך לגדף את מי שחושב אחרת ממך, אבל אני לא מבין למה אתה חושב שצריך לתקוע את זה כאן באמצע הדיון]
סליחה שאני מתערב, לאורך כל תולדות ימי חיי הפורום, ישנם ויכוחים רבים מספור, שכולם בנויים על אותו אדן: האם ניתן ורצוי לשנות ממנהג ומסורת אבות או לא (וע"ז גם יהיה ויכוח, זה לא נקרא לשנות זה לא נקרא מסורת זה לא נקרא אבות, וכו' וכו')
בכל פעם שהשיטה הימנית (סליחה על הדמיון) השמרנית והגזענית תביע את עצמה, יתקיפוה (כאלו סוגי הודעות כמו שכתבת כאן כבר היו כאן למכביר) אך לשיטה השמאלית (ושוב סליחה) זו שמנסה כל הזמן להתחדש ולהשתנות וכו' וכו', מותר ורצוי להביע את עצמה כל עת ועידן, בכל אשכול ותחת כל עץ רענן.
גם הודעה זו, נידונה לרותחין..........
חבל שאתה מנסה לעוות את דברי. אני אשמח מאוד לדיון נורמלי מצידו של אמונת אומן וסיעתו, המטרה העיקרית שלי בפורום היא להגיע לדיון שבו שתי הצדדים מיוצגים כראוי, אבל יש הבדל בין דיון שכלתני מגובה במקורות וסברות שכליות לבין זעקות שבר חסרות כל ערך שכלי, ולא משנה מאיזה צד הם באות.
אם אתה מרגיש שההודעות הראויות להתקפה מגיעות בד"כ מצד מסויים זה על דעתך האישית בלבד.
 


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 13:30

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 13:00
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 12:20
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 08:41
אף אחד מגדולי ישראל לא חשב שחלק מהל"ת של לא תקיפו הוא "לעשות פאות", לא הגרי"ז ולא החזו"א. אדרבא, בוא ותראה מקור לזה.
כמובן שיש ענין ומנהג להניח פאות וכך נהגו גם הגרי"ז החזו"א הנצי"ב הח"ח והגר"ח אבל זה לא קשור כלל לעיקר המצוה.
כדאי שתתרגל לברר דבר לפני שאתה ממהר להכחיש מסברתך הרחבה. 
ובעצם, מי שחושב שדעתו האישית רלוונטית למישהו, אם הוא סובר כהאר''י הק' בעניין החלאקה או כאחרים, מה הפלא שיכול להחליט על דעתו הרחבה מה היתה דעתם של החזון איש והגריז... 
א. ב"ה איננו יתומים ואין אנו צריכים לאמונת אומן שיעיד לנו על דעתם של החזו"א והגרי"ז. לבד מזאת מאחר וכמובן כמעט א"א להוכיח שהגדולים הנ"ל "לא אמרו" דבר מסויים, הגיוני שזה שטוען שכן אמרוהו יהא זה שעליו חובת ההוכחה.

ב. להלן שיעור בהבנת הנקרא. 
עמד השואל ושאל
ברל כתב:
06 נובמבר 2019, 21:17
מדוע נכנס מנהג זה כ"כ?
וע"ז נענה בתשובה זו
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך


מכאן מובן שהמשיב בא בס"ה לומר שגם מי שחושב ונוהג כאלו מגדול"י שחשבו שאין תוכן במנהג זה יש לו סיבות לנהוג כך.
מי שחושב שאין מקום לדעה אישית בענינים ששנויים במחלוקת בדורות עברו, יתכבד לא להשתתף בדיונים של אלו שמנסים להשתמש בשכלם, והכל יבוא על מקמו בשלום.
תאמר דבר ברור! 
בדקת את דעת הגריז בענין, או שאתה נשען על רוחב דעתך, כרגיל? 

אינכם יתומים אבל סגנון הדברים מוכיח שהנך גר או בעל תשובה וכיו"ב...
לא שמענו אף פעם על גדולים שסוברים שאין תוכן במנהג החלאקה.
יש שהחשיבו את זה מאד, ויש שלא קיבלו כן מאבותיהם ונהגו כמנהגם מימים ימימה וכבודם במקומו מונח, ויש הרבה מאוד מהנ''ל שקיבלוהו עליהם לרוב חשיבותו. 

ההתבטאות שלך 'שאין למנהג תוכן' היא סגנון שמקומו לא יכירנו בפורום תורני, ומה שגורם לכתוב כך הוא לא השכל שאתה מתיימר לייצג, אלא העדר ענווה בסיסית למעמדך - מעמדנו בתוך ההרים הגדולים, וזה מתבטא בכמה וכמה דיונים. 
הנסיון שלך לתרץ את הביטוי ממש לא מתיישב עם הדברים שכתבת. כשם שמגוחך לומר על ספקו במציאות של מהרח"ו 'מסתבר' מאות שנים אחרי זה... ניסיון פטתי להעביר את האר"י הקדוש לצד הנאור ובעל השכל... 

זכותך המלאה להביא הוכחות לטובת אחת מהשיטות בכל עניין, כל עוד שזה נעשה בדרך זו, של 'לימא מסייע ליה'. 

'וכשאתה מתבטא כאילו שכלך הוא זה שיכריע, ( כאשר לקורא די ברור שמה שמשפיע על זה הוא לא דווקא השכל אלא הרצון הטבעי לחזק את השיטה שלך ) הדבר שמתבקש הוא זעקה!
 


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 08 נובמבר 2019, 14:07

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 13:30
תאמר דבר ברור! 
בדקת את דעת הגריז בענין, או שאתה נשען על רוחב דעתך, כרגיל?
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 13:30
אינכם יתומים אבל סגנון הדברים מוכיח שהנך גר או בעל תשובה וכיו"ב...
לא שמענו אף פעם על גדולים שסוברים שאין תוכן במנהג החלאקה.
תאמר דבר ברור! האם לפני קביעתך עלי שאני גר או בעל תשובה בדקת את דעת כל גדולי ישראל, או שאתה נשען על רוחב דעתך, כרגיל?
[כפי שכתבתי באופן ברור, אין לי מקור כתוב שאומר הגרי"ז או החזו"א "לא אמר" משהו מסויים, אבל לאור הכירותי עם הענין הנידון ועם דרכם של החזו"א והגרי"ז לא מסתבר לי שאמרו זאת. כל עוד שאתה לא מביא מקור לדבריך הרי דבריך בחזקת שאינם אמת]
 
אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 13:30
ההתבטאות שלך 'שאין למנהג תוכן' היא סגנון שמקומו לא יכירנו בפורום תורני, ומה שגורם לכתוב כך הוא לא השכל שאתה מתיימר לייצג, אלא העדר ענווה בסיסית למעמדך - מעמדנו בתוך ההרים הגדולים, וזה מתבטא בכמה וכמה דיונים. 
הנסיון שלך לתרץ את הביטוי ממש לא מתיישב עם הדברים שכתבת. כשם שמגוחך לומר על ספקו במציאות של מהרח"ו 'מסתבר' מאות שנים אחרי זה... 
זכותך המלאה להביא הוכחות לטובת אחת מהשיטות בכל עניין, וכשאתה מתבטא כאילו שכלך הוא זה שיכריע, ( כאשר לקורא די ברור שמה שמשפיע על זה הוא לא דווקא השכל אלא הרצון הטבעי לחזק את השיטה שלך ) הדבר שמתבקש הוא זעקה!

אתה מוזמן לפנות למנהלי הפורום שיוציאו אותי מהפורום, אני מבטיח לך שלא אפגע אם זה יקרה.
כל עוד מנהלי הפורום לא הוציאוני ממנו, אני מציע לך לזכור שכשם שאתה סבור שדעותי אינם מתאימות לפורום תורני כך אני סבור על חלק מדעותיך. ולכן כדאי שכשם שאני לא מפריע לך בדברי לעג על דבריך [ותאמין לי שלפעמים אתה מקשה עלי מלהתאפק] כך אתה לא תפריע לי.
הצגת טענותיך באופן מנומק ומגובה במקורות תועיל לך הרבה יותר מאשר לי.


דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.

 


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי עת לדבר » 08 נובמבר 2019, 14:46

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 14:07
דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.
לא חושב שזה מגוחך, אלא מחוצף.


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי zxc » 08 נובמבר 2019, 15:02

עת לדבר כתב:
08 נובמבר 2019, 14:46
ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 14:07
דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.
לא חושב שזה מגוחך, אלא מחוצף.
לפני שאתם קופצים/קוצפים עליו (על אף שאני סבור אידואלוגית כמוכם)
אתה סבור שהמהרח"ו לא ידע מתי זה היה בזמן.
המהרח"ו ידע מתי זה היה (הוא היה יכול לבדוק בן כמה הוא הבן הזה של האר"י הק'.
אלא הוא לא ידע אם האר"י הק' כבר ידע את כל הכוונות והמעלות שלו בזמן ההוא
ועל זה מגוכך מחד ומחוצף מאידך להביע דעה
 


אמונת אומן
הודעות: 2489
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 891 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 נובמבר 2019, 15:30

ידידיה כתב:
08 נובמבר 2019, 14:07
דרך אגב, אולי תסביר מה מגוחך לומר "מסתבר" על דבר שמהרח"ו אמר שהוא פשוט לא יודע מבחינה מציאותית? כמובן שאינני בא להכריע את הספק מתוך ידיעה בתולדות האר"י, אלא מתוך דעתי על עצם הענין הנידון.
הוא אשר אמרתי, נראה לך שלסברתך יש איזשהו מעמד כדי להכריע בדעת האר"י, את מה שמהרח''ו הסתפק.
אם אינך מבין את חומרת העניין, אין לי מה להוסיף.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 11 נובמבר 2019, 21:09

ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:53
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
ידידיה כתב:
06 נובמבר 2019, 23:15
לדעתי אין שום תוכן במנהג חלאקה
ומ"מ אני נוהג לעשותו כדי לשמח לבב נשים קטנים וע"ה, שזו ודאי מצוה גדולה
מסתבר שזה טעמם של הרבה מהצבור הליטאי שנוהגים כך

לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.
שוב ראיתי שכנראה טעיתי [נמשכתי בזה אחר ספר אחד שכתב כן]. מהרח"ו מביא ב' מעשים ורק על הראשון מסתפק כנ"ל, השני כנראה היה לאחר שהאריז"ל זכה לחכמה זו, וכמצו"ב, יעוי' בהערה סדר הזמנים.
ומ"מ מנהג זה ודאי היה קיים לפני האר"י, והאר"י נהג כמנהג מקומו, ואין שום סיבה לחשוב שנהג בו מכח חכמת האמת.
האר''י.PDF

 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי ידידיה » 11 נובמבר 2019, 21:10

אמונת אומן כתב:
08 נובמבר 2019, 00:41
רבים ובראשם מרן הגרי''ז זצ"ל סברו שיש מצווה ''לעשות פיאות''.  



דעת הגריז.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי zxc » 11 נובמבר 2019, 21:31

ידידיה כתב:
11 נובמבר 2019, 21:09
ידידיה כתב:
07 נובמבר 2019, 21:53
מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
לא הבנתי היאך כבודו כותב שלדעתו אין שום תוכן במנהג זה, כשהאריז"ל דווקא ראה בזה הרבה תוכן.
מהרח"ו מסתפק האם מה שהאריז"ל נהג בזה היה לאחר שזכה לחכמת האמת. ומסתבר שהיה מקודם לכן.
שוב ראיתי שכנראה טעיתי [נמשכתי בזה אחר ספר אחד שכתב כן]. מהרח"ו מביא ב' מעשים ורק על הראשון מסתפק כנ"ל, השני כנראה היה לאחר שהאריז"ל זכה לחכמה זו, וכמצו"ב, יעוי' בהערה סדר הזמנים.
ומ"מ מנהג זה ודאי היה קיים לפני האר"י, והאר"י נהג כמנהג מקומו, ואין שום סיבה לחשוב שנהג בו מכח חכמת האמת.האר''י.PDF
1. מספיק לי שהאר"י נהג כמנהג ולא ביטלו, שגם אני לא אבטלנו.
2. מספיק לי האר"י בלא חכמת האמת דילי' יותר מאלף שכמוך עם חכמת האמת....
3. המהרח"ו פשיטא לי', שאם האר"י כבר ידע בחכמת האמת אז ביאתו לארץ ממצרים היה מכח חכמת האמת ולא כי כך המנהג, ספיקתו היא רק אם כבר ידע בחכמת האמת. ובנידון השני שלא מספקא לי', (וזה הי' אחר המעשה הראשון, כפי שמשמע בהערות בצילום שצרפת), וודאי שעשה מכח חכמת האמת ודו"ק.


זוטרא
הודעות: 208
הצטרף: 27 פברואר 2020, 09:09
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי זוטרא » 04 מאי 2020, 11:31

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
כשנבין היאך ליטאים עומדים שעות בתור לקבל ברכות וסגולות ויין סיומים מהגרח"ק, ועולים בהמוניהם לציון אור שבעת הימים מרן בעל אבי עזרי זיעועכי"א, ותורמים לקופת העיר כדי להזכיר שמם תוך כדי ז' הקפות סביב ציון הגולם מפראג, ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה, והשריד האחרון שלה עזבנו לאנחות לפני כשנתיים. גם ישיבת חברון ששמרה על אוירה ליטאית ברמה מסויימת, עזבה בשנים האחרונות את המסורת והתחברה למהלך של החרדיות הארצישראלית המתחדשת. בני הציבור המתקרי היום "ליטאי" אינם ליטאים כלל וכלל, אלא ישראלים-מזרח תיכוניים לכל דבר וענין (כולל גם אלו שמתנגדים ל"ישראליות", שלא מבינים עד כמה הם עצם התנגדותם מושפעת הימנה), שמשמרים רעיונות מסויימים מבית מדרשם של גאוני ליטא, ותו לא מידי.
התשובה לכל הנ"ל שמי שיבדוק את הנתנים לאשורם בני הישיבות המכונות ליטאיות ברובם אינם ממוצא ליטאי, וברובם משאר תפוצות אירופה או שאר עדות המזרח,
וממילא אין פלא שההתנגדות היא חלשה וכמעט בלתי קימת, ואם רואים מנהג טוב אצל החסידים מאמצים אותו בחום.
ובאשר לציון הגולם מפראג אתמהה.....


אברהם העברי
הודעות: 1052
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלאקה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אברהם העברי » 04 מאי 2020, 12:25

מבקש אמת כתב:
07 נובמבר 2019, 16:01
נ.ב. לגוף השאלה, כשנבין היאך ליטאים עומדים שעות בתור לקבל ברכות וסגולות ויין סיומים מהגרח"ק, ועולים בהמוניהם לציון אור שבעת הימים מרן בעל אבי עזרי זיעועכי"א, ותורמים לקופת העיר כדי להזכיר שמם תוך כדי ז' הקפות סביב ציון הגולם מפראג, ושוכבים בפני אוטובוסים כדי למחות על גזירת הקנטוניסטים בפרט ועל פרצות הדור בכלל, אזי לא יקשה לנו היאך נוהגים במנהג החלאקה. המסקנה המתבקשת היא שיהדות ליטא נכחדה לפני שבעים וחמש שנה, והשריד האחרון שלה עזבנו לאנחות לפני כשנתיים. גם ישיבת חברון ששמרה על אוירה ליטאית ברמה מסויימת, עזבה בשנים האחרונות את המסורת והתחברה למהלך של החרדיות הארצישראלית המתחדשת. בני הציבור המתקרי היום "ליטאי" אינם ליטאים כלל וכלל, אלא ישראלים-מזרח תיכוניים לכל דבר וענין (כולל גם אלו שמתנגדים ל"ישראליות", שלא מבינים עד כמה הם עצם התנגדותם מושפעת הימנה), שמשמרים רעיונות מסויימים מבית מדרשם של גאוני ליטא, ותו לא מידי.
מהבחינה הזו, אכן נתקיימו במלואם דברי המגיד ממזריטש שאמר "יד החסידים על העליונה". אפילו כשהמתנגדים מצליחים להביא שש נציגים, זה מצליח רק במהלך של חסידות...
גם אני מצטרף לקינתך זאת באמת אין בימינו כמעט למצוא ליטאים אמיתיים ללא השפעות חסידיות
(אצלינו במשפחה מקובל להתלוצץ שכשבקופה פלונית גילו מאמר חז"ל שממזר ת"ח עדיף על כה"ג ע"ה סידרו תפילת עשרה ממזרים בקברו של שלמה גורן...)
אבל עדיין יש הרבה שבמסתרים תבכה נפשם - אתה יכול למוצאם בקהילות פרושים בירושלים ובקהילת תלמידי הגר"א בעיר העתיקה (בלי להיכנס חלילה להשקפותיהם ולמשונתם אלא רק לראש הליטאי הבריא שהם אוחזים בו)
גם אתה יכול במחשבותיך לחשוב כאוות נפשך אבל אין עניין להמנע מלעשות חלאקה לבנך ולצער את בני ביתך, הן לא תמנע אשתך מלומר גאט פון אברהם... (סיפר לי ידידי הליטאי השורשי שמבחינתו זה ביהרג ואל יעבור... ומסתמא גם היא מקימת המנהג מסתגרת בבית הכבוד וממלמלת כאנוסה...)
הנח להם לישראל ויהא עם הארץ חסיד
שהלא בימינו זכינו שאף אם אין בור ירא חטא מ"מ ירא מנהג הינו

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הלבוש הליטאי העממי
    על ידי וחי בהם » 02 מאי 2020, 21:28 » ב אקטואליה
    150 תגובות
    2549 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
    16 נובמבר 2020, 06:46
  • מה עדיף, קריאת התורה או תפילה בציבור
    על ידי מלמד להועיל » 11 ינואר 2020, 21:35 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    144 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודי תמים
    14 ינואר 2020, 13:39
  • מה טוב בציבור שמנגד?!
    על ידי נדיב לב » 29 ינואר 2020, 00:06 » ב אקטואליה
    58 תגובות
    1087 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי עקביא בן מהלל אומר
    26 אפריל 2020, 04:54
  • האם שייך תפלה בציבור אחרי זמן תפלה
    על ידי מוליך ומביא » 15 פברואר 2020, 22:31 » ב הלכה ומנהג
    68 תגובות
    667 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אמונת אומן
    10 יוני 2020, 21:29
  • מה נחשב תפילה בציבור?
    על ידי שלומי טויסיג » 17 פברואר 2020, 02:27 » ב סידור התפילה
    8 תגובות
    160 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבני ברק
    13 אוקטובר 2020, 16:32

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: דידי | 1 אורח