האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 22 ינואר 2020, 18:58

יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 18:42
אז איך הרגו את אייכמן?
נו באמת, אתה מתכוון ברצינות? כמובן שזו הייתה חריגה חד פעמית. אבל באופן כללי אין סמכות לשופט לגזור דין מוות על שום אדם.
אבל חוץ מזה, זה שמי שיכול לחון מעונש מוות נחשב למלך זה מסתבר, וזה מדברי הפוסקים ולא מסברת הכרס.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יואל נהרי » 22 ינואר 2020, 19:04

עו"ד אסף דוק

עד לשנת 1954 היה קיים בישראל עונש מוות שהופיע בפקודת החוק הפלילי המנדטורית. אומנם לאחר תיקון של דיני העונשין, כנסת ישראל החליטה לבטל זאת מטעמי מוסר, דת ואפקט הרתעה מועט. יחד עם זאת, הוחלט כי הוצאה להורג תחול על עבירות מסוימות אשר יפורטו בפסקה הבאה.

בגין אילו עבירות קיים עונש מוות בישראל?
חוק העונשין קובע עונש מוות בגין עבירות בגידה במדינה, המונות פגיעה בריבונות, חרחור מלחמה וסיוע לאויב במלחמה, לפיהם: חל איסור לבצע מעשה הפוגע בריבונותה של המדינה או הגורם לכך כי שטח כלשהו ייצא מריבונותה, ובלבד שהייתה כוונה בביצוע מעשים אלה. עוד נקבע העונש למי שמבצע מעשה המביא בכוונה לידי פעולה צבאית המסייעת לאויביי מדינת ישראל. כמו כן, חל איסור לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל בכוונה תחילה. המפרים הוראות אלה דינם מיתה או מאסר עולם.

דין מיתה לנאצים ולעוזריהם
בחוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם נקבע עונש מוות למי שביצע מעשה שנחשב לפשע בארץ עוינת כלפי העם היהודי או כלפי האנושות או פשע מלחמה במהלך תקופת השלטון הנאצי. כחלק מהוראה זו, מדינת ישראל הוציאה להורג את אדלוף אייכמן בגין פשעים שביצע כנגד העם היהודי, האנושות ובגין פשעי מלחמה וחברות בארגונים עוינים.

עוד נקבע עונש מוות בחוק בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם-1950. לפי סעיף 2 לחוק זה נקבע דין מיתה בגין השמדת עם. יחד עם זאת, נקבע עונש מאסר של לא פחות מעשרים שנים אם בוצעה העבירה בנסיבות (אלמלא סעיף 6 לחוק) שהיו פוטרות את העבריין מאחריות פלילית או שהיו משמשות עילה למחילת העבירה תוך עשייה כמיטב יכולתו בכדי להקל על חומרת התוצאות שנגרמו על ידי המעשה.

חוק השיפוט הצבאי ועונש מוות לחיילים
בית דין צבאי רשאי להטיל עונש מוות לחיילים במסגרת סמכותו, דבר אשר נקבע בחוק השיפוט הצבאי תחת סעיף 21(7). לפי סעיף 43 לחוק, בית הדין רשאי להטיל עונש מוות על חייל שבגד, סייע לאויב, עזב את המערכה, מסר ידיעות סודיות לאויבים, ובלבד שמעשים אלו בוצעו בתקופת מלחמה. כמו כן, החוק קובע כי במידה ומוטל גזר דין שכזה, הוא יבוצע בירייה.

ישראל מפעילה את עונש המוות בקמצנות
למרות ששופטי ישראל מוסמכים להטיל עונשי מוות במקרים מסוימים כאמור, מאז קום המדינה הוטל העונש רק פעמיים – במקרים של אייכמן ושל קצין צה”ל טוביאנסק. עונשי מוות הם הסנקציה החמורה והקיצונית ביותר שמדינה או חברה יכולה להפעיל כנגד העבריינים בה. גזר דין מוות היה דבר מקובל בהיסטוריה האנושית אומנם בעת המודרנית שיטה זו דעכה, במיוחד במדינות עם משטרים דמוקרטיים, מסיבות שונות כגון מוסר, אתיקה, דת ואפקט הרתעה מועט. מדינת ישראל ביטלה בשנת 1954 את עונש המוות שנותר בפקודת החוק הפלילי מתקופת המנדט הבריטי, למעט עבירות מסוימות הנוגעות לביטחון המדינה, להשמדת עם ולעבירות כלפי העם היהודי במהלך השואה, אשר נידונו לעיל.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 22 ינואר 2020, 19:07

ישר כח על המידע המפורט!
ובקשר לסמכויות החנינה של הנשיא? האם יש לו זכות לחון נענשים בעונש מוות? שאם כן יש לדון האם זה נחשב או שמחמת שבפועל אין זה מצוי, אז אין זה נחשב.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יואל נהרי » 22 ינואר 2020, 19:12

אני לא חושב בכלל שבמי שנבחר באופן דמוקרטי שייך כל הנידון גם אם בסמכותו להרוג. הסמכות להרוג היא של השלטון, ובמקרה עכשיו הוא הנבחר. עוד שנה הוא יתחלף.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1625
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יהושע » 22 ינואר 2020, 20:16

מכון קול יוסף כתב:
22 ינואר 2020, 18:58
יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 18:42
אז איך הרגו את אייכמן?
נו באמת, אתה מתכוון ברצינות? כמובן שזו הייתה חריגה חד פעמית. אבל באופן כללי אין סמכות לשופט לגזור דין מוות על שום אדם.
אבל חוץ מזה, זה שמי שיכול לחון מעונש מוות נחשב למלך זה מסתבר, וזה מדברי הפוסקים ולא מסברת הכרס.
דברים תמוהים, א. צריך כוח להמית לא רק לפטר ממיתה. 

ב. מלך זה שהשליטה שלו עד כדי להמית, אבל מי שאין לו שום שליטה רק יכול לפטור ממיתה הלזה מלך ייחשב? לא מסתבר כלל
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 22 ינואר 2020, 20:37

חזק כתב:
22 ינואר 2020, 00:05
שאלה נוספת שהיה כדאי לעורר בנושא. כידוע בגמרא מסכת ברכות דף כ בערך שהיו מקילים בטומאה דרבנן בשביל לחזות בפני מלכי עכו"ם או ישראל. ואם כן למעשה האם יש ענין ללכת ולבטל מלימוד או משיעור קבוע או סתם לטרוח בשביל לחזות בוולדמיר ורעיו?
אם לא שיש מכשולות אחרים. והשאלה תאורטית
היכן מצאנו שצריך לטרוח בשביל לחייב עצמו באמירת ברכה. ואם כוונתך לטעמו דרבי יוחנן, שאפילו לקראת מלכי עובדי כוכבים יוצאים, שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עובדי כוכבים. הרי בזה כתב שם המהרש"א נח. בזה הלשון: שאם יזכה יבחין בין מלכי וכו'. דמשום הברכה אין אדם צריך לכך דהא אינו חייב לברך כ"א ברואה ואם אינו רואה אינו חייב להשתדל כדי לברך. מדבריו מבואר שאין ענין לטרוח בשביל הברכה משא"כ לטעם, שאם יזכה יבחין, יש ענין


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 22 ינואר 2020, 20:49

בעקבות האשכול עלה לי ספק, האם ברכת המלכים מברכים דווקא כשרואים פני המלך במוחש, או גם כשרואה דרך מסך* אפשר לברך. שהרי ברכת המלכים היא בכלל ברכות הראיה כמבואר בגמרא ברכות נח עמוד א, והיכן מצינו דראיה מסוג זה אינה בכלל ראיה. ואולי אפשר להביא ראיה מהגמרא שם כה: בדין ערוה בעששית לענין ק"ש, וקיי"ל כרבא שאסור לקרות ק"ש כנגדה, ובגמרא התפרש הטעם משום 'ולא יראה בך ערות דבר', הרי שחשובה ראיה דרך זכוכית כראיה לכל דבר. כמובן שיש לחלק בין ראיית גוף הדבר דרך מחיצת זכוכית ובין ראייה דרך השתקפות בעלמא. ומכל מקום מסתבר לי שאם רואה המלך דרך מחיצה זכוכית אין מעכב ממנו לברך. ויבואו הת"ח וישיבו תשובה ברורה

*לדוגמא מצלמת אבטחה און-ליין


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יואל נהרי » 22 ינואר 2020, 21:29

נדיב לב כתב:
22 ינואר 2020, 20:49
בעקבות האשכול עלה לי ספק, האם ברכת המלכים מברכים דווקא כשרואים פני המלך במוחש, או גם כשרואה דרך מסך* אפשר לברך. שהרי ברכת המלכים היא בכלל ברכות הראיה כמבואר בגמרא ברכות נח עמוד א, והיכן מצינו דראיה מסוג זה אינה בכלל ראיה. ואולי אפשר להביא ראיה מהגמרא שם כה: בדין ערוה בעששית לענין ק"ש, וקיי"ל כרבא שאסור לקרות ק"ש כנגדה, ובגמרא התפרש הטעם משום 'ולא יראה בך ערות דבר', הרי שחשובה ראיה דרך זכוכית כראיה לכל דבר. כמובן שיש לחלק בין ראיית גוף הדבר דרך מחיצת זכוכית ובין ראייה דרך השתקפות בעלמא. ומכל מקום מסתבר לי שאם רואה המלך דרך מחיצה זכוכית אין מעכב ממנו לברך. ויבואו הת"ח וישיבו תשובה ברורה

*לדוגמא מצלמת אבטחה און-ליין
והרואה נר חנוכה במסך? לא הבנתי את השאלה 'היכן מצינו שאינה ראיה', היכן מצינו שהיא כן ראיה, הרי הוא רואה משהו אחר?
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 22 ינואר 2020, 21:38

יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 21:29
נדיב לב כתב:
22 ינואר 2020, 20:49
בעקבות האשכול עלה לי ספק, האם ברכת המלכים מברכים דווקא כשרואים פני המלך במוחש, או גם כשרואה דרך מסך* אפשר לברך. שהרי ברכת המלכים היא בכלל ברכות הראיה כמבואר בגמרא ברכות נח עמוד א, והיכן מצינו דראיה מסוג זה אינה בכלל ראיה. ואולי אפשר להביא ראיה מהגמרא שם כה: בדין ערוה בעששית לענין ק"ש, וקיי"ל כרבא שאסור לקרות ק"ש כנגדה, ובגמרא התפרש הטעם משום 'ולא יראה בך ערות דבר', הרי שחשובה ראיה דרך זכוכית כראיה לכל דבר. כמובן שיש לחלק בין ראיית גוף הדבר דרך מחיצת זכוכית ובין ראייה דרך השתקפות בעלמא. ומכל מקום מסתבר לי שאם רואה המלך דרך מחיצה זכוכית אין מעכב ממנו לברך. ויבואו הת"ח וישיבו תשובה ברורה

*לדוגמא מצלמת אבטחה און-ליין
והרואה נר חנוכה במסך?

דון מינה ואוקי באתרין. לגבי מחיצת זכוכית ע"פ האמור לכאורה יברך. וברואה דרך מסך, אם נקבל את החילוק בין ראיית גוף הדבר דרך זכוכית ובין השתקפות צבעים אז לא יברך


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 22 ינואר 2020, 21:46

מכון קול יוסף כתב:
22 ינואר 2020, 13:06
יהודי תמים כתב:
22 ינואר 2020, 01:04
פולני כתב:
22 ינואר 2020, 00:56
שמעתי לפני כמה שנים את שיעורו הידוע של הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א, ושם דן בדיוק בזה, סיפר שנפגש עם פוטין כשביקר ברוסיה, והכריע בשיעורו שאף שבידו 'להעלים' אנשים, אבל אינו עושה זאת על פי החוק, והיינו שאין לו בעצם כח חוקי להרוג, וכן יש מן הפוסקים הכותבים שכדי שיוכלו לברך על מלך צריך שילבש בגדי מלכות כדי שייחשב כמלך, ואילו פוטין 'היה לבוש חולצה כחולה כשדיבר איתי' ולכן אין לברך עליו ברכה זו.
איני זוכר האם הרב אמר שבירך עליו בלא שם ומלכות או שכלל לא בירך.
מקווה שהפרטים שכתבתי נכונים ולא טעיתי בהם, כי כאמור שמעתי השיעור לפני כמה שנים.
אם אני לא טועה אביו מרן הרב עובדיה אמר לברך על אובמה, בגלל יכולת החנינה שלו, וכ"ש הכא.
מדוע אם כן לא עשה כאביו.
אך אולי בגלל שלא היה לבוש בבגדי מלכות כנראה צירף זאת לסב"ל עליו הוא מקפיד.
עכ"פ אין ראיה לדעתו באופן הרגיל.

חזו"ע ברכות עמ' תיב - נשיא מדינה כשהוא מופיע בבגדי השרד יש לברך עליו ברכת המלך, ובלבד שיש בידו לתת חנינה על מי שנגזר עליו משפט מוות. וכל שכן נשיא של ארצות הברית שבידו להכריז מלחמה על מדינה אויבת פשוט שמברכים עליו. ע"כ בהלכה.

ובהערה הביא דברי הפוסקים שצריך שיוכל להרוג במשפט (או שיוכל לחון וכו') וביניהם הר"א אב בית דין שהביאו לעיל. וסיים, ומיהו כל זה בנשיא המופיע בבגדי מלכות והעם רואים את גדולתו ואת תפארתו, אבל אם הוא לבוש בגים אזרחיים כאחד העם לא עדיף ממלך כזה שביארנו לעיל, שאין לברך עליו ברכת המלכים.ע"כ.

מה שנותר לברר א"כ איזה בגדי שרד הוא ראה בנשיא ארה"ב שהורה לברך עליו? (יש לו איזה בגדים נוספים חוץ מחליפה ועניבה?) 

העם רואה את גדלותו ואת תפארתו בעצם הפמליה המכובדת שמלווה את הנשיא. מלבד אנשי האבטחה [שספק אם נחשב לפמליה ודרך כבוד] מצטרפים עליו יועצים, משרתים, שף, רופא, ושאר עושי דברו. וזה ייחודי בעיקר לארצות הברית על פני שאר המדינות


חזק
הודעות: 189
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי חזק » 22 ינואר 2020, 22:06

אאבבגג כתב:
22 ינואר 2020, 00:52
חזק כתב:
22 ינואר 2020, 00:20
אח שלך כתב:
22 ינואר 2020, 00:12

ודאי שכן.
כל מלכי ארץ בכל הדורות היו טיפוסים אפלים ושתלטנים כידוע לכל מי שקצת מציץ בהיסטוריה.
אלא שפעם זה היה כביכול תיאור מלבב על עושר כבוד מלכותו ויקר תפארת גדולתו וכו'.
והיום היינו מגדירים אותם כמאפיונרים פשוטים וגסים שתופסים נשים נשואות ומחזיקים אותם בכלובים ואח"כ זורקים עד הקריזה הבאה, וחוגגים חצי שנה ברצף במשתאות טירוף, והורגים את המלכה לעין כל מתוך שכרות, ומחסלים עמים בעד כסף, וכל שניה שקועים בפרנויה וחרדות מהפיכה וחיסול פתאומי ע"י שר כזה או אחר ממקורביו. 

ההגדרה בפוסקים והובא להלכה במ"ב היא כזו:
כל שליט בפרובינציה קטנה ונדחת שיש לו הכח לחסל אנשים המסתובבים באחוזתו = ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם.
את כל מעשי טירוף ההרג שהיה עושה השליט אז, הוא מכח סמכות חוקית שהוענקה לו באותם זמנים. ומה שהחוקים אז היו מעוותים, אינה סיבה לזמנינו ששליט שיפעל בטירוף נגד חוקים שמגבילים אותו, שייחשב כמלך ושליט. משום שכל סמכות המנהיג והשליט הוא מכח העם ומחוקקיו, ובזמנינו שהחוק פוסל זאת, הרי מנהיג שבכל זאת יעשה כרצונו, זהו על דעת עצמו ואינו קשור לדין מלוכה

ניתוח מעניין מאוד
אוסיף משלי לעניין, שלמרות שרשמית וחוקית כביכול אין לפוטין את היכולת הזו, אבל כמדומני שחלק מהצורה של שלטונו והלגיטימיות שלו בעיני העם הרוסי היא שהרשמי והחוק הם יותר בגדר המלצה
בתכל'ס רוב ההוראות גם ברוסיה נקבעים על פי החוקה. מה שוולדמיר פוטין מעלים פה ושם אנשים ומקבל אי פה אי שם לגיטימציה בעיני קלי דעת, לא הופך את זה לליגטימי וסמכות שלטונית


חזק
הודעות: 189
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי חזק » 22 ינואר 2020, 22:08

שמעיה כתב:
22 ינואר 2020, 10:19
אח שלך כתב:
22 ינואר 2020, 00:12
חזק כתב:
21 ינואר 2020, 23:58

פוטין מכח הטירוף ולא מצד שררה או מלכות. וכי כל בריון אלים ומטורף שאין כוחו אלא בכוחו.. נברך עליו ברכת מלכים?


סליחה. ראיתי עכשיו שכבר הקדימני אברהם העברי
ודאי שכן.
כל מלכי ארץ בכל הדורות היו טיפוסים אפלים ושתלטנים כידוע לכל מי שקצת מציץ בהיסטוריה.
אלא שפעם זה היה כביכול תיאור מלבב על עושר כבוד מלכותו ויקר תפארת גדולתו וכו'.
והיום היינו מגדירים אותם כמאפיונרים פשוטים וגסים כמו למשל אחשורוש שעולה לשלטון בדרכים מכוערות ותופס בלי סוף נשים נשואות ומחזיק אותן בכלובים ואח"כ זורק עד הקריזה הבאה, וחוגג חצי שנה ברצף במשתאות טירוף, והורג את המלכה לעין כל מתוך שכרות, ומחסל עם שלם בעד כסף, וכל שניה שקוע בפרנויה וחרדות מהפיכה וחיסול פתאומי ע"י שר כזה או אחר ממקורביו.
והוא אפילו לא מתבייש שיכתבו את כל זה בפרוטרוט (בלשון מכבדת אמנם) במגילה הרשמית שיוצאת מבית מלכותו על מנת שיקראו בה לדורות. 

ההגדרה בפוסקים והובא להלכה במ"ב היא כזו:
כל שליט בפרובינציה קטנה ונדחת שיש לו הכח לחסל אנשים המסתובבים באחוזתו = ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם.
זה צריך להיות כוח רשמי וחוקי. וזה ההבדל בין אחשוורוש ולבין פוטין.
 
ממש כך כתבתי בהודעה הזו
viewtopic.php?f=8&t=8157#p109630


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 22 ינואר 2020, 22:16

הכהן כתב:
22 ינואר 2020, 10:13
תורה מה תהא עליה כתב:
13 ינואר 2020, 21:34
בירושלמי ברכות כג :
"מצוה לראות גדולי המלכות לכשתבוא מלכות בית דוד יהא יודע להפריש בין מלכות למלכות"
אולי משמע 'גדולי מלכות' ולאו דווקא מלך השולט יחיד ותקיף.


אבל בפוסקים כתבו שצריך שיהיה בידו להמית ולהחיות.
מקורם מהראב"ד (מנרבונה, בעל ספר האשכול) נמצא באורחות חיים "כללו של דבר, כל מי שהוא חשוב בשולטנותו כמלך, ודן והורג במשפט, ואין מי שמשנה על דבריו מהן ללאו ומלאו להן, כמלך הוא, ומברך עליו שחלק מכבודו ושנתן מכבודו".
אמנם מרן הגאון ר' עובדיה יוסף זצ"ל טען שבידי נשיא ארה"ב נמצא הסמכות לתת חנינה לגזר דין מוות, א"כ סמכות דיני נפשות מסורה בידו.

איני בקיא לגמרי בפרטים, אבל הנשיא פוטין מחזיק בידיו כח שלא היה כמעט לשום מנהיג בעולם.
הברנש הזה יכול לעשות מה שעולה לו בראש. להמית ולהחיות. כך נלע"ד.

אולי יש לחלק בין המצוה להשתדל לחיוב הברכה?
 
@תורה מה תהא עליה מפני מה הרחקת עד הירושלמי. הבבלי ברכות נח. בברכות הראיה כותב דומה. ובכלל יש הבדל בין המצווה לראותו שיש ענין לטרוח ובין הברכה וכמבואר בדברי המהרש"א שם

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 23 ינואר 2020, 01:20

יהושע כתב:
22 ינואר 2020, 20:16
מכון קול יוסף כתב:
22 ינואר 2020, 18:58
יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 18:42
אז איך הרגו את אייכמן?
נו באמת, אתה מתכוון ברצינות? כמובן שזו הייתה חריגה חד פעמית. אבל באופן כללי אין סמכות לשופט לגזור דין מוות על שום אדם.
אבל חוץ מזה, זה שמי שיכול לחון מעונש מוות נחשב למלך זה מסתבר, וזה מדברי הפוסקים ולא מסברת הכרס.
דברים תמוהים, א. צריך כוח להמית לא רק לפטר ממיתה. 

ב. מלך זה שהשליטה שלו עד כדי להמית, אבל מי שאין לו שום שליטה רק יכול לפטור ממיתה הלזה מלך ייחשב? לא מסתבר כלל
 
מסתבר או לא מסתבר, אתה אומר דברים מסברת הכרס, והנ"ל אלו דברים של כמה וכמה פוסקים. תעיין קצת לפני שאתה אומר מה נכון ומה לא נכון.
יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 19:12
אני לא חושב בכלל שבמי שנבחר באופן דמוקרטי שייך כל הנידון גם אם בסמכותו להרוג. הסמכות להרוג היא של השלטון, ובמקרה עכשיו הוא הנבחר. עוד שנה הוא יתחלף.
יש מן הפוסקים שסוברים כן, ויש שלא. ראה חזו"ע דלעיל.


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 342
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יהודי רציני » 23 ינואר 2020, 02:23

רק לציין שהגמרא הנ"ל (ברכות יט:) גבי מדלגין היינו על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי' לקראת מלכי עכו''ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו''ם, הופיעה באופן אקטואלי ומענין מאוד היום בדף היומי...


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 23 ינואר 2020, 15:44

יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 21:29
נדיב לב כתב:
22 ינואר 2020, 20:49
בעקבות האשכול עלה לי ספק, האם ברכת המלכים מברכים דווקא כשרואים פני המלך במוחש, או גם כשרואה דרך מסך* אפשר לברך. שהרי ברכת המלכים היא בכלל ברכות הראיה כמבואר בגמרא ברכות נח עמוד א, והיכן מצינו דראיה מסוג זה אינה בכלל ראיה. ואולי אפשר להביא ראיה מהגמרא שם כה: בדין ערוה בעששית לענין ק"ש, וקיי"ל כרבא שאסור לקרות ק"ש כנגדה, ובגמרא התפרש הטעם משום 'ולא יראה בך ערות דבר', הרי שחשובה ראיה דרך זכוכית כראיה לכל דבר. כמובן שיש לחלק בין ראיית גוף הדבר דרך מחיצת זכוכית ובין ראייה דרך השתקפות בעלמא. ומכל מקום מסתבר לי שאם רואה המלך דרך מחיצה זכוכית אין מעכב ממנו לברך. ויבואו הת"ח וישיבו תשובה ברורה

*לדוגמא מצלמת אבטחה און-ליין
לא הבנתי את השאלה 'היכן מצינו שאינה ראיה', היכן מצינו שהיא כן ראיה, הרי הוא רואה משהו אחר?
 

כתבתי לחלק בין ראיה דרך זכוכית שבכה"ג לדעתי על סמך הראיה מהגמ' ברכות כה: שהזכרתי [ושמעתי היום מכמה ת"ח שזו ראיה שהשתמשו בה האחרונים לכמה דינים] צריך לברך, ובין השתקפות פניו במסך און ליין. ומ"מ הספק הוא מצד שברכות הראיה עניים הוא התפעלות ורגש האדם, ומשום כך יש מקום להסתפק גם בגוונא שצופה במלך בשידור חי [מצלמת אבטחה] בשונה מעדות שצריך לראות את החפצא ממש.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יואל נהרי » 23 ינואר 2020, 15:54

בערוה בעששית סוכ"ס הוא רואה את הדבר עצמו, אף שדרך זכוכית, [זה לא שונה מראיה עם משקפיים], אבל מה שהוא רואה זה הערוה עצמה, כי הזכוכית לא מפריעה כלל לראיית הדבר עצמו, וכנאמר בגמ' והא קמתחזיא. [זה רק גורם להקרא 'מכוסה' לענין צואה], אבל במסך, הוא לא רואה את הדבר עצמו, שנמצא בכלל במקום אחר. ראיה במצלמת אבטחה איננה שונה מראיה בשידור במקום אחר בעולם. וכי זו ראיה היא ? כמדומה שהדברים ברורים.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 23 ינואר 2020, 16:01

יואל נהרי כתב:
23 ינואר 2020, 15:54
בערוה בעששית סוכ"ס הוא רואה את הדבר עצמו, אף שדרך זכוכית, [זה לא שונה מראיה עם משקפיים], אבל מה שהוא רואה זה הערוה עצמה, וכנאמר בגמ' והא קמתחזיא. [זה רק נקרא 'מכוסה' לענין צואה], אבל במסך, הוא לא רואה את הדבר עצמו, שנמצא בכלל במקום אחר. ראיה במצלמת אבטחה איננה שונה מראיה בשידור במקום אחר בעולם. וכי זו ראיה היא ? כמדומה שהדברים ברורים.
שוב פעם. כתבתי חילוק זה בהודעה הראשונה מומלץ לעבור שוב. וכעת הרחבתי להסביר, שמכל מקום יש לדון מצד תכלית ברכות הראיה, להודות להקב"ה על רגש ההתפעלות כמו בכל הנאה שיהודי מודה, ולכן גם כשרואה דרך מסך אף שאינו רואה את החפצא ממש, אבל סיבת הברכה עומדת וקיימת. וכמובן שזה חידוש וכמו שכתבתי.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יואל נהרי » 23 ינואר 2020, 16:03

אז אולי נברך גם כשרואים הסרטה ישנה שגורמת להתפעלות, ולמה דוקא בשידור חי? ואולי אפילו תמונה?


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי הכהן » 23 ינואר 2020, 16:04

והרי רב ששת ברך על 'ראיית' המלך בלי לראותו, שמא היה יכול להעיד?!


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 23 ינואר 2020, 16:15

יואל נהרי כתב:
23 ינואר 2020, 16:03
אז אולי נברך גם כשרואים הסרטה ישנה שגורמת להתפעלות, ולמה דוקא בשידור חי? ואולי אפילו תמונה?
חושבני שאפשר לקבל שדרגת ההתפעלות שונה!


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי נדיב לב » 23 ינואר 2020, 16:43

הכהן כתב:
23 ינואר 2020, 16:04
והרי רב ששת ברך על 'ראיית' המלך בלי לראותו, שמא היה יכול להעיד?!

לגבי ראיית עדות, מצאתי כעת מביאים שזו מחלוקת אחרונים ותלוי בפירוש הגמ' ר"ה כד. בבאו עדים והעידו על ראיית הלבנה בעששית, דאין מקבלים עדותם. השבות יעקב סימן קכו כתב לחלק בין סוגיא זו לסוגיא בברכות כה: הנזכרת לעיל, בגמ' ר"ה מיירי כשראו השתקפות הלבנה בעששית, משא"כ בסוגיא ברכות שראו באופן ישיר דרך העששית [לא השתקפות] ומביא מש"כ בשו"ת דבר שמואל לפרש גם בסוגיא דר"ה דמיירי בראייה דרך העששית באופן ישיר, ולדבריו צריך ליישב בסתירת הסוגיות דשונה עדות קידוש החודש שהחמירו בה. ובשו"ת הלכות קטנות חלק ב סימן פב כתב בראיית עדות ע"י השתקפות דלא הוי עדות ובשו"ת צפנח פענח סימן יג הביא ראיה דלא הוי עדות מהגמ' חולין י: והירושלמי מסכת נדה סופ"ב


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 735
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 377 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי תיובתא » 23 ינואר 2020, 20:00

בעניין ראיה באופנים שונים ראו גם כאן:
viewtopic.php?f=8&t=7091&p=91578&hilit= ... %9D#p91578


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1625
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יהושע » 25 ינואר 2020, 22:25

מכון קול יוסף כתב:
23 ינואר 2020, 01:20
יהושע כתב:
22 ינואר 2020, 20:16
מכון קול יוסף כתב:
22 ינואר 2020, 18:58

נו באמת, אתה מתכוון ברצינות? כמובן שזו הייתה חריגה חד פעמית. אבל באופן כללי אין סמכות לשופט לגזור דין מוות על שום אדם.
אבל חוץ מזה, זה שמי שיכול לחון מעונש מוות נחשב למלך זה מסתבר, וזה מדברי הפוסקים ולא מסברת הכרס.
דברים תמוהים, א. צריך כוח להמית לא רק לפטר ממיתה. 

ב. מלך זה שהשליטה שלו עד כדי להמית, אבל מי שאין לו שום שליטה רק יכול לפטור ממיתה הלזה מלך ייחשב? לא מסתבר כלל

מסתבר או לא מסתבר, אתה אומר דברים מסברת הכרס, והנ"ל אלו דברים של כמה וכמה פוסקים. תעיין קצת לפני שאתה אומר מה נכון ומה לא נכון.
יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 19:12
אני לא חושב בכלל שבמי שנבחר באופן דמוקרטי שייך כל הנידון גם אם בסמכותו להרוג. הסמכות להרוג היא של השלטון, ובמקרה עכשיו הוא הנבחר. עוד שנה הוא יתחלף.
יש מן הפוסקים שסוברים כן, ויש שלא. ראה חזו"ע דלעיל.

אתה יכול להביא מקור שמי שיש לו כח לפטור ממיתה מלך יחשב? 

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 25 ינואר 2020, 23:32

יהושע כתב:
25 ינואר 2020, 22:25
מכון קול יוסף כתב:
23 ינואר 2020, 01:20
יהושע כתב:
22 ינואר 2020, 20:16

דברים תמוהים, א. צריך כוח להמית לא רק לפטר ממיתה. 

ב. מלך זה שהשליטה שלו עד כדי להמית, אבל מי שאין לו שום שליטה רק יכול לפטור ממיתה הלזה מלך ייחשב? לא מסתבר כלל

מסתבר או לא מסתבר, אתה אומר דברים מסברת הכרס, והנ"ל אלו דברים של כמה וכמה פוסקים. תעיין קצת לפני שאתה אומר מה נכון ומה לא נכון.
יואל נהרי כתב:
22 ינואר 2020, 19:12
אני לא חושב בכלל שבמי שנבחר באופן דמוקרטי שייך כל הנידון גם אם בסמכותו להרוג. הסמכות להרוג היא של השלטון, ובמקרה עכשיו הוא הנבחר. עוד שנה הוא יתחלף.
יש מן הפוסקים שסוברים כן, ויש שלא. ראה חזו"ע דלעיל.

אתה יכול להביא מקור שמי שיש לו כח לפטור ממיתה מלך יחשב? 

הבאתי לעיל, חזו"ע ברכות עמ' תיב. ועי' בדברי הפוסקים שהביא שם.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1625
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יהושע » 25 ינואר 2020, 23:51

מכון קול יוסף כתב:
25 ינואר 2020, 23:32
יהושע כתב:
25 ינואר 2020, 22:25
מכון קול יוסף כתב:
23 ינואר 2020, 01:20

מסתבר או לא מסתבר, אתה אומר דברים מסברת הכרס, והנ"ל אלו דברים של כמה וכמה פוסקים. תעיין קצת לפני שאתה אומר מה נכון ומה לא נכון.

יש מן הפוסקים שסוברים כן, ויש שלא. ראה חזו"ע דלעיל.

אתה יכול להביא מקור שמי שיש לו כח לפטור ממיתה מלך יחשב? 

הבאתי לעיל, חזו"ע ברכות עמ' תיב. ועי' בדברי הפוסקים שהביא שם.
הפוסקים שהביא הוא שבידו להמית לא לפטור מלהמית
 

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 26 ינואר 2020, 14:46

יהושע כתב:
25 ינואר 2020, 23:51
הפוסקים שהביא הוא שבידו להמית לא לפטור מלהמית
הוא לא מציין מאיזה פוסקים זה משמע, אבל תראה לדוג' את ספר האשכול (ר"א אב"ד) שהביא שכותב ש: מלך שהורג במשפט... ואין מי שימחה בידו מהן ללאו "ומלאו להן". הוא נחשב מלך. ע"כ. א"כ גם כאן כשחונן אותו ואומר 'לאו' ואין מי שיכול לערער אחריו, נחשב מלך. וגם בדברי הרדב"ז שאחריו נאמר שהפחה הראשי יכול לשנות 'מהן ללאו' ומלאו להן ולכן הוא השולט. מתבאר כאמור. ואח"כ כתב הרב את הסברא שכיון שסמכות הפטירה ממות נתונה בידו נמצא שיש לו כוח של דיני נפשות. והרי שמה שכתבתי לך 'ועי' בדברי הפוסקים שהביא שם' מבואר אל נכון. וזה מצוי לפעמים בדברי הגר"ע ז"ל שלא כותב מקור לסברא ואחרי הדרישה נמצא שזה נרמז או יוצא מדבריהם.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1625
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי יהושע » 26 ינואר 2020, 17:53

מכון קול יוסף כתב:
26 ינואר 2020, 14:46
יהושע כתב:
25 ינואר 2020, 23:51
הפוסקים שהביא הוא שבידו להמית לא לפטור מלהמית
הוא לא מציין מאיזה פוסקים זה משמע, אבל תראה לדוג' את ספר האשכול (ר"א אב"ד) שהביא שכותב ש: מלך שהורג במשפט... ואין מי שימחה בידו מהן ללאו "ומלאו להן". הוא נחשב מלך. ע"כ. א"כ גם כאן כשחונן אותו ואומר 'לאו' ואין מי שיכול לערער אחריו, נחשב מלך. וגם בדברי הרדב"ז שאחריו נאמר שהפחה הראשי יכול לשנות 'מהן ללאו' ומלאו להן ולכן הוא השולט. מתבאר כאמור. ואח"כ כתב הרב את הסברא שכיון שסמכות הפטירה ממות נתונה בידו נמצא שיש לו כוח של דיני נפשות. והרי שמה שכתבתי לך 'ועי' בדברי הפוסקים שהביא שם' מבואר אל נכון. וזה מצוי לפעמים בדברי הגר"ע ז"ל שלא כותב מקור לסברא ואחרי הדרישה נמצא שזה נרמז או יוצא מדבריהם.
לדמות יכולת להמית ולפטור מלהמית ללפטור לבד לא דמי אלא כי אוכלא לדנא
 


דרורי
משתמש ותיק
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי דרורי » 26 ינואר 2020, 18:24

מכון קול יוסף כתב:
26 ינואר 2020, 14:46
יהושע כתב:
25 ינואר 2020, 23:51
הפוסקים שהביא הוא שבידו להמית לא לפטור מלהמית
הוא לא מציין מאיזה פוסקים זה משמע, אבל תראה לדוג' את ספר האשכול (ר"א אב"ד) שהביא שכותב ש: מלך שהורג במשפט... ואין מי שימחה בידו מהן ללאו "ומלאו להן". הוא נחשב מלך. ע"כ. א"כ גם כאן כשחונן אותו ואומר 'לאו' ואין מי שיכול לערער אחריו, נחשב מלך. וגם בדברי הרדב"ז שאחריו נאמר שהפחה הראשי יכול לשנות 'מהן ללאו' ומלאו להן ולכן הוא השולט. מתבאר כאמור. ואח"כ כתב הרב את הסברא שכיון שסמכות הפטירה ממות נתונה בידו נמצא שיש לו כוח של דיני נפשות. והרי שמה שכתבתי לך 'ועי' בדברי הפוסקים שהביא שם' מבואר אל נכון. וזה מצוי לפעמים בדברי הגר"ע ז"ל שלא כותב מקור לסברא ואחרי הדרישה נמצא שזה נרמז או יוצא מדבריהם.

דחוק מאד. זו לא הפשטות בדברי האשכול כמוכרח מדבריו ברישא

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם צריך לברך ברכת המלכים על פוטין נשיא רוסיה?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 27 ינואר 2020, 01:03

יהושע כתב:
26 ינואר 2020, 17:53
לדמות יכולת להמית ולפטור מלהמית ללפטור לבד לא דמי אלא כי אוכלא לדנא
עניין של סברא. אני מבין שזה היינו הך, כי אם חייו של האדם תלויים בו בלבד, מה לי לחייב מה לי לפטור.
דרורי כתב:
26 ינואר 2020, 18:24
דחוק מאד. זו לא הפשטות בדברי האשכול כמוכרח מדבריו ברישא
זו לא הפשטות אלא היוצא מדבריו. אני לא מבין מה קשה לך בזה, אבל אם אתה מבין אחרת, זכותך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים