פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
-
פותח הנושא - הודעות: 525
- הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
- נתן תודה: 236 פעמים
- קיבל תודה: 112 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
רקע:
מקובל בעיקר שני דרכים לעשיית שי"ן של תפילין של ראש בלי חשש חק תוכות.
1. למשוך ע"י מברג, מתוך זהירות שהמברג רק יתפוס בליטת השי"ן ולא יעשה שקעים מסביבו שאז זה חק תוכות.
2. שיטה חדשה יותר: למשוך על ידי מחטים את השי"ן טיפין טיפין.
(הערה טכנית אולי מיותרת:
בשתי הצורות הנ"ל - בעצם שי"ן זה כבר נעשה מקודם ע"י חק תוכות בדפוס ובכוונה ביטלו צורתו ולכן שייך למשוך שוב בלי לקרוע וכעת זה יהיה כדין בלי חק תוכות)
וכעת ברשותכם אתמה תמיהה גדולה ועצומה.
בשלמא אם "חק תוכות" היה סתם גזרת הכתוב לא לחקוק - ניחא.
אבל הרי באמת אין שום פסוק שרואה בחקיקה כאוייב...
אלא כל דין זה מתחיל מכך שנצטוינו לכתוב, "וכתבתם" "וכתב לה" "ועתה כתבו" וכו'.
וכיון שברור ש'לכתוב' זה בודאי דוקא כדרך כתיבה כי התורה דיברה באופן הנורמלי ולא בשינוי וכו', אז לכן לחקוק זה פסול רק בגלל שזה לא כדרך כתיבה ולחקוק "חק ירכות" כשר לכתחילה כי זה כן דרך כתיבה.
אז איך זה שהיום עושים את השי"ן באופן הכי משונה?
ראיתם פעם מישהו שככה כותב/חוקק אותיות?
ותדע שהרי כשהיו תפילין מבהמה דקה לא הוצרכו לזה ועשו חק יריכות נורמלי (כמו בציץ) מהצד השני בקלות ובפשיטות.
אז מי יימר שמהיום התורה של תפילין ניתנה דוקא על מנת לעשות קונצים שכאלו?
וכי ככה כותבים? הרי זהו הכי הכי שלא כדרך כתיבה!
נ. ב. בירושלמי יש גם "וכתב ולא השופך, ולא הזורק" כי הרעיון הוא לכתוב בלי קונצים.
מקובל בעיקר שני דרכים לעשיית שי"ן של תפילין של ראש בלי חשש חק תוכות.
1. למשוך ע"י מברג, מתוך זהירות שהמברג רק יתפוס בליטת השי"ן ולא יעשה שקעים מסביבו שאז זה חק תוכות.
2. שיטה חדשה יותר: למשוך על ידי מחטים את השי"ן טיפין טיפין.
(הערה טכנית אולי מיותרת:
בשתי הצורות הנ"ל - בעצם שי"ן זה כבר נעשה מקודם ע"י חק תוכות בדפוס ובכוונה ביטלו צורתו ולכן שייך למשוך שוב בלי לקרוע וכעת זה יהיה כדין בלי חק תוכות)
וכעת ברשותכם אתמה תמיהה גדולה ועצומה.
בשלמא אם "חק תוכות" היה סתם גזרת הכתוב לא לחקוק - ניחא.
אבל הרי באמת אין שום פסוק שרואה בחקיקה כאוייב...
אלא כל דין זה מתחיל מכך שנצטוינו לכתוב, "וכתבתם" "וכתב לה" "ועתה כתבו" וכו'.
וכיון שברור ש'לכתוב' זה בודאי דוקא כדרך כתיבה כי התורה דיברה באופן הנורמלי ולא בשינוי וכו', אז לכן לחקוק זה פסול רק בגלל שזה לא כדרך כתיבה ולחקוק "חק ירכות" כשר לכתחילה כי זה כן דרך כתיבה.
אז איך זה שהיום עושים את השי"ן באופן הכי משונה?
ראיתם פעם מישהו שככה כותב/חוקק אותיות?
ותדע שהרי כשהיו תפילין מבהמה דקה לא הוצרכו לזה ועשו חק יריכות נורמלי (כמו בציץ) מהצד השני בקלות ובפשיטות.
אז מי יימר שמהיום התורה של תפילין ניתנה דוקא על מנת לעשות קונצים שכאלו?
וכי ככה כותבים? הרי זהו הכי הכי שלא כדרך כתיבה!
נ. ב. בירושלמי יש גם "וכתב ולא השופך, ולא הזורק" כי הרעיון הוא לכתוב בלי קונצים.
-
פותח הנושא - הודעות: 525
- הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
- נתן תודה: 236 פעמים
- קיבל תודה: 112 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
מכח הירושלמי הזה שלל הגריש"א על הסף את הרעיון של הדפסת ספרי תורה בשיטת דפוס משי אף שהיה אמור להיות הכל ע"י כח גברא.
-
- הודעות: 720
- הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
- נתן תודה: 737 פעמים
- קיבל תודה: 366 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
האיסור של חק תוכות אינו נובע ממה שאינו דרך כתיבה, אלא ממה שאינך מתעסק באות עצמה, וכתיבה היא באות עצמה. ממילא שתי האפשרויות שציינת עומדות בקריטוריון הנ"ל והן כשרות.
(דברי הגרי"ש שציינת צ"ע לדעתי. לולי דמסתפינא הו"א שדחאם בקנה, וטעמו האמיתי היה כדי לא לשנות מהמקובל)
(דברי הגרי"ש שציינת צ"ע לדעתי. לולי דמסתפינא הו"א שדחאם בקנה, וטעמו האמיתי היה כדי לא לשנות מהמקובל)
-
- הודעות: 241
- הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
- נתן תודה: 256 פעמים
- קיבל תודה: 223 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
חזק וברוך כתב: ↑19 ינואר 2020, 01:42האיסור של חק תוכות אינו נובע ממה שאינו דרך כתיבה, אלא ממה שאינך מתעסק באות עצמה, וכתיבה היא באות עצמה. ממילא שתי האפשרויות שציינת עומדות בקריטוריון הנ"ל והן כשרות.
(דברי הגרי"ש שציינת צ"ע לדעתי. לולי דמסתפינא הו"א שדחאם בקנה, וטעמו האמיתי היה כדי לא לשנות מהמקובל)
למה לחדש שדחאם בקנה כשפשטות הירושלמי שפסול?
-
- הודעות: 720
- הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
- נתן תודה: 737 פעמים
- קיבל תודה: 366 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
הירושלמי מדבר בשפיכה, בדפוס משי מעבירים את הדיו על הקלף.בן המתחטא כתב: ↑19 ינואר 2020, 03:13חזק וברוך כתב: ↑19 ינואר 2020, 01:42האיסור של חק תוכות אינו נובע ממה שאינו דרך כתיבה, אלא ממה שאינך מתעסק באות עצמה, וכתיבה היא באות עצמה. ממילא שתי האפשרויות שציינת עומדות בקריטוריון הנ"ל והן כשרות.
(דברי הגרי"ש שציינת צ"ע לדעתי. לולי דמסתפינא הו"א שדחאם בקנה, וטעמו האמיתי היה כדי לא לשנות מהמקובל)
למה לחדש שדחאם בקנה כשפשטות הירושלמי שפסול?
אמנם חוזרני בי בדעת הגרי"ש, ראיתי בלשכת הקודש ח"א עמ' עג שהביא עדות בשמו שאכן חשש מן הדין שזה בכלל הירושלמי. ואמנם במכתבו דקדק וכתב 'ויש לדון שזה בגדר המבואר בירושלמי'.
-
פותח הנושא - הודעות: 525
- הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
- נתן תודה: 236 פעמים
- קיבל תודה: 112 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פלא עצום! האם שינויים משונים בשי"ן של התפילין הם אלו שיצילו מ"חק תוכות" ??? לכאורה בדיוק להיפך!
עיינתי שוב לאור הערתך הנבונה. ואכן אני מודה שזו הפשטות.
אבל ברשב"א שבת קד משמע ש"חק תוכות" זה ענין של דרך כתיבה שאל"כ אין לדבריו מובן לכאורה.
וכן כתב כהרשב"א גם בחידושי הר"ן שם.
ואם כשתעיין שם תתפלא עליו מאוד - אז תעיין בריטב"א ותשמח שכבר קדמך בטענת 'מה הקשר?'.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 53 תגובות
- 676 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלמה שיר
08 אוגוסט 2020, 23:49
-
-
"קבלה לעתיד", פלא עצום נוכח המציאות הנפוצה בימינו.
על ידי מתאהב על ידך » 30 ספטמבר 2020, 01:54 » ב אלול, ימים נוראים - 5 תגובות
- 115 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתאהב על ידך
01 אוקטובר 2020, 02:16
-
-
- 1 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
07 פברואר 2020, 00:27
-
- 59 תגובות
- 2632 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליעזר ג
19 אוקטובר 2020, 17:41
-
-
חידוש עצום. שיר השירים בתשעה באב!!!
על ידי א. ל. חנן » 29 יולי 2020, 17:58 » ב ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב - 9 תגובות
- 226 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי א. ל. חנן
30 יולי 2020, 17:11
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים