רקע:
מקובל בעיקר שני דרכים לעשיית שי"ן של תפילין של ראש בלי חשש חק תוכות.
1. למשוך ע"י מברג, מתוך זהירות שהמברג רק יתפוס בליטת השי"ן ולא יעשה שקעים מסביבו שאז זה חק תוכות.
2. שיטה חדשה יותר: למשוך על ידי מחטים את השי"ן טיפין טיפין.
(הערה טכנית אולי מיותרת:
בשתי הצורות הנ"ל - בעצם שי"ן זה כבר נעשה מקודם ע"י חק תוכות בדפוס ובכוונה ביטלו צורתו ולכן שייך למשוך שוב בלי לקרוע וכעת זה יהיה כדין בלי חק תוכות)
וכעת ברשותכם אתמה תמיהה גדולה ועצומה.
בשלמא אם "חק תוכות" היה סתם גזרת הכתוב לא לחקוק - ניחא.
אבל הרי באמת אין שום פסוק שרואה בחקיקה כאוייב...
אלא כל דין זה מתחיל מכך שנצטוינו לכתוב, "וכתבתם" "וכתב לה" "ועתה כתבו" וכו'.
וכיון שברור ש'לכתוב' זה בודאי דוקא כדרך כתיבה כי התורה דיברה באופן הנורמלי ולא בשינוי וכו', אז לכן לחקוק זה פסול רק בגלל שזה לא כדרך כתיבה ולחקוק "חק ירכות" כשר לכתחילה כי זה כן דרך כתיבה.
אז איך זה שהיום עושים את השי"ן באופן הכי משונה?
ראיתם פעם מישהו שככה כותב/חוקק אותיות?
ותדע שהרי כשהיו תפילין מבהמה דקה לא הוצרכו לזה ועשו חק יריכות נורמלי (כמו בציץ) מהצד השני בקלות ובפשיטות.
אז מי יימר שמהיום התורה של תפילין ניתנה דוקא על מנת לעשות קונצים שכאלו?
וכי ככה כותבים? הרי זהו הכי הכי שלא כדרך כתיבה!
נ. ב. בירושלמי יש גם "וכתב ולא השופך, ולא הזורק" כי הרעיון הוא לכתוב בלי קונצים.
מקובל בעיקר שני דרכים לעשיית שי"ן של תפילין של ראש בלי חשש חק תוכות.
1. למשוך ע"י מברג, מתוך זהירות שהמברג רק יתפוס בליטת השי"ן ולא יעשה שקעים מסביבו שאז זה חק תוכות.
2. שיטה חדשה יותר: למשוך על ידי מחטים את השי"ן טיפין טיפין.
(הערה טכנית אולי מיותרת:
בשתי הצורות הנ"ל - בעצם שי"ן זה כבר נעשה מקודם ע"י חק תוכות בדפוס ובכוונה ביטלו צורתו ולכן שייך למשוך שוב בלי לקרוע וכעת זה יהיה כדין בלי חק תוכות)
וכעת ברשותכם אתמה תמיהה גדולה ועצומה.
בשלמא אם "חק תוכות" היה סתם גזרת הכתוב לא לחקוק - ניחא.
אבל הרי באמת אין שום פסוק שרואה בחקיקה כאוייב...
אלא כל דין זה מתחיל מכך שנצטוינו לכתוב, "וכתבתם" "וכתב לה" "ועתה כתבו" וכו'.
וכיון שברור ש'לכתוב' זה בודאי דוקא כדרך כתיבה כי התורה דיברה באופן הנורמלי ולא בשינוי וכו', אז לכן לחקוק זה פסול רק בגלל שזה לא כדרך כתיבה ולחקוק "חק ירכות" כשר לכתחילה כי זה כן דרך כתיבה.
אז איך זה שהיום עושים את השי"ן באופן הכי משונה?
ראיתם פעם מישהו שככה כותב/חוקק אותיות?
ותדע שהרי כשהיו תפילין מבהמה דקה לא הוצרכו לזה ועשו חק יריכות נורמלי (כמו בציץ) מהצד השני בקלות ובפשיטות.
אז מי יימר שמהיום התורה של תפילין ניתנה דוקא על מנת לעשות קונצים שכאלו?
וכי ככה כותבים? הרי זהו הכי הכי שלא כדרך כתיבה!
נ. ב. בירושלמי יש גם "וכתב ולא השופך, ולא הזורק" כי הרעיון הוא לכתוב בלי קונצים.