דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. דוגמאות...

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
מתאהב על ידך
הודעות: 896
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 235 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. דוגמאות...

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 06 פברואר 2020, 01:25

אם אני לא טועה - המשפט "דעת בעלי בתים היפך דעת תורה" הוזכר בפוסקים לראשונה כהסבר/המחשה לאותו הדין הידוע שעל שורך המזיק אתה חייב ואילו על בנך שהזיק אתה פטור. ואילו היו שואלים סתם אינשי היו מחייבים קודם כל על ילדך שהזיק ואח"כ אולי אולי גם על שורך. 

הדוגמא שהוסיף החזו"א להמחשת הענין היא מהמג"א (כמדומה) שכ' שהמבקע עצים (בתלוש) בשבת אינו אסור אלא רק משום עובדין דחול בלבד. 


והנה היום חשבתי עוד דוגמא נאה לזה:
אם נשאל כל אחד ואחת - האם יותר חמור לדבר בשבת על המחשבות והתכניות בענינים כלכליים, או לספור כסף ממש בידים. 
ברור שיזדעזעו הרבה יותר מחטאו של הנוגע במוקצה. 

והנה האמת היא בדיוק להיפך שאמנם כסף הוא מוקצה ואיסורו דרבנן.
אבל לעומתו "ממצוא חפצך ודבר דבר" הוא מדברי קבלה!
וכידוע דברי קבלה תמיד זה יותר חמור מאיסור דרבנן. 

מוזמנים להוסיף דוגמאות כרצונכם. 
 


שמח בחור
הודעות: 379
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי שמח בחור » 06 פברואר 2020, 14:13

לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יהודי » 06 פברואר 2020, 14:25

שמעתי פעם בשם הגרח"ק שבמשנה באבות איזהו חכם ועשיר וכו' מבואר יסוד זה.


רוצה להתעלות
הודעות: 351
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 06 פברואר 2020, 14:50

שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)

יש לדון בזה, מחד גיסא רציחה היא מג' עברות חמורות  וחילול שבת לא.
[הדגשתי זאת רק משום שלא תאמר שזה רק משום "מאי חזית" אלא זה נקרא יותר חמור] וגוי שאונס יהודי או להרוג או לחלל שבת או שיהרגהו יחלל שבת ולא יהרוג, וצריך ליישב המקור שהבאת. 


שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי שניאור » 06 פברואר 2020, 19:21

רוצה להתעלות כתב:
06 פברואר 2020, 14:50
שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)

יש לדון בזה, מחד גיסא רציחה היא מג' עברות חמורות  וחילול שבת לא.
[הדגשתי זאת רק משום שלא תאמר שזה רק משום "מאי חזית" אלא זה נקרא יותר חמור] וגוי שאונס יהודי או להרוג או לחלל שבת או שיהרגהו יחלל שבת ולא יהרוג, וצריך ליישב המקור שהבאת. 
לא בטוח, כי לכאורה ההגדרה של ג' החמורות זה רק לענין שצריך למסור את הנפש עליהם, וברציחה הא דצריך למסור הנפש הוא מסברא ולא מצד החומרא שבדבר.
 


אליועיני
הודעות: 11
הצטרף: 03 נובמבר 2019, 12:20
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אליועיני » 06 פברואר 2020, 19:22

יהודי כתב:
06 פברואר 2020, 14:25
שמעתי פעם בשם הגרח"ק שבמשנה באבות איזהו חכם ועשיר וכו' מבואר יסוד זה.

אתה יכול לבאר?


בר נש
הודעות: 446
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי בר נש » 06 פברואר 2020, 20:00

כל התורה כולה. מי שלא לומד אותה לא יוכל לנחש מה דעתה.


יהודי
הודעות: 3663
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 784 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יהודי » 06 פברואר 2020, 21:01

אליועיני כתב:
06 פברואר 2020, 19:22
יהודי כתב:
06 פברואר 2020, 14:25
שמעתי פעם בשם הגרח"ק שבמשנה באבות איזהו חכם ועשיר וכו' מבואר יסוד זה.

אתה יכול לבאר?
בהחלט (אגב, שמעתי זאת מבנו שליט"א).
איזהו חכם? הלמד מכל אדם. העולם חושבים שחכם הוא מי שמלמד אחרים. והמשנה אומרת להיפך, מי שלומד מאחרים הוא החכם.
איזהו עשיר? השמח בחלקו. העולם חושבים שעשיר הוא בעל ממון רב, והמשנה אומרת להיפך, מי שמסתפק במה שיש לו הוא עשיר.
ואידך זיל גמור.


דער עמעס
הודעות: 83
הצטרף: 16 ינואר 2020, 10:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי דער עמעס » 07 פברואר 2020, 03:07

שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)
לפי דבריך מקלל או מכה אביו יותר חמור מההורגו שהוא רק בסייף.


איש ירושלם
הודעות: 167
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי איש ירושלם » 07 פברואר 2020, 11:45

הרבה חושבים שבכל נושא ועניין יש דין הליכה אחר רוב, ואפי' לדוגמא הרבה מאד אברכים חשובים, מו"צים וכד' מול הכרעת מיעוט גדולים כהחזו"א, הגרי"ז, וכיו"ב
או באופן שנחלקו רבנים שלא דנו יחד ולא שמעו מכלי ראשון, האחד טענות השני, במקרה הטוב, ובמקרה היותר גרוע לא יודעים כלל הסברות של שכנגדם,

ואילו בספר החינוך מצוה ע"ח כתב "ובחירת רוב לפי הדומה הוא בששני הכתות החולקות יודעות בחכמת התורה בשווה,
שאין לומר שכת חכמים מועטת לא תכריע כת בורים מרובה ואפילו כיוצא מצריים,"

ועוד עניין כתב מרן הגרח"ע גרודז'ינסקי זצוק"ל "כמדומה שהרוב הסכימו ע"ז אולם באשר לא התייעצנו יחד ולא שמענו את נימוקי המיעוט שלא הסכימו - בודאי אין לזה תוקף של רוב ע"פ ד"ת"


הקטן למאד
הודעות: 207
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי הקטן למאד » 07 פברואר 2020, 12:06

מתאהב על ידך כתב:
06 פברואר 2020, 01:25
אם אני לא טועה - המשפט "דעת בעלי בתים היפך דעת תורה" הוזכר בפוסקים לראשונה כהסבר/המחשה לאותו הדין הידוע שעל שורך המזיק אתה חייב ואילו על בנך שהזיק אתה פטור. ואילו היו שואלים סתם אינשי היו מחייבים קודם כל על ילדך שהזיק ואח"כ אולי אולי גם על שורך. 

הדוגמא שהוסיף החזו"א להמחשת הענין היא מהמג"א (כמדומה) שכ' שהמבקע עצים (בתלוש) בשבת אינו אסור אלא רק משום עובדין דחול בלבד. 


והנה היום חשבתי עוד דוגמא נאה לזה:
אם נשאל כל אחד ואחת - האם יותר חמור לדבר בשבת על המחשבות והתכניות בענינים כלכליים, או לספור כסף ממש בידים. 
ברור שיזדעזעו הרבה יותר מחטאו של הנוגע במוקצה. 

והנה האמת היא בדיוק להיפך שאמנם כסף הוא מוקצה ואיסורו דרבנן.
אבל לעומתו "ממצוא חפצך ודבר דבר" הוא מדברי קבלה!
וכידוע דברי קבלה תמיד זה יותר חמור מאיסור דרבנן. 

מוזמנים להוסיף דוגמאות כרצונכם. 


אדם שיספור כסף בידים מסתבר שגם יעבור על ממצוא חפצך חוץ מאיסור מוקצה


איש קטן
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי איש קטן » 07 פברואר 2020, 13:37

משהו קטן
במשלי כתוב "לך מנגד לאיש כסיל ובל ידעת שפתי דעת"
כפשוטו שאם תלך עם הכסיל תלמד מדרכיו ותשכח התורה חלילה
אבל דרשו אם אינך יודע הדין "שפתי דעת" שאל את הכסיל ותעשה הפוך ממה שיאמר "לך מנגד לאיש כסיל"


איש ירושלם
הודעות: 167
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי איש ירושלם » 08 פברואר 2020, 23:58

עוד דוגמא:
האם מי פירות ויין מנקים את הידיים?
לכא' לנו הדבר נראה בהיפך,
אבל בפוסקים מבואר בהל' נט"י שהם מהדברים המנקים, ולגבי דבש בלבד תמה הב"י על הגהות אשרי שהכשירו לנט"י שהרי אינו מנקה.


שמח בחור
הודעות: 379
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי שמח בחור » 16 פברואר 2020, 00:23

דער עמעס כתב:
07 פברואר 2020, 03:07
שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)
לפי דבריך מקלל או מכה אביו יותר חמור מההורגו שהוא רק בסייף.
דבר ראשון מכה אביו בחנק שזה פחות חמור מהרג, ואילו מקלל בסקילה. וכבר עמדו כל המפרשים על זה שמקלל יותר חמור ממכה.
לגבי מכה, אליבא דר' שמעון שחנק יותר חמור מהרג שיוצא שמכה אביו חמור מההורגו. 
1. הורגו בדר"כ מוציא דם.
2. אם לא מוציא דם. (כגון שחנק אותו) מסברא היה נראה לי שג"כ חייב משום מכה אביו. כמו שכתוב לגבי מחריש שאי אפשר שלא נפלה ליה טיפתא באודניה. אבל בערל"נ במכות מבואר במפורש לא כך. אלא חייב רק משום רוצח, ולא משום מכה אביו. (בדבריו גם כן יש להתיישב טובא, שיש שני אנשים ששתיהם ר"ל רצחו את אביהם. זה על ידי שהטביעו וזה על ידי הוצאת דם. שזה שרצח על ידי הוצאת דם יהיה יותר חמור מהשני שגם כן רצח ומיתתו.) אבל זה לא קשור אלינו היות והנהרגים והנסקלים נקברים יחד.  


קדמא ואזלא
הודעות: 584
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 171 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 16 פברואר 2020, 00:37

שמעתי פעם על פוסק אחד שדעתו היתה ששימוש במיקרופון ורמקול בשבת יש מקום להקל, ומאידך סבר שאין שום מקום להתיר עישון ביו"ט.
הוא היה טוען, שבעיקרון היה צריך להסתובב עם מיקרופון ביו"ט ולהכריז שאסור לעשן...


אבינועם
הודעות: 245
הצטרף: 26 ינואר 2020, 13:42
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אבינועם » 16 פברואר 2020, 00:38

יש בתורה חוקים ומשפטים, יש מהם מובנים ושניתן לדעתם לבד, ויש שלא.
הביטוי 'דעת בעלי בתים הפך דת תורה' מקורו בסמ"ע חו"מ ג, יג וז"ל:
בתשו' מהרי"ו סי' קמ"ז כתב למהר"ש ז"ל ואם תשמע לעצתי לא תשב אצל הקהל בשום דין דידעת שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים ואמרו בפרק זה בורר כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושים לא היו יושבים בדין אלא אם כן היו יודעין מי ישב עמהם כו' ע"ש: עכ"ל הסמ"ע.
דברים אלו הוצאו מעט מהקשרם, לא כתוב כאן שכל מה שכתוב בתורה יחשבו בו בעלי הבתים את ההפך,
אלא שמסתמא אדם שאינו בקי בדיני ממונות, הרי זה בחזקת מחייב את הזכאי ומזכה את החייב.
א"כ למה לחפש דוגמאות לכך?


אלי מאירי
הודעות: 238
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אלי מאירי » 16 פברואר 2020, 00:45

יש את החזון באמונה ובטחון אודות המלמדים שפתחו להם "עסק מתחרה" ואינם יכולים למחות. ע"פ הלכה.

עוד מובא שם אודות הרוצה להתחסד לאורח, אך מתאכזב שהוא כבר "הסתדר", שמתברר שאינו רוצה אלא טובת עצמו.

ויש את הברכה: שיקדים על האתרוג הנאה וספק מורכב, מאשר תחלה על הודאי לא מורכב, מהגרי"ז.


בחור
הודעות: 162
הצטרף: 19 אפריל 2020, 17:42
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי בחור » 04 מאי 2020, 14:08

מרן הגרי"ז זיע"א שאל פעם את שופרם של גדולי הדור רבי משה שינפלד זצ"ל, תגיד לי, איך אתה זוכה תמיד לכוון במאמרים שלך לדעת תורה? נענה ר' משה שינפלד ואמר: ידוע הרי שדעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה, כשעומד על הפרק ענין שצריך לכתוב עליו, אני יוצא לרחוב ושומע מה מדברים, ואני כותב ההפך ממה ששמעתי... 


אחד הבנים
הודעות: 472
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אחד הבנים » 04 מאי 2020, 14:29

לא כל סתירה או אי הבנה נכלל בדעת בע"ב היפך דע"ת.
ובתורה יש הרבה דברים שנראים לנו מוזרים בלי קשר לדעת בע"ב. ויש לדעת שלא הכל אנו מסוגלים להבין, ויש דברים שהם באמת תימה לפי שכלנו ומה לעשות.
ואיני חושב שהתשובה לשאלה למה מקלל אביו בסקילה וההורגו בסיף, היא "דעת בע"ב היפך דע"ת"...


אליעזר ג
הודעות: 1277
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אליעזר ג » 04 מאי 2020, 14:30

שניאור כתב:
06 פברואר 2020, 19:21
רוצה להתעלות כתב:
06 פברואר 2020, 14:50
שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)

יש לדון בזה, מחד גיסא רציחה היא מג' עברות חמורות  וחילול שבת לא.
[הדגשתי זאת רק משום שלא תאמר שזה רק משום "מאי חזית" אלא זה נקרא יותר חמור] וגוי שאונס יהודי או להרוג או לחלל שבת או שיהרגהו יחלל שבת ולא יהרוג, וצריך ליישב המקור שהבאת. 
לא בטוח, כי לכאורה ההגדרה של ג' החמורות זה רק לענין שצריך למסור את הנפש עליהם, וברציחה הא דצריך למסור הנפש הוא מסברא ולא מצד החומרא שבדבר.


יש להבחין בין החומרה שברע במעשה עצמו שוודאי יותר חמור ברוצח וראה רמבם הלכות רוצח ושמירת הנפש, לבין מעבר על ציווי המלך שבשבת שהיא אחת מאותות הברית כולה, חילולה הוא פגיעה כוללת במלכות ורוצח מצד זה בלבד הוא הפרה נקודתית, חמורה ביותר אבל נקודתית. עונשי ביה"ד [לא גלות]נגזרים מהפגיעה במלכות ולכן שבת יותר חמור . יהרג ולא יעבור בעריות ורציחה שלומדים אחד מהשני נגזרים מהרע שבמעשה, בע"ז זה שונה. 
 


מחשבות
הודעות: 715
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 185 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי מחשבות » 04 מאי 2020, 14:44

כמובן שזה בדיחה וספק אם מוצלחת
דעת בעלי בתים וכו' זה הקצנה ובאו לומר
שדעת התורה שונה בהרבה מהשקפה ראשונה רדודה
אך אין צריך לומר שאינו כלל כלל וכלל
ורוב הנכתב כאן באשכול ראיה לזה.
ברור שהפשטות שרצח חמור מחילול שבת
שהוא ביהרג ואל יעבור ומשחית העולם
וכונסו לכיפה בלא התראה וגולה בשוגג
וכתב הרמב"ם שאין חמור משפיכות דמים
שהוא משחית ישובו של עולם
ולא העיד הכתוב על מנשה שחילל שבת
אלא על ע"ז ושפיכות דמים
וביותר שבשער ג' לרבינו יונה
כתב מפורש בחומר ג' עבירות
שהם יותר משאר חייבי מיתות יעו"ש.
לגבי רוב באין חכמתם שווה
הוא כמה שיטות בראשונים
וגם לא בעלי הבתים יאמרו נגד החינוך
אלא לומדים מ"רבים חללים הפילה".
דעת רוב הפוסקים שרמקול איסור גמור ביו"ט
ועדיין יש צד גדול להתיר עישון
כך שאסור לזעוק ברמקול שמותר לעשן...
לגבי המלמדים האמת שהם צודקים
שהרי זה יורד לאומנות חברו
אלא שגבר ערך לימוד התורה על ערך זה.
לגבי האורח כבר הקשו מאברהם אבינו מה נצטער
וביותר קשה מהרמב"ם שסובר במורה (וקצת מזה ביד)
שמטרת החסד אינה להיטיב לשני אלא שיהיה מהטובים
כך שגם הם בין עמי הארץ הנ"ל...
ולגבי האתרוג המהודר רבים חלקו על הגרי"ז
וראיות רבות לדבר שיש הידור גם אחר העיקר.

נ.ב. לגבי הבדיחה ה(לא)מוצלחת
מישהו יכול לומר לי מה זה שופרם של גדולי הדור?
הוא מייצג את רא"ז מלצר לדוגמא??


מאן דכר שמיה
הודעות: 101
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 04 מאי 2020, 14:59

ידוע הסיפור עם מרנן הרוגאטשובער והאור שמח, שפ"א בע"ש התווכחו באיזה עניין ולא באו לעמק השווה, והציע הרוגאטשובער שיצאו לרחוב וישאלו א' מהבעלי בתים מה דעתו בעניין וכו' כידוע ומפורסם.


עם חכם ונבון
הודעות: 88
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 04 מאי 2020, 16:02

מעניין לעניין באותו עניין
מסופר בדרך הלצה על איזה עם הארץ אחד
שגר בעיירה נדחת ללא רב
ויום אחד נקלע לשם רב ושאלו מה הוא עושה כשיש לו שאלה
ואמר לו שבשאלה קשה נוהג להחמיר ובשאלה קלה נוהג להקל
לדוגמא השפחה הגויה הכניסה בטעות חתיכת בשר בתוך תבשיל חלבי
נו ומה עשית שאלו הרב
ענהו הע"ה: טוב זה שאלה קלה כולם יודעים ש'טעות עכו"ם מותר' ואכלתי את התבשיל
נחרד הרב ושאל א"כ מהי שאלה חמורה שהחמרת
ענה לו היהודי פ"א בתשעת הימים נקרע לי הכפתור של הבגד
והמחט היחידה שהיתה לי זה היה אותו מחט שאיתו תופרים את הקישקע
והחמרתי לא לתפור עם זה את הכפתור ונשארתי ללא כפתור עד אחרי ת"ב


יושב אוהלים
הודעות: 2629
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 361 פעמים
קיבל תודה: 539 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 מאי 2020, 18:14

עם חכם ונבון כתב:
04 מאי 2020, 16:02
מעניין לעניין באותו עניין
מסופר בדרך הלצה על איזה עם הארץ אחד
שגר בעיירה נדחת ללא רב
ויום אחד נקלע לשם רב ושאלו מה הוא עושה כשיש לו שאלה
ואמר לו שבשאלה קשה נוהג להחמיר ובשאלה קלה נוהג להקל
לדוגמא השפחה הגויה הכניסה בטעות חתיכת בשר בתוך תבשיל חלבי
נו ומה עשית שאלו הרב
ענהו הע"ה: טוב זה שאלה קלה כולם יודעים ש'טעות עכו"ם מותר' ואכלתי את התבשיל
נחרד הרב ושאל א"כ מהי שאלה חמורה שהחמרת
ענה לו היהודי פ"א בתשעת הימים נקרע לי הכפתור של הבגד
והמחט היחידה שהיתה לי זה היה אותו מחט שאיתו תופרים את הקישקע
והחמרתי לא לתפור עם זה את הכפתור ונשארתי ללא כפתור עד אחרי ת"ב

ושוב מענין לענין באותו ענין - מסופר על אחד שבא לשאול רב שאלה בענין כשרות, שאלוהו הרב "כבר הרבה זמן לא באת אלי לשאול שאלות בכשרות, מה קרה פתאום ששוב באת לשאול??"
ענהו השואל - כיון שבתורה כתוב ובשר בשדה טריפה... "לכלב תשליכון אותו", ואמרו חז"ל שזה שכר לכלב שנותנים לו לאכול בשר טריפה, חשבתי על רעיון פשוט - למה לטרוח לבא לרב לשאול - אפשר פשוט לנסות להאכיל את האוכל שיש על זה שאלה לכלב, אם הוא אוכל סימן שזה טריפה, ואם איננו אוכל אותו זה סימן שזה לא טריפה אלא כשר.
שאל אותו הרב - "אם יש לך פטנט כזה גאוני למה כעת חזרת לשאול אותי, ולא המשכת עם הפטנט של לתת אותו לכלב??"
ענה השואל "ראיתי שהכלב הוא מחמיר יותר מדי בהלכות מאכלות אסורות, וכל אוכל שיש לי עליו שאלה ואני שם אותו בפניו הוא פוסק עליו שזה טריפה!!"


מחשבות
הודעות: 715
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 185 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי מחשבות » 04 מאי 2020, 19:07

לכאורה תענית יחיד חמורה בהרבה מתענית ציבור
שהרי תענית ציבור דרבנן (ואולי מנהג בדברי קבלה
שהרי רצו מתענין רצו אין מתענין),
ותענית יחיד דאורייתא שהרי קיבלה בנדר.
אך דעת בעלי בתים הנ"ל - דעתי שלי
הפוכה מדעת תורה
שהרי בסוגיא של השלמת תענית בע"ש
ובעוד כמה וכמה הלכות מוכח
שתענית ציבור חמורה מתענית יחיד.


עם חכם ונבון
הודעות: 88
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 04 מאי 2020, 22:24

אולי אפשר להוסיף דוגמא
כמו שהיה את ההצגה הידועה שהציגו המשכילים
על איך תראה מלחמה עם כל מה שהתורה אומרת
שנשארו שם רק שני גדולי הדור (איני זוכר בדיוק מי הם היו מסתמא חברי הפורום יזכירו זאת)
וזה דעת בעלי בתים שבטוחים שלנצח במלחמה צריך חיילים גיבורים וחזקים
ואילו דעת תורה שצריך צדיקים יראי חטא


אין חכמה
הודעות: 1676
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אין חכמה » 19 מאי 2020, 19:32

שניאור כתב:
06 פברואר 2020, 19:21
רוצה להתעלות כתב:
06 פברואר 2020, 14:50
שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)

יש לדון בזה, מחד גיסא רציחה היא מג' עברות חמורות  וחילול שבת לא.
[הדגשתי זאת רק משום שלא תאמר שזה רק משום "מאי חזית" אלא זה נקרא יותר חמור] וגוי שאונס יהודי או להרוג או לחלל שבת או שיהרגהו יחלל שבת ולא יהרוג, וצריך ליישב המקור שהבאת. 
לא בטוח, כי לכאורה ההגדרה של ג' החמורות זה רק לענין שצריך למסור את הנפש עליהם, וברציחה הא דצריך למסור הנפש הוא מסברא ולא מצד החומרא שבדבר.

כמדומה שבמו"נ מבואר שאיסור רציחה חמור מכל העברות 
 


אין חכמה
הודעות: 1676
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אין חכמה » 19 מאי 2020, 19:36

מחשבות כתב:
04 מאי 2020, 19:07
לכאורה תענית יחיד חמורה בהרבה מתענית ציבור
שהרי תענית ציבור דרבנן (ואולי מנהג בדברי קבלה
שהרי רצו מתענין רצו אין מתענין),
ותענית יחיד דאורייתא שהרי קיבלה בנדר.
אך דעת בעלי בתים הנ"ל - דעתי שלי
הפוכה מדעת תורה
שהרי בסוגיא של השלמת תענית בע"ש
ובעוד כמה וכמה הלכות מוכח
שתענית ציבור חמורה מתענית יחיד.
קיבל בנדר את התעני לפי גדרה וממילא הקבלה היתה מראש עניין קל
 


כפשוטו
הודעות: 192
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי כפשוטו » 19 מאי 2020, 19:37

עם חכם ונבון כתב:
04 מאי 2020, 22:24
אולי אפשר להוסיף דוגמא
כמו שהיה את ההצגה הידועה שהציגו המשכילים
על איך תראה מלחמה עם כל מה שהתורה אומרת
שנשארו שם רק שני גדולי הדור (איני זוכר בדיוק מי הם היו מסתמא חברי הפורום יזכירו זאת)
וזה דעת בעלי בתים שבטוחים שלנצח במלחמה צריך חיילים גיבורים וחזקים
ואילו דעת תורה שצריך צדיקים יראי חטא


ככל הידוע לי הגר״ח והח״ח.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2346
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 19 מאי 2020, 19:41

אלי מאירי כתב:
16 פברואר 2020, 00:45
יש את החזון באמונה ובטחון אודות המלמדים שפתחו להם "עסק מתחרה" ואינם יכולים למחות. ע"פ הלכה.
אני רוצה לחדד ששם זה עוד יותר חזק, החזו"א מסביר שאפי׳ שמבחינה מוסרית זה לא ראוי להסיג גבול אולם התורה אומרת שזה בסדר גמור, כי מה שקובע בעולם זה התורה ולא השכל שלנו

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים