דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)


פותח הנושא
מתאהב על ידך
הודעות: 88
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 06 פברואר 2020, 01:25

אם אני לא טועה - המשפט "דעת בעלי בתים היפך דעת תורה" הוזכר בפוסקים לראשונה כהסבר/המחשה לאותו הדין הידוע שעל שורך המזיק אתה חייב ואילו על בנך שהזיק אתה פטור. ואילו היו שואלים סתם אינשי היו מחייבים קודם כל על ילדך שהזיק ואח"כ אולי אולי גם על שורך. 

הדוגמא שהוסיף החזו"א להמחשת הענין היא מהמג"א (כמדומה) שכ' שהמבקע עצים (בתלוש) בשבת אינו אסור אלא רק משום עובדין דחול בלבד. 


והנה היום חשבתי עוד דוגמא נאה לזה:
אם נשאל כל אחד ואחת - האם יותר חמור לדבר בשבת על המחשבות והתכניות בענינים כלכליים, או לספור כסף ממש בידים. 
ברור שיזדעזעו הרבה יותר מחטאו של הנוגע במוקצה. 

והנה האמת היא בדיוק להיפך שאמנם כסף הוא מוקצה ואיסורו דרבנן.
אבל לעומתו "ממצוא חפצך ודבר דבר" הוא מדברי קבלה!
וכידוע דברי קבלה תמיד זה יותר חמור מאיסור דרבנן. 

מוזמנים להוסיף דוגמאות כרצונכם. 
 


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי שמח בחור » 06 פברואר 2020, 14:13

לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3555
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 732 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יהודי » 06 פברואר 2020, 14:25

שמעתי פעם בשם הגרח"ק שבמשנה באבות איזהו חכם ועשיר וכו' מבואר יסוד זה.


רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 200
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 06 פברואר 2020, 14:50

שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)

יש לדון בזה, מחד גיסא רציחה היא מג' עברות חמורות  וחילול שבת לא.
[הדגשתי זאת רק משום שלא תאמר שזה רק משום "מאי חזית" אלא זה נקרא יותר חמור] וגוי שאונס יהודי או להרוג או לחלל שבת או שיהרגהו יחלל שבת ולא יהרוג, וצריך ליישב המקור שהבאת. 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 799
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 473 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי שניאור » 06 פברואר 2020, 19:21

רוצה להתעלות כתב:
06 פברואר 2020, 14:50
שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)

יש לדון בזה, מחד גיסא רציחה היא מג' עברות חמורות  וחילול שבת לא.
[הדגשתי זאת רק משום שלא תאמר שזה רק משום "מאי חזית" אלא זה נקרא יותר חמור] וגוי שאונס יהודי או להרוג או לחלל שבת או שיהרגהו יחלל שבת ולא יהרוג, וצריך ליישב המקור שהבאת. 
לא בטוח, כי לכאורה ההגדרה של ג' החמורות זה רק לענין שצריך למסור את הנפש עליהם, וברציחה הא דצריך למסור הנפש הוא מסברא ולא מצד החומרא שבדבר.
 


אליועיני
הודעות: 8
הצטרף: 03 נובמבר 2019, 12:20
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אליועיני » 06 פברואר 2020, 19:22

יהודי כתב:
06 פברואר 2020, 14:25
שמעתי פעם בשם הגרח"ק שבמשנה באבות איזהו חכם ועשיר וכו' מבואר יסוד זה.

אתה יכול לבאר?


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 324
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי בר נש » 06 פברואר 2020, 20:00

כל התורה כולה. מי שלא לומד אותה לא יוכל לנחש מה דעתה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3555
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 732 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יהודי » 06 פברואר 2020, 21:01

אליועיני כתב:
06 פברואר 2020, 19:22
יהודי כתב:
06 פברואר 2020, 14:25
שמעתי פעם בשם הגרח"ק שבמשנה באבות איזהו חכם ועשיר וכו' מבואר יסוד זה.

אתה יכול לבאר?
בהחלט (אגב, שמעתי זאת מבנו שליט"א).
איזהו חכם? הלמד מכל אדם. העולם חושבים שחכם הוא מי שמלמד אחרים. והמשנה אומרת להיפך, מי שלומד מאחרים הוא החכם.
איזהו עשיר? השמח בחלקו. העולם חושבים שעשיר הוא בעל ממון רב, והמשנה אומרת להיפך, מי שמסתפק במה שיש לו הוא עשיר.
ואידך זיל גמור.


דער עמעס
הודעות: 84
הצטרף: 16 ינואר 2020, 10:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי דער עמעס » 07 פברואר 2020, 03:07

שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)
לפי דבריך מקלל או מכה אביו יותר חמור מההורגו שהוא רק בסייף.


איש ירושלם
הודעות: 132
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי איש ירושלם » 07 פברואר 2020, 11:45

הרבה חושבים שבכל נושא ועניין יש דין הליכה אחר רוב, ואפי' לדוגמא הרבה מאד אברכים חשובים, מו"צים וכד' מול הכרעת מיעוט גדולים כהחזו"א, הגרי"ז, וכיו"ב
או באופן שנחלקו רבנים שלא דנו יחד ולא שמעו מכלי ראשון, האחד טענות השני, במקרה הטוב, ובמקרה היותר גרוע לא יודעים כלל הסברות של שכנגדם,

ואילו בספר החינוך מצוה ע"ח כתב "ובחירת רוב לפי הדומה הוא בששני הכתות החולקות יודעות בחכמת התורה בשווה,
שאין לומר שכת חכמים מועטת לא תכריע כת בורים מרובה ואפילו כיוצא מצריים,"

ועוד עניין כתב מרן הגרח"ע גרודז'ינסקי זצוק"ל "כמדומה שהרוב הסכימו ע"ז אולם באשר לא התייעצנו יחד ולא שמענו את נימוקי המיעוט שלא הסכימו - בודאי אין לזה תוקף של רוב ע"פ ד"ת"


הקטן למאד
הודעות: 185
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי הקטן למאד » 07 פברואר 2020, 12:06

מתאהב על ידך כתב:
06 פברואר 2020, 01:25
אם אני לא טועה - המשפט "דעת בעלי בתים היפך דעת תורה" הוזכר בפוסקים לראשונה כהסבר/המחשה לאותו הדין הידוע שעל שורך המזיק אתה חייב ואילו על בנך שהזיק אתה פטור. ואילו היו שואלים סתם אינשי היו מחייבים קודם כל על ילדך שהזיק ואח"כ אולי אולי גם על שורך. 

הדוגמא שהוסיף החזו"א להמחשת הענין היא מהמג"א (כמדומה) שכ' שהמבקע עצים (בתלוש) בשבת אינו אסור אלא רק משום עובדין דחול בלבד. 


והנה היום חשבתי עוד דוגמא נאה לזה:
אם נשאל כל אחד ואחת - האם יותר חמור לדבר בשבת על המחשבות והתכניות בענינים כלכליים, או לספור כסף ממש בידים. 
ברור שיזדעזעו הרבה יותר מחטאו של הנוגע במוקצה. 

והנה האמת היא בדיוק להיפך שאמנם כסף הוא מוקצה ואיסורו דרבנן.
אבל לעומתו "ממצוא חפצך ודבר דבר" הוא מדברי קבלה!
וכידוע דברי קבלה תמיד זה יותר חמור מאיסור דרבנן. 

מוזמנים להוסיף דוגמאות כרצונכם. 


אדם שיספור כסף בידים מסתבר שגם יעבור על ממצוא חפצך חוץ מאיסור מוקצה


הקטן למאד
הודעות: 185
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי הקטן למאד » 07 פברואר 2020, 12:07

מתאהב על ידך כתב:
06 פברואר 2020, 01:25
אם אני לא טועה - המשפט "דעת בעלי בתים היפך דעת תורה" הוזכר בפוסקים לראשונה כהסבר/המחשה לאותו הדין הידוע שעל שורך המזיק אתה חייב ואילו על בנך שהזיק אתה פטור. ואילו היו שואלים סתם אינשי היו מחייבים קודם כל על ילדך שהזיק ואח"כ אולי אולי גם על שורך. 

הדוגמא שהוסיף החזו"א להמחשת הענין היא מהמג"א (כמדומה) שכ' שהמבקע עצים (בתלוש) בשבת אינו אסור אלא רק משום עובדין דחול בלבד. 


והנה היום חשבתי עוד דוגמא נאה לזה:
אם נשאל כל אחד ואחת - האם יותר חמור לדבר בשבת על המחשבות והתכניות בענינים כלכליים, או לספור כסף ממש בידים. 
ברור שיזדעזעו הרבה יותר מחטאו של הנוגע במוקצה. 

והנה האמת היא בדיוק להיפך שאמנם כסף הוא מוקצה ואיסורו דרבנן.
אבל לעומתו "ממצוא חפצך ודבר דבר" הוא מדברי קבלה!
וכידוע דברי קבלה תמיד זה יותר חמור מאיסור דרבנן. 

מוזמנים להוסיף דוגמאות כרצונכם. 



אדם שיספור כסף בידים מסתבר שגם יעבור על ממצוא חפצך חוץ מאיסור מוקצה


איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי איש קטן » 07 פברואר 2020, 13:37

משהו קטן
במשלי כתוב "לך מנגד לאיש כסיל ובל ידעת שפתי דעת"
כפשוטו שאם תלך עם הכסיל תלמד מדרכיו ותשכח התורה חלילה
אבל דרשו אם אינך יודע הדין "שפתי דעת" שאל את הכסיל ותעשה הפוך ממה שיאמר "לך מנגד לאיש כסיל"


איש ירושלם
הודעות: 132
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי איש ירושלם » 08 פברואר 2020, 23:58

עוד דוגמא:
האם מי פירות ויין מנקים את הידיים?
לכא' לנו הדבר נראה בהיפך,
אבל בפוסקים מבואר בהל' נט"י שהם מהדברים המנקים, ולגבי דבש בלבד תמה הב"י על הגהות אשרי שהכשירו לנט"י שהרי אינו מנקה.


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי שמח בחור » 16 פברואר 2020, 00:23

דער עמעס כתב:
07 פברואר 2020, 03:07
שמח בחור כתב:
06 פברואר 2020, 14:13
לגבי חומרה של דברים יש הרבה דוגמאות.
דוג' מפורסמת היא רוצח או מחלל שבת מי יותר חמור? ה"דעת בעלי בתים" בנושא היא שברור שרוצח.
אולם האמת היא שמחלל שבת הרבה יותר חמור עד כדי כך שמחלל שבת (שהוא בסקילה) לא נקבר ביחד עם רוצח (שהוא בסייף)
לפי דבריך מקלל או מכה אביו יותר חמור מההורגו שהוא רק בסייף.
דבר ראשון מכה אביו בחנק שזה פחות חמור מהרג, ואילו מקלל בסקילה. וכבר עמדו כל המפרשים על זה שמקלל יותר חמור ממכה.
לגבי מכה, אליבא דר' שמעון שחנק יותר חמור מהרג שיוצא שמכה אביו חמור מההורגו. 
1. הורגו בדר"כ מוציא דם.
2. אם לא מוציא דם. (כגון שחנק אותו) מסברא היה נראה לי שג"כ חייב משום מכה אביו. כמו שכתוב לגבי מחריש שאי אפשר שלא נפלה ליה טיפתא באודניה. אבל בערל"נ במכות מבואר במפורש לא כך. אלא חייב רק משום רוצח, ולא משום מכה אביו. (בדבריו גם כן יש להתיישב טובא, שיש שני אנשים ששתיהם ר"ל רצחו את אביהם. זה על ידי שהטביעו וזה על ידי הוצאת דם. שזה שרצח על ידי הוצאת דם יהיה יותר חמור מהשני שגם כן רצח ומיתתו.) אבל זה לא קשור אלינו היות והנהרגים והנסקלים נקברים יחד.  


קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 207
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 16 פברואר 2020, 00:37

שמעתי פעם על פוסק אחד שדעתו היתה ששימוש במיקרופון ורמקול בשבת יש מקום להקל, ומאידך סבר שאין שום מקום להתיר עישון ביו"ט.
הוא היה טוען, שבעיקרון היה צריך להסתובב עם מיקרופון ביו"ט ולהכריז שאסור לעשן...


אבינועם
הודעות: 104
הצטרף: 26 ינואר 2020, 13:42
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אבינועם » 16 פברואר 2020, 00:38

יש בתורה חוקים ומשפטים, יש מהם מובנים ושניתן לדעתם לבד, ויש שלא.
הביטוי 'דעת בעלי בתים הפך דת תורה' מקורו בסמ"ע חו"מ ג, יג וז"ל:
בתשו' מהרי"ו סי' קמ"ז כתב למהר"ש ז"ל ואם תשמע לעצתי לא תשב אצל הקהל בשום דין דידעת שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים ואמרו בפרק זה בורר כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושים לא היו יושבים בדין אלא אם כן היו יודעין מי ישב עמהם כו' ע"ש: עכ"ל הסמ"ע.
דברים אלו הוצאו מעט מהקשרם, לא כתוב כאן שכל מה שכתוב בתורה יחשבו בו בעלי הבתים את ההפך,
אלא שמסתמא אדם שאינו בקי בדיני ממונות, הרי זה בחזקת מחייב את הזכאי ומזכה את החייב.
א"כ למה לחפש דוגמאות לכך?


אלי מאירי
משתמש ותיק
הודעות: 215
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי אלי מאירי » 16 פברואר 2020, 00:45

יש את החזון באמונה ובטחון אודות המלמדים שפתחו להם "עסק מתחרה" ואינם יכולים למחות. ע"פ הלכה.

עוד מובא שם אודות הרוצה להתחסד לאורח, אך מתאכזב שהוא כבר "הסתדר", שמתברר שאינו רוצה אלא טובת עצמו.

ויש את הברכה: שיקדים על האתרוג הנאה וספק מורכב, מאשר תחלה על הודאי לא מורכב, מהגרי"ז.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים