דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. דוגמאות...

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

כפשוטו
הודעות: 54
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי כפשוטו » 19 מאי 2020, 19:48

הדין שהלוואה משעה שניתנה ללווה היא שייכת לו (״מלוה להוצאה ניתנה״). ודעת בעב״ת היא שהוי כהשאלה שהוא עדיין של המלווה. ( עפ״י ר״ן קידושין ו: המקדש במלווה)


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 מאי 2020, 20:04

חלק א׳ ממעל כתב:
19 מאי 2020, 19:41
אלי מאירי כתב:
16 פברואר 2020, 00:45
יש את החזון באמונה ובטחון אודות המלמדים שפתחו להם "עסק מתחרה" ואינם יכולים למחות. ע"פ הלכה.
אני רוצה לחדד ששם זה עוד יותר חזק, החזו"א מסביר שאפי׳ שמבחינה מוסרית זה לא ראוי להסיג גבול אולם התורה אומרת שזה בסדר גמור, כי מה שקובע בעולם זה התורה ולא השכל שלנו
לא כי התורה מתעלמת מהמוסר הבריא וההגיוני ח"ו, אלא כי המוסר עצמו הוא זה שאומר שחיי האיש הפרטי (פסקת לחיותי) נדחים מפני חיי הכלל. 
ומה הם חיי הכלל?
שיהיה ריבוי חכמה ע"י יצירת תחרות פתוחה בין התתי"ם והמלמדים השונים לתועלת התלמידים. 
חיי בעלי החכמה ומבקשיה בלא חכמה כמיתה הם חשובים". 
 


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי מחשבות » 19 מאי 2020, 20:16

בימינו התפיסה היא שהלוואה בבעלות הלווה, כל המסחר הבנקאי והבורסה כולה בתפיסה זו.


כפשוטו
הודעות: 54
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי כפשוטו » 19 מאי 2020, 20:33

מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 20:16
בימינו התפיסה היא שהלוואה בבעלות הלווה, כל המסחר הבנקאי והבורסה כולה בתפיסה זו.
כך משתמע מהר״ן שציינתי אליו לעיל; הוא מסביר שכשאדם מקדש אשה במחילת ההלוואה, צריך לציין שמקדשה בהנאה בלבד ולא בעצם התשלום. כיון שכשאומרים לה שמוחלים לה על ההלוואה דעתא אזוזי, ואע״פ שמתרצה מ״מ בזוזי אא״פ לקדש.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי נדיב לב » 19 מאי 2020, 21:34

עולי הר הבית.


יוסף אברהם
הודעות: 7
הצטרף: 28 אפריל 2020, 18:27
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יוסף אברהם » 19 מאי 2020, 21:49

איפה בכלל כתוב היסוד הזה שדעת בע"ב הפוכה מדעת תורה? יש לזה מקור?


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי נדיב לב » 19 מאי 2020, 21:58

צריך מקור למציאות חיים הנפרשת יום יום לנגד עינינו? בכל מקרה מקובל לצטט מה שכתב הסמ"ע בחו"מ סימן ג.


המוציא אמת מן הארץ
הודעות: 3
הצטרף: 25 אפריל 2020, 23:12
נתן תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי המוציא אמת מן הארץ » 19 מאי 2020, 22:04

לצערי חלק מהכותבים כאן עירבבו מין בשאינו מינו מתוך רצון להוכיח שהתורה היא היפך השכל האנושי. לדוגמא, ענין האתרוג המורכב והמהודר שהיה אצל הגרי"ז, שאינו אלא ענין הלכתי גרידא, וכמו שהובא שרבו החולקים בזה האם יש מקום לקיום מצוה לאחר שקוימה פ"א, ואדרבא, כוחם של הגרי"ז וגר"ח ידוע לנתח על פי הגיון הברזל שלהם
כל ענין ועידכ לירד לעומקו. כמו"כ יש מקומות שמתוך הקריטריונים ההלכתיים היבשים יעשו מעשים שאינם כה חמורים, אך פשוט שהם חמורים יותר ביחס לקני המידה המוסריים הכלליים וזה אינו אלא משום שכל מערכת חוקים מוגבלת להיותה מערכת קבועה ובלתי משתנה של חוקים יבשים [לדוגמא אילו שיאמרו שאין גזל בזכויות יוצרים או במידע אלקטרוני בכלל, ודאי לא יכשירו אותה מוסרית, וודאי שעובר על 'ואהבת' וכדו', אלא שלא נכלל בגדרי לאו דגזל]. וכבר ידוע מהגרש"ש בזה דאדרבא זו סיבת חיובנו לעבודת השם כולה, אמנם אינני רוצה להסיט את הדיון לשם, אך יש לידע שודאי נוגע לענין זה, ואין להתעלם.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 1415
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יוספזון » 19 מאי 2020, 22:09

נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 21:58
צריך מקור למציאות חיים הנפרשת יום יום לנגד עינינו? בכל מקרה מקובל לצטט מה שכתב הסמ"ע בחו"מ סימן ג.
אאל"ט, הוא מביא זאת בשם המהרי"ק.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי נדיב לב » 19 מאי 2020, 22:16

יוספזון כתב:
19 מאי 2020, 22:09
נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 21:58
צריך מקור למציאות חיים הנפרשת יום יום לנגד עינינו? בכל מקרה מקובל לצטט מה שכתב הסמ"ע בחו"מ סימן ג.
אאל"ט, הוא מביא זאת בשם המהרי"ק.
 

מהר"י וייל. וז"ל הסמ"ע: [סימן ג ס"ק יג] עד שידע עם מי ישב. בתשו' מהרי"ו סי' קמ"ז כתב למהר"ש ז"ל ואם תשמע לעצתי לא תשב אצל הקהל בשום דין דידעת שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים ואמרו בפרק זה בורר כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושים לא היו יושבים בדין אלא אם כן היו יודעין מי ישב עמהם כו' ע"ש עכ"ל.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 1415
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 463 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי יוספזון » 19 מאי 2020, 22:18

נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 22:16
יוספזון כתב:
19 מאי 2020, 22:09
נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 21:58
צריך מקור למציאות חיים הנפרשת יום יום לנגד עינינו? בכל מקרה מקובל לצטט מה שכתב הסמ"ע בחו"מ סימן ג.
אאל"ט, הוא מביא זאת בשם המהרי"ק.

 
מהר"י וייל. וז"ל הסמ"ע: [סימן ג ס"ק יג] עד שידע עם מי ישב. בתשו' מהרי"ו סי' קמ"ז כתב למהר"ש ז"ל ואם תשמע לעצתי לא תשב אצל הקהל בשום דין דידעת שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים ואמרו בפרק זה בורר כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושים לא היו יושבים בדין אלא אם כן היו יודעין מי ישב עמהם כו' ע"ש עכ"ל.
צודק, שכחתי.
 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי הכהן » 20 מאי 2020, 14:00

מחשבות כתב:
04 מאי 2020, 19:07
לכאורה תענית יחיד חמורה בהרבה מתענית ציבור
שהרי תענית ציבור דרבנן (ואולי מנהג בדברי קבלה
שהרי רצו מתענין רצו אין מתענין),
ותענית יחיד דאורייתא שהרי קיבלה בנדר.
אך דעת בעלי בתים הנ"ל - דעתי שלי
הפוכה מדעת תורה
שהרי בסוגיא של השלמת תענית בע"ש
ובעוד כמה וכמה הלכות מוכח
שתענית ציבור חמורה מתענית יחיד.

יעוי' בערוך השולחן ריש הלכות תענית מש"כ בזה


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת תורה היפך דעת בעלי בתים. (מוזמנים להוסיף דוגמאות מענינות)

שליחה על ידי נדיב לב » 26 מאי 2020, 13:19

מסופר על אישה אחת שבאה עם בנה הקטן אל המגיד מישרים בעיירה, וביקשה ממנו כי יבחן את בנה. בחן המגיד את הילד והנה, הוא יודע לומר בשטף את כל האותיות מא' עד תו", טוב מאד! עכשיו – אמר המגיד: תאמר להיפך מהסוף להתחלה! התעקש הילד וסירב. שלף המגיד כמה פרוטות ואמר לו: אם תאמר את הא"ב להיפך תקבל את הפרוטות... וכמובן, דבר זה המריץ את הילד, וקרא בקול להיפך. לאחר הבחינה שאלה אם הילד: נו! יאמר לי רבינו! מה יהיה הילד לכשיגדל? השיב המגיד מיד: חושבני שיהיה "עסקן" ציבורי, שהרי ראינו כי תמורת פרוטות מוכן הוא מיד לומר להיפך!...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח