אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?


פותח הנושא
גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 950 פעמים
קיבל תודה: 289 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 09 פברואר 2020, 15:10

כבר שמעתי מכמה יהודים ש''ידוע ומפורסם'' שאמנם נחלקו הדעות אם יש לעמוד בקידוש או לשבת (ואכמ''ל) אמנם כאשר אדם נמצא במקום בו המקדש נוהג לעמוד על כל השומעים יש לעמוד, וכן להפך, לעולם יש על כולם לעשות כמו המקדש.

נשאלת השאלה: האם יש מקור בפוסקים לכלל הזה [מלבד התשובה "מקובל בישיבות"]?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3354
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 1007 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי שאר לעמו » 09 פברואר 2020, 19:20

שומע כעונה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 19:33

שאר לעמו כתב:
09 פברואר 2020, 19:20
שומע כעונה.
אבל, אם העונה רגיל לקדש מיושב, והוא עונה מיושב למקדש מעומד, ויוצא בקידושו כאילו קידש בעצמו, א"כ, מאחר והוא רגיל לקדש מיושב, מדוע יעמוד כמו המקדש (וה"ה ברגיל לקדש מעומד, ושומע מהמקדש מיושב).
 


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 349
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודי רציני » 09 פברואר 2020, 20:15

כיון שהנושא הוא ענין של קביעות (בשביל להוציא בברכת בפה"ג) ודאי דלכתחילה צריכים לקבוע עצמם באותו אופן או כולם בעמידה או כולם בישיבה
(ונ"מ גם להבדלה שהרבה פעמים חלק עומדים וחלק יושבים) אומנם בדיעבד יצאו כמבו' סי' קס"ז סי"ג.

אציין מעט מקורות לעיון בנושא (סי' קס"ז סי"ג, סי' רי"ג, סי' רע"א ובמ"ב שם סקמ"ו, סי' רע"ג בבה"ל ואם קידש, סי' רצ"ו ס"ו).


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 20:30

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:15
כיון שהנושא הוא ענין של קביעות (בשביל להוציא בברכת בפה"ג) ודאי דלכתחילה צריכים לקבוע עצמם באותו אופן או כולם בעמידה או כולם בישיבה
(ונ"מ גם להבדלה שהרבה פעמים חלק עומדים וחלק יושבים) אומנם בדיעבד יצאו כמבו' סי' קס"ז סי"ג.

אציין מעט מקורות לעיון בנושא (סי' קס"ז סי"ג, סי' רי"ג, סי' רע"א ובמ"ב שם סקמ"ו, סי' רע"ג בבה"ל ואם קידש, סי' רצ"ו ס"ו).
שם זה בקביעות מקום לסעודה. בקידוש, גם לכתחילה אין הכרח שיצטרכו כולם לעמוד או לשבת.
וכ"ש בהבדלה, שאין בה אפילו דין של במקום סעודה. 
 


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 349
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודי רציני » 09 פברואר 2020, 20:31

HaimL כתב:
09 פברואר 2020, 20:30
יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:15
כיון שהנושא הוא ענין של קביעות (בשביל להוציא בברכת בפה"ג) ודאי דלכתחילה צריכים לקבוע עצמם באותו אופן או כולם בעמידה או כולם בישיבה
(ונ"מ גם להבדלה שהרבה פעמים חלק עומדים וחלק יושבים) אומנם בדיעבד יצאו כמבו' סי' קס"ז סי"ג.

אציין מעט מקורות לעיון בנושא (סי' קס"ז סי"ג, סי' רי"ג, סי' רע"א ובמ"ב שם סקמ"ו, סי' רע"ג בבה"ל ואם קידש, סי' רצ"ו ס"ו).
שם זה בקביעות מקום לברכה בקידוש גם לכתחילה אין הכרח שיצטרכו כולם לעמוד או לשבת.
וכ"ש בהבדלה, שאין בה אפילו דין של במקום סעודה. 
לא כ"כ הבנתי מה שכתבת אך מ"מ תעיין במקורות שציינתי (בעיקר בסי' רע"א סקמ"ו בשם הגר"א).
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 20:46

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:31
HaimL כתב:
09 פברואר 2020, 20:30
יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:15
כיון שהנושא הוא ענין של קביעות (בשביל להוציא בברכת בפה"ג) ודאי דלכתחילה צריכים לקבוע עצמם באותו אופן או כולם בעמידה או כולם בישיבה
(ונ"מ גם להבדלה שהרבה פעמים חלק עומדים וחלק יושבים) אומנם בדיעבד יצאו כמבו' סי' קס"ז סי"ג.

אציין מעט מקורות לעיון בנושא (סי' קס"ז סי"ג, סי' רי"ג, סי' רע"א ובמ"ב שם סקמ"ו, סי' רע"ג בבה"ל ואם קידש, סי' רצ"ו ס"ו).
שם זה בקביעות מקום לברכה בקידוש גם לכתחילה אין הכרח שיצטרכו כולם לעמוד או לשבת.
וכ"ש בהבדלה, שאין בה אפילו דין של במקום סעודה. 
לא כ"כ הבנתי מה שכתבת אך מ"מ תעיין במקורות שציינתי (בעיקר בסי' רע"א סקמ"ו בשם הגר"א).
זה בגלל שלא פיסקתי. בכל אופן, אם נתחיל מהסוף, בהבדלה אין שום טעם בקביעות מיושב או מעומד, רק אם מתכוונים לשתות גם השומעים ולצאת בבפה"ג שלו

זה מה שהבנתי מדברי המשנ"ב 

(כז) מיושב - מיירי כשמוציא לאחרים ידי חובתן וע"כ כיון דאחד פוטר חבירו יש להם לכולם לעשות קביעות ובמעומד לא הוי קביעות והי"א ס"ל דכיון שהוא הלוית המלך אין מלוין אלא מעומד ולענין הקביעות סגי כשמזמנין הכל ועומדין ומכוונין כדי לצאת וס"ל דמתוך שקובעין עצמן כדי לצאת ידי ברכת הבדלה מהני נמי קביעות זו לצאת בברכת היין [ב"י]:


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 349
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודי רציני » 09 פברואר 2020, 20:57

עי' סי' רצ"ו סק"ו דכוס של הבדלה אין רגיל להיות משקה ממנו לבניו ובני ביתו,
וע"כ כוונת המ"ב ממה שציטטת היא דגם באופן שאין הם שותים מהכוס צריכים לכוון לצאת ידי בפה"ג דכוס של ברכה אומרים על היין.

לגבי מה שכתבת בהודעה הבאה להבדלה עי' סי' רע"ג בבה"ל שציינתי מפורש דלא כדבריך.

ואסיים בזה שאלכל"ה (אין לי כוח להאריך).


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 20:58

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:31
HaimL כתב:
09 פברואר 2020, 20:30
יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:15
כיון שהנושא הוא ענין של קביעות (בשביל להוציא בברכת בפה"ג) ודאי דלכתחילה צריכים לקבוע עצמם באותו אופן או כולם בעמידה או כולם בישיבה
(ונ"מ גם להבדלה שהרבה פעמים חלק עומדים וחלק יושבים) אומנם בדיעבד יצאו כמבו' סי' קס"ז סי"ג.

אציין מעט מקורות לעיון בנושא (סי' קס"ז סי"ג, סי' רי"ג, סי' רע"א ובמ"ב שם סקמ"ו, סי' רע"ג בבה"ל ואם קידש, סי' רצ"ו ס"ו).
שם זה בקביעות מקום לברכה בקידוש גם לכתחילה אין הכרח שיצטרכו כולם לעמוד או לשבת.
וכ"ש בהבדלה, שאין בה אפילו דין של במקום סעודה. 
לא כ"כ הבנתי מה שכתבת אך מ"מ תעיין במקורות שציינתי (בעיקר בסי' רע"א סקמ"ו בשם הגר"א).


וגם בקידוש, יש לומר שאם אין רוצים לצאת בבפה"ג של זה המקדש, רק לצאת יד"ח קידוש היום, שפיר דמי. אבל בהבדלה, הקביעות להבדלה מועילה גם לצאת בבפה"ג.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 21:01

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:57
עי' סי' רצ"ו סק"ו.
כדאי שתפרש למה כוונתך. אם כוונתך היא ממה שכתוב שאין שותים מעומד, זה מילתא דפשיטא, שבשעת השתייה גופא צריך לשבת.
אם כוונתך היא שאין משקים מכוס של הבדלה לאחרים, אז אענה לך גם על זה.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 21:04

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:57
עי' סי' רצ"ו סק"ו דכוס של הבדלה אין רגיל להיות משקה ממנו לבניו ובני ביתו,
וע"כ כוונת המ"ב ממה שציטטת היא דגם באופן שאין הם שותים מהכוס צריכים לכוון לצאת ידי בפה"ג דכוס של ברכה אומרים על היין.

לגבי מה שכתבת בהודעה הבאה להבדלה עי' סי' רע"ג בבה"ל שציינתי מפורש דלא כדבריך.

ואסיים בזה שאלכל"ה (אין לי כוח להאריך).
מאחר ופירשת את דבריך, אני יכול לענות. אבל אין זאת שאלה כלל, כי
א. אם הוא כן רגיל להשקות אחרים מכוס של הבדלה, הלא אין בזה איסור. 
ב. בפשטות, מיירי בשיש לכל אחד כוסו בפ"ע, ורוצים לשתות ולצאת בבפה"ג שלו.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2809
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי HaimL » 09 פברואר 2020, 21:05

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:57
עי' סי' רצ"ו סק"ו דכוס של הבדלה אין רגיל להיות משקה ממנו לבניו ובני ביתו,
וע"כ כוונת המ"ב ממה שציטטת היא דגם באופן שאין הם שותים מהכוס צריכים לכוון לצאת ידי בפה"ג דכוס של ברכה אומרים על היין.

לגבי מה שכתבת בהודעה הבאה להבדלה עי' סי' רע"ג בבה"ל שציינתי מפורש דלא כדבריך.

ואסיים בזה שאלכל"ה (אין לי כוח להאריך).
אם לך אין כוח להאריך, אז גם תשש כוחי. ונסיים בזאת.
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 09 פברואר 2020, 21:35

יהודי רציני כתב:
09 פברואר 2020, 20:57
וע"כ כוונת המ"ב ממה שציטטת היא דגם באופן שאין הם שותים מהכוס צריכים לכוון לצאת ידי בפה"ג דכוס של ברכה אומרים על היין.

אכן קצת משמע כך במ"ב וכן בתוס' שהוא מקור המ"ב, (וכן בפמ"ג) אמנם האג"מ וכן הגרש"ז (נדמה לי מובא ב"ב דרשו על המקום) נקטו שהשומעים לא צריכים לשמוע את ברכת הגפן, ויש להוסיף שמצינו בפרק ערבי סחים שהפורס מפה ומקדש בסעודתו אינו מברך על היין.
(ואפשר לדחות ראייה זו)


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 09 פברואר 2020, 21:52

HaimL כתב:
09 פברואר 2020, 20:46
ולענין הקביעות סגי כשמזמנין הכל ועומדין ומכוונין כדי לצאת וס"ל דמתוך שקובעין עצמן כדי לצאת ידי ברכת הבדלה מהני נמי קביעות זו לצאת בברכת היין
נראה שכוונת המ"ב שעומדים ולא הולכים אחד הנה ואחד הנה
וכדבריו משנה ברורה סימן רעא ס"ק מו
ויש לומר דגם דעתו הוא רק לכתחלה ועכ"פ צריך ליזהר שיקבעו השומעים עצמן יחד בעת הקידוש כדי לצאת ולא שיהיו מפוזרים ומפורדים והולכים אחד הנה ואחד הנה דזה לא מקרי קביעות כלל"
ולא שכוונתו לומר שבישיבה לא יצאו יד"ח שאין לזה דין מקור בראשונים או באחרונים


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 349
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודי רציני » 09 פברואר 2020, 22:00

מצאתי עכשיו באתר דין שכתבו כוותי

שלום וברכה!

רציתי לברר מספר ענינים בנושא הבדלה במוצ”ש
א. האם צריך המבדיל והשומעים לשבת או לעמוד?

א.מדברי הרמ”א סי’ רצו סעי’ נראה שנוהגים לעמוד בזמן ההבדלה, ועיי”ש משנה ברורה ס”ק כז. לדעה זו, לא רק המבדיל יעמוד אלא גם השומעים את ההבדלה, שכן אם הוא יושב והם עומדים, נראה שאין ביניהם קשר. אולם, במשנה ברורה שם נראה, שהמנהג הראוי יותר כששמוציא אחרים ידי חובה ישבו כולם, וכ”כ בס’ ערוך השולחן שם סעי’ יז. ומכל מקום גם אלו הנוהגים לעמוד צריכים להתקבץ סביב המבדיל ולא ילכו אנה ואנה, כדי שיהיה ניכר שהם קובעים עצמם יחד לקיום מצוה זו.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 09 פברואר 2020, 22:50

אכן מדבריך יש תנא דמסייע לפרט זה באתר דין.
שאתר דין מתניתא דלא תניא בי ר"ח ובי ר' אושעיא, ולאו מר בר רב אשי חתים עליה.


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 349
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודי רציני » 09 פברואר 2020, 23:13

אמת מארץ תצמח כתב:
09 פברואר 2020, 22:50
אכן מדבריך יש תנא דמסייע לפרט זה באתר דין.
שאתר דין מתניתא דלא תניא בי ר"ח ובי ר' אושעיא, ולאו מר בר רב אשי חתים עליה.

חבל שאתה מזלזל ולא מדבר כת"ח הנותן כבוד גם לאלה שלא חושבים כמותך ובפרט שכאן ההלכה עמנו ולא כדבריך (הצעתי לך למחוק את הדברים זה לא מכבד אותך),

וראה גם במ"ב דרשו סי' רי"ג (צטטת אותם לעיל, זוכר?) הערה 3 שכתבו (עפ"י המקורות שהבאתי לעיל) שהן בקידוש והן בהבדלה כשעומדים כלום צריכים לעמוד וכשיושבים כולם צריכים לישב.
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 09 פברואר 2020, 23:53

כבדתי אותך, לא עלה על דעתי לזלזל, לגבי הפרט שהשומעים יעמדו ולא יישבו, לא מצאתי שהבאת אלא רק מקור אחד ואליו התייחסתי 
ולענין הקביעות סגי כשמזמנין הכל ועומדין ומכוונין כדי לצאת וס"ל דמתוך שקובעין עצמן כדי לצאת ידי ברכת הבדלה מהני נמי קביעות זו לצאת בברכת היין
נראה שכוונת המ"ב שעומדים ולא הולכים אחד הנה ואחד הנה
וכדבריו משנה ברורה סימן רעא ס"ק מו
ויש לומר דגם דעתו הוא רק לכתחלה ועכ"פ צריך ליזהר שיקבעו השומעים עצמן יחד בעת הקידוש כדי לצאת ולא שיהיו מפוזרים ומפורדים והולכים אחד הנה ואחד הנה דזה לא מקרי קביעות כלל"
ולא שכוונתו לומר שבישיבה לא יצאו יד"ח שאין לזה דין מקור בראשונים או באחרונים

לגבי המקור שלך מההערה של דרשו על המ"ב, (זו כבר ראייה טובה יותר) אמנם אין לי מ"ב דרשו, ואשמח לציטוט , (קודם צינתי לשם היות וראיתי עניין זה במ"ב עם הערות של דרשו לפני מספר חודשים)


 


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 349
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודי רציני » 10 פברואר 2020, 00:27

אמת מארץ תצמח כתב:
09 פברואר 2020, 23:53
כבדתי אותך, לא עלה על דעתי לזלזל, לגבי הפרט שהשומעים יעמדו ולא יישבו, לא מצאתי שהבאת אלא רק מקור אחד ואליו התייחסתי 
ולענין הקביעות סגי כשמזמנין הכל ועומדין ומכוונין כדי לצאת וס"ל דמתוך שקובעין עצמן כדי לצאת ידי ברכת הבדלה מהני נמי קביעות זו לצאת בברכת היין
נראה שכוונת המ"ב שעומדים ולא הולכים אחד הנה ואחד הנה
וכדבריו משנה ברורה סימן רעא ס"ק מו
ויש לומר דגם דעתו הוא רק לכתחלה ועכ"פ צריך ליזהר שיקבעו השומעים עצמן יחד בעת הקידוש כדי לצאת ולא שיהיו מפוזרים ומפורדים והולכים אחד הנה ואחד הנה דזה לא מקרי קביעות כלל"
ולא שכוונתו לומר שבישיבה לא יצאו יד"ח שאין לזה דין מקור בראשונים או באחרונים

לגבי המקור שלך מההערה של דרשו על המ"ב, (זו כבר ראייה טובה יותר) אמנם אין לי מ"ב דרשו, ואשמח לציטוט , (קודם צינתי לשם היות וראיתי עניין זה במ"ב עם הערות של דרשו לפני מספר חודשים)

ז"ל- וכן לענין קידוש שכתב הרמ"א לקמן (סי' רע"א ס"י) שיותר טוב לישב כתב במשנ"ב שם (סקמ"ו בשם הגר"א) בטעם הדבר שכיון שאחד פוטר את חבירו צריך שיקבעו יחד וישיבה נחשבת קביעות [ולפ"ז אף השומעים צריכים לישב] ובטעם הנוהגים לעמוד בשעת קידוש כתב בשעה"צ שם (סקנ"א בשם התוס') שמה שקובעים עצמם כדי לצאת נחשב כמו ישיבה (יש עוד תוספת לגבי הבדלה אבל נראה לי שמספיק זה).

נ.ב. איני יודע מאיזה הודעה קראת את דברי אך תעיין בהודעה הראשונה שלי תראה שציינתי כמה מקומות לעי' ובפרט לסי' רע"א סקמ"ו הנ"ל שם כתב המ"ב להדיא עפ"י דברי הגר"א שאם המקדש יושב צריכים לישב (ולא רק לעמוד בלי לילך אנה ואנה כמו שכתבת אתה) כדי שיחשב קביעות (דישיבה לדידן כהסיבה לדידהו), וגם ציינתי שם לסי' רי"ג וסי' קס"ז שם מבו' שכל דיני קביעות הם רק לכתחילה ולא מעכבים בדיעבד.

הנקודה היחידה שבה הוספתי את סברתי היא דכמו שכאשר המקדש יושב הדגיש המ"ב שכולם צריכים (לכתחילה) לישב משום הקביעות ה"ה כאשר המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולא לשבת) דבלא"ה אין כאן קביעות (וע"ז כנראה אתה חולק).

(מה שהערתי לעיל הוא היחס לרבני אתר דין שאומנם איני מכירם אך מכמה וכמה דברים שראיתי שם איני סבור שהם נופלים מבתי הוראה אחרים).
 


יהודה בן יעקב
משתמש ותיק
הודעות: 234
הצטרף: 22 אוגוסט 2016, 00:54
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי יהודה בן יעקב » 10 פברואר 2020, 00:40

בהיותי בישיבה שאלתי את מרן הגר"נ קרליץ זצוק"ל, מאחר ושם נהגו שלא כמנהג אבותי, והשיב לי להמשיך כמנהג אבותי, ואין לזה שייכות למה שהמקדש נוהג.


דרייפוס
הודעות: 20
הצטרף: 15 ינואר 2020, 14:14
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי דרייפוס » 10 פברואר 2020, 00:54

והרי אפילו אם קידש בביתו ושמע שכנו יוצא ידי חובה (רעג ו)
וכי נימא שצריך לוודא ששניהם עמדו או שניהם ישבו?!

ברור שהנושא הוא שיהיו הכל מסובים יחד סביב אותו כוס
והרבה פעמים באמת המצב הוא שהישיבה יחד עושה את ההסיבה למשותפת
אבל ייתכן שיהיו כולם יושבים ולא תהיה זו הסבה משותפת כגון שהמקדש סביב השולחן והשאר על הספות במרחק,
וייתכן להיפך שכולם יחד מכונסים סביב המקדש אלו יושבים ואלו עומדים ועדיין הם בהסבה אחת.
ולכן כשעושים באירועים גדולים קידוש ובמקום להצטופף סביב המקדש יושבים על ספסל במרחק רב כאילו זו איזו סגולה, זה מגוחך וחסר טעם.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 10 פברואר 2020, 00:58

יהודי רציני כתב:
10 פברואר 2020, 00:27
המקדש יושב הדגיש המ"ב שכולם צריכים (לכתחילה) לישב משום הקביעות ה"ה כאשר המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולא לשבת) דבלא"ה אין כאן קביעות (וע"ז כנראה אתה חולק).

אכן על זה אני חולק
שהטעם שצריכים לישב היא כלל לא כדי שהמברך והשומעין יהיו דומים שלפי זה יש הגיון שאם המברך עומד כולם צריכים לעמוד.
אלא כל טעם דין זה הוא משום קביעות.
וכי אם היוצאים ידי חובה יושבים אז יש פחות קביעות?
[במשנה ובגמ' איתא היו יושבים כל אחד מברך לעצמו הסבו אחד מברך לכולם,
אלא שכתבו שישיבה דידן עכ"פ סביב לשולחן אחד חשיב כהסבה דידהו.]


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?

שליחה על ידי חדא » 10 פברואר 2020, 01:13

גם אני מסכים שאינו דומה
ישיבה היא קביעות לכל דיני התורה כמו זימון וכו'
ולכן אם המקדש יושב צריך לשבת לקבוע איתו
אבל אם עומד אין זה סתירה לשבת

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], HaimL, יוסף ה', צח ואדום | 3 אורחים