מתאהב על ידך
משתמש ותיק
העתקתי מהפורום לכלכלה כהלכה
(פורום תורני מקצועי המיועד לקבוצת דיון ייחודית מצומצמת)
שלום לכל חברי הפורום הנכבדים והיקרים. לרגל שבת פרשת משפטים וכעבור שנה מהכתיבה הראשונה (זו שבראש השרשור). קראתי שוב את שירי. וחשבתי שעל אף שלי הוא ברי, שמא לא דומה לי דעת חברי, ובכן העתקתיו שוב פה, הוא וגם פרושו. וזאת למיודעי, ידוע לי שחלק מהאמירות ההלכתיות בשיר אינן ברורות גם לי, ולא אני זה שראוי לטעון אותן, ובוודאי שלא כנגד גדולי עולם שסמכו עליהם ידם. אך זה יופיו של שיר, המאפשר לרגש שמאחורי ההלכה להתבטא ללא המגבלות של כתיבה הלכתית מקובלת. ... מקווה ומתפלל שעם סיום כתיבת תכנית ערך מוסף והכנת ההשתלמות למורים, אוכל בתקופה הקרובה לחזור ולהעמיק במרחב הסוגיות העמוקות והרחבות הרמוזות בשיר. התחלנו לעסוק בהם במסגרת הפורום, והדרך ללימוד וליבון מלא של שלל הסוגיות והנושאים עוד גדול ורב...
בלדה על הריבית
מתנה יקרה נתנך אדוניך חפץ לזכות בך את בניך אותיות ברית חרת בך באובניים
(רבי"ת אותיות ברי"ת. המהר"ל מסביר גם שמצוות ריבית היא כנגד שאר תרי"ב מצוות)
למענך הוציאם מארץ מצרים (יציאת מצרים מוזכרת בסמיכות לריבית בפרשת בהר, וכך נדרש בספרא שם)
ריבית ריבית מצווה יקרה מי יספר לך מה כאן קרה
לפנים אהבוך, וטעמך לחיך ייטב כציצית וכסוכה, וכמצה לב נדב גדרות וסייגים עליך הטילו לשמור (אבק ריבית, ריבית מוקדמת, ריבית מאוחרת, הערמת ריבית, סאה בסאה, פסיקה, טרשא וכו') חכמים מימות משה ואביגדור
ריבית ריבית מצווה יקרה מי יספר לך מה כאן קרה
ועתה מי אחריך יחזר כעיר הנידחת וכבן סורר (שיש הסובר שלא היו ולא נבראו) לא היית אלא משל על קברך דרכה נעל (אירוניה תוך שימוש במילות הסובר שבן סורר היה ונברא).
ריבית ריבית.... אלו באו עליך בספר חתום לא ידעו ולא יבינו מה בו סתום (שטר היתר עסקא שכמעט אין איש המבין את תוכנו. בוודאי לא הלווים והמלווים בריבית בגינו)
רק ידעו שבעטיו כקמע נעלמת מהם כמו רגע
(ואינם יודעים שלפי פוסקים רבים יש צורך להבין את משמעותו, ואף להגביל בתנאים מסוימים את המקרים בהם ניתן להסתמך עליו, ובעיקר שקיימת אפשרות כל שהיא שהלווה לא יהיה חייב להחזיר את מלא החוב בגללו)
ריבית ריבית... ואלה טרחו בראו גולם בלהט אש יצא העלם אישיות ראש יד ורגל יאמרו: אלה תאגידך ישראל (הכוונה לסברה להתיר ריבית בימנו באופן גורף כאשר היא נעשית בין שני יהודים באמצעות חברה. יש לשים לב שגם גדולי הפוסקים שהתירו בהלוואה ל חברה בע"מ, בהחזקת מעט מניות של חברה בע"מ, או הלוואה בריבית באמצעות חברה בורסאית בלבד, לא התירו ריבית בכל ההלוואות בכל החברות, ולא התכוונו שליהודי נזקק תהיה קיימת רק האפשרות של הלוואה בריבית קצוצה במקום הלוואת גמ"ח, כפי שלצערנו מצוי היום).
ריבית ריבית... ואלו באו בטענת התיישנות שמימות משה השתנתה המציאות התורה הרי היא סיוונית ומדברית (נתנה במדבר בחודש סיוון) לא בשבט רלוונטית, במדיניות מוניטרית (הכוונה כאן לסברה להתיר ריבית בהלוואה מבנקים בשל המחשבה שכסף נוצר עם נתינת ההלוואה כביכול, ולכן אין בו איסור ריבית, או משום המחשבה שכסף כיום הוא "שטר חוב" והלוואה איננה כי אם "מכירת שטרות".)
ריבית ריבית... ואלה בילדי נכרים ישפיקו - חבל לשים באמצע גוי, גולם, גם יהודי בסל (הכוונה כאן לרכישת תעודת סל המכילה אג"ח ללא היתר עסקה, החלפת מניות עם יהודי שלא מקפיד על האיסור, לרעיון ליצירת חברת משכנתאות בבעלות נכרים המגייסת הון ממשקיעים יהודים באופן שחז"ל טרם אסרו, הלוואה בין יהודים באמצעות חברה,ורעיונות דומים נוספים). לא נשמע ולא נדע איך בדרך עקלקל וחי אחיך עימך בנשך נפל (בסופו של דבר התורה מגלה לנו במפורש שמגמתה במצוות ההלוואה ואיסור הריבית היא לתמוך באח שמך. אולם תוצאת הדרכים השונות לעקיפת איסור הריבית היא שאחינו נופלים ומכים עימנו תחת נטל חובות בריבית קצוצה גם באופן שלכאורה מותר)
ריבית ריבית מצוה יקרה מי יספר לך מה כאן קרה
ואת מצווה, בוראך בך שמח כל כלי עליך לא יצלח פרקליטים כמעט רוקנו מתוכן ספרך (להיתר עסקה כמעט אין משמעות מעשית כיום בגלל דרישות של בעלי תפקידים במערכת הפיננסית ובפרט משפטנים לצמצם כמעט ל0 את הסיכון לכך שיהיה מצב שהלווה לא יצטרך לשלם את מלוא החוב והריבית. דרישות אלו הופכות את ההיתר בימנו לדחוק יותר מבחינה הלכתית מאשר היתר העסקה המקורי עליו הסתמכו דורות קודמים). באו שופטים הרימו מעל גולם מסכך (השימוש במערכת המשפט באפשרות של "הרמת מסך" בין חברה לבין בעלי השליטה, מחזיקי רוב המניות, במקרים שונים מקשה על האפשרות לטעון שחברה בע"מ היא אכן אישיות משפטית נפרדת מבעליה. באו לומדי תורתך בדקו וחקרו איך בתנאים של היום אותך ישמרו (זה כבר החלום שלנו בבית לכלכלה יהודית. מקוים ב"ה להגשימו)
ריבית ריבית מצווה יקרה כמה לנו את חסרה. באחרית עת יבוא עת קץ גאולה אז תהיה בארץ ויש תקווה לאחריתך ושבו בניך לגבולך ריבית ריבית מצווה יקרה אתך נשמח אנו ואביוננו במהרה וידעו עמי הארץ כי שם ה' עלינו נקרא.
סוף ציטוט.